Yahya Sinwar Biodata Arkitek Di Sebalik Operasi Taufan Al Aqsa


Sosok Yahya Sinwar sangat digeruni oleh rejim zionis dan media antarabangsa. Sehinggakan media menggambarkan Yahya sebagai antara pemimpin tertinggi Hamas yang dianggap paling tegas dan enggan berkompromi apatah lagi ketika berhadapan dengan kekejaman yang dilakukan oleh Israel.
Bahkan di Gaza beliau turut dikenali sebagai The Butcher of Khan Younis. Namun berita kematian beliau yang diumumkan baru-baru ini telah mengemparkan seluruh umat Islam di dunia.
Untuk artikel pada kali ini, kami akan membawa anda mengenali dengan lebih rapat dengan sosok individu cukup dikenali ramai, Yahya Sinwar.
Baca juga:
Biodata Khairul Aming – Influencer & Usahawan Sambal Nyet Biodata Ustaz Don Daniyal, Pendakwah & Usahawan Berjaya Biodata Teme Abdullah, Pemenang Anugerah Pilihan Pembaca POPULAR-BH 2024 Latar Belakang NamaYahya Ibrahim Hassan Al-Sinwar “Abu Ibrahim”Nama PanggilanYahy Sinwar Tarikh LahirOktober 1962Tempat LahirKem Pelarian Khan Yunis, GazaPendidikanIjazah Sarjana Muda dalam Bahasa Arab dari Universiti Islam GazaPekerjaanKetua Biro Politik Hamas & Pemimpin Hamas Kehidupan Peribadi Yahya Sinwar sudah mendirikan rumah tangga pada 2012 dan dikurniakan 3 orang anak iaitu 2 lelaki (Ibrahim, Abdullah) dan seorang anak perempuan (Redha).
Sumbangan Yahya Sinwar Yahya Sinwar merupakan pemimpin nombor satu Hamas di Gaza, menggantikan Ismail Haniyah sejak Februari 2017. Beliau merupakan pengasas badan keselamatan Hamas dan merupakan figura ke-2 tertinggi barisan pejuang pembebasan Palestin selepas Haniyeh.
Beliau pernah dipenjarakan seumur hidup atas kejayaannya menumpaskan banyak operasi zionis, namun dibebaskan selepas 22 tahun dipenjarakan dengan pertukaran tentera Israel Korporal Ghilat Shalid, pada 2011 bersama 1026 tahanan Palestin dari penjara Israel.
Pelantikan Yahya sebagai Ketua Hamas selepas keluar dari penjara meningkatkan kemarahan Israel. Apatah lagi selepas mendapati bahawa Yahya adalah di antara perancang kepada Taufan al Aqsa yang telah menggegarkan rejim zionis dan kuasa-kuasa besar dunia, terutama Amerika Syarikat-United Kingdom.
Berikut adalah kronologi ringkas kehidupannya:
1962 : Dilahirkan pada bulan Oktober di Kem Pelarian Khan Yunis. 1980 : Mula terlibat dalam politik apabila menyertai pergerakan anti penjajahan Israel di Universiti Islam Gaza dan ditangkap pihak Israel. 1982 : Ditangkap zionis selama 6 bulan di Penjara Al-Faraa. 1983 : Menubuhkan Pasukan Keselamatan Al-Majd di bawah pimpinan Sheikh Ahmad Yasin. 1987 – 1988 : Intifadhah Pertama pencetus, beliau ditangkap zionis dan dihukum penjara seumur hidup. 1988 – 2011 : Menghabiskan 23 tahun di dalam penjara dengan menulis buku dan memimpin Badan Kepimpinan Tertinggi Tahanan Hamas di penjara. 2011 : Dibebaskan dalam perjanjian Wafa Al-Ahrar antara Hamas dengan zionis. 2012 : Menjadi Ahli Biro Politik Hamas di Gaza dan ditugaskan membuat koordinasi antara Parti Hamas dan Briged Al Qassam. 2014 : Memimpin Briged Al Qassam menghadapi serangan Israel pada Perang Al Asfim Maakul. 2015 : Amerika Syarikat senaraikan beliau dalam senarai hitam “pengganas antarabangsa”. 2017 – 2024 : Menjadi Ketua Hamas di Gaza. 2018 – 2019 : Mengetuai Kemaraan Kepulangan Agung (Great March Of Return). 2024 : Menjadi Ketua Biro Politik Hamas menggantikan Al-Syahid Ismail Haniyeh. Pembunuhan Yahya Sinwar Pada 17 Oktober 2024, tentera Israel mengumumkan bahawa mereka telah membunuh pemimpin Hamas Yahya Sinwar semasa operasi di selatan Gasa pada hari sebelumnya.
Hamas mengesahkan Ketua Biro Politiknya itu terbunuh dalam serangan Israel pada Khamis lalu. Perkara ini telah disahkan sendiri oleh anggota biro politik Hamas, Khalil al-Hayya dalam satu kenyataan yang disiarkan menerusi akaun Telegram Brigade al-Qassam Hamas pada Jumaat.
Kredit: Astro Awani Buku doa dan tasbih antara barangan peribadi yang ditemui bersama jasad Yahya Sinwar di Tal-Al-Sultan, Rafah di Gaza Selatan yang terbunuh selepas diserang oleh rejim Israel.
Selain kedua barangan itu, turut ditemukan ialah jam tangan, pita pelekat, gula-gula, kad Agensi Bantuan dan Kerja Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNRWA), wang tunai serta beberapa barangan lain.
Hasil Bedah Siasat
Dr Chen Kugel yang mengendalikan bedah siasat kepada Yahya Sinwar memberitahu punca kematian beliau adalah kerana tembakan di kepala.
Hasil bedah siasat, Yahya dikatakan pertama kali cedera di lengan oleh serpihan, kemungkinan daripada pelura berpandu atau (peluru) kereta kebal. Beliau kemudian mengikat kabel elektrik di lengannya sebagai tourniquet (alat untuk menyekat darah) sementara.
Tembakan di kepala itulah yang membunuh Yahya, namun tidak jelas siapa yang melepaskan tembakan dan senjata apa yang digunakan.
Siapa Pengganti Yahya Sinwar? Syahidnya Yahya Sinwar menjadi tanda tanya dan persoalan oleh ramai pihak tentang siapakah bakal mengantikan posisi beliau sebagai pemimpin Hamas. Berikut adalah beberapa senarai calon yang dikatakan berpotensi mengambil alih:
Mahmoud al-Zahar, seorang pengasas Hamas & tokoh kanan dalam kepimpinan politik Hamas Mohammed Sinwar, adik kepada Yahya Sinwar Mousa Abu Marzouk, seorang tokoh kanan dalam biro politik Hamas  Mohammed Deif, pemimpin sayap tentera Hamas, Briged Izz al-Din al-Qassam Khalil al-Hayya, anggota biro politik Hamas Khaled Mashal, bekas pemimpin umum Hamas yang kini hidup dalam buangan di Qatar Sesiapa sahaja yang mengambil alih posisi sebagai pemimpin Hamas, beliau akan memainkan peranan penting dalam membentuk masa depan Hamas dan pendekatannya terhadap konflik yang sedang berlangsung dengan Israel.
Fakta Menarik Mengenai Yahya Sinwar Mengasaskan Perisikan Keselamatan dan Dakwah (Majd) untuk memburu pengintip dan pegawai Israel di Gaza pada tahun 1985. Ditangkap oleh tentera Israel beberapa kali, pertama kali pada tahun 1982 dan yang terakhir pada tahun 1988. Menghabiskan 23 tahun di dalam penjara Israel dan dibebaskan pada tahun 2011 dalam perjanjian Wafaa Al-Ahrar. Disenaraikan oleh Amerika Syarikat dalam senarai pengganas pada tahun 2015. Digelar oleh Israel sebagai “pembunuh berdarah dingin dan ketua sayap keras Hamas”. Disebut oleh Israel sebagai salah seorang daripada 10 sasaran yang diutamakan dalam perang pada tahun 2023. Digelar “public enemy nombor satu” yang digeruni rejim Israel. Amerika Syarikat (AS) pernah melabelkan Sinwar sebagai “pengganas global yang ditetapkan khas” menjadikannya antara 10 individu paling dikehendaki sekutu Israel di barat. Beliau suka menggelar dirinya sebagai ‘pakar sejarah orang Yahudi’. Biarpun Yahya Sinwar sudah meninggal dunia, namun perjuangannya akan kekal menjadi baja yang tertanam dalam jiwa setiap hari umat Islam khususnya rakyat Palestin di Gaza.
Beliau yang syahid tetap “hidup” menjadi sumber inspirasi kepada genarasi baru dan model kepada belia dan kanak-kanak yang akan meneruskan jalannya ke arah pembebasan Palestin!
Sumber:
Siapa Yahya Sinwar Yang Digeruni Israel? The Merdeka Times Yahya Sinwar, ‘Pakar Sejarah Orang Yahudi’ Sinar Harian

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ecentral.my/yahya-sinwar/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=yahya-sinwar

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Israel Dedah Rakaman Dron Operasi Pembunuhan Yahya Sinwar

Israel Dedah Rakaman Dron Operasi Pembunuhan Yahya Sinwar

papar berkaitan - pada 20/10/2024 - jumlah : 152 hits
nbsp BAITULMAQDIS Pemimpin Hamas Yahya Sinwar dikesan oleh dron mini Israel ketika berlindung dalam sebuah bangunan di Gaza selatan Dron itu merakamkan pemimpin Hamas itu memakai kiffiyeh sambil duduk di atas sebuah sofa dalam keadaan tidak...
Itulah Islam 1 Yahya Sinwar Syahid 1000 Muncul Ganti Mampuslah Israel As

Itulah Islam 1 Yahya Sinwar Syahid 1000 Muncul Ganti Mampuslah Israel As

papar berkaitan - pada 26/10/2024 - jumlah : 75 hits
Yahya Sinwar syahid dalam perjuangan menentang pengganas Zionis Israel 1 Hamas akan melahirkan 1000 Yahya Sinwar KEMATIAN pemimpin Hamas Yahya Sinwar pada minggu lalu tidak akan mengendurkan penentangan pergerakan itu terhadap rejim Israel ...
Breaking News Yahya Sinwar Killed In Gaza

Breaking News Yahya Sinwar Killed In Gaza

papar berkaitan - pada 18/10/2024 - jumlah : 73 hits
Latest news out of Gaza says that Yahya Sinwar the Hamas chief in Gaza has been killed today 17th October 2024 Reports say that Sinwar was killed along with two other Hamas fighters during a firefight on the ground He was not taken out in a...
Yahya Sinwar Gugurnya Sang Mujahid Sejati Pembela Bangsa Palestin

Yahya Sinwar Gugurnya Sang Mujahid Sejati Pembela Bangsa Palestin

papar berkaitan - pada 18/10/2024 - jumlah : 109 hits
BloggerBorneo com Yahya Sinwar adalah salah satu pemimpin senior kelompok Hamas organisasi politik dan militer Palestina yang berbasis di Jalur Gaza Dia memiliki peran penting dalam struktur kepemimpinan Hamas terutama setelah ditunjuk seba...
Tular Video Detik Bertarung Nyawa Syahidnya Yahya Sinwar Nafi Naratif Jahat Zionis Israel

Tular Video Detik Bertarung Nyawa Syahidnya Yahya Sinwar Nafi Naratif Jahat Zionis Israel

papar berkaitan - pada 18/10/2024 - jumlah : 72 hits
HarapandailyKhabar syahidnya pemimpin Hamas Yahya Sinwar pada 16 Oktober bersamaan 13 Rabiulakhir sekaligus menafikan naratif jahat Zionis Israel kononnya pejuang itu bersembunyi dalam terowong Propaganda pengganas Israel selama ini juga me...
Yahya Sinwar Syahid

Yahya Sinwar Syahid

papar berkaitan - pada 19/10/2024 - jumlah : 67 hits
19 Oktober 2024 Hamas sudah mengesahkan salah seorang pimpinan ulung mereka Yahya Sinwar disahkan gugur oleh Pihak Hamas Ia disampaikan oleh Timbalan Ketua Biro Politik Hamas Dr Khalil Al Hayya sebentar tadiMoga bangkit seribu lagi tokoh se...
Israel Terkecoh Ini Dampak Video Detik Detik Syahidnya Yahya Sinwar

Israel Terkecoh Ini Dampak Video Detik Detik Syahidnya Yahya Sinwar

papar berkaitan - pada 20/10/2024 - jumlah : 153 hits
Selain melakukan serangan besar besaran yang menewaskan banyak warga sipil Israel juga mentargetkan pemimpin perlawanan untuk menjatuhkan semangat juang mereka Tahun ini Israel membunuh Pemimpin Hamas Ismail Haniyah Pemimpin Hizbullah Hassa...
Hamas Mengesahkan Kematian Yahya Sinwar

Hamas Mengesahkan Kematian Yahya Sinwar

papar berkaitan - pada 19/10/2024 - jumlah : 128 hits
Secara rasmi Hamas mengumumkan sebentar tadi kesyahidan Ketua Biro Politik Hamas Yahya Al Sinwar Naib Presiden Hamas Khalil Al Hayya menjelaskan kesyahidan Panglima Sinwar dan para pemimpin serta simbol pergerakan hanya akan meningkatkan ge...
Latihan Matematik Operasi Darab Jadual Sifir 0 12

Latihan Matematik Operasi Darab Jadual Sifir 0 12

papar berkaitan - pada 9/10/2024 - jumlah : 155 hits
Saya kongsikan latihan Matematik bagi operasi darab melengkapkan jadual sifir 0 sehingga 12 dengan menggunakan konsep darab sebagai tambah berulang Semoga bermanfaat Download muat turuf format PDF
Hiburan Saya Tak Ganggu Siasatan Datuk Seri Najib Tun Razak Nafi Dakwaan Ganggu Siasatan 1mdb Dan Src

Cabinet Discusses Reactions To Minimum Wage Epf Proposals

Monkeys Canopy Resort

Aeon Digital Bank Pertama Patuh Shariah

Sains Di Hujung Jari Polimer Pembentuk Filem Mencantikkan Kuku

Asean Sejarah Penubuhan Matlamat Negara Anggota

Permohonan Maaf Bukti Bossku Diperdaya Kata Umno

Cantik Bukan Jaminan Bahagia


echo '';
Biodata Tengku Natasha Natasya Puteri Tengku Adnan Isteri Tengku Muhammad Iskandar Ri ayatuddin Shah Perkahwinan Diraja

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Luruhnya Bunga Cinta Musim 2 Versi Malaysia Autumn In My Heart Slot Akasia TV3

5 Kelemahan Utama Pakai Kereta EV Yang Rakyat Malaysia Perlu Tahu

Biodata Tengku Muhammad Iskandar Ri ayatuddin Shah Bakal Suami Tengku Natasha Natasya Puteri Tengku Adnan Perkahwinan Diraja

5 Pekerjaan Yang Akan Membuatkan Kita Kenal Sifat Sebenar Manusia


I M Shakinggggggggggggggg

Kerabu Taugeh Bersama Kerang Hidangan Pembuka Selera Yang Segar Dan Berkhasiat

10 Tips Mengatur Keuangan Untuk Anak Muda Yang Hobi Belanja Tetap Hemat

4 Keterampilan Dasar Yang Harus Dikuasai Gen Z Di Era Digital Saat Ini

Chocojar Homemade

Rakyat Iran Persenda Serangan Israel