Zamri Vinoth Ditahan Rani Kulop Netizens Muslim Lapor Polis Dedah Bukti Hindu Akui Tuhan Ada 330 Juta


SEMASA | Nampaknya pergaduhan antara komuniti muslim dan Hindu di sosial media semakin memuncak dengan penahanan pendakwah bebas yang juga anak murid Zakir Naik, Zamri Vinoth.

Zamri Vinoth ini juga dibela oleh Ustaz Firdaws Wong, Mufti Perlis, Ustaz Asri Zainal Abidin dan rakan-rakan sekelompok mereka.

Mempertahankan kenyataan Zamri Vinoth, bukan sekadar mengedarkan rakaman ceramah yang dikatakan mengandungi perkataan menghina, bahkan kali ini mereka menunjukkan bukti dakwaan penganut Hindu sememangnya mempercayai 330 juta Tuhan. Menurut Ustaz Firdaus, ia bukanlah rekaan dan fitnah kepada komuniti Hindu. 


Apatah lagi Zamri adalah anak yang datang dari keluarga yang ibunya menganuti agama Hindu dan bapanya menganuti agama Kristian.


"Adakah Zamri Vinoth Dikira Menghina Kerana Mengatakan terdapat 330 Juta Tuhan Di Dalam Hindu?

Salah satu perkara yang dianggap 'menguris' perasaan masyarakat Hindu di Malaysia terhadap ceramah Zamri Vinoth adalah mereka merasa terhina apabila dikatakan Hindu memiliki 330 Juta tuhan. Mereka mengatakan dakwaan itu tidak benar.

Saya menemui perbahasan ini di dalam buku yang ditulis oleh seorang penulis Hindu di Malaysia, namanya Uthaya Sankar SB di dalam bukunya Malaiur Manikam.


Beliau menjelaskan bahawa wujud pandangan mengatakan jumlah 330 Juta tuhan itu berasal dari kaedah 33 kodi Devar yang mana kodi itu difahami 10 juta. Dan ia dianggap sebagai satu pandangan di dalam Hindu yang mengisyaratkan sifat infiniti, menurut beliau.

Andai Zamri Vinoth dikatakan menipu dan menghina agama Hindu dengan mengatakan ada 330 Juta tuhan, maka bukankah tindakan yang sama perlu dilakukan terhadap Uthaya Sankar yang juga menulis begitu?

Namun apapun, saya bersetuju dengan Uthaya di dalam bukunya tentang agama Hindu sebenarnya mengajar konsep satu Tuhan. Harap sahabat semua menjaga adab dan akhlak dan ruangan komen. Kita nak menerang bukannya nak menyerang," jelasnya dalam satu kenyataan.

Selain itu, komuniti muslim juga bertindak balas dengan membuat laporan polis terhadap mereka yang dianggap mengapi-apikan sentimen keagamaan dan perkauman di Malaysia.

Antaranya Raja Lapor Polis, Rani Kulop telah memulakan tindakan itu.


Draf laporan polis yang dibuat oleh komuniti Hindu terhadap Zamri Vinoth juga didedahkan. 

👉 ‘Kandungan video yang mengaitkan agama Hindu & penyembahan kepada *330 JUTA TUHAN ADALAH SALAH DAN PENGHINAAN* sama sekali; Ini menunjukkan kejahilan beliau akan agama Hindu itu sendiri’.

Berdasarkan semakan, di beberapa channel YouTube, sememangnya terdapat dakwaan dan pengakuan dari kalangan penganut Hindu sendiri yang mereka mempunyai sehingga 330 juta Tuhan.




Menurut Ustaz Firdaus Wong tindakan komuniti Hindu membuat laporan polis mungkin dipengaruhi oleh individu ataupun kumpulan yang mempunyai motif tertentu, yang mungkin berperanan mahu melaga-lagakan komuniti Islam dan komuniti Hindu.

"Rasanya perlu dicari siapakah individu dan kumpulan yang mengapi-apikan orang Hindu yang lain selain dari edit video sedikit dan disebarkan bagi menimbulkan kebencian terhadap Muslim & Islam.

Saya menyeru sahabat semua membuat laporan polis agar polis menyiasat siapakah individu & kumpulan yang bertanggungjawab untuk edit, sebar dan mengapi-apikan sentimen agama dan perkauman ini. Ini bukan isu Hindu menentang Islam dan sebagainya tetapi isu segelintir yang cuba mengugat keharmonian negara dengan sengaja edit di luar konteks dan menyebarkannya bagi tujuan mengapi-apikan sentimen agama dan perkauman," katanya.

Ustaz Firdaus Wong juga menyeru agar komuniti muslim membuat laporan polis bagi membela Muhammad Zamri Vinoth yang dianiaya oleh segilintir pihak yang sengaja memainkan api perkauman dan keagamaan. 

Draf laporan polis juga disediakan seperti dibawah ini;
<DRAF LAPORAN POLIS>

SAYA (nama) bernombor kad pengenalan (no IC) terbaca di laman sosial seorang pendakwah Islam bernama Muhammad Zamri Vinoth Bin Kalimuthu yang telah ditangkap oleh polis setelah laporan polis dilakukan terhadap beliau di atas satu klip ceramahnya di Kelantan pada Disember 2018 yang berdurasi selama 70 saat kononnya beliau menghina agama Hindu.

Setelah saya menonton video itu, apa yang beliau kongsikan tiada unsur menghina kerana saudara Uthaya Sankar SB juga menulis perkara yang sama di dalam bukunya ‘MALAIUR MANIKAM’ dan beberapa video oleh sarjana Hindu dan Saluran Hindu yang di YouTube juga mengatakan perkara yang sama!

Malahan beliau berulang-kali mengatakan; ‘Bagi saya waktu itu, bagi saya dan saya tidak mewakili orang Hindu yang ada sekarang ini.’ dan ini jelas menunjukkan beliau merujukannya kepada pengalaman hidupnya sebelum memeluk Islam. Malahan beliau jelas mengatakan tidak mewakili mana-mana Hindu di luar tetapi sekadar pengalaman peribadinya sebelum memeluk Islam!

Tujuan saya membuat laporan polis ini adalah agar pihak berkuasa segera menyiasat individu dan kumpulan yang bertanggungjawab edit, sebar dan mengapi-apikan sentimen perkauman di bawah AKTA 588 KOMUNIKASI DAN MULTIMEDIA 1998, SEKSYEN 233, SEKSYEN 211, SEKSYEN 298A, SEKSYEN 505 (C) ; KANUN KESEKSAAN DAN AKTA HASUTAN 1948.

Saya risau jikalau dibiarkan individu dan kumpulan seperti itu berterusan mengapi-apikan sentimen agama dan perkauman dengan edit, menyebarkan ceramah video serta mengapi-apikan sentimen agama dan perkauman di luar konteks boleh menyebabkan ketenteraman dan keharmonian negara akan terjejas.

Sekian laporan saya.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://laiyeker.blogspot.com/2019/04/zamri-vinoth-ditahan-rani-kulop.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Zamri Vinoth Nafi Hina Agama Hindu

Zamri Vinoth Nafi Hina Agama Hindu

papar berkaitan - pada 4/5/2019 - jumlah : 462 hits
MALAYSIAKINI Pendakwah bebas Muhammad Zamri Vinoth menafikan tuduhan yang mengatakan dia menghina agama Hindu ketika menyampaikan kuliah agamanya Bagaimanapun Zamri berkata dia akur dengan penahannya oleh pihak berkuasa dan menyifatkan tiad...
Ugut Nak Pukul Maza Dan Zamri Vinoth Polis Tahan 2 Lelaki India

Ugut Nak Pukul Maza Dan Zamri Vinoth Polis Tahan 2 Lelaki India

papar berkaitan - pada 4/5/2019 - jumlah : 402 hits
LELAKI yang mengugut untuk memukul Mufti Perlis Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin di Facebook kelmarin ditahan di rumahnya semalam Ketua Polis Perlis Datuk Noor Mushar Mohd berkata suspek berusia 36 tahun yang juga kerani ditahan di Gelugor ...
Mufti Perlis Lapor Polis Terima Ugutan Ancaman

Mufti Perlis Lapor Polis Terima Ugutan Ancaman

papar berkaitan - pada 3/5/2019 - jumlah : 304 hits
Mufti Perlis Mohd Asri Zainul Abidin membuat laporan polis selepas menerima mesej berbaur ancaman dan ugutan yang membahayakan dirinya di laman Facebook semalam Ketua Polis Perlis Noor Mushar Mohd berkata Mohd Asri membuat laporan itu di Ba...
Imbas Tiket Pesawat Mahal Ap I Akui Jumlah Penumpang Turun 3 5 Juta Orang

Imbas Tiket Pesawat Mahal Ap I Akui Jumlah Penumpang Turun 3 5 Juta Orang

papar berkaitan - pada 7/5/2019 - jumlah : 212 hits
Direktur Pelayanan dan Pemasaran Angkasa Pura I Devi W Suradji mengakui adanya penurunan penumpang di bandara wilayah operasi Angkasa Pura I hingga 3 5 juta orang selama triwulan I 2019
Kes Rasuah Felcra Rm3 Juta Bung Mokhtar Isterinya Ditahan Sprm

Kes Rasuah Felcra Rm3 Juta Bung Mokhtar Isterinya Ditahan Sprm

papar berkaitan - pada 2/5/2019 - jumlah : 366 hits
Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia mengesahkan pihaknya menahan bekas Pengerusi Bukan Eksekutif FELCRA Berhad Datuk Seri Bung Moktar Radin dan isterinya Datin Seri Zizie Izette A Samad SPRM dalam kenyataan memaklumkan Bung Moktar ditaha...
Zizie Izette Suami Ditahan Atas Tuduhan Rasuah Rm3 Juta

Zizie Izette Suami Ditahan Atas Tuduhan Rasuah Rm3 Juta

papar berkaitan - pada 1/5/2019 - jumlah : 1043 hits
Sinar Harian hari ini melaporkan yang Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia telah menahan Ahli Parlimen Kinabatangan Datuk Seri Bung Moktar Radin hari The post appeared first on
Hiburan Zizie Ezette Dan Bung Moktar Ditahan Sprm Atas Tuduhan Rasuah Rm 3 Juta

Hiburan Zizie Ezette Dan Bung Moktar Ditahan Sprm Atas Tuduhan Rasuah Rm 3 Juta

papar berkaitan - pada 2/5/2019 - jumlah : 740 hits
Pelakon Zizie Ezette dan suaminya Datuk Seri Bung Moktar Radin ditahan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia semalam Perkara itu disahkan sendiri oleh Timbalan Ketua Pesuruhjaya SPRM Datuk Seri Azam Baki Pasangan ini ditahan selepas tampil...
Video Panas Tersebar Aiman Tino Lapor Polis

Video Panas Tersebar Aiman Tino Lapor Polis

papar berkaitan - pada 25/4/2019 - jumlah : 321 hits
Sekali lagi dikaitkan dengan video panas seorang invididu yang mirip dirinya Aiman Tino kali ini mengambil tindakan undang undang terhadap penyebar berkenaan dengan The post appeared first on
Polis Sri Lanka Dedah Identiti 9 Penyerang Semuanya Islam

Polis Sri Lanka Dedah Identiti 9 Penyerang Semuanya Islam

papar berkaitan - pada 2/5/2019 - jumlah : 350 hits
Kumpulan terbabit menempatkan seorang pengebom bunuh diri di setiap lokasi serangan kecuali Hotel Shangri La di mana ia adalah dua pengeboman bunuh diri Gambar failCOLOMBO Polis Sri Lanka pada Rabu menamakan sembilan individu yang mendalang...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

What You Should Know About New Construction Plumbing



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Masak Lemak Ikan Bawal Cermin Dengan Belimbing Buluh

Utilizing Crowdfunding For Business

Pemandu E Hailing Pengguna Muslim Wajiib Abaikan Grab Kenyataan Media Ppim 26 04 2024

Selamat Bersara Contoh Ucapan Hari Persaraan Poster

Juyaya Semun Ngintu Gawai Chord

Bahaya Kemiskinan By Dr Hm Rakib S H Pekanbaru Riau