Zahid Hamidi Sahkan Umno Terpaksa Berkerjasama Dengan Mahathir Kerana Ikut Pas Dan Tidak Mahu Ketinggalan





Oleh : Lokman Adam

Saya amat malu hari ini kerana mempunyai seorang Presiden yang lemah dan tiada jati diri. Dato' Sri Ahmad Zahid Hamidi hari ini tiba-tiba muncul dalam mesyuarat JK Perhimpunan Muafakat Nasional  UMNO yang dipengerusikan oleh Dato' Sri Tajuddin Abd Rahman. Didalam ucapan beliau,  beliau telah menyatakan 4 sebab utama kenapa beliau mahu UMNO berkerjasama dengan Mahathir (Bukti Rakaman :  https://t.me/lokmanadam/15583 :

1) Kita hendak jaga Muafakat Nasional, disebabkan PAS hendak kerjasama dengan Mahathir, UMNO kena ikut supaya kita tidak ketinggalan.

Jawapan Lokman : Umno adalah sebuah parti keramat yang berusia 72 tahun.  Selama tempoh tersebut, UMNO sentiasa memimpin rakan-rakan komponen yang berkerjasama dengan kita.  Sungguhpun sebagai seorang abang, kita boleh belajar dan berkerjasama dengan PAS dalam soal mendaulahkan Islam, namun adalah tidak masuk akal bahawa UMNO perlu mengikut PAS menyokong seorang diktator yang zalim dan meninggalkan Mantan Presiden UMNO yang sedang dianiaya oleh Mahathir. Tuan Guru Hj Hadi sendiri lebih tegas dengan Tun Mahathir dengan menyatakan bahawa sebarang kerjasama tidak boleh meninggalkan Dato Sri Najib yang kini mendapat sokongan rakyat. Kenyataan Zahid ini jelas membuktikan bahawa beliau adalah manusia yang suka menyalahkan orang lain demi menghalalkan tindakannya.

2) Kedua, Zahid kata kalau tidak berkerjasama dengan Mahathir, kita tak boleh selesaikan masalah Bossku. 

Jawapn Lokman : Selepas guna nama Hj Hadi untuk menghalalkan tindakannya berunding dengan Mahathir, sekarang dia guna nama Bossku pula. Yang dia tidak cerita, perundingan dengan Mahathir hanyalah untuk menyelamatkan dirinya dari 87 pertuduhan dan kembali dalam kabinet.  33 pertuduhan yang beliau hadapi kini mendapat tawaran pilihan dengan hukuman lebih rendah. Ini juga boleh dianggap bukti jelas rundingan telah berlaku.  Dari pertuduhan yang boleh membawa hukuman denda atau penjara 20 tahun setiap pertuduhan, kini tinggal denda atau penjara maximum 2 tahun sahaja.  Bossku tidak pernah melantik Zahid menjadi perunding bagi menyelesaikan kes beliau.  Malah Bossku meminta agar UMNO tidak melibatkan diri dengan kesnya, kerana beliau yakin beliau berada dipihak yang benar dan mampu membuktikannya dimahkamah jika mahkamah berlaku adil tanpa campurtangan politik.

3)Sekarang kuasa ditangan Mahathir.  Sudah ada diatas meja seorang yang sangat berkuasa untuk mengharamkan UMNO.  

Jawapan Lokman : Adakah disebabkan UMNO mahu diharamkan dan akaun UMNO telah dibekukan oleh diktator zalim bernama Mahathir, maka solusi yang mampu diambil oleh Zahid hanyalah dengan tunduk dan berkerjasama dengan Mahathir.  Jika ini sahaja yang mampu Zahid lakukan, maka sewajarnya beliau melepaskan jawatan beliau sebagai Presiden UMNO.  Lebih baik buat Pemilihan semula sekarang supaya ahli ada hak untuk memilih pasukan yang mahu menentang Mahathir atau pasukan yang mahu berkerjasama dengan Mahathir.

3) Kalau Umno nak diharamkan ada yang kata Ahli UMNO akan sertai PAS.  Zahid kata, PAS dah belah Mahathir, kalau keluar UMNO masuk PAS pun sama sahaja.

Jawapan Lokman :

Sekiranya UMNO diharamkan supaya ianya boleh menghalalkan penyokong Hishammuddin dan Zahid menyertai Mahathir, saya yakin lebih 90% ahli UMNO akan mengikut Dato' Sri Najib untuk mengambilalih mana-mana parti lain. Jangan harap ahli dibawah mahu mengikut manusia bernama Mahathir atau mana-mana manusia yang boleh diperalat atau dikudakan oleh Mahathir. UMNO perlu pemimpin yang bersedia untuk lawan bagi membela nasib rakyat, bukan mereka yang sanggup berkompromi dengan penguasa demi menyelamatkan diri penjara dan mengejar jawatan dan habuan.

4) Zahid kata, beliau boleh guna kuasa veto untuk berkerjasama dengan Tun Mahathir.  Sebaliknya beliau menyerahkan keputusan untuk dibuat oleh Majlis Kerja Tertinggi UMNO.

Jawapan Lokman :

Memanglah beliau berani bentangkan dalam Majlis Kerja Tertinggi UMNO, kerana beliau yakin MT yang Pro Mahathir, yang dibawah payroll Hishammuddin, yang ditekan oleh SPRM dan LHDN melebihi separuh dari jumlah keseluruhan MT.  Soalnya, kenapa tidak ikut perlembagaan?  Ketika menyampaikan ucapan dasar Presiden UMNO semasa PAU 2019, dalam menit ke 28.25 - 28.28 https://youtu.be/G_nGjDgxEnw , beliau ada menyebut :

"Melalui Muafakat Nasional, kita tidak impikan perubahan kerajaan melalui *pintu belakang yang terbuka luas. Walaupun ketika ini pintu depan dan pintu belakang terbuka, kita tetap memilih pintu hadapan*. Kita akan bina kerajaan sendiri mengikut lunas-lunas demokrasi seperti termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan. Sementara kita bersiap menunggu PRU ke-15, banyak perkara perlu kita selaraskan dalam Muafakat Nasional, Insyallah…

Ucapan Dasar Zahid ini telah dibahas dan diterima oleh Perwakilan Perhimpunan Agong UMNO secara sebulat suara.  Sebarang usaha untuk mewujudkan kerajaan "Pintu Belakang", gabungan dengan mana-mana parti sebelum pilihanraya umum ke 15 wajib mendapat kelulusan ahli akar umbi melalui Perhimpunan Agong Khas. Tindakan Zahid ini jelas telah melanggar disiplin parti dan mengenepikan suara akar umbi UMNO.

Dato' Lokman Noor Bin Adam
Ahli Majlis Kerja Tertinggi UMNO
3hb Februari, 2020

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wrlr.blogspot.com/2020/02/zahid-hamidi-sahkan-umno-terpaksa.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Zahid Hamidi Cadang Umno Berkerjasama Dengan Ppbm

Zahid Hamidi Cadang Umno Berkerjasama Dengan Ppbm

papar berkaitan - pada 4/2/2020 - jumlah : 394 hits
Hari ini Lokman Adam mendedahkan hasil mesyuarat jawatankuasa perhimpunan muafakat nasional yang dipengerusikan oleh Tajuddin Abdul Rahman dan dihadiri oleh presiden UMNO Zahid Hamidi Bahawa dalam mesyuarat itu Presiden UMNO Zahid Hamidi te...
Zahid Hamidi S Proposal To Work With Bersatu Has Split Umno

Zahid Hamidi S Proposal To Work With Bersatu Has Split Umno

papar berkaitan - pada 5/2/2020 - jumlah : 317 hits
Zainal Epi MMO Umno is back to square one as the party leaders are now split following its president Datuk Seri Zahid Hamidi s proposal to work with ruling Parti Pribumi Bersatu Malaysia and PAS to form the next government Zahid s decision ...
Akhirnya Umno Dan Pas Digambarkan Terhegeh Hegeh Nak Gabung Dengan Mahathir

Akhirnya Umno Dan Pas Digambarkan Terhegeh Hegeh Nak Gabung Dengan Mahathir

papar berkaitan - pada 9/2/2020 - jumlah : 333 hits
Kenyataan terbaru Tun Mahathir Mohamad yang menafikan beliau pernah mempelawa UMNO dan Pas untuk bergabung dalam Pakatan Nasional adalah suatu berbentuk perlekehan terhadap kedua dua parti pembangkang itu Ia dengan sendirinya menunjukkan Tu...
Insyaalah Pas Akan Didik Umno Design By Mahathir

Insyaalah Pas Akan Didik Umno Design By Mahathir

papar berkaitan - pada 8/2/2020 - jumlah : 237 hits
Coronavirus rasuah Coronavirus lokman Makin beransur pulih Tindakan lokman di perangkap Dua version dokumen atas meja menyebabkan Zahid hilang maruah Dan lokman diterajang Lokman memang menempah jalan keluar bagi membolehkannya bergerak ber...
Isu Zahid Nak Bawa Umno Sokong Mahathir L9kman Keseorangan Bungkus

Isu Zahid Nak Bawa Umno Sokong Mahathir L9kman Keseorangan Bungkus

papar berkaitan - pada 6/2/2020 - jumlah : 365 hits
Penyokong Lokman tak lebih 50 orang yang sama dalam mana event Anyway siapa yg funding umno sekarang Najib
Dap Is Pushing Umno And Pas Into Mahathir S Open Arms

Dap Is Pushing Umno And Pas Into Mahathir S Open Arms

papar berkaitan - pada 5/2/2020 - jumlah : 302 hits
The DAP Chinese should have been more like the Indians and penetrate from the inside rather than attack from the outside like outsiders Deep penetration inside is always better and more effective It may take time like how the Indians did it...
Ahli Majlis Tertimnggi Umno Hilang Kepercayaan Terhadap Zahid Hamidi

Ahli Majlis Tertimnggi Umno Hilang Kepercayaan Terhadap Zahid Hamidi

papar berkaitan - pada 7/2/2020 - jumlah : 404 hits
AHLI Majlis Tertinggi UMNO Datuk Lokman Noor Adam mengesahkan tidak akan menghadiri mesyuarat Majlis Kerja Tertinggi UMNO kerana hilang kepercayaan terhadap Presiden Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi Katanya isu untuk membentuk gabungan bers...
Tun Dr Mahathir Nafi Pelawa Umno Tubuh Pakatan Nasional

Tun Dr Mahathir Nafi Pelawa Umno Tubuh Pakatan Nasional

papar berkaitan - pada 9/2/2020 - jumlah : 296 hits
KUALA LUMPUR Tun Dr Mahathir Mohamad menafikan pernah mempelawa parti UMNO untuk menubuhkan Pakatan Nasional Dalam satu wawancara yang disiarkan di saluran YouTube The Malaya Post Perdana Menteri sebaliknya menegaskan beliau terbuka untuk m...
Jalan Penghubung Bandar Utama Di Pahang Perlu Dinaiktaraf

Jom Melabur Dalam Amanah Hartanah Bumiputera

Terengganu Fc Umum Harga Tiket Agarbomb Performance Cup 2024

Bnm Says Will Keep Malaysian Financial Markets In Order

Ocrevus Transforming Multiple Sclerosis Treatment Landscape In Malaysia

Iran S Assault On Israel Mixes Appreciation Among Gaza Palestinians

Hada Labo Hydrating Water Gel

Cops Fire 5 Shots During 70km Car Chase Near Baling



10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kuih Muah Tonton

10 Filem Indonesia Terbaru Best 2023 2024 Juga Tersedia Online

10 Filem Melayu Terbaru Best Di Platform Online Netflix Malaysia 2024 Mesti Tonton


Koleksi Video Melawat Taiping 2024

Dua Bersaudara Maut Tiga Cedera Parah Nahas 4wd

Lirik Lagu Semua Tentangmu Sufian Suhaimi

Abyad Sofi

Elica Paujin Oh Huminodun Chord

Kemuliaan Surah Al Fatihah Sebagai Ummul Quran Dan Bersifat Ruqyah