Zikir Penawar Kedu Kaan Lara Dan Ubat Ketena Ngan Di Dalam Jantung Hati Rileks Media


Kedengaran suara anak aku riuh berkejaran dengan kawan-kawannya. Bagaikan tiga bulan tidak berjumpa. Sedang isteriku bidadariku asyik mengalunkan zikir al-Mathurat di kala gerimis senja.
Dan seseorang yang sesihat dan sesegar aku ini hanya menanti umpama peminat menagih belas kasihan menanti penyanyi kesayangan mendendangkan lagu kegemaran.
Aku lebih suka menghayati dan mendengar keindahan suara isteriku mengalunan zikir al-Mathurat. Aku hanya tersengih kepada isteriku yang menjeling tajam dengan kemalasanku berzikir bersama-samanya. “Abang, marilah kita bersama-sama baca al-Mathurat ini,” pinta isteriku dengan sungguh-sungguh.
Aku terkenang, aku pernah cuba mempromosikan al-Mathurat ini dengan sebahagian kenalan. Malangnya zikir al-Mathurat ini masih terasing di kaca mata kita semua.
Semasa aku ke MPH bersama kawan-kawan, aku berkata di dalam hatiku bersungguh-sungguh. “Aku pasti akan menarik minat kawanku menyukai al-Mathurat.”
“Jom kita beli al-Mathurat ini, bagus sekali zikir ini diamalkan pada pagi dan petang,” pinta aku pada kawanku. “Hrmm… aku tak pernah dengar la al-Mathurat ini. Baik aku beli tafsir al-Quran ataupun buku hadis sahaja. Lagi bagus,” bantah kawanku.
Aku hanya menjawab di dalam hati, “Al-Mathurat ini dikarang oleh Imam Hassan al-Banna. Di dalam buku kecil ini terkumpulnya zikir dan doa yang sahih daripada Nabi Muhammad S.A.W untuk diamalkan di kala pagi dan petang.”
Au terdiam daripada meneruskan bicara. Dalam menasihati kita tidak boleh berlebih-lebihan dan tidak boleh memaksa. Lagipun aku ini juga daif dan kerdil dari sudut keilmuan agama
Aku mendoakan agar rakan aku ini akan terbuka dadanya untuk menelaah dan menelusuri keindahan alunan zikir-zikir al-Mathurat. Aku teringat akan nasihat isteriku, “Amalkan al-Mathurat, ianya penawar du ka lara dan ubat ketenangan di dalam jantung hati.”
Selepas isteriku selesai mengalunkan zikir al Mathurat, lantas aku memulakan pembacaan zikir al-Mathurat. Aku tersenyum sambil memandang wajah isteriku. Isteriku tersenyum memanjang-manjang. Biasalah orang perempuan, wajib mahu menyaksikan sendiri suami-suami mereka melafazkan zikir.
Al-Mathurat sememangnya mengandungi seni makna dan lafaz yang indah sekali. Ayat pertama zikir al-Mathurat sahaja sudah mengajar kita untuk mendapatkan perlindungan daripada Syaitan.
“Aku berlindung dengan Allah Yang Maha Mendengar Lagi Maha Mengetahui daripada gangguan syaitan yang terkutuk.”
Begitulah tujuan hidup kita, agar kita tidak tergelincir di dalam belitan Iblis (talbis iblis). Kita ini insan yang lemah, memerlukan perlindungan daripada gangguan Syaitan dengan kuasa Allah Yang Maha Mendengar lagi Maha Melihat.
Begitu juga pembacaan al-Quran, dimulakan dengan perlindungan daripada gangguan syaitan dan diakhiri juga dengan perlindungan daripada gangguan syaitan (surah an-Naas). Kita juga diajar mensyukuri nikmat Allah dengan lafaz indah daripada zikir ini:
“Allahumma, nikmat apa yang aku peroleh dan diperoleh seseorang di antara makhlukMu adalah daripadaMu, yang Esa dan tidak bersekutu, maka bagiMu segala puji dan syukur.”
Aku memandang ke luar jendela di kala gerimis senja. Ya, sudah banyak nikmat yang Engkau kurniakan dalam hidup aku. Engkau kurniakan nikmat isteriku kepadaku. Isteriku bidadariku.
Manakala anak sebagai penawar du ka lara. Aku masih boleh bernafas nyaman dan penuh rasa kekenyangan. Terdapat alunan mensucikan Allah S.W.T yang sangat indah. Allah S.W.T itu suci daripada kelemahan makhluk-makhluknya. Zikir di bawah ini merupakan pujian (tasbih):
Sebanyak mana makhluk ciptaannya, Sebanyak mana keredhaanNyaSeberat mana ArasyNyadan sebanyak mana kalimatnya.
Cukuplah zikir di bawah yang merupakan shortcut kepada zikir beratus ribu kali. Teringat pesanan Dr Zaharuddin, “Zikir di bawah ini membezakan orang yang berilmu dengan orang yang beramal (tanpa ilmu).”
“Maha suci Allah dan segala puji bagiNya, sebanyak bilangan ciptaanNya dan keredhaanNya, dan seberat timbangan ‘arasyNya dan sebanyak dakwat (yang terpakai untuk menuliskan) kalimatNya.”
Masih banyak ingin aku kongsikan kandungan al-Mathurat ini. Tapi cukuplah aku menutup perkongsian ini dengan Penghulu Istighfar yang terselit di dalam al-Mathurat ini.
Di dalam Penghulu Istighfar ini dihimpunkan seni makna dan lafaz doa yang indah yang seharusnya dihafal oleh setiap umat Islam. Semoga iman kita tidak berkurang umpama daun-duan hijau kekuningan, yang ditiup angin selepas dicakar-cakar atau dikoyak-koyak.
Tanyalah diri kita, Allah di mana di dalam jiwa kita? Siapakah yang dapat mencarikkan kota takdir kita (penutup kisah kita…sama ada bahagia atau derita?)
سَيِّدُ الِاسْتِغْفَارِ أَنْ تَقُولَ: اللَّهُمَّ أَنْتَ رَبِّي لاَ إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ، خَلَقْتَنِي وَأَنَا عَبْدُكَ، وَأَنَا عَلَى عَهْدِكَ وَوَعْدِكَ مَا اسْتَطَعْتُ، أَعُوذُ بِكَ مِنْ شَرِّ مَا صَنَعْتُ، أَبُوءُ لَكَ بِنِعْمَتِكَ عَلَيَّ، وَأَبُوءُ لَكَ بِذَنْبِي فَاغْفِرْ لِي، فَإِنَّهُ لاَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا أَنْتَ
Maksudnya: “Sayyid al-Istighfar hendaklah kamu mengucapkan: Ya Allah, Engkau adalah Rabbku, tidak ada Ilah yang berhak disembah dengan benar melainkan Engkau. Engkau yang menciptakan aku dan aku adalah hamba-Mu. Aku di atas perjanjian-Mu dan janji-Mu sesuai dengan kemampuanku. Aku berlindung kepada-Mu daripada keburukan perbuatanku, aku mengakui nikmat-Mu kepadaku dan aku mengakui dosaku kepada-Mu, maka ampunilah aku. Ini kerana, tiada yang dapat mengampuni dosa melainkan Engkau”. (Riwayat al-Bukhari (6306))
KELEBIHAN MEMBACA MATHURAT

Sumber: Semuanyajdt 
Source link
The post Zikir Penawar Kedu kaan Lara dan Ubat Ketena ngan Di Dalam Jantung Hati – Rileks Media appeared first on Rilekslah.my.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.rilekslah.my/zikir-penawar-kedu-kaan-lara-dan-ubat-ketena-ngan-di-dalam-jantung-hati-rileks-media/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
7 Keistimewaan Teragung Zikir La Ilaha Illallah Dibaca 100 Kali Dalam Sehari Rileks Media

7 Keistimewaan Teragung Zikir La Ilaha Illallah Dibaca 100 Kali Dalam Sehari Rileks Media

papar berkaitan - pada 25/2/2019 - jumlah : 329 hits
Mungkin di antara kita masih ada yang belum tahu Keistimewaan Dzikir La Ilaha Illallah ini berikut adalah beberapa keutamaan dzikir tahlil La Ilaha Illallah Subhanallah Inilah Keistimewaan Dzikir La Ilaha Illallah Ibnu Rajab Al Hambali rahi...
Zikir Mudah Menjemput Rezeki Kalau Diamalkan Anda Akan Terkejut Rezeki Datang Rileks Media

Zikir Mudah Menjemput Rezeki Kalau Diamalkan Anda Akan Terkejut Rezeki Datang Rileks Media

papar berkaitan - pada 19/2/2019 - jumlah : 338 hits
Memperbanyak Membaca La hawla Wala Quwwata Illa billah Barangsiapa yang lambat datang Rezekinya hendaklah banyak mengucapkan La hawla Wala Quwwata Illa billah Membaca La Ilaha Illallahul Malikul Haqqul Mubin Barangsiapa setiap hari membaca ...
In Sha Allah Setiap Makhluk Akan Mendoakan Keampunan Anda Baca Zikir Ini 3 Kali Selepas Subuh Rileks Media

In Sha Allah Setiap Makhluk Akan Mendoakan Keampunan Anda Baca Zikir Ini 3 Kali Selepas Subuh Rileks Media

papar berkaitan - pada 26/2/2019 - jumlah : 547 hits
Hadis ini diriwayatkan oleh Ahmad dalam Musnad Daripada dari Qabishah bin al Mukhariq beliau berkata Aku datang menemui Rasulullah sallahu alaihi wasallam lalu baginda bertanya kepadaku Wahai Qobishah apa yang membuatkan kamu datang kesini ...
Kesan Zikir Kepada Otak Yang Anda Perlu Tahu Rileks Media

Kesan Zikir Kepada Otak Yang Anda Perlu Tahu Rileks Media

papar berkaitan - pada 27/2/2019 - jumlah : 317 hits
Zikir merupakan suatu amalan yang sangat disarankan dalam Islam Allah menjanjikan bahawa siapa yang berzikir mengingati Allah maka ketenangan akan diperoleh Manfaat dan ganjarannya juga ada dirakam dalam al Quran dalam Surah al Ahzab penghu...
Lelaki Ini Berkongsi Tips Orang Bergaji Rm1500 Memiliki Rumah Kereta Kahwin Dan Simpanan Rm33k Rileks Media

Lelaki Ini Berkongsi Tips Orang Bergaji Rm1500 Memiliki Rumah Kereta Kahwin Dan Simpanan Rm33k Rileks Media

papar berkaitan - pada 23/2/2019 - jumlah : 345 hits
Bujang gaji RM 1500 bln blh beli 3 buah rmh kereta kahwin saving RM 33k Tiada apa yg mustahil kalo kt berusaha Idea ini datang dari shbt sy Khairul Ezuwan Penulis asal Hamba Tuhan Saya bagi Contoh seorang yang baru bekerja dengan gaji bersi...
Khasiat Ajaib Air Rendaman Kurma Yang Ramai Kena Tahu Rileks Media

Khasiat Ajaib Air Rendaman Kurma Yang Ramai Kena Tahu Rileks Media

papar berkaitan - pada 23/2/2019 - jumlah : 283 hits
Amalkan setiap hari untuk mendapatkan tubuh yang cergas minda yang cerdas mata yang sihat dan badan yang bertenaga Air nabeez adalah air rendaman kurma di rendam dalam air masak semalaman dan diminum keesokkan paginya Sumber mengatakan air ...
Inilah Para Penghuni Langit Pertama Hingga Ke Tujuh Yang Jarang Di Ketahui Orang Rileks Media

Inilah Para Penghuni Langit Pertama Hingga Ke Tujuh Yang Jarang Di Ketahui Orang Rileks Media

papar berkaitan - pada 22/2/2019 - jumlah : 297 hits
Peristiwa Isra Mi raj adalah peristiwa agung dan penting didalam kehidupan Nabi Muhammad SAW Waktu itu Nabi ditemani dengan malaikat Jibril mengalami perjalanan dari Mekkah sampai ke Baitul Maqdis Dan pada peristiwa Isra Mi raj ini Nabi ber...
Baca Pesanan Ustaz Kazim Elias Jangan Biar Isteri Kita Keseorangan Dan Kesunyian Rileks Media

Baca Pesanan Ustaz Kazim Elias Jangan Biar Isteri Kita Keseorangan Dan Kesunyian Rileks Media

papar berkaitan - pada 22/2/2019 - jumlah : 284 hits
50 TIPS TERBAIK MEMBINA KELUARGA BAHAGIA Disini admin ingin kongsikan kepada pembaca semua rahsia rumahtangga untuk membina keluarga bahagia khas dari Fr Fadzila Hamsah Berikut adalag 50 Tips terbaik membina keluarga bahagia 1 Pasang niat d...
Jika Kamu Seorang Yang Tertinggal Banyak Solat Lakukanlah Ini Sebelum Menyesal Rileks Media

Jika Kamu Seorang Yang Tertinggal Banyak Solat Lakukanlah Ini Sebelum Menyesal Rileks Media

papar berkaitan - pada 22/2/2019 - jumlah : 354 hits
Soalan Adakah kita perlu mengqada solat yang tertinggal dengan sengaja malas dan cuai Bagaimana dengan solat yang ditinggalkan semenjak aqil baligh Apakah kita hanya dituntut supaya bertaubat dan tidak perlu mengqada nya Jawapan Firman Alla...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Tips For Achieving Your Saving Goals

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran



Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online


Kaswi Gula Melaka

Effective Networking In Business

Doa Masuk Pasar Baca Doa Ini Apabila Pergi Ke Pasar

Lafaz Tasbih Kaffarah Sebagai Doa Pembersih Majlis

Rabbana Atina Fid Dunya Hasanah

Dolar Berada Dalam Kawalan