Zahid Gembira Penyokong Sengsara


satuberita.my
By Admin
-November 28, 2022

Oleh TOK CHEY

REAKSI wajah Zahid Hamidi selepas tertubuhnya kerajaan BN-PH jelas menunjukkan Presiden UMNO itu gembira apabila segala percaturan yang dilakukan sebelum ini berjaya mengangkat cikgunya, Anwar Ibrahim sebagai perdana menteri.

Segala sumpah, segala ucapan ‘No Anwar No DAP’ yang diucapkannya di merata tempat termasuk Perhimpunan Agung UMNO berjaya memperdaya penyokong yang naif untuk mempercayai segala yang dikatakan oleh Zahid itu.

Penafian yang dibuat Zahid mengenai gerakan kerjasama mereka berdua seperti perbualan telefon dan akuan bersumpah sokongan terhadap Anwar berjaya mengaburi mata penyokong BN dan PH bahawa kedua-dua parti itu berprinsip sedangkan apa yang berlaku adalah sebaliknya.

Tekanan supaya Zahid meletakkan jawatan juga tidak berhasil apabila dia tidak tunduk dengan sebarang desakan daripada pemimpin-pemimpin utama UMNO seperti Khairy Jamaluddin, Annuar Musa dan ketua-ketua UMNO bahagian.

Malah dia berselindung di sebalik Pemilihan UMNO untuk terus kekal berkuasa sedangkan sebelum ini, platform itu ditangguhkan dan menghalang suara ahli UMNO untuk menentukan hala tuju parti itu.

Pada masa kini Zahid mungkin boleh berpuas hati dengan penipuan yang dilakukan, tetapi penyokongnya tidak sesekali lupa apa yang telah berlaku itu.

Ini kerana mereka yang berada di bawah telah menerima kesan langsung akibat sikap lunak UMNO terhadap PH yang merupakan musuh ketat sejak sekian lama.

Penyokong UMNO di peringkat akar umbi dikecam kerana kepimpinan parti menjalinkan kerjasama dengan PH yang dianggotai DAP.

Mereka jadi keliru dengan tindakan pemimpin atasan BN yang memanipulasi sokongan rakyat demi kepentingan sesetengah pihak.

Keadaan politik rakyat bawahan juga menjadi caca-merba kerana musuh yang ditentang sebelum ini kini rakan baik dan sudah ada beberapa kenyataan pemimpin UMNO yang mempertahankan DAP dan membuka ruang kemesraan.

Maklum balas yang Tok Chey terima, penyokong tidak akan percaya lagi apa yang keluar daripada mulut Zahid dan pemimpin kanan yang menyokong tindakan Ahli Parlimen Bagan Datuk itu berbaik dengan PH.

Mereka sudah serik diperdayakan dengan kata-kata pemimpin yang di depan cakap lain, di belakang mengatur strategi mengangkat musuh politik dalam kepimpinan nombor satu negara.

Buat masa ini, apa yang boleh dilakukan ialah mereka tunggu dan lihat apa yang boleh dilakukan oleh Anwar untuk membawa Malaysia ke arah lebih baik seperti mana yang dicanang-canangkan sebelum mendapat jawatan.

Sudah pasti ada tempoh masa yang diberikan dan selepas itu jika tiada apa perubahan dapat dilakukan, rakyat akan membuat bantahan mereka di peti undi pada PRU16.

Di samping itu, reaksi orang ramai yang Tok Chey lihat, rata-ratanya kecewa apabila PN tidak menjadi kerajaan kerana banyak harapan diletakkan kepada Muhyiddin Yassin untuk kembali memerintah.

Rakyat sebenarnya berharap banyak bantuan terus yang diyakini dapat mengurangkan beban kos sara hidup ketika ini seperti pengeluaran KWSP bersasar dan beberapa insentif dalam manifesto PN yang banyak mengutamakan kebajikan rakyat.

Namun, apa boleh buat kerana percaturan politik Zahid dan Anwar telah menaikkan kerajaan BN-PH yang Tok Chey lihat tidak akan mampu terbentuk jika kedua-dua pemimpin itu mengumumkan kerjasama sebelum PRU15.

Bagi Tok Chey, kita lihat sejauh mana ‘pernikahan BN-PH’ mampu bertahan dengan hasil pembentukan yang memperdayakan penyokong bawahan yang mudah dimanipulasi dengan pelbagai cara.

Di sebalik semua itu, rakyat menghormati prinsip yang dikekalkan kepimpinan PN setakat ini yang tidak menyertai kerajaan perpaduan Anwar dan akan bertindak sebagai pembangkang dalam menjadi semak imbang kepada kerajaan ketika ini.

Diharap pada masa sama, PN terus menerima momentum sokongan rakyat dan boleh membentuk kerajaan dengan majoriti dua pertiga pada PRU16. 
– SB

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2022/11/zahid-gembira-penyokong-sengsara.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bn Has No Pact With Pn To Form New Govt Says Zahid

Bn Has No Pact With Pn To Form New Govt Says Zahid

papar berkaitan - pada 21/11/2022 - jumlah : 159 hits
Barisan Nasional chairman Ahmad Zahid Hamidi says no talks have been held to form alliances with other parties PETALING JAYA Barisan Nasional has denied claims by Gabungan Parti Sarawak chairman Abang Johari Openg that BN had agreed to form...
Zahid Rebuffs Gps Claims Reminds Bn Mps Of Their Pledge To Him

Zahid Rebuffs Gps Claims Reminds Bn Mps Of Their Pledge To Him

papar berkaitan - pada 21/11/2022 - jumlah : 86 hits
BN chairperson Ahmad Zahid Hamidi dismissed GPS claim that the two coalitions would join Perikatan Nasional and its Sabah counterpart GRS to form a government At the same time Zahid who is under pressure to quit reminded BN MPs that they ha...
Terkini Zahid Hamidi Tegas Tidak Mahu Berundur Dan Beri Amaran Keras Kepada Ahli Parlimen Yg Menang

Terkini Zahid Hamidi Tegas Tidak Mahu Berundur Dan Beri Amaran Keras Kepada Ahli Parlimen Yg Menang

papar berkaitan - pada 21/11/2022 - jumlah : 126 hits
TERKINi Zahid Hamidi TEGAS Tidak Mahu Berundur dan Beri Amaran Keras Kepada Ahli Parlimen yg Menang Terbaru hangat diperkatakan sekarang politik negara Malaysia kini dalam keadaan tidak ketentuan Makluman terbaru diterima daripada rasmi Pre...
Zahid Didesak Letak Segera Jawatan Presiden Umno Dan Pengerusi Bn

Zahid Didesak Letak Segera Jawatan Presiden Umno Dan Pengerusi Bn

papar berkaitan - pada 21/11/2022 - jumlah : 173 hits
KUALA LUMPUR Desakan supaya Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi meletakkan jawatan sebagai Presiden UMNO dan Pengerusi Barisan Nasional dengan segera susulan prestasi hambar gabungan itu dalam Pilihan Raya Umum ke 15 semakin jelas kedengaran B...
Shahril Hamdan Letak Jawatan Minta Zahid Juga Undur Secara Terhormat

Shahril Hamdan Letak Jawatan Minta Zahid Juga Undur Secara Terhormat

papar berkaitan - pada 21/11/2022 - jumlah : 86 hits
FMT ReportersBekas ketua penerangan Umno Shahril Hamdan berkata beliau kekal setia dengan parti walaupun tidak lagi memegang jawatan PETALING JAYA Shahril Hamdan hari ini mengumumkan peletakan jawatannya sebagai ketua penerangan Umno selain...
Giliran Mca Gesa Zahid Letak Jawatan

Giliran Mca Gesa Zahid Letak Jawatan

papar berkaitan - pada 21/11/2022 - jumlah : 141 hits
Setiausaha Agung MCA Chong Sin Woon kecewa dengan keputusan menangguhkan mesyuarat Dewan Tertinggi Barisan Nasional yang sepatutnya diadakan pada 8 malam ini PETALING JAYA Giliran MCA parti komponen Barisan Nasional menggesa Ahmad Zahid Ham...
All Umno Leaders Must Shoulder The Blame Not Just Zahid Says Bung

All Umno Leaders Must Shoulder The Blame Not Just Zahid Says Bung

papar berkaitan - pada 21/11/2022 - jumlah : 183 hits
Bung Moktar Radin said the blame must not rest squarely on Ahmad Zahid Hamidi s shoulders KUALA LUMPUR Sabah Umno chief Bung Moktar Radin has come to the defence of party president Ahmad Zahid Hamidi in the wake of Barisan Nasional s disast...
Hari 2 L Zahid Mohon Lanjutkan Tempoh Hisham Tolak Kerjasama Ph

Hari 2 L Zahid Mohon Lanjutkan Tempoh Hisham Tolak Kerjasama Ph

papar berkaitan - pada 21/11/2022 - jumlah : 93 hits
malaysiakini comPASCA PRU15 HARI 2 l Perlumbaan menawan Putrajaya semakin rancak dengan kedua dua Pengerusi Pakatan Harapan Anwar Ibrahim dan Pengerusi Perikatan Nasional Muhyiddin Yassin masing masing mendakwa mereka mempunyai majoriti unt...
Zahid Pakat Dengan Anwar Hishamuddin Bantah Sanggup Dipecat

Zahid Pakat Dengan Anwar Hishamuddin Bantah Sanggup Dipecat

papar berkaitan - pada 21/11/2022 - jumlah : 82 hits
agendaily com21 11 2022Gambar pertemuan pimpinan PH dan BN yang tersebar di media sosial Bendahari Agung Barisan Nasional Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein rela dipecat daripada berpakat dengan Pakatan Harapan untuk membentuk kerajaan Per...
Lirik Campak Bintang Faizal Tahir M Nasir

Backstabbing Drama In The Opposition Pas Sabotaging Bersatu By Attacking Chinese Vernacular Schools

Umno Explores Every Means Possible To Free Najib

Two In Five Malaysians Might Quit If Required To Work More In Office Randstad

100 Cawangan Kfc Tutup Dan Akur Kuasa Boikot

Lumira Di Eka Heights Kehidupan Bermakna Yang Dinantikan

Calon Bersatu Prk Kkb Tunggang Isu Kematian Teoh Beng Hock

Bonus R 5000 Jogue Ca A T Queis Onlin



10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria


Negara Paling Banyak Menang Tilawah Al Quran Peringkat Antarabangsa

Duit Syiling Peringatan 50 Tahun Lembaga Pertubuhan Peladang

Pulut Sambal

Plaza Premium Group Kembangkan Jenama Restoran Flight Club Di Terminal 1 Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur

Apa Saja Yang Anda Berikan Tumpuan Dalam Fikiran Akhirnya Akan Jadi Kenyataan

Contact Lens Trial Experience The Difference Risk Free