Zahid Hamidi Jangan Ulangi Kesilapan Najib


 
UMNO tidak akan kalah PRU14 lalu jika Najib Razak mengadakan pilihanraya lebih awal, misalnya pada penghujung 2016 atau bila-bila masa di tahun 2017.
Tetapi, disebabkan Najib melewatkan PRU14 sehingga Mei 2018 iaitu betul-betul genap lima tahun setelah PRU13 diadakan pada April 2013, itulah yang menjadi punca kekalahan UMNO dan BN.
Dengan Najib menunda tarikh PRU14 sehingga Mei 2018, tidak mengadakannya lebih awal, bukan saja kemarahan rakyat kepada beliau dan UMNO kian memuncak, malah ia juga memberi ruang kepada PH yang dipengerusikan Tun Mahathir Mohamad ketika itu untuk menyelesaikan beberapa isu seperti pengagihan kerusi, penggunaan logo, calon Perdana Menteri dan sebagainya.
Dengan masa yang lebih panjang diberikan itu juga, Tun Mahathir dan PH mempunyai banyak waktu untuk menjelajah ke seluruh negara bertemu rakyat, meski dalam keadaan pelbagai kemudahan diterimanya selaku bekas Perdana Menteri telah ditarik balik.
Kiranya Najib tidak menunggu sehingga Mei 2018 untuk membubarkan Parlimen, peluang untuk UMNO dan BN dapat dikalahkan adalah tersangat tipis.
Realitinya, UMNO dan BN dikalahkan ketika ia sedang berkuasa dan sewaktu semua kuasa terkumpul dalam kepungan Najib, suatu keadaan yang sebenarnya sukar bagi PH sebagai pembangkang ketika itu.
Kunci kekalahan itu hanya satu – Najib lambat membubarkan Parlimen dan tidak cepat mengambil peluang di ketika PH belum begitu kemas persiapannya.
Beberapa pemimpin PH, selepas kemenangan dalam PRU14 itu, tidak berselindung mengakui, mereka tidak mungkin menang jika pengundian lebih diadakan lebih awal daripada Mei 2018.
Hari ini, walaupun merupakan sebahagian daripada kerajaan, namun ia bukan lagi tunjang kuasa dalam pemerintahan.
UMNO sebaliknya hanya sebagai penumpang dengan pemegang stereng kuasa ialah Mahiaddin Md Yasin daripada Bersatu.
Begitu pun, suatu kelebihan yang ada pada UMNO ketika ini, meskipun ia hanya penumpang yang sudah acapkali tidak puas hati dengan kerajaan, ia berada dalam kedudukan yang boleh untuk menumbangkan kerajaan pada bila-bila masa dimahukan berbuat demikian.
Bila-bila masa saja jika UMNO mengumumkan menarik sokongan dan keluar daripada kerajaan, maka tumbanglah PN dan berakhirlah juga kekuasaan Mahiaddin sebagai Perdana Menteri.
Namun, seperti yang kita sedia maklum, sementara UMNO sentiasa ada perasaan tidak puas hati dan ingin kembali berkuasa penuh sebagai parti yang dominan serta enggan selama-lamanya berkedudukan sebagai penumpang, parti itu masih mewarisi apa yang dilakukan Najib sebelum PRU14 lalu iaitu lambat dan terhegeh-hegeh dalam bertindak.
Memutuskan hubungan dengan Bersatu sudah dan membuat ketetapan menarik sokongan kepada Mahiaddin selaku Perdana Menteri juga sudah dimuktamadkan, tetapi UMNO nampaknya masih tiada keberanian untuk keluar daripada kerajaan.
Ikut logik dan hukum dalam cerai-berai, kalau sudah memuktamadkan kata mahu berpisah, tentulah tidak mahu lagi tinggal serumah.
Namun, pelik lagi ajaib, sementara tidak lagi menyokong Mahiaddin, UMNO masih mahu berada dalam kerajaan yang dipimpin oleh pemimpin yang tidak lagi disokongnya itu, bahkan macam kemaruk pula bila ditawarkan jawatan Timbalan Perdana Menteri.
Dengan sekadar menarik sokongan yang disertai dengan gesaan agar Mahiaddin harus berundur, tetapi tidak keluar meninggalkan rumah bersama kain baju dan pakaian, Perdana Menteri bukan saja tidak jatuh, malah seperti diberi lebih banyak masa untuk berfikir dan mencari jalan bagi mengekalkan lagi kuasa dalam tangannya.
Kalau diperhatikan, situasi ini tidak banyak berbeza dengan keadaan ketika Najib mahu dijatuhkan pada Mei 2018 lalu, beliau sedar sedang diusaha untuk dijatuhkan, namun memberi banyak ruang dan peluang kepada musuhnya mengukuhkan kedudukan.
Sekarang pula, UMNO mahu menjatuhkan Mahiaddin dan menukar Perdana Menteri, tetapi dalam masa yang sama terus memberi banyak masa kepadanya untuk kekal berkuasa.
Dalam keadaan sekarang, jika sungguh mahu menjatuhkan Mahiaddin, UMNO bukan saja harus serta-merta menarik sokongan, malah serta-merta juga membuat keputusan keluar daripada kerajaan.
Lagi banyak masa diberi kepada Mahiaddin atau jika UMNO terus bertangguh-tangguh untuk menjatuhkan musuh, ia sama saja seperti Najib melewat-lewatkan pembubaran Parlimen pada 2018 dahulu.
Lihat saja sebelum ini bagaimana Mahiaddin sedikit demi sedikit dapat mengkucar-kacirkan UMNO, satu demi satu dan berterusan hingga yang terakhir berjaya memerangkap parti itu dengan melantik Timbalan Perdana Menteri, bermakna lagi banyak masa diberi, lagi banyak peluang untuk Perdana Menteri merancang pelbagai perkara demi kepentingan kuasanya.
Sepatutnya di peringkat ini UMNO sudah sedar bahawa melewat-lewatkan lagi masa untuk menjatuhkan Mahiaddin adalah suatu kerugian buat mereka.
Kalau Najib yang sedang berkuasa pun boleh tergolek kerana melengahkan masa dan lambat mengadakan pilihanraya, Zahid Hamidi juga pasti menempah nasib yang sama jika terus bermain-main dengan masa. 


(ShahbudinHusin 18/07/2021)






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/07/zahid-hamidi-jangan-ulangi-kesilapan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Najib And Zahid Played Russian Roulette And Lost

Najib And Zahid Played Russian Roulette And Lost

papar berkaitan - pada 9/7/2021 - jumlah : 162 hits
What if the Agong summons all 220 MPs to Istana Negara one by one and then titah that after interviewing all 220 MPs in His Majesty s judgement Muhyiddin commands the confidence of the majority of the House and hence should remain as prime ...
Banyak Lagi Pembersihan Harus Zahid Hamidi Lakukan Annuar Musa Yang Terawal Kongsi Audio Rakaman Semestinya Disiasat

Banyak Lagi Pembersihan Harus Zahid Hamidi Lakukan Annuar Musa Yang Terawal Kongsi Audio Rakaman Semestinya Disiasat

papar berkaitan - pada 14/7/2021 - jumlah : 155 hits
Presiden UMNO Ahmad Zahid Hamidi hari ini memecat Ahli Parlimen Pasar Salak Tajuddin Abdul Rahman daripada jawatannya sebagai Pengarah Pilihanraya UMNO Jawatan tersebut kini dipegang oleh Mohamad Hasan Timbalan Presiden UMNO yang juga Penge...
Ada Lebih Baik Najib Atau Tokmat Nasihat Zahid Supaya Berundur

Ada Lebih Baik Najib Atau Tokmat Nasihat Zahid Supaya Berundur

papar berkaitan - pada 15/7/2021 - jumlah : 301 hits
Cuti lagi sekali sekurang kurangnya dan beransur ansur hilang Selagi MASIH berada di kerusi Presiden pasti DISERANG dan akhirnya tokmat dan Najib JUGA AKAN turut dikorek dikatok
Demokrasi Mati Di Bawah Kepimpinan Zahid Hamidi

Demokrasi Mati Di Bawah Kepimpinan Zahid Hamidi

papar berkaitan - pada 16/7/2021 - jumlah : 235 hits
perakinsights com Setelah viral klip rakaman suara Tajuddin mengenai pendirian beliau yang tidak bersetuju ataupun tunduk kepada kemahuan Zahid Hamidi yang menginginkan agar PM digulingkan ketika negara sedang berdepan dengan krisis covid 1...
Cadangan Keluar Kerajaan Ditolak Mp Umno Semasa Pertemuan Zahid Najib

Cadangan Keluar Kerajaan Ditolak Mp Umno Semasa Pertemuan Zahid Najib

papar berkaitan - pada 5/7/2021 - jumlah : 248 hits
agendadaily com5 7 2021Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi bersama bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dikatakan sedang galak mengutip akuan bersumpah untuk menyokong Datuk Seri Anwar Ibrahim Ahli Parlimen UMNO dan Barisan ...
Zahid Najib Terdesak Nak Selamatkan Diri Dari Kes Mahkamah

Zahid Najib Terdesak Nak Selamatkan Diri Dari Kes Mahkamah

papar berkaitan - pada 8/7/2021 - jumlah : 197 hits
Usaha berterusan Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi dan rakan karibnya Datuk Seri Najib Razak yang mahu membawa UMNO keluar daripada kerajaan Perikatan Nasional adalah disebabkan terdesak mahu menyelamatkan diri masing masing daripada kes mahkam...
Antara Nama Mt Dan Mp Yang Menyokong Zahid Hamidi

Antara Nama Mt Dan Mp Yang Menyokong Zahid Hamidi

papar berkaitan - pada 13/7/2021 - jumlah : 216 hits
Official Senarai MT yang mahu UMNO tamatkan kerjasama dgn PN 1 Bagan Datuk2 Pekan3 Gua Musang4 Machang5 Cameron Highland 6 Lenggong7 Pengerang8 Pontian9 Jerantut10 Parit Sulong11 Kota Tinggi12 Paya Besar13 Lipis14 Jelebu15 Kinabatangan16 Ki...
Ahli Parlimen Menteri Umno Tolak Langkah Keluar Kerajaan Ketepi Zahid Najib

Ahli Parlimen Menteri Umno Tolak Langkah Keluar Kerajaan Ketepi Zahid Najib

papar berkaitan - pada 6/7/2021 - jumlah : 243 hits
Ahli ahli Parlimen Umno hari ini menolak cadangan parti itu untuk keluar daripada kerajaan mengetepikan presidennya Ahmad Zahid Hamidi susulan tarikh akhir bersama kerajaan Perdana Menteri Muhyiddin Yassin MalaysiaNow dimaklumkan Difahamkan...
Ismail Sabri Dilantik Sebagai Tpm Zahid Hamidi Umum Umno Tarik Diri Dari Kerajaan Pn

Ismail Sabri Dilantik Sebagai Tpm Zahid Hamidi Umum Umno Tarik Diri Dari Kerajaan Pn

papar berkaitan - pada 8/7/2021 - jumlah : 333 hits
Ismail Sabri dilantik sebagai TPM Zahid Hamidi umum UMNO tarik diri dari Kerajaan PNBerkuatkuasa serta merta semalam Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob dilantik sebagai Timbalan Perdana Menteri selepas sekian lama jawatan tersebut tidak diisi o...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Pemilik Kafe Tanah Aina Fareena Nafi Terima Notis Rasmi Peringatan Penutupan Parkir Restorannya



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Linkedin Menjadi Mitra Plan Indonesia Buka Peluang Kerja Bagi 400 Pencari Kerja Baru Di Jawa Tengah

5 Hidden Features Of Wordpress Com

Hospital Kuala Pilah

From Gear To Gear Exploring The Mechanics Of Ram And Dodge Transmissions

Satisfy Your Pup S Cravings Exploring The World Of Natural Dog Treats