Yayasan Akalbudi Tak Boleh Terima Sumbangan Politik Dari Pihak Ketiga




Yayasan Akalbudi tidak boleh menerima sumbangan politik daripada pihak ketiga, kata pegawai Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Khairudin Kilau di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini.
Bercakap sebagai saksi ke-99 perbicaraan kes rasuah, pengubahan wang haram dan pecah amanah membabitkan Ahmad Zahid Hamidi, Khairudin berkata, ini memandangkan Yayasan Akalbudi bukanlah satu badan politik.
Dia berkata demikian semasa pemeriksaan balas oleh peguam bela Ahmad Zaidi Zainal.
Ahmad Zaidi bertanya Khairudin apakah menjadi satu kesalahan sekiranya Yayasan Akalbudi menerima sumbangan politik, yang digunakan untuk menjalankan kegiatan politik.
Ahmad Zaidi memberikan contoh TS Consultancy & Resources (TS Consultancy) yang menerima sumbangan daripada Yayasan Akalbudi pada 2015 dan 2016, untuk menguruskan pendaftaran pengundi - yang menurutnya satu bentuk kegiatan politik.
Ahmad Zaidi: Kalau ada sumbangan politik (kepada Yayasan Akalbudi) dan digunakan untuk aktiviti politik (seperti dijalankan TS Consultancy), adakah itu menjadi kesalahan? Adakah ia menjadi satu isu dalam kes ini?
Khairudin: Yayasan Akalbudi tak boleh (terima sumbangan politik). Sebab dia bukan satu badan politik. Dia yayasan.
Ahmad Zahid merupakan pemilik Yayasan Akalbudi serta pengasas, pemegang amanah dan penandatangan tunggal yayasan berkenaan.
Khairudin turut tidak bersetuju dengan cadangan Ahmad Zaidi bahawa selain sumbangan amal jariah, Yayasan Akalbudi turut ada menerima sumbangan berbentuk sumbangan politik daripada pihak ketiga.
Malah menurutnya, sepanjang siasatannya, tidak ada pihak ketiga memberikan sumbangan politik kepada yayasan berkenaan.
Daripada keterangan Khairudin dan saksi sebelum ini, TS Consultancy menerima RM360,000 daripada Yayasan Akalbudi untuk menjalankan pendaftaran pengundi, soal selidik serta kajian pengundi.
Yayasan Akalbudi bukan syarikat pinjaman wang berlesen
Selain itu, Kharudin juga tidak bersetuju pinjaman yang diberikan Yayasan Akalbudi kepada Armada Holdings (Armada Holdings) Sdn Bhd pada 2015 sebenarnya merupakan satu bentuk pelaburan.
Ini, cadang Ahmad Zaidi, memandangkan Armada Holdings membayar balik pinjaman tersebut pada jumlah RM10.069 juta kepada Yayasan Akalbudi, yang merupakan satu keuntungan buat yayasan.
“Untuk membuat pinjaman, mestilah daripada badan yang mempunyai lesen sebagai syarikat peminjam wang berlesen. Yayasan Akalbudi bukan syarikat pinjaman wang berlesen.
“Satu lagi perkara, untuk satu-satu aktiviti dengan jumlah pengeluaran yang begitu besar, RM10 juta, memerlukan pandangan dan persetujuan daripada ahli-ahli pemegang amanah yang lain,” kata Khairudin.
Ahmad Zaidi: Itu pandangan daripada Encik Khairudin.
Khairudin: Ya
Ahmad Zaidi: Bukan pemegang amanah yang lain?
Khairudin: Pemegang amanah lain tak pernah dimaklumkan.
Ahmad Zaidi: Berdasarkan siasatan, ada atau tidak mana-mana pemegang amanah membantah aktiviti ini (pinjaman kepada Armada Holdings)?
Khairudin: Dia tak dimaklumkan, macam mana dia nak bantah?
Ahmad Zaidi: Ada tak (mereka) buat laporan kepada SPRM, polis, dan sebagainya?
Khairudin: SPRM tidak ada. Polis saya tak tahu.
Menurut keterangan pengarah syarikatnya sebelum ini, Armada Holdings ialah syarikat yang mengimport dan membekal arang batu sebagai sumber tenaga kepada Tenaga Nasional Berhad (TNB).
Pinjaman itu bertujuan mendapatkan modal berbayar RM10 juta untuk memenuhi syarat minimum berdaftar sebagai pembekal arang batu Indonesia bagi kontrak TNB Fuel Services Sdn Bhd.
Adakah dana Yayasan Akalbudi dari gaji Zahid?
Ahmad Zaidi turut bertanyakan Khairudin sama ada dia tahu atau tidak sumber dana Yayasan Akalbudi kesemuanya datang daripada Ahmad Zahid - iaitu daripada gajinya, pendapatan sahamnya dan sebagainya.
“Daripada keterangan Datuk Seri Zahid, ada menyebut dia ada menyumbang untuk dana yayasan ini. Daripada keterangan saksi lain, tiada,” jawab Khairudin.
Bagaimanapun, dia menjawab “tidak tahu” apabila Ahmad Zaidi cuba merujuk dan bertanya kepadanya tentang keterangan saksi-saksi di mahkamah, memandangkan dia tidak hadir sekali di mahkamah mendengar mereka disoal balas.
Dia juga mengaku tidak menyiasat kesahihan rakaman percakapan beramaran Ahmad Zahid tentang sumbangannya kepada dana Yayasan Akalbudi itu. Justeru, dia mengaku tidak tahu jumlah yang disumbangkan Ahmad Zahid ke dalam dana yayasan.
Ahmad Zahid berhadapan 47 pertuduhan melibatkan dana Yayasan Akalbudi, iaitu 12 membabitkan pecah amanah jenayah, lapan pertuduhan rasuah dan 27 pertuduhan pengubahan wang haram.
Dalam pertuduhan pecah amanah, Ahmad Zahid dituduh menyeleweng RM31 juta dana Yayasan Akalbudi.
Perbicaraan yang masuk hari ke-52 di hadapan Hakim Collin Lawrence Sequerah bersambung esok.





Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt

............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
[email protected]


©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.mindarakyat.net/2021/03/yayasan-akalbudi-tak-boleh-terima.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Saksi Cerita Bagaimana Adik Zahid Terima Rm5 9 Juta Yayasan Akalbudi Beli Dua Banglo

Saksi Cerita Bagaimana Adik Zahid Terima Rm5 9 Juta Yayasan Akalbudi Beli Dua Banglo

papar berkaitan - pada 9/3/2021 - jumlah : 201 hits
M Fakhrull HalimMahkamah Tinggi Kuala Lumpur diberitahu bagaimana wang RM5 9 juta daripada Yayasan Akalbudi milik Ahmad Zahid Hamidi digunakan untuk membeli dua unit lot banglo untuk Yayasan Al Falah yang dipengerusikan adiknya Mohamad Nasa...
Zahid Keluar Wang Yayasan Akalbudi Rm17 9 Juta Dedah Sprm

Zahid Keluar Wang Yayasan Akalbudi Rm17 9 Juta Dedah Sprm

papar berkaitan - pada 6/3/2021 - jumlah : 292 hits
KUALA LUMPUR 21 Rejab 1442H Jumaat Mahkamah Tinggi hari ini diberitahu bahawa terdapat penglibatan Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi dalam pengeluaran wang Yayasan Akalbudi milik bekas Timbalan Perdana Menteri itu berjumlah RM17 9 juta yang ...
Saksi Zahid Terlibat Pengeluaran Rm17 9 Juta Dari Yayasan Akalbudi

Saksi Zahid Terlibat Pengeluaran Rm17 9 Juta Dari Yayasan Akalbudi

papar berkaitan - pada 6/3/2021 - jumlah : 263 hits
31 total views 31 views today Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini diberitahu bahawa terdapat penglibatan Dr Ahmad Zahid Hamidi dalam pengeluaran wang Yayasan Akalbudi milik bekas timbalan perdana menteri itu berjumlah RM17 9 juta yang dig...
Zahid S Daughter Had No Connection With Yayasan Akalbudi

Zahid S Daughter Had No Connection With Yayasan Akalbudi

papar berkaitan - pada 6/3/2021 - jumlah : 180 hits
The High Court today heard that Datuk Nurulhidayah Ahmad Zahid the eldest daughter of former deputy prime minister Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi has no connections with charity foundation Yayasan Akalbudi which belonged to the latter NST...
Anak Zahid Tiada Jawatan Dalam Yayasan Akalbudi Saksi

Anak Zahid Tiada Jawatan Dalam Yayasan Akalbudi Saksi

papar berkaitan - pada 5/3/2021 - jumlah : 170 hits
Pegawai Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia Muhammad Fazli Zulkifli memberitahu mahkamah bahawa anak sulung Ahmad Zahid Hamidi Nurulhidayah tidak mempunyai apa apa jawatan pun dalam Yayasan Akalbudi Fazli merupakan pegawai penyiasat SPRM...
Majlis Presiden Ph Putuskan Parti Komponen Tidak Boleh Terima Keahlian Dari Parti Kawan

Majlis Presiden Ph Putuskan Parti Komponen Tidak Boleh Terima Keahlian Dari Parti Kawan

papar berkaitan - pada 10/3/2021 - jumlah : 177 hits
Majlis Presiden PH sudah membuat ketetapan mana mana parti gabungannya tidak boleh menerima ahli parti gabungan yang lain kata Timbalan Presiden Amanah Salahuddin Ayub Dia yang juga naib presiden Majlis Presiden PH dipetik TMI berkata PH tu...
Hiburan Tak Boleh Terima Kritikan Itu Sikap Buruk Kau Mas Idayu Laser Azwan Ali Dalam Laser Bertemu Laser

Hiburan Tak Boleh Terima Kritikan Itu Sikap Buruk Kau Mas Idayu Laser Azwan Ali Dalam Laser Bertemu Laser

papar berkaitan - pada 18/3/2021 - jumlah : 263 hits
Penyanyi dangdut terkenal negara Mas Idayu mendedahkan sikap buruk personaliti TV Azwan Haji Ali yang tidak pernah disukainya dalam segmen bual bicara terbaru terbitan Astro Laser Bertemu Laser yang dihoskan sendiri oleh Diva AA View this p...
Tak Boleh Terima Apa Orang Komen Itu Burvk Kau Yang Aku Tak Suka Ooopss Beraninya Mas Idayu Las3r Azwan Ali

Tak Boleh Terima Apa Orang Komen Itu Burvk Kau Yang Aku Tak Suka Ooopss Beraninya Mas Idayu Las3r Azwan Ali

papar berkaitan - pada 17/3/2021 - jumlah : 168 hits
Ratu dangdut Mas Idayu secara terbuka menegur sikap burvk pengacara sensasi Azwan Ali atau lebih dikenali sebagai Diva AA Menurut Mas Idayu antara sikap yang Diva AA yang tidak disukainya ialah tidak boleh menerima teguran Macam kau kau tak...
Mahkamah Zahid Guna Rm1 4 Juta Dana Yayasan Akalbudi

Mahkamah Zahid Guna Rm1 4 Juta Dana Yayasan Akalbudi

papar berkaitan - pada 12/3/2021 - jumlah : 300 hits
Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur diberitahu saksi ke 99 bahawa Bekas Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi menggunakan dana berjumlah RM 1 4 juta milik Yayasan Akalbudi bagi pembayaran sembilan kad kredit insurans kenderaan dan...
Pesanan Buat Sang Suami

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Thousands Rally On Labour Day Demand Better Rights

Pesanan Datin Thalia Kepada Wanita Jadilah Wanita Yang Mahal

Set Up Gig Workers Commission Quickly Says Anwar

Continuous Learning

Embark On The Journey Of Family Togetherness With Sharp This Parents Day

Pengangguran Hilang Kerja Dan Kerja Luar Bidang



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Beyond The Buzz Exploring The Science Behind Mushroom Gummie

Senandung Buruh Kasar

Dibunuh Kerana Tak Mahu Rujuk Selepas Bercerai Mayat Disumbat Dalam Bagasi

Pertahan Keharmonian Bagi Mengukuhkan Ekonomi Negara Mohamad Sabu

Jangan Nanti Plot Twist Didakwa Ambil Barang Terlarang Sarah Yasmine Tak Takut Buat Ujian Air Kencing

Cina Pun Main Sihir David Teo Hampir Mat Disantau Keluarga Terdekat Jumpa Ustaz Untuk Berubat