Zoo Negara Nak Bangkrup Baik Tutup Je Lah Netizen



Penulisan di bawah merupakan penulisan yang viral di media sosial dan tidak semestinya ia mencerminkan pendirian rasmi The Reporter.
17 Mei lalu, media tempatan melaporkan Zoo Negara berada dalam situasi terdesak memerlukan pengunjung yang lebih ramai bagi menampung kos operasinya khususnya Harimau Malaya yang boleh menelan belanja RM500,000 setahun. 
Menurut Timbalan Presiden Zoo Negara Malaysia, Rosly @ Rahmat Ahmat Lana berkata, sebanyak RM100 sehari diperlukan untuk memberi makan kepada Harimau Malaya, manakala Harimau Bengal makan 10kg daging (RM200) sehari. Jumlah perbelanjaan keseluruhan termasuk ubat bagi tempoh setahun adalah RM40,000. 
Selain itu katanya, faktor perbelanjaan pekerja yang juga memerlukan kira-kira RM500,000 setahun. 
"Secara idealnya, untuk memperluaskan dan menjadikan zoo sebagai tumpuan pemerhatian Harimau Asia, kita memerlukan kira-kira RM1 juta setiap tahun

"Ini juga boleh didapati melalui penajaan swasta di mana syarikat boleh menaja satu atau lebih haiwan selagi mereka suka. Mereka juga boleh menamakan bayi yang baru lahir," katanya. 

Zoo Negara katanya kini hanya bertahan dengan bantuan kerajaan yang berbentuk one-off untuk penyelenggaraan dan pemerliharaan. 
Dari segi kehadiran pelawat, jumlahnya merosot sejak tahun 2015 sehingga ke hari ini. Zoo Negara hanya mencatatkan rekod sebanyak 708,000 pelawat pada 2014 iaitu ketika China menghadiahkan dua ekor panda kepada Malaysia. 
Sementara itu di media sosial, tampil pihak yang mengkritik dan mendakwa Zoo Negara tidak aktif dalam mempromosikan produknya sendiri baik dari pihak atasan sehingga ke pekerja bawahan. 
ZOO NEGARA nak bangkrup, baik tutup jelah. Sales and marketing department buat apa? Makan gaji buta? Harap sahaja ada degree, tapi kualiti kerja macam sampah! 
Itulah mentaliti pekerja lemang. Semua kerja nak senang. Tak habis-habis harapkan dana kerajaan dan habiskan duit kerjaaan. Facebook pun macam budak-budak terencat akal manage.Graphic Designer mana? Meninggal? Marketing person buat apa? Main Tumblr? Facebook Ads tak reti buat ke? YouTube channel mana? Promote dan buat duit menggunakan YouTube pun tak reti? Website pun macam zaman P. Ramlee punya. Penetration dari website dan gunakan Google Ads pun tak buat? Instagram, Pinterest, Linkedin, Tumblr mana? Infographic mana? Organically post mana? Content story mana? Lawak kartun haiwan untuk boostkan engagement mana? Iklan-iklan di TV mana? Engagement dan cooperation dengan page FB luar negara? Kajian data pesaing, apa yang pesaing zoo negara luar buat ada kau orang buat research tak? Development menyeluruh berkaitan pelancongan ada buat? 


Bila tak ada kerja, bising. Tapi bila dah dapat kerja, kau orang buat apa? Goyang telur dan nasi lemak kat office? Gaji ribu-ribu tapi mutu kerja macam sampah. Kerja asal boleh. Dapat gaji, mudah buat pinjaman Honda. Dapat pencen. Mati, senang. 
Inilah mentaliti Melayu setinggan. Buka kedai nasi lemak tepi jalan, banner bunting (marketing) pun tak buat. Dok tercongok tunggu pelanggan. Bila pelanggan tak datang, mengadu. Salahkan ekonomi negara tak bagus, salahkan Najib, salahkan DAP, salahkan orang dengki santau, salahkan kerajaan tak tolong promote, salahkan bank bagi kat kroni saja. 
Samalah macam Zoo Negara ini. Baik bagi haiwan duduk dalam office buat kerja lagi bagus. Kau orang pula pergi masuk kandang.
Ramai netizen yang bersetuju dengan pandangan itu dan menggesa agar jawatan penting dalam pengurusan Zoo Negara digantikan dengan individu yang lebih berkelayakan dan berkaliber dalam memastikan Zoo Negara tidak terus dibelenggu masalah yang sama. 

Sumber: Penipuan Mohon Kerja, Sirap Limau, Oh! Media

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://penlawak.blogspot.com/2019/05/zoo-negara-nak-bangkrup-baik-tutup-je.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ha Jangan Nak Membawang Sangat Ya Makan Bawang Lagi Baik

Ha Jangan Nak Membawang Sangat Ya Makan Bawang Lagi Baik

papar berkaitan - pada 29/5/2019 - jumlah : 568 hits
Ha jangan nak membawang sangat ya makan bawang lagi baik Tak pasal pasal bawang juga yang selalu dikaitkan dengan membawang ya Bawang adalah salah satu bahan pelengkap kepada masakan kita kalau tak ada tu masakan kita macam kurang rasa betu...
Aliff Aziz Muat Naik Tweet Nak Kahwin Semula Ini Reaksi Netizen

Aliff Aziz Muat Naik Tweet Nak Kahwin Semula Ini Reaksi Netizen

papar berkaitan - pada 29/5/2019 - jumlah : 633 hits
Selepas melalui episod episod getir dalam hidup apabila kantoi curang dan akhirnya bercerai dengan Bella Astillah Aliff Aziz hari ini telah memuat naik tweet meluahkan rasa hatinya ingin kembali semula bersama bekas isteri Aliff Aziz Muat N...
Ringgit Menjunam Hutang Meningkat Bagi Ku Li Ekonomi Negara Tidak Baik

Ringgit Menjunam Hutang Meningkat Bagi Ku Li Ekonomi Negara Tidak Baik

papar berkaitan - pada 16/5/2019 - jumlah : 286 hits
Ekonomi negara kini bukan sahaja berdepan situasi sengit malah berada dalam keadaan tidak baik Bekas Menteri Kewangan Tengku Razaleigh Hamzah berkata melihat kepada petunjuk itu kadar pertumbuhan ekonomi yang diharapkan berkembang pada 4 9 ...
Dah Nak Masuk Tahun 2019 Netizen Makin Gila

Dah Nak Masuk Tahun 2019 Netizen Makin Gila

papar berkaitan - pada 28/5/2019 - jumlah : 337 hits
Mengikut Wikipedia Istilah netizen adalah singkatan dari perkataan Internet dan perkataan bahasa Inggeris citizen Jika korang terlibat secara aktif dengan aktiviti di atas talian sebenarnya korang juga ada seorang netizen Aku adalah seorang...
Bawa Cover Lagu Iman Adalah Mutiara Netizen Serba Salah Nak Beritahu Suara Fattah Amin Sebenarnya Sengau

Bawa Cover Lagu Iman Adalah Mutiara Netizen Serba Salah Nak Beritahu Suara Fattah Amin Sebenarnya Sengau

papar berkaitan - pada 18/5/2019 - jumlah : 705 hits
Jika sebelum ini kolaborasi antara Alif Satar dan kumpulan Raihan menerusi lagu Sesungguhnya 2019 mencuri tumpuan netizen Terbaru giliran Fattah Amin pula mencuri perhatian netizen apabila dia memuat naik video cover lagu Iman Mutiara nyany...
Lebih Baik Tutup Muka Supaya Tiada Mulut Jahat Menyerang

Lebih Baik Tutup Muka Supaya Tiada Mulut Jahat Menyerang

papar berkaitan - pada 21/5/2019 - jumlah : 458 hits
Meskipun semakin terbuka berkongsikan hubungan cintanya dengan jejaka bernama Mr E bagaimanapun Ruhainies masih enggan mendedahkan wajah kekasihnya itu selain tidak mahu The post appeared first on
Suruh Jer Amalina Balik Malaysia Buat Apa Nak Susahkan Keluarga Ainul Netizen Bidas Tweet Lelaki Pintar Ini

Suruh Jer Amalina Balik Malaysia Buat Apa Nak Susahkan Keluarga Ainul Netizen Bidas Tweet Lelaki Pintar Ini

papar berkaitan - pada 9/5/2019 - jumlah : 1302 hits
Suruh jer Amalina balik Malaysia buat apa nak susahkan keluarga Ainul Netizen bidas tweet lelaki pintar iniBaru baru ini Dr Amalina Bakri dan pakar perubatan di London telah menyatakan persetujuan untuk membantu Ainul Mardhiah yang menghida...
5 Idea Pikat Visitor Ke Zoo Negara Yang Terdesak Kunjungan Pengunjung

5 Idea Pikat Visitor Ke Zoo Negara Yang Terdesak Kunjungan Pengunjung

papar berkaitan - pada 23/5/2019 - jumlah : 270 hits
Zoo Negara dilaporkan dalam keadaan terdesak dan memerlukan lebih ramai pengunjung serta penaja bagi menampung kos operasinya khususnya harimau Malaya yang boleh menelan belanja RM500 000 setahun Penuh di laman media sosial memperkatakan me...
Bupati Ende Tutup Usia Saat Menjalankan Tugas Negara Di Kupang

Bupati Ende Tutup Usia Saat Menjalankan Tugas Negara Di Kupang

papar berkaitan - pada 26/5/2019 - jumlah : 161 hits
Marsel Petu baru dilantik sebagai Bupati Ende periode 2019 2024 bersama Wakil Bupati Ende Jafar H Achmad pada 7 April 2019 lalu oleh Gubernur NTT Viktor Bungtilu Laiskodat
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah



Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online


Beyond The Pew The Bridal Heart Guides Your Daily Walk With Christ

Wanita Cedera Diragut Ketika Menunggang Motosikal

Kes Lelaki Israel 10 Ditahan Semula Bawah Sosma

Pelbagai Cara Memakai Samping

Isu Buang Beras Sardin Semuanya Sudah Rosak Busuk Bekas Ahli Parlimen Kuala Krau

Prove Existence Of Addendum Decree For Najib S House Arrest Experts Say