Zikir 100 Kali Sehari Baca Al Quran Wanita Hidap Kanser Titip Pesan Makin Sembuh


Ujian atau dugaan mungkin dianggap cuba dielak oleh kita sebagai manusia biasa, namun ketahuilah setiap ujian yang diberikan itu mempunyai pelbagai hikmah yang mungkin akan memberi pengajaran kepada diri kita.
Sakit menjadi salah satu ujian yang terkadang tidak mampu untuk dihadapi oleh setiap orang terutama bagi penghidap kanser. Namun kebanyakan pesakit kanser mempunyai semangat dan keyakinan yang tinggi walaupun ujian yang perlu dihadapi mereka sangat berat.
Seperti yang dihadapi oleh wanita tabah ini, Nor Hidayah Arifin melalui kiriman Facebooknya berkongsi coretan mengenai dirinya yang menghidap kanser thyroid dan memberi semangat kepada pesakit-pesakit kanser lain yang menghadapi nasib sama sepertinya.
Hidup Mati Itu Atas Kehendak Allah, Bukannya Kanser Aku adalah salah seorang pesakit kanser thyroid / metastatic papillary thyroid carcinoma yang masih sihat hingga ke hari ni. Tujuan cerita ni aku nak bagi semangat kepada pesakit-pesakit kanser di luar sana untuk semua golongan.
Aku menghidap kanser seawal usia aku 28 tahun ,pada tahun 2018 . aku tahu semua ni bila aku melahirkan anak yg ke 2. Satu ketumbuhan yang besar ada ditengah-tengah leher, biji itu membesar dengan cepat, menyebabkan aku sukar menelan dan susah bernafas ketika tidur, lalu aku terus ke hospital untuk medical checkup, setelah doktor membuat ujian imbasan ultrasound dan biopsi aku di diagnose kanser thyroid. Untuk pertama kali aku dapat tahu tentang penyakit ni , seluruh badan aku mengeletar ketakutan , hati aku berkata ” Ya Allah beratnya ujian yang kau beri ini ” . Aku terkejut dengan apa yang doktor kata ” Adik , adik tahu tak yang sekarang adik positif kanser ” .tulah suara yang keluar dari mulut doktor yang pertama aku dengar time tu.
“Macam mana aku nak bagitahu keluarga tentang penyakit ni?” Aku terdiam bisu masa tu di sepanjang perjalanan aku pulang ke rumah. Fikiran aku celaru ” Macam mana aku nak bagitahu keluarga tentang penyakit ni ? Macam mana perasaan keluarga aku bila dapat tahu aku hidap kanser ” Bagaimana kehidupan aku selepas ini?
Aku sebak bila ingat balik saat tu . Masa tu aku tak dapat keluarkan setitis pun air mata . Kerana mungkin aku teramat terkejut dan tak percaya apa yang aku ini menghidap kanser . Kanser adalah penyakit mati .
Dua bulan selepas itu aku dimasukkan ke wad , keadaan aku semakin hari semakin teruk , aku jadi mudah sesak nafas sampaikan nak menelan air liur pun jadi susah , nafas aku makin hari makin pendek tapi aku berdiam sahaja aku tak mahu menceritakan kepada keluarga aku apa yang aku rasa, aku tidak mahu mereka terlalu bimbang. Selepas 11 bulan operation pertama selesai radioaidin/kimoterapi Aku di kejutkan lagi dengan keputusan doktor yang kanser aku hidap ini bukan berada di satu tempat , tapi kanser ni dah merebak ke beberapa tempat yang lain . Kanser aku bermula dari leher lalu merebak ke limfa .
Saat itu air mata menitis, dengan derita itu Aku dimasukkan ke wad lagi untuk membuang sel kanser kali kedua, setiap pagi doktor akan ambik darah dan aku dimasukkan darah kerana bacaan hb sangt rendah 6 sahaja sebab aku penghidap alpha thalasmia , rambut aku mula gugur satu persatu , lidah aku mula hilang rasa ,badan aku teramat panas, jari-jari tangan aku terbakar kerana kesan daripada kimoterapi, Barulah saat itu air mata aku menitis , dengan derita tu . ” Allahu Akbar , aku redha ya Allah , aku redha jika ajal aku sudah hampir , Kalau ajal aku masih panjang, teguhkan aku menempuh ujian-Mu ini “.
Aku ingat lagi nasihat dari seorang doktor, doktor surgical surgery doktor yang handle kes aku, dia juga doktor yang mengetuai dua kali operation aku berturut turut. Aku dinasihatkan untuk tabah dengan ujian Allah ini , aku disarankan supaya berzikir dan selawat ke atas junjungan Nabi Muhammad SAW , jangan meninggalkan solat !!! . Ingat Allah ! , ingat Allah !, ingat Allah !. Yakin lah dengan kuasa Allah. Allah sahaja tempat kita bergantung .
Kekuatan dalaman yang kita dapat ketika solat sangat luar biasa. Alhamdulillah , aku menjaga zikir dan selawat ku . Berzikir lah setiap hari sekurang2 100x Subhanallah , Perbanyakkan baca al-quran . Jika tak mampu solat berdiri maka duduk la , jika tak mampu lagi lakukanlah sambil baring . Ingat lah peringatan ni . laksanakan solat dan doa kepada-Nya
Kekuatan dalaman yang kita dapat ketika solat sangat luar biasa .Kerana ketika kita solat kita merendahkan diri kita kepada Al- Khaliq yakni Pencipta kita . Kita merendahkan diri kita di hadapannya dan kita bergantung kepada-Nya . tetapkan hati kita hanya mahukan Keredhaan-Nya .
Alhamdulillah , aku sekarang sihat dan sudah kembali sedia kala Kebanyakkan orang semua ragu-ragu dengan cerita aku ni , sebab kalau tengok diri aku , memang seperti orang yang sihat dan tidak pernah dapat apa-apa penyakit sekali pun . Alhamdulillah . Rawatan aku sekarang hanya follow up di hospital 6 bulan sekali .
Usahalah untuk buat rawatan, ikhtiarlah rawatan kampung sekali pun Buat pesakit diluar sana , jangan cepat berputus asa , yakinlah ujian yang Allah beri ini kepada orang-orang yang mampu laluinya . Anda mampu . Percaya lah ! ,Orang seperti anda adalah orang yang terpilih . Usaha lah untuk buat rawatan , ikhtiarlah rawatan kampung sekali pun . kalau aku cerita rawatan yang aku pernah buat , lagi panjang lah cerita ni . jadi aku tamat di sini . Jangan tinggalkan solat , banyakkan berdoa , Redha dan terus BERSABAR.
#thyroidcancer
#alphathalassmia
#papilarythyroidcancer
Netizen rata-ratanya memuji sikap positif puan Hidayah serta mendoakannya sentiasa diberkati dan diberikan kesembuhan yang segera.


Sumber: Nor Hidayah Arifin
The post Zikir 100 Kali Sehari, Baca Al-Quran, Wanita Hidap Kanser Titip Pesan Makin Sembuh appeared first on Siakap Keli.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://siakapkeli.my/2019/12/21/zikir-100-kali-sehari-baca-al-quran-wanita-hidap-kanser-titip-pesan-makin-sembuh/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Wanita Dakwa Terpaksa Usung Kakak Hidap Kanser Tahap 4 Ke Kaunter Untuk Keluarkan Wang Caruman

Wanita Dakwa Terpaksa Usung Kakak Hidap Kanser Tahap 4 Ke Kaunter Untuk Keluarkan Wang Caruman

papar berkaitan - pada 22/12/2019 - jumlah : 474 hits
Seperti yang sedia maklum untuk menjalankan urusan di pejabat pejabat rasmi perlu mengikut prosedur yang telah ditetapkan oleh sesuatu institusi badan berkanun Pun begitu masih ramai yang mengeluh mengenai perkhidmatan institusi yang menawa...
Amalkan Diet Tanpa Berlapar Wanita Ini Hilang 40kg Walau Makan 6 Kali Sehari

Amalkan Diet Tanpa Berlapar Wanita Ini Hilang 40kg Walau Makan 6 Kali Sehari

papar berkaitan - pada 18/12/2019 - jumlah : 239 hits
Bukan satu hal yang mudah untuk menurunkan berat badan dalam masa yang singkat Mesti ada sahaja hal yang boleh menghalang seseorang itu untuk terus mencapai matlamat dalam menurunkan berat badan Oleh kerana itu ramai yang lebih memilih untu...
Hidup Mati Atas Kehendak Allah Bukannya Kanser Wanita Kongsi Pengalaman Hidap Kanser

Hidup Mati Atas Kehendak Allah Bukannya Kanser Wanita Kongsi Pengalaman Hidap Kanser

papar berkaitan - pada 21/12/2019 - jumlah : 516 hits
Setiap insan didunia ini pasti akan diuji oleh Nya Ujian tersebut selalunya akan diberi dalam pelbagai bentuk seperti kewangan kesihatan kekeluargaan ataupun perhubungan Walau apa bentuk ujian yang mendatang sebagai manusia biasa kita disar...
Liburan Bareng Cucu Ke Kbs Risma Titip Pesan Ke Petugas Di Kandang Harimau

Liburan Bareng Cucu Ke Kbs Risma Titip Pesan Ke Petugas Di Kandang Harimau

papar berkaitan - pada 26/12/2019 - jumlah : 184 hits
Wali Kota Risma mengajak Gwen untuk melihat kembali perkembangan Dumbo tersebut
Ulama Uighur Titip Pesan Pada Semua Pemimpin Islam Gesa Tindakan Tegas Terhadap China

Ulama Uighur Titip Pesan Pada Semua Pemimpin Islam Gesa Tindakan Tegas Terhadap China

papar berkaitan - pada 22/12/2019 - jumlah : 643 hits
Konflik dan penindasan yang dihadapi umat Islam Uighur telah mendapat perhatian media satu persatu pendedahan mengenai kekejaman pihak China terbongkar Rintihan masyarakat Uighur didengari seluruh dunia merayu bantuan dunia agar mereka dapa...
Anak Hidap Kanser Buah Pinggang Ibu Rayu Bantuan Kewangan Tampung Kos Rawatan

Anak Hidap Kanser Buah Pinggang Ibu Rayu Bantuan Kewangan Tampung Kos Rawatan

papar berkaitan - pada 8/12/2019 - jumlah : 495 hits
Tidak dapat dibayangkan perasaan seorang ibu apabila anak yang dikandung selama 9 bulan menghidapi sakit kronik dan keadaan kesihatan anak ini dilihat semakin serius Tambah perit lagi apabila keadaan kewangan keluarga tidak mencukupi untuk ...
Tiada Dokumen Sukarkan Rawatan Maulana Hidap Kanser Buah Pinggang Tahap 4 Sejak Setahun Lalu

Tiada Dokumen Sukarkan Rawatan Maulana Hidap Kanser Buah Pinggang Tahap 4 Sejak Setahun Lalu

papar berkaitan - pada 11/12/2019 - jumlah : 359 hits
Setiap ibu bapa tentunya mahukan anak anak membesar dengan sihat dan baik seperti kanak kanak normal yang lain Namun itu semua tidak dilalui oleh anak sulung Md Roslin Kamaruddin 34 yang telah menjalani dua pembedahan besar termasuk membuan...
Kelas Mengaji Al Quran Untuk Wanita Kini Dibuka

Kelas Mengaji Al Quran Untuk Wanita Kini Dibuka

papar berkaitan - pada 17/12/2019 - jumlah : 407 hits
Mari Belajar Al Quran Syukur masih bernyawa Info dari group WhatsApp jiran Nona Sesiapa golongan wanita dewasa yang nak join belajar Dan fahami Al Quran Marilah ke sini menuntut ilmu Mungkin ada yang malu malu Dah semakin menginjak ke hari ...
Lirik Campak Bintang Faizal Tahir M Nasir

Two In Five Malaysians Might Quit If Required To Work More In Office Randstad

Lumira Di Eka Heights Kehidupan Bermakna Yang Dinantikan

Lumira Eka Heights Seremban Perumahan Gaya Hidup Moden

Plaza Premium Group Expands Flight Club Dining Brand At Kuala Lumpur International Airport Terminal 1

Dap S Dilemma Red Lines And Kuala Kubu Baharu

Ustadz Yang Membodoh Bodohi Jemaahnya Kata Frans Donal Di Bali By Dr H

Catat Nekad Berhaji Tanpa Visa Haji Bisa Dideportasi Dari Arab Saudi



10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria


Hobi Baru

Beli Saldo Paypal Via Bank Line By Bank Hana

Akhirnya Dapat Beli Sobek

Selesai Sesi Marhaban 2024 1445h

3 Ayat Pelaris Jualan Tak Perlu Sebut Brand

Breakthrough Your Fitness Plateau Vo2 Max Testing Personalized Plans