Zuraida Petik Perlembagaan Jawab Saman Rm10 Juta Pkr




Bon RM10 juta yang ditandatangani ahli PKR sebelum bertanding dalam pilihan raya umum (PRU) lalu tidak sah kerana Perlembagaan Persekutuan menjamin hak seseorang menyertai atau meninggalkan mana-mana parti, kata Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan Zuraida Kamaruddin.
Bekas naib presiden PKR itu berkata bon tersebut tidak diperlukan mengikut undang-undang pilihan raya negara sebaliknya tindakan unilateral PKR yang mahu bertanding dalam pilihan raya.
Hal itu dinyatakan Zuraida dalam kenyataan pembelaan dikemukakannya kepada Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur semalam. Ia dibuat selepas ahli parlimen Ampang itu disaman PKR kerana meninggalkan parti berkenaan beberapa bulan lalu.
Zuraida - yang kini menyertai Bersatu - berkata Perkara 10 Perlembagaan Persekutuan melindungi hak seseorang itu menggunakan budi bicara untuk memilih parti yang ingin disertai atau mahu disokong.
"Kandungan ikatan bon tersebut sekiranya benar secara keseluruhannya adalah tidak adil dan berat sebelah, termasuklah - tetapi tidak terhad kepada - sekatan terhadap kebebasan berpersatuan, dan oleh yang demikian, tidak boleh dikuatkuasakan," katanya.
Zuraida yang juga bekas ketua Wanit PKR mendakwa dia meninggalkan PKR kerana parti terbabit menyimpang dari tujuan asal selepas Anwar Ibrahim kembali menjadi presiden.
Sebelum itu kata Zuraida dia menyertai PKR kerana percaya kepada matlamat dan nilai yang diperjuangkan seperti memperkasakan hak, kuasa dan kepentingan rakyat Malaysia secara tanpa mengira bangsa mahupun agama untuk mewujudkan negara Malaysia yang adil dan maju.
"Defendan mendapati PKR telah tersasar jauh daripada matlamat PKR tersebut selepas Anwar kembali menjadi presiden PKR selepas menerima pengampunan penuh dan dibebaskan dari penjara dan akhirnya telah menyebabkan defendan hilang kepercayaan kepada pucuk pimpinan PKR," katanya yang mendakwa menyertai parti berkenaan sejak 4 April 1999.
Zuraida juga menafikan dakwaan PKR sebagai pembelot sebaliknya mendakwa tidak mudah untuk meninggalkan parti berkenaan kerana dia berkorban untuk membangunkan parti terbabit.
"Tetapi untuk dan demi kepentingan pemilih dan pengundi kawasan parlimen Ampang khususnya dan rakyat Malaysia secara umum, defendan mengambil keputusan untuk keluar agar kepentingan pemilih akan sentiasa dilindungi," katanya.
Zuraida sekali lagi menegaskan tiada undang-undang Malaysia melarang seseorang meninggalkan parti politik kerana Perlembagaan Persekutuan mempertahankan hak untuk berpersatuan.
"Oleh itu, penggunaan terma pembelot terhadap defendan atau melabelkan defendan sebagai pembelot, bukan sahaja tidak sesuai tetapi langsung tidak benar, tidak berasas dan berniat jahat," katanya.
PKR mengemukakan saman RM10 juta ke atas Zuraida pada 2 Okt lalu melalui setiausaha agungnya Saifuddin Nasution Ismail kerana meninggalkan parti berkenaan.
Selain Zuraida, ada 10 ahli parlimen lain dari PKR bertindak demikian dan membawa kepada jatuhnya kerajaan Pakatan Harapan.




Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt

............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
[email protected]


©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.mindarakyat.net/2021/01/zuraida-petik-perlembagaan-jawab-saman.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Nelayan Thailand Temui Muntah Ikan Paus Bernilai Hampir Rm13 Juta Yang Terdampar Di Tepi Pantai

Nelayan Thailand Temui Muntah Ikan Paus Bernilai Hampir Rm13 Juta Yang Terdampar Di Tepi Pantai

papar berkaitan - pada 19/12/2020 - jumlah : 404 hits
Tuah ayam nampak di kaki tuah manusia siapa yang tahu kerana rezeki luar jangkaan boleh datang menghampiri anda dengan cara yang tidak disangka sangka Seorang nelayan miskin dari Thailand tidak menyangka ketulan batu karang yang ditemuinya ...
Mcdonald S Malaysia Membayar Zakat Berjumlah Rm1 Juta Bagi Tahun 2020

Mcdonald S Malaysia Membayar Zakat Berjumlah Rm1 Juta Bagi Tahun 2020

papar berkaitan - pada 19/12/2020 - jumlah : 336 hits
Rangkaian restoran ini memenuhi kewajipan zakat bagi tahun ini kepada semua 14 negeri di Malaysia Azhar Darbi Naib Presiden Sumber Manusia dan Pengerusi Jawatankuasa Halal Dalaman McDonald s Malaysia menyampaikan pembayaran zakat perniagaan...
Polis Berjaya Tumpaskan Sindiket Pelaburan Matawang Kripto Aliexchange Rugi Rm4 7 Juta

Polis Berjaya Tumpaskan Sindiket Pelaburan Matawang Kripto Aliexchange Rugi Rm4 7 Juta

papar berkaitan - pada 18/12/2020 - jumlah : 229 hits
KUALA LUMPUR Sindiket pelaburan mata wang kripto yang berselindung di sebalik aplikasi dalam talian dikenali sebagai AliExchange dan dipercayai menyebabkan pelabur kerugian RM4 7 juta tumpas selepas polis menahan sembilan individu pada Isni...
Warga Emas Rugi Rm1 8 Juta Di Tipu Sindiket Macau Scam Di Tipu Pos Laju Pegawai Polis

Warga Emas Rugi Rm1 8 Juta Di Tipu Sindiket Macau Scam Di Tipu Pos Laju Pegawai Polis

papar berkaitan - pada 19/12/2020 - jumlah : 371 hits
KUALA LUMPUR Seorang wanita warga emas berusia 66 tahun kerugian RM1 8 juta selepas menjadi mangsa penipuan sindiket Macau Scam yang menyamar sebagai kakitangan Pos Laju dan pegawai polis Perkara itu terbongkar selepas mangsa melaporkan kej...
Berharap Dapat Bantuan Rp2 4 Juta Warga Tangerang Hanya Dapat Rp1 Juta

Berharap Dapat Bantuan Rp2 4 Juta Warga Tangerang Hanya Dapat Rp1 Juta

papar berkaitan - pada 19/12/2020 - jumlah : 295 hits
Warga Ciledug Kota Tangerang mempertanyakan dana bantuan Covid 19 bagi pelaku Usaha Kecil Mikro yang nominal bantuannya tidak sesuai Warga menduga ada penyelewengan dalam penyaluran bantuan yang disalurkan melalui Dinas Perindustrian Perdag...
Cukup Pakai Nik Ktp Cek Sekarang Apakah Anda Terdaftar Bantuan 1 Juta

Cukup Pakai Nik Ktp Cek Sekarang Apakah Anda Terdaftar Bantuan 1 Juta

papar berkaitan - pada 20/12/2020 - jumlah : 216 hits
Pemerintah melalui Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan kembali membuka bantuan yang ditujukan untuk warga terdampak Covid 19 Bantuan Rp1 juta dari Kemendikbud ini memasuki tahap ketiga yang mana pada sebelumnya tahap pertama telah diumumk...
Heboh Proyek Jembatan Bambu Dengan Nilai Hampir Rp 200 Juta Ini Kata Bu Kades

Heboh Proyek Jembatan Bambu Dengan Nilai Hampir Rp 200 Juta Ini Kata Bu Kades

papar berkaitan - pada 20/12/2020 - jumlah : 342 hits
Jembatan dengan anggaran bisa sampai Rp 199 juta harusnya berbentuk jembatan kokoh dan aman Namun anehnya jembatan yang berada di salah satu desa di Ponorogo Jawa Timur ini hanya jembatan gedek dari anyaman bambu Kemudian foto jembatan itu ...
182 Juta Warga Indonesia Wajib Divaksin Jokowi Tidak Boleh Ada Yang Menolak

182 Juta Warga Indonesia Wajib Divaksin Jokowi Tidak Boleh Ada Yang Menolak

papar berkaitan - pada 20/12/2020 - jumlah : 209 hits
Presiden Joko Widodo atau Jokowi mengatakan kalau penyaluran vaksin Covid 19 dilakukan kepada minimal 70 persen penduduk Indonesia Karena itu ia meminta kepada masyarakat untuk mau menjalani vaksin Jokowi menuturkan bahwa 70 persen itu seta...
Heboh Soal Jembatan Bambu Rp 200 Juta Di Ponorogo

Heboh Soal Jembatan Bambu Rp 200 Juta Di Ponorogo

papar berkaitan - pada 18/12/2020 - jumlah : 185 hits
Sebuah jembatan bambu di Ponorogo tengah menjadi perbincangan Sebab jembatan penghubung antardesa tersebut diduga dibangun dengan dana Rp 200 juta Pantauan detikcom jembatan tersebut berada di antara Desa Bulak dan Desa Pandak Kecamatan Bal...
Apa Itu Wang What Is Money

Pilih Peruntukan Atau Muhyiddin

Amerika Syarikat Fakta Menarik Unik Dan Aneh

Buasir Otak Tv Telefon Apa Kuat Mencarut Be Like

Combine Best Of Both Worlds To Train Cardiothoracic Surgeons

Our Corrupt And Exploitative Business Community Is A Part Of The Problem Not A Part Of The Solution

Private Hospitals Ready To Receive Cardiac Surgery Patients From Serdang Centre

Flanders House By Saota In Belgium



10 Fakta Biodata MK K Clique Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Gandingan Erysha Emyra Yang Beristerikan Siti Hajaar Syeikh Nordin

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bunga Salju Slot Tiara Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria


Campers Gathering Legenda Putri Homestay Kuala Linggi Melaka

3 Hari Bertugas Untuk Program Jerayawara

Lirik Lagu Sangkar Derita Oleh Haqiem Rusli

Rumah Maw Art Studio Seni Dan Kafe Moden Menarik Di Langkawi Kedah

Pelancaran Muzik Video Hening Rindu Marsha Milan

Kelantan Dua Penguat Kuasa Ambil Duit Rm23 000 Lepas Suspek Dadah