Yang Buat Poster Pun Bahalol Sharnaaz Ahmad Bengang Nama Salah Eja Pereka Grafik Kukubesi Mohon Maaf


Hanya kesilapan ejaan nama pada rekaan gambaran awal poster filem ‘Wangi’ yang akan ditayangkan pada September depan, pelakon Sharnaaz Ahmad melenting dan memaki pereka grafik yang membuat rekaan poster tersebut.
“Yang buat poster pun bahalol, nama aku tak reti nak eja ka celaka,” – komen Sharnaaz pada posting poster di Instagram.

Sharnaaz menegur dengan bahasa kasar mengenai kesilapan pada namanya di poster filem Wangi dieja sebagai ‘Shahnaz Ahmad’ yang dimuat naik di Instagram kelab peminat Erra Fazira @bersamaerra pada 10 Julai lalu.

Namun, pereka grafik yang dikenali sebagai Kukubesi atau nama sebenar, Adolf Zulkarnain menerusi akaun Facebook Kukubesi Manipulasi memberitahu poster yang disebarkan di laman sosial itu hanya dummy yang masih belum melalui beberapa proses suntingan dan kelulusan.
Kukubesi yang terkenal dengan tagline ‘Achung 3 Jari’ itu menjelaskan poster yang disebarkan tanpa kebenaran itu hanya gambaran awal sahaja tanpa mengambil kira ejaan nama dan kredit.
“Untuk pengetahuan adik Sha (Sharnaaz), sebenarnya poster yang anda lihat itu adalah edisi bocor. Sepatutnya poster filem itu tidak boleh di muat naik lagi kepada umum kerana ia masih dalam proses kelulusan daripada pihak producer. Memang 100 peratus belum siap dan tidak sepatutnya publish kepada umum… tiba-tiba ianya terbocor!
“Kebiasaannya poster yang saya buat akan mempunyai beberapa fasa, pertamanya lakaran, kemudian kepada proposal design, semi final design. Dalam kes ini dah masuk fasa semi final yang mana selalunya saya akan minta pihak producer untuk luluskan susun atur design, konsep warna dan susun atur teks. Apabila producer dah lulus, kami hantar poster itu untuk kelulusan Lembaga Penapis Filem (LPF),” – tulis Kukubesi di Facebook.

Kukubesi turut memberitahu rekaan yang masih belum menerima kelulusan penerbit dan LPF akan menggunakan nama rekaan (dummy) terlebih dahulu.
Setelah mendapat kebenaran dan kelulusan untuk meneruskan rekaan tersebut, barulah nama sebenar pelakon dan kru produksi diisi pada poster.
“Kalau nak tahu, ketika proses hantar ke LPF kebanyakan nama dummy termasuklah credit tittle… anda boleh lihat credit tittle dummy pun saya guna nama orang putih (nama Inggeris) punya je, ianya sebagai look and feel sahaja.
“Sebelum hantar cetak, saya akan minta final teks daripada pihak producer, seperti nama artis, syarikat, pengarah dan kru. Apabila sudah dapat, barulah masukkan dalam poster akhir sebelum dihantar ke pihak cetakan,” – tulis Kukubesi di Facebook.
Kukubesi juga membuat permohonan maaf secara terbuka kepada Sharnaaz atas kesilapan menaip nama di poster filem walaupun poster tersebut sekadar dummy sehinggakan membuatkan dia marah di Instagram.
“Sekiranya kesilapan nama ini sangat sensitif saya akan ambil iktibar untuk perbaiki kesilapan abang. Saya akan minta seluruh persatuan, NGO dan organisasi grafik dan seni reka seluruh Malaysia, sila hafal nama anda sekiranya ada apa-apa design poster atau flyers atau banner atau billboard yang ada nama, anda harus eja dengan betul walaupun sekadar dummy.
“Pastikan ejaan Sharnaaz Ahmad itu betul bukan seperti yang saya taip sebelum ini Shahnaz Ahmad” – Kukubesi.

Dalam kenyataan itu, Kukubesi sempat menyindir Sharnaaz dengan meminta seluruh pereka grafik Malaysia untuk menghafal namanya sekiranya ada rekaan poster dan lain-lain pada masa akan datang berkaitan nama pelakon itu.
The post “Yang Buat Poster Pun Bahalol” – Sharnaaz Ahmad Bengang Nama Salah Eja, Pereka Grafik Kukubesi Mohon Maaf appeared first on TEHPANAS.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.tehpanas.com/sharnaaz-ahmad-bengang-nama-salah-eja/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sharnaaz Ahmad Mengamuk Nama Salah Eja Di Poster Filem Wangi

Sharnaaz Ahmad Mengamuk Nama Salah Eja Di Poster Filem Wangi

papar berkaitan - pada 17/7/2019 - jumlah : 877 hits
Pelakon Sharnaaz Ahmad mengamuk apabila namanya disalah eja di poster sebuah filem terbaru lakonannya bersama Erra Fazira dan Nabila Huda yang akan ditayangkan bermula 5 September 2019 Filem tersebut yang diarahkan oleh Mohd Latiff Zami men...
Pernah Terlepas Hukuman Penjara Atas Dakwaan Bunuh Majikan Sebab Nama Salah Eja Dalam Waran Tangkap

Pernah Terlepas Hukuman Penjara Atas Dakwaan Bunuh Majikan Sebab Nama Salah Eja Dalam Waran Tangkap

papar berkaitan - pada 18/7/2019 - jumlah : 387 hits
Suatu petang pada 28 Ogos 1986 seorang lelaki telah bertemu dengan majikannya untuk membincangkan perihal gajinya yang masih belum dibayar berjumlah kira kira SDG 1 000 Setelah meminum bir beliau berbual bual dengan majikannya itu dan menun...
Nabil Ahmad Mohon Maaf Perlekeh Budaya Melayu Adat Bertanjak

Nabil Ahmad Mohon Maaf Perlekeh Budaya Melayu Adat Bertanjak

papar berkaitan - pada 14/7/2019 - jumlah : 782 hits
Nabil mengakui keterlanjurannya mencampak tanjak secara sengaja ke pentas MLS Tindakan pengacara Nabil Ahmad mencampak tanjak yang dipakainya ke lantai sewaktu program Muzikal Lawak Superstar pada Jumaat mengundang kecaman netizen di laman ...
Nvidia Keluarkan Kad Grafik Dengan Kod Nama Super

Nvidia Keluarkan Kad Grafik Dengan Kod Nama Super

papar berkaitan - pada 4/7/2019 - jumlah : 566 hits
Pengeluar kad grafik terkemuka Nvidia dijangka mengeluarkan varian baharu untuk generasi RTX siri 2000 dengan memperkenalkan kod nama Super Pengumuman rasmi berhubung siri kad grafik Nvidia RTX Super ini sepatutnya dilakukan pada awal mingg...
Saya Amat Malu Dengan Perbuatan Saya Isu Campak Tanjak Ke Lantai Nabil Ahmad Mohon Maaf

Saya Amat Malu Dengan Perbuatan Saya Isu Campak Tanjak Ke Lantai Nabil Ahmad Mohon Maaf

papar berkaitan - pada 14/7/2019 - jumlah : 360 hits
View this post on Instagram Asalamualaikum Tuan Tuan sekali saya manusia yg Banyak melakukan kekhilafan Dan saya Harap permohonan maaf saya ini dapat memberi pengajaran Pada saya Dan Hal ini betol2 menperingatkan saya pada Ma
Dikecam Campak Tanjak Nabil Ahmad Mohon Maaf

Dikecam Campak Tanjak Nabil Ahmad Mohon Maaf

papar berkaitan - pada 15/7/2019 - jumlah : 593 hits
Bukan kali pertama dikecam kerana lawak terlampau ketika mengacara Nabil Ahmad sekali lagi mencetuskan kontroversi apabila mencampak tanjak yang dipakai ke lantai ketika siaran langsung program Muzikal Lawak Superstar Jumaat lalu Rata rata ...
Mendagri Soal Wagub Dki Masih Kosong Bukan Salah Anies Baswedan

Mendagri Soal Wagub Dki Masih Kosong Bukan Salah Anies Baswedan

papar berkaitan - pada 18/7/2019 - jumlah : 150 hits
Menteri Dalam Negeri Tjahjo Kumolo menyampaikan dirinya menerima informasi bahwa Gubernur DKI Jakarta Anies Baswedan telah memberikan nama calon wakil gubernurnya ke pihak DPRD DKI Jakarta Artinya tinggal menunggu penetapan saja
Nombor Di Klinik Adalah Nombor Panggilan Bukan Nombor Giliran Ramai Yang Salah Faham Sila Baca Penjelasan Doktor Ini

Nombor Di Klinik Adalah Nombor Panggilan Bukan Nombor Giliran Ramai Yang Salah Faham Sila Baca Penjelasan Doktor Ini

papar berkaitan - pada 17/7/2019 - jumlah : 557 hits
The ReporterSudah menjadi kebiasaan masyarakat kita kerap merungut apabila terpaksa menunggu lama untuk mendapatkan rawatan di Klinik Kesihatan Bagi yang kurang kesabarannya bertindak merakam dan kemudian viralkan di media sosial dengan mel...
Azmin Pledges To Tell All On May 11

Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16

Honor X7b Telefon Pintar 5g Kini Di Kedai Seluruh Negara Pada Rm899

Utilizing Crowdfunding For Business

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

Ramai Netizen Dan Rakyat Teruja Gembira Bila Dimaklumkan Tun Mahathir Antara Yang Sedang Disiasat Sprm

What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Malaysia S Ex Pm Mahathir Faces Anticorruption Probe



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Ask Your Idol About Ops Lalang Don T Be A Hypocrite Fahmi To Saddiq

How Much Longer For Mou On Allocations For Opposition Mps Says Syed Saddiq

Kemeriahan Aidilfitri Bila Anak Anak Pulang Beraya Bersama Keluarga

Beraya Di Kuantan Dan Melaka

Lirik Lagu Katakan Saja Nabila Razali

Jadual Dan Keputusan Piala Thomas Piala Uber 2024