Zahid Tak Percaya Mat Hasan Ismail Sabri Jaga Umno Masa Ketiadaannya


AGENDA DAILY
Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi memberi amanah kepada mantan bossnya Datuk Seri Najib Razak untuk menjaga UMNO semasa ketiadaannya yang akan menjalani rawatan sakit belakang di Jerman.
Dalam afidavit sokongan permohonan menangguhkan perjalanan ke Singapura kepada Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur, semalam (22 Oktober 2021), Datuk Seri Najib Razak memaklumkan beliau diamanahkan dengan tanggungjawab untuk memastikan parti bertindak dengan teratur dan sewajarnya ketika ketiadaan Presiden UMNO, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi.
Najib – Presiden UMNO yang memimpin parti itu berdepan Pilihan Raya Umum Ke-14 pada 2018 lalu – sebelum ini memohon mahkamah memulangkan sementara pasportnya mulai 20 Oktober hingga 22 November, bagi membolehkan beliau menziarahi anaknya yang akan bersalin di Singapura.
Namun, pada masa sama, Mahkamah Tinggi Shah Alam membenarkan Zahid mendapatkan semula pasportnya mulai 26 Oktober hingga 21 November bagi membolehkan beliau menjalani rawatan sakit belakang di Jerman, negara sama cikgunya Datuk Seri Anwar Ibrahim dirawat sebelum ini.
Ketika kedua-duanya – yang menghadapi puluhan tuduhan rasuah, pecah amanah, penyelewengan dan pengubahan wang haram melibatkan berbilion-bilion ringgit – gembira setelah permohonan masing-masing diluluskan mahkamah, Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) pula menetapkan Pilihan Raya Negeri (PRN) Melaka diadakan.
SPR pada 18 Oktober lalu, memutuskan PRN Melaka akan diadakan pada 20 November ini dengan kempen selama 12 hari bermula selepas perisytiharan calon pada 8 November sehingga jam 11.59 malam 19 November.
Susulan itu, Agenda Daily melaporkan kedua-dua rakan karib itu mungkin terlepas kempen PRN Melaka, kerana mereka akan berada di luar negara bagi tempoh 8 hingga 20 November atas urusan yang dinyatakan kepada mahkamah. Berita berkaitan
Namun, kedua-duanya bijak mengatur strategi! Zahid akan terlebih dahulu berangkat ke Jerman, dan segala urusan UMNO diamanahkan kepada Najib. Sementara bekas Perdana Menteri itu terus memohon kepada mahkamah untuk meminda tarikh bagi pelepasan dan pemulangan pasportnya kepada mahkamah daripada 20 Oktober hingga 22 November kepada 25 Oktober hingga 6 Disember ini.
Setelah Zahid kembali ke Malaysia baharulah Najib akan ke Singapura.
Dalam hal ini dua perkara dapat diperhatikan iaitu bagi Najib, anaknya yang akan bersalin lebih penting daripada kes mahkamahnya, dan PRN Melaka serta UMNO lebih penting daripada anaknya yang akan bersalin. Apapun, ia adalah ‘permainan’ orang politik yang berdepan tuduhan jenayah di mahkamah.
Namun, ada isu lain yang sedang diperhatikan akar umbi UMNO, pemimpin blok pembangkang dan rakyat keseluruhannya. Ia susulan kenyataan Najib dalam afidavidnya kepada mahkamah.
Agenda Daily memetik laporan Bernama bertarikh 22 Oktober 2021:
“Najib berkata memandangkan Presiden Parti UMNO Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi pada masa tersebut akan berangkat ke Jerman untuk mendapatkan rawatan bagi tulang belakangnya, beliau telah diamanahkan untuk memastikan parti UMNO bergerak secara teratur dan bertindak dengan sewajarnya sewaktu PRN Melaka dan semasa ketiadaan Ahmad Zahid.”
Untuk rekod, Najib sekarang ini bukan Ahli Majlis Tertinggi (MT) UMNO. Beliau hanya bekas Presiden UMNO dan bekas Perdana Menteri tatkala Zahid menjadi Timbalan Presiden UMNO dan Timbalan Perdana Menteri.
Namun, keakraban kedua-duanya ibarat air dicincang tidak akan putus, sehinggakan Zahid lebih mempercayai Najib mengurus dan mengendalikan UMNO semasa ketiadaan beliau nanti.
Zahid mengamanahkan kepada Najib untuk menjaga UMNO, berbanding pemimpin kanan dan MT yang lain, hatta Timbalan Presiden Datuk Seri Mohamad Hasan dan tiga Naib Presiden, termasuk Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob.
Sewajarnyalah Zahid tidak mempercayai Mat Hasan, Ismail Sabri dan beberapa pemimpin UMNO yang lain kerana mereka tidak dapat membuat keputusan untuk memilih memberi sokongan sama ada UMNO atau Perikatan Nasional (PN).
Mat Hassan dilihat rapat dengan PAS yang juga komponen PN, manakala Ismail Sabri pula rapat dengan Bersatu yang memimpin PN. Kedua-dua parti itu telah ditolak oleh Zahid, menerusi dua kali kenyataannya.
Justeru, amanah dan tanggungjawab diserahkan Zahid kepada Najib dilihat oleh akar umbi UMNO, blok pembangkang dan rakyat sebagai kelemahan pemimpin kanan UMNO yang ada sekarang, termasuk Mat Hasan, apa lagi Ismail Sabri sebagai Perdana Menteri Malaysia daripada UMNO sendiri.
Blok pembangkang boleh meletakkan kepercayaan kepada ‘Kerajaan Keluarga Malaysia’ apabila menandatangani perjanjian persefahaman, tetapi malangnya penyokong kerajaan sendiri tidak percaya kepada kepimpinannya.
Atau, ‘bossku’ akan kembali memimpin UMNO?


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://dialograkyat.blogspot.com/2021/10/zahid-tak-percaya-mat-hasan-ismail.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ismail Sabri Juangkan Keluarga Malaysia Zahid Hamidi Tetap Dengan Umno Sahaja

Ismail Sabri Juangkan Keluarga Malaysia Zahid Hamidi Tetap Dengan Umno Sahaja

papar berkaitan - pada 16/10/2021 - jumlah : 252 hits
Umum mengetahui pendekatan Keluarga Malaysia yang diperkenalkan oleh Datuk Seri Ismail Sabri adalah sesuatu yang amat diperlukan pada masa ini Semua rakyat Malaysia berganding bahu menghormati Perlembagaan Persekutuan dan tidak bersikap men...
Nasib Umno Ismail Dan Zahid Terikat Pada Prn Melaka

Nasib Umno Ismail Dan Zahid Terikat Pada Prn Melaka

papar berkaitan - pada 24/10/2021 - jumlah : 188 hits
October 24 2021 Mohsin AbdullahKata ketua penyelidik Ilham Centre Prof Madya Mohd Yusri Ibrahim Bayangkan hanya kerana krisis antara beberapa individu dalam kepimpinan Umno Melaka kita terpaksa berbelanja sebesar RM46 juta Dalam tempoh kris...
Masa Depan Zahid Hamidi Akan Habis Jika Umno Gagal Pertahan Pendirian Tanding Solo Di Prn Melaka

Masa Depan Zahid Hamidi Akan Habis Jika Umno Gagal Pertahan Pendirian Tanding Solo Di Prn Melaka

papar berkaitan - pada 20/10/2021 - jumlah : 155 hits
Pihak yang nampaknya amat bimbang jika UMNO akhirnya memutuskan bertanding secara solo dan tanpa bekerjasama dengan sesiapa dalam PRN Melaka ialah Pas Walaupun maksud bertanding secara solo sebagaimana yang ditegaskan Presiden UMNO Ahmad Za...
Dilema Ismail Sabri Dan Sikap Dingin Umno

Dilema Ismail Sabri Dan Sikap Dingin Umno

papar berkaitan - pada 26/10/2021 - jumlah : 258 hits
Bakar SuarKesian Umno Parti politik yang menunjangi perjuangan kemerdekaan negara dan pemangkin semangat nasionalisme Melayu dan Malaysia kini menjadi pertubuhan kerap dikhianati dari dalam dan luar parti Walaupun Umno kini mendapat peluang...
Zahid Ismail Sabri Ucap Selamat Bersidang

Zahid Ismail Sabri Ucap Selamat Bersidang

papar berkaitan - pada 16/10/2021 - jumlah : 317 hits
bharian comOleh Oktober 16 2021 11 02am Foto NSTPKUALA LUMPUR Presiden UMNO Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi meminta ahli akar umbi parti meneruskan perjuangan dengan penuh keyakinan dan tanpa gentar melalui persidangan cawangan di seluruh ...
Mat Hasan Dedah Majoriti Akar Umbi Umno Meluat Dengan Bersatu

Mat Hasan Dedah Majoriti Akar Umbi Umno Meluat Dengan Bersatu

papar berkaitan - pada 28/10/2021 - jumlah : 150 hits
October 27 2021 Majoriti akar umbi Umno tidak mahu parti itu bekerjasama dengan Bersatu pada Pilihan Raya Negeri Melaka bulan depan kata timbalan presidennya Mohamad Hasan Nampaknya kalau kita letak ukuran 10 sembilan daripadanya tidak mahu...
Majoriti Pemimpin Umno Melaka Tolak Langkah Solo Zahid

Majoriti Pemimpin Umno Melaka Tolak Langkah Solo Zahid

papar berkaitan - pada 20/10/2021 - jumlah : 174 hits
Pemimpin Umno Melaka berpandangan langkah tersebut seakan akan Umno rela menyerahkan negeri itu kepada Pakatan Harapan Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi berdepan kesukaran meyakinkan pemimpin parti itu di Melaka untuk bergerak bersendirian d...
Malacca Polls Umno Bn To Decide On Political Cooperation Zahid

Malacca Polls Umno Bn To Decide On Political Cooperation Zahid

papar berkaitan - pada 20/10/2021 - jumlah : 189 hits
Umno and BN s cooperation with other parties in the Malacca snap polls will be decided after three levels of meetings scheduled next week Umno president Ahmad Zahid Hamidi said the matter would be discussed at meetings involving the politic...
Jaga Jaga Kj Sekarang Ni Umno Dan Pas Bukan Dalam Mn Lagi Tak Pasai Pasai Jadi Kapir Dak Pun Tanam Jirat Cina Kah Kah

Jaga Jaga Kj Sekarang Ni Umno Dan Pas Bukan Dalam Mn Lagi Tak Pasai Pasai Jadi Kapir Dak Pun Tanam Jirat Cina Kah Kah

papar berkaitan - pada 17/10/2021 - jumlah : 152 hits
Khairy kata kerajaan akan susahkan hidup rakyat yang anti vaksin apa pula kata menantu Hadi October 17 2021 Kementerian Kesihatan komited untuk terus menggalakkan lebih ramai rakyat Malaysia menerima vaksin malah akan menyusahkan kehidupan ...
The Evolution Of Adult Entertainment

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Pemilik Kereta Tertekan Hon Kerana Panik Polis

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Data Drives Dollars How Competitive Intelligence Optimizes Sales Marketing Roi

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Cabaran Getir Menanti Ph Di Kkb

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools

Zus Ice Watermelon Latte