Zahid Kembali Sokong Cikgunya Gesa Sidang Khas Parlimen Diadakan


agendaily.com6/1/2022

Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi dan Datuk Seri Anwar Ibrahim bersatu hati menggesa kerajaan mengdakan sidang khas Parlimen bagi membincangkan isu bencana banjir yang berlaku baru-baru ini.

Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi ‘bertaut’ kembali dengan cikgunya Datuk Seri Anwar Ibrahim, apabila turut mendesak kerajaan mengadakan sidang khas Parlimen bagi membincangkan dan meminta penjelasan berhubung bencana banjir yang berlaku baru-baru ini.

Kedua-duanya yang bersahabat baik di dalam UMNO sejak tahun 80-an lagi, kembali mengeratkan dan menyusun strategi untuk cuba membawa UMNO dan PKR bersatu di bawah ‘khemah besar’, malah sudah diketahui umum bahawa Zahid menandatangani akuan bersumpah memberi sokongan kepada Anwar untuk menjadi Perdana Menteri ketika krisis politik pada 2020.

Kedua-duanya juga berhubung menerusi telefon dan berbincang stategi politik ketika UMNO mengadakan Perhimpunan Agung 2020 (PAU) pada Mac tahun lalu. Rakaman audio perbualan mesra kedua-duanya tular pada awal April yang ternyata benar tetapi telah cuba dinafikan oleh mereka.

Berita berkaitan

Audio berkaitan

Semalam, Zahid menyokong desakan gabungan Pakatan Harapan (PH) yang dipimpin Anwar supaya satu sidang khas Dewan Rakyat diadakan bagi membincangkan bencana banjir yang berlaku di beberapa negeri minggu lalu.

Dalam satu kenyataan semalam, Zahid sekata dengan perkara yang dicadangkan Majlis PH untuk diadakan sidang khas Parlimen.

“UMNO menyarankan agar sidang khas Dewan Rakyat mengenai bencana banjir diadakan bagi membolehkan wakil-wakil rakyat mengutarakan pandangan dan resah rakyat serta melontarkan cadangan-cadangan untuk membantu kerajaan mencari jalan terbaik menghadapi bencana yang berlaku,” kata Zahid.

Pada 31 Disember lalu, Majlis PH menggesa Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob mengadakan sidang khas Parlimen bagi memberi penjelasan penuh berhubung dakwaan kegagalan mengurus bencana banjir yang melanda negara baru-baru ini.

“Suara rakyat yang kedengaran di media sosial amat lantang mengkritik respons Jemaah Menteri yang sangat lembab atau dilihat setakat ‘wayang’ tanpa benar-benar membantu mangsa banjir, termasuk di Sabah, iaitu di Tenom pada Mei dan Penampang pada September.

PH juga menggesa agar kerajaan menasihati Yang di-Pertuan Agong untuk menubuhkan satu Suruhanjaya Siasatan Diraja mengenai banjir, iaitu bencana yang disifatkan ‘mengguris hati’ membabitkan kerugian harta benda yang besar dan mengorbankan hampir 50 nyawa.

Manakala, Zahid dalam kenyataannya semalam turut meminta kerajaan melaksanakan segera titah Yang di-Pertuan Agong supaya dilakukan bedah siasat berkaitan banjir yang berlaku itu.

“Dengan angka korban yang begitu tinggi berbanding banjir besar yang pernah melanda negara pada tahun 1971 (30 orang) dan 2014 (21 orang), tentunya memerlukan Kerajaan Keluarga Malaysia melaksanakan segera saranan Titah Yang di-Pertuan Agong agar dilakukan Post-Mortem Bencana Banjir,” kata Zahid.

Kebersamaan Zahid dan Anwar dalam membuat desakan terhadap kerajaan yang memerintah bukan asing lagi, khususnya ketika Kerajaan Perikatan Nasional (PN) dipimpin Presiden Bersatu, Tan Sri Muhyiddin Yassin, sejak Mac 2020 lagi.

Tindakan Zahid membawa 14 Ahli Parlimen (MP) UMNO mengkhianati Muhyiddin dengan menarik sokongan kepada Kerajaan PN mendapat restu Anwar yang dijanjikan kerusi Perdana Menteri oleh Zahid.

Malah Zahid bersama rakan kepercayaannya Datuk Seri Najib Razak mengajak beberapa MP UMNO lain untuk menandatangani akuan bersumpah menyokong Anwar sebagai Perdana Menteri.

Namun, setelah PN serta beberapa calon Bebas memberi sokongan penuh kepada Ismail Sabri, dan dipanggil ke Istana Negara, Zahid menukar arah tidak memberi sokongan kepada Anwar


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wak-labu.blogspot.com/2022/01/zahid-kembali-sokong-cikgunya-gesa.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sidang Khas Parlimen Mesti Dipanggil Selesai Kes Azam Baki

Sidang Khas Parlimen Mesti Dipanggil Selesai Kes Azam Baki

papar berkaitan - pada 8/1/2022 - jumlah : 290 hits
Pakatan Harapan memandang berat isu kontroversi berkaitan pemilikan saham dalam syarikat Bursa Malaysia oleh Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia Tan Sri Azam Baki yang melumpuhkan kredibiliti SPRM di mata rakyat malah j...
Mesyuarat Khas Berkaitan Banjir Akan Diadakan

Mesyuarat Khas Berkaitan Banjir Akan Diadakan

papar berkaitan - pada 7/1/2022 - jumlah : 95 hits
Ismail Sabri MENDALAMI kesusahan rakyat yang terkesan ekoran bencana banjir satu Mesyuarat Khas Penggal Keempat Parlimen Ke 14 bagi Dewan Rakyat akan diadakan pada 20 Januari ini Perdana Menteri Datuk Sri Ismail Sabri Yaakod berkata mesyuar...
Sidang Kasus Azis Syamsuddin Kembali Digelar Jpu Kpk Hadirkan 3 Saksi

Sidang Kasus Azis Syamsuddin Kembali Digelar Jpu Kpk Hadirkan 3 Saksi

papar berkaitan - pada 27/12/2021 - jumlah : 128 hits
Azis Syamsuddin didakwa memberi suap kepada mantan penyidik Komisi Pemberantasan Korupsi Stepanus Robin Pattuju dan Pengacara Maskur Husain sebesar Rp3 099 887 000 dan USD36 000 menyangkut kasus penanganan perkara korupsi yang ditangani KPK...
Jika Abu Zahar Puas Hati Mengapa Azam Tidak Bersedia Jumpa Jawatankuasa Pilihan Khas Parlimen

Jika Abu Zahar Puas Hati Mengapa Azam Tidak Bersedia Jumpa Jawatankuasa Pilihan Khas Parlimen

papar berkaitan - pada 6/1/2022 - jumlah : 270 hits
Oleh MALAYSIA DATELINE January 6 2022Selepas Pengerusi Lembaga Penasihat Pencegahan Rasuah SPRM Abu Zahar Ujang berpuas hati dengan penjelasan Ketua Pesuruhjaya SPRM Azam Baki timbul persoalan mengapa Azam tidak bersedia untuk hadir memberi...
Sidang Vonis Nia Ramadhani Dan Ardie Bakrie Kembali Digelar 11 Januari 2022

Sidang Vonis Nia Ramadhani Dan Ardie Bakrie Kembali Digelar 11 Januari 2022

papar berkaitan - pada 30/12/2021 - jumlah : 240 hits
Adapun dalam sidang hari ini Nia Ardi dan Zen telah membacakan nota pembelaan atau pleidoi atas tuntutan jaksa penuntut umum
Vaksin Khas Untuk Omicron Bakal Tersedia Mac Ini

Vaksin Khas Untuk Omicron Bakal Tersedia Mac Ini

papar berkaitan - pada 12/1/2022 - jumlah : 147 hits
KOSMO Omicron dilaporkan bakal menjangkiti semua orang GoogleBANDAR RAYA NEW YORK Satu vaksin Covid 19 yang dicipta khas untuk menangani varian Omicron dijangka sedia untuk digunakan menjelang Mac ini lapor stesen penyiaran CNBC semalam Men...
Terdakwa Dirawat Di Rs Sidang Kasus Investasi Bodong Ditunda

Terdakwa Dirawat Di Rs Sidang Kasus Investasi Bodong Ditunda

papar berkaitan - pada 27/12/2021 - jumlah : 137 hits
Sidang lanjutan kasus investasi bodong Fikasa Group yang merugikan nasabahnya hingga Rp84 9 miliar kembali digelar Pengadilan Negeri Pekanbaru Senin Sidang ditunda lantaran salah satu terdakwa Agung Salim tidak dapat dihadirkan dalam persid...
Sidang Kasus Suap Urus Pajak Saksi Ahli Jelaskan Validasi Alat Bukti

Sidang Kasus Suap Urus Pajak Saksi Ahli Jelaskan Validasi Alat Bukti

papar berkaitan - pada 28/12/2021 - jumlah : 138 hits
Tidak hanya alat bukti Chairul juga meyakini keterangan antarsaksi yang berbeda tidak bisa menguatkan nilai pembuktian Dia menjelaskan keterangan saksi yang bisa menjadi bukti hanya bila keterangan satu saksi dengan saksi lainnya saling ber...
Hiburan Tular Trend Unboxing Pengantin Di Tiktok Pu Syed Beri Pesanan Khas Buat Pasangan Suami Isteri Baru Kahwin

Hiburan Tular Trend Unboxing Pengantin Di Tiktok Pu Syed Beri Pesanan Khas Buat Pasangan Suami Isteri Baru Kahwin

papar berkaitan - pada 11/1/2022 - jumlah : 369 hits
Baru baru ini tular aktiviti unboxing pengantin atau unboxing by husband yang menjadi ikutan pasangan pengantin baharu terutamanya di kalangan wanita bertudung di aplikasi TikTok Namun begitu aktiviti itu nampaknya telah mendatangkan respon...
The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Fahmi Fadzil Perlu Beri Penjelasan Bukan Beri Alasan

Apabila Sang Profesor Datang Melawat



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Brauninhas House By Pablo Lanza Arquitetura In Itu Brazil

Banteras Isu 3r Manivanan Cadang 10 Langkah Percepat Siasatan Polis

Analysis Harapan S Uphill Battle To Defend Kuala Kubu Baharu

Kkb By Election Will Be A Confidence Vote For The Anwar Administration

Azmin Pledges To Tell All On May 11