Zikrullah Adalah Ubatnya




MANUSIA diciptakan oleh Allah SWT dan mempunyai satu tujuan iaitu menjadi ‘khalifah’ kepada-Nya dan manusia harus menzahirkan perhambaan kepada Yang Esa menerusi pelbagai keadaan.
Dalam seluruh tubuh manusia itu, Allah menciptakan hati untuk merasai kesedihan, gembira, takut, gementar termasuk berbangga diri dan sesungguhnya hati itu yang menjadi penguasa kepada diri jika ia tidak dikawal.
Hati manusia adalah tempat pandangan Allah dan ia juga tapak iman seterusnya menjalar ke setiap tubuh manusia.
Jika tiada latihan terhadap perhambaan kepada Tuhan, maka hati ini menjadi raja kepada manusia dan panduannya kepada beberapa perkara iaitu syahwat, nafsu dan amarah.
Pada mulanya, hati setiap insan itu adalah baik dan Allah menciptakan manusia berdasarkan fitrah semula jadi iaitu mencintai perkara yang baik serta indah dan membenci perkara yang buruk atau tidak baik.
Oleh itu, manusia yang mengikut jalan fitrah yang benar daripada petunjuk Rasulullah SAW serta berpegang teguh kepada al-Quran akan memperoleh hati yang bersih namun jika mengikut perasaan hawa nafsu yang dihasut iblis, hati yang putih bersih itu dicemari tompok hitam.
Rasulullah bersabda yang bermaksud: “Daripada Abu Hurairah RA, Rasulullah SAW bersabda, Sesungguhnya seseorang hamba apabila melakukan sesuatu kesalahan maka akan digoreskan di dalam hatinya satu titik hitam. Maka, apabila ia berhenti (daripada kemaksiatan itu) dan terus beristighfar dan bertaubat (kepada Allah) maka hatinya akan kembali suci bersih.
‘Tetapi apabila dia kembali melakukan kesalahan, maka titik hitam itu akan bertambah (dalam hatinya) sehingga memenuhi setiap sudut hatinya. Inilah yang dinamakan ‘Ar-Raan’ atau karat dalam hati yang disebut Allah dalam firman-Nya.” (Hadis Riwayat Tirmizi)
Hati yang sudah sakit akan mengalami kesukaran untuk diubati jika manusia itu sentiasa lalai dalam kehidupannya dan terus menerus melupakan Allah.
Apabila kita membiarkan berlanjutan, kotoran yang mencemari diri akan mengotori fitrah sebenar manusia dan lama-kelamaan kita semakin jauh untuk mengenali Allah dan semakin besar kotoran itu merajai hati kita.
Tatkala hati sudah ditawan iblis, maka hati akan kurang membenci kemaksiatan sebaliknya semakin rindu perbuatan maksiat manakala semakin malas untuk melakukan ibadat dan tambah kronik jika seseorang itu melakukan kemaksiatan tanpa rasa bersalah biar sekecil zarah dalam dirinya.
Jika manusia sudah sampai ke tahap ini, ia menunjukkan bahawa hatinya sudah terlalu sakit dan tiada lagi lembaran putih pada dirinya sebaliknya jika dia menyedari kesilapan yang dilakukan, sesungguhnya Allah maha Merenung firman Allah yang bermaksud: “Pada hari itu (kiamat) sudah tidak berguna lagi harta benda dan anak-anak kecuali orang yang datang menghadap Allah dengan hati yang bersih.” (Surah Asy-Syu’ara’ ayat 88-89)
Oleh itu, mari sama-sama kita renungkan di tahap mana hati kita berada. Adakah masih kosong tanpa merasakan apa-apa tatkala melakukan maksiat dan jika itu berlaku masih tidak terlambat untuk mengubatinya dengan bertaubat serta sentiasa zikrullah.
Sesungguhnya, hati manusia itu adalah pandangan Allah dan hati yang bersih akan memudahkan urusan manusia di akhirat kelak. Wallahualam.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2020/01/15/zikrullah-adalah-ubatnya/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Dubes Iran Sebut Tindakan As Bunuh Sulaimani Adalah Terorisme Negara

Dubes Iran Sebut Tindakan As Bunuh Sulaimani Adalah Terorisme Negara

papar berkaitan - pada 8/1/2020 - jumlah : 492 hits
Kematian Sulaimani juga bukan hanya membuat Iran kehilangan pemimpin namun juga membangun spekulasi akan kemungkinan terjadinya Perang Dunia Ketiga
Janji Salahuddin Hari Ini Adalah Salahuddin 2020 Bukan Lagi Salahuddin 2019

Janji Salahuddin Hari Ini Adalah Salahuddin 2020 Bukan Lagi Salahuddin 2019

papar berkaitan - pada 7/1/2020 - jumlah : 378 hits
Salahuddin menanamkan azam 2020 SEMALAM Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani Salahuddin Ayub telah memberi dan menyampaikan amanat tahun baru 2020 kepada para pegawai dan pengerusi semua agensi di bawah kementeriannya Kejayaan majlis se...
Dr Mahathir Adalah Perdana Menteri Lame Duck

Dr Mahathir Adalah Perdana Menteri Lame Duck

papar berkaitan - pada 6/1/2020 - jumlah : 190 hits
Dahulu Barisan Nasional mempunyai lebih dari dua pertiga kerusi di Parlimen dan Umno yang juga parti kepada Perdana Menteri mempunyai lebih kurang 100 dari kerusi itu Sekarang ini Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad terpaksa bergantung ...
Syiah Adalah Ancaman Diplomat Saudi Beritahu Sidang Kl

Syiah Adalah Ancaman Diplomat Saudi Beritahu Sidang Kl

papar berkaitan - pada 6/1/2020 - jumlah : 244 hits
Seorang diplomat Arab Saudi di Malaysia membuat kenyataan yang menyerang orang Islam Syiah mengatakan sia sia untuk mendekati mereka dalam usaha menyatukan umat Islam kerana sudah sesat Atase agama di Kedutaan Arab Saudi di Kuala Lumpur She...
Harman Kardon Fly Adalah Siri Baharu Aksesori Audio Premium Nirwayar

Harman Kardon Fly Adalah Siri Baharu Aksesori Audio Premium Nirwayar

papar berkaitan - pada 8/1/2020 - jumlah : 240 hits
Harmon Kardon kini adalah syarikat yang dimiliki oleh Samsung Syarikat ini adalah syarikat yang pakar dalam menghasilkan pelbagai barangan audio termasuk aksesori audio Malah set fon telinga yang disertakan dalam kotak peranti Samsung Galax...
Skagen Falster 3 Adalah Jam Tangan Pintar Wear Os Dengan Ram 1gb Snapdragon Wear 3100

Skagen Falster 3 Adalah Jam Tangan Pintar Wear Os Dengan Ram 1gb Snapdragon Wear 3100

papar berkaitan - pada 8/1/2020 - jumlah : 213 hits
WearOS tidak dinafikan adalah sistem operasi jam tangan pintar yang baik Namun prestasinya tidak sekata dengan jam jam tangan pintar lain Ini kerana setiap jenama ingin hadir dengan perubahan tersendiri fungsi dan ciri yang tersendiri sehin...
Pintasan Komunikasi Adalah Sah Dan Mengikut Undang Undang

Pintasan Komunikasi Adalah Sah Dan Mengikut Undang Undang

papar berkaitan - pada 9/1/2020 - jumlah : 293 hits
Pada tahun 2012 pentadbiran Najib sendiri telah membuat pindaan kepada Criminal Procedure Code bagi membolehkan pihak berkuasa memintas mendengar dan merakam komunikasi Selepas pindaan itu maka kerajaan dibenarkan mengintip perbualan rakyat...
Pnextbiz Adalah Satu Program Yang Pastinya Menguntungkan Anda

Pnextbiz Adalah Satu Program Yang Pastinya Menguntungkan Anda

papar berkaitan - pada 8/1/2020 - jumlah : 260 hits
adalah satu program yang pastinya menguntungkan anda JER Dah untung dari segi Produk yang anda dapat Anda akan diberi produk produk seperti dibawah ini 1 120 Tapak Iklan Percuma 2 Sistem simpan Database 3 Senarai Group wasap bebas iklan 4 S...
Di Mata Ibu Reynhard Sinaga Adalah Anak Yang Baik Dan Rajin Beribadah

Di Mata Ibu Reynhard Sinaga Adalah Anak Yang Baik Dan Rajin Beribadah

papar berkaitan - pada 8/1/2020 - jumlah : 283 hits
Keluarga Reynhard Sinaga menolak memberikan tanggapan atas kasus hukum yang menjerat putranya dan kemudian vonis seumur hidup yang dijatuhkan Pengadilan Manchester Inggris pada Senin Dari awal persidangan kasusnya Reynhard secara konsisten ...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Drama Anggun Mikayla

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Arul Rasheed Feat Shana Abella Gemersik Aidilfitri Chord

Hukum Berbuka Puasa Di Bulan Ramadhan Dan Cara Bayar Fidyah

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Di Ambang Inflasi Bagaimana Dow Jones Dan S P Bertindak Untuk Sesi Ketiga Berturut Turut



Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo

Biodata Abdul Qawiy Aro Qawiyaro Personaliti TikTok Islamik

10 Fakta Biodata Siti Khadijah Halim Pelakon Drama Berepisod Wanita Syurga TV3 Gandingan Redza Rosli


Ceo Flutter 2023

Hari Ini 3 Lucu Di M Sia K Jaan Gagal Sayur Kisah Cinta

Boikot Kk Mart Bukan Speedmart

Bersahur Dengan Sup Ayam Simple Tapi Sedap

The Ultimate Home Cycling Adventure Beaches Mountains And Music

Potong Ikan Keluar Api