Itulah Islam 1 Yahya Sinwar Syahid 1000 Muncul Ganti Mampuslah Israel As


 
Yahya Sinwar syahid dalam perjuangan menentang pengganas Zionis Israel.
1. Hamas akan melahirkan 1000 “Yahya Sinwar”
KEMATIAN pemimpin Hamas, Yahya Sinwar pada minggu lalu, tidak akan mengendurkan penentangan pergerakan itu terhadap rejim Israel atau membuatkan pejuang Hamas terkesan.

Yahya Sinwar dilantik memimpin pergerakan tersebut pada awal bulan Ogos lalu menggantikan Ismail Haniyeh hanya dalam tempoh kira-kira seminggu selepas beliau terkorban di Tehran pada 31 Julai 2024.

Ini memberi isyarat bahawa Hamas sudah siap melatih ramai calon pemimpin yang bersedia menjadi pengganti jika terdapat pemimpin mereka yang luka atau terkorban syahid dalam pertempuran.
Selepas gugurnya Yahya Sinwar, Hamas melihat pembunuhan pemimpin mereka sebagai pembakar semangat untuk terus berjuang. Demikian menurut Timbalan Ketua Biro Politik Hamas, Khalil Al-Hayya dalam ucapannya pada 20 Oktober lalu,”Bahawa darah (Yahya Sinwar) yang tumpah ini akan menerangi jalan (perjuangan) dan menjadi dorongan agar kami lebih tabah dan tekun.

Sesungguhnya pergerakan Hamas akan meneruskan tekad para pemimpin dan syuhada serta rakyat kita, demi berdirinya negara Palestin di seluruh tanah air dengan Baitulmaqdis sebagai ibu negara.”
(Selanjutnya sila lihat 'Hamas akan melahirkan 1000 “Yahya Sinwar”'  -HARAKAHDAILY 25/10/2024)


2. Pengasas HAMAS dalam ingatan 
"Menurut anggaran saya, di suku pertama abad ke 21, tepatnya tahun 2027 Israel akan menghilang (dari muka bumi ini), Insha Allah," kata As-Syahid Syeikh Ahmad Yasin dalam satu wawancara dengan wartawan Al-Jazeera, Ahmed Mansur beberapa tahun lalu.
22 MAC 2004 ialah tarikh yang diingati oleh semua penyokong perjuangan pembebasan bumi Palestin.

Jasad insan yang telah renta dibunuh dengan dahsyat oleh regim Zionis. Sosok pemberani yang inspiratif ini berkerusi roda, seolah mencium bau kesyahidannya, keluar daripada masjid yang berhampiran rumahnya pagi itu, bergegar dengan tembakan roket daripada helikopter musuh sehingga tercabik jasadnya.

Wajahnya tersenyum dalam kubangan darah yang mewangi. Beliau ialah pendiri HAMAS dan seorang tokoh pejuang yang lama terpenjara dalam jeriji besi Israel.
Penentangan berdarah terhadap negara haram Israel tidak pernah berhenti kerana regim ini sentiasa dahagakan darah orang beriman seperti kes pembunuhan di Shabra dan Shatila, pembunuhan di Masjid Ibrahimi Hebron dan ratusan lagi kes pembunuhan kejam yang mewarnakan bumi ini dengan warna merah darah penindasan.
Dalam tahun-tahun 60an dan 70an perjuangan Israel lebih terarah kepada kelompok sosialis dan kebangsaan Arab yang sempit.
Ternyata ideologi barat ini tidak mampu untuk menggerunkan Israel yang hanya mampu memahami bahasa bom dan senapang.
Kini sudah tiba masanya mereka kembali kepada perjuangan Islam seiring dengan kebangkitan Islam yang sedang bergelora di seluruh dunia.
Kembali kepada nuansa perjuangan yang berteraskan kepada Islam, berpandukan al-Quran dan Sunnah Rasulullah SAW, maka pada bulan Disember tahun 1987 Sheikh Ahmad Yasin bersama beberapa orang tokoh masyarakat (pendukung-pendukung Ikhwanul Muslimin di Gaza) mengasaskan Pergerakan Kebangkitan Islam (HAMAS) atau dalam Bahasa Arab disebut Harakatul Muqawwamatil Islamiyyah.
Pertubuhan ini secara langsung membawa fikrah Ikhwanul Muslimin dan menyeru rakyat Palestin berjuang atas dasar Islam dan menentang penjajahan Yahudi di Palestin.
Sheikh Ahmad Yasin sendiri dipilih sebagai pemimpin tertinggi dan beliau merupakan ideologue gerakan ini yang terkenal dengan sifat warak, berani, lantang berpidato, sedia berkorban dan mempunyai aura kepimpinan.
(Lihat selanjutnya 'Pengasas HAMAS dalam ingatan'   -HARAKAHDAILY 16/5/2021)


Komen Weblog Ibnu Hasyim: Itulah Islam. 1 Yahya Sinwar syahid, 1000 akan muncul ganti.
(i). Ideologi perjuangan HAMAS dinyatakan di dalam perlembagaannya yang diisytiharkan As-Syahid Syeikh Ahmad Yasin pada 18 Ogos 1988. Antaranya ialah:
a. Dasar dan manhaj HAMAS ialah Islam yang lengkap.
b. HAMAS adalah gerakan kemanusiaan yang mengambil kira toleransi Islam yang membenarkan penganut-penganut agama lain tinggal bersama masyarakat Islam.
c. Palestin adalah tanah Islam sejak turun-temurun hinggalah hari kiamat. Ia tidak boleh dibelah bahagi atau diserahkan kepada pihak lain. Ia bukan milik mana-mana individu, pertubuhan ataupun raja dan presiden negara-negara Arab. Ia adalah milik Islam yang mesti dipertahankan.
d. Jihad menentang kezaliman Yahudi adalah fardhu ain ke atas setiap umat Islam lelaki dan perempuan. Dalam hal ini, wanita yang keluar berjihad tanpa izin suaminya adalah tidak berdosa.
e. HAMAS menolak usaha melengah-lengahkan kemenangan seperti perjanjian damai, persidangan-persidangan dan sebagainya. Hanya jihad sahaja jalan penyelesaian bagi isu Palestin.
f. Kelompok wanita memainkan peranan besar dalam perjuangan membebaskan bumi Palestin. Mereka perlu berperanan melatih, mentarbiah dan mendidik serta melahirkan generasi yang faham Islam dan berakhlak mulia serta bersemangat tinggi untuk membebaskan tanah air mereka.
g. HAMAS menghormati pandangan gerakan-gerakan Islam yang lain selagi mana ia tidak bercanggah dengan Islam. Ia juga turut menganggap Pertubuhan Pembebasan Palestin (PLO) pimpinan Yasir Arafat sebagai ‘sahabat’, tetapi menolak fahaman sekular gerakan itu.
(ii). Syarat menjadi ahli Briged Al-Qassam/HAMAS.
a. Briged Al-Qassam diasaskan pada tahun 1984 oleh seorang pemimpin berpengaruh HAMAS, Salah Shehadeh. Briged Al-Qassam kemudian mula ditubuhkan secara rasmi pada 1987 sebagai briged sayap tentera HAMAS bagi mempertahankan tanah air Palestin daripada serangan tentera Israel.
Secara ringkas, syarat menjadi ahli Briged Al-Qassam:
i) Mendapatkan keizinan dari ibu bapa – ini tidak rumit kerana rata-rata ibu bapa di Palestin inginkan anak mereka syahid.
ii) Mendapatkan keizinan dari ketua masjid di tempat tinggalnya yang mengesahkan bahawa selama tiga bulan berturut-turut pemuda ini tidak meninggalkan solat Subuh berjamaah di masjid.
iii) Anggota HAMAS dan Al-Qassam bukan sahaja tidak bermaksiat, menghisap rokok pun tidak.
iv) Setiap anggota wajib mempelajari Tafsir Al-Quran.
v) Setiap anggota wajib membaca Al-Quran sehari satu juz.
vi) Setiap anggota wajib menghafaz 40 Hadis Arba’in (Imam Nawawi).
vii) Melazimi puasa sunat dan bertahajud.
viii) Kecerdasan yang tinggi – buktinya anggota mereka yang banyak melakukan aksi bom syahid semuanya golongan hafaz Al-Quran, ilmuwan dan intelektual Palestin.
ix) Melazimi hadir di majlis-majlis pengajian dan halaqah ilmu.
x) Melazimi zikir harian.
xi) Melazimi olahraga atau beriadah.
xii) Sudah bersiap sedia untuk syahid bila-bila masa dan di mana sahaja.
b. Anggota briged terdiri daripada pensyarah, saintis, jurutera, ahli kimia, doktor, ulama, pelajar universiti di mana pada waktu siang mereka bekerja atau belajar dan pada waktu malam mereka menjaga sempadan Gaza-Israel. Mereka dipecahkan kepada beberapa unit mengikut kepakaran masing-masing.
Melihat kepada keperibadian ini, tidak hairanlah muncul kekuatan serta keimanan yang luar biasa malah dengan pertolongan Allah apabila briged ini penuh dengan amalan yang mendekatkan diri dengan Allah SWT.
Peraturan menjadi anggota Briged Al-Qassam:
Mesti menjaga solat lima waktu secara berjamaah.Kuat mengamalkan sunah Rasulullah SAW.Gigih berpegang dengan ajaran Islam.Mengimani perjuangan pembebasan al-Aqsa dan Palestin.Berdisiplin dan mentaati amir.Mencintai dan bersedia untuk syahid.c. Dalam sebuah rencana, seorang penulis menyatakan beliau pernah dibawa berjumpa dengan beberapa anggota elit Briged Al-Qassam sebelum mereka bergegas untuk menunaikan solat Asar. Namun penulis diberitahu rakaman gambar tidak dibenarkan sama sekali kerana ingin merahsiakan identiti setiap anggota mereka.
Beliau sungguh terkejut apabila mereka membuka topeng hitam yang dipakai, kesemuanya memiliki wajah yang berseri, muka bersih dan bersinar. Jelas nampak keikhlasan pada raut wajah mereka untuk menjadi tentera Islam yang tidak takut mati. Keimanan para anggota Briged Al-Qassam cukup tinggi sehinggakan ada di antara mereka menyatakan bahawa mereka tidak memerlukan apa-apa bantuan, cuma cukuplah sekadar minta didoakan. Bukan doakan mereka selamat tetapi doakan agar mereka cepat menemui syahid! Inilah kunci kekuatan dan rahsia sebenar kehebatan mereka yang amat digeruni oleh tentera Israel.
(iii). Ketegasan HAMAS.
a. HAMAS mempunyai sikap yang tegas terhadap penubuhan pemerintahan Islam, tanpa kompromi maka gerakan ini menolak perjanjian damai sementara antara Israel dan Palestin pada tahun 1993-1994. Mulai tahun 1994 HAMAS telah memulakan serangan berani mati terhadap Israel, fenomena ini menjadi igauan paling buruk bagi orang Yahudi. Dalam tahun 1996 sahaja empat serangan bom dalam musim bunga telah diadakan menyebabkan 60 orang penduduk Israel telah terbunuh. Kebangkitan kedua Palestin selama empat tahun setengah telah menyaksikan seramai 3,500 rakyat Palestin terbunuh dan 1,000 penduduk Israel terkorban.
b. Dengan menubuhkan HAMAS, rakyat Palestin yang selama ini tanpa arah yang jelas mencari jalan perjuangan, kini bergabung tenaga melakukan satu kebangkitan menyeluruh atau lebih dikenali sebagai intifadhah. Peristiwa yang menyebabkan tercetusnya kebangkitan (intifadhah) ini ialah tindakan sebuah lori besar milik Yahudi yang sengaja melanggar dua buah lori kecil milik umat Islam menyebabkan 4 orang terbunuh dan yang lain cedera. Peristiwa ini adalah faktor sementara bukan faktor mutlak, kerana terdapat faktor-faktor lain yang merangsang fenomena ini.
c. Bermulalah intifadhah dan penentangan terbuka rakyat Palestin dengan melontar batu, membakar tayar di jalanan bagi menghalang kenderaan tentera Israel dan melempar Molotov Cocktail ke arah musuh. Rakyat Palestin gagal mendapatkan senjata api kerana sempadan negara ditutup dan dikawal ketat oleh pihak Israel dan negara-negara Arab yang bersempadan namun gerakan HAMAS berjaya mendapatkannya secara sulit dan menyimpannya dalam gudang khas mereka seperti stor bawah tanah. Bagi penduduk awam Palestin walaupun tidak memiliki senjata api, mereka keluar ke jalan-jalan raya melontar batu dan melastik pasukan tentera Yahudi.
d. Bagi tentera Yahudi (dalam sejarah Yahudi adalah penakut, suka melakukan secara sembunyi: lihat kisah Rasulullah SAW dalam peristiwa Bani An-Nadhir pada bulan Rabiul Awwal tahun keempat hijrah), walaupun mereka tidak berhadapan dengan senjata api, namun batu-batu itu begitu menggerunkan mereka.  Kebangkitan rakyat Palestin sangat membimbangkan regim Israel. Pada bulan Ogos 1988, tentera Israel menceroboh rumah Sheikh Ahmad Yasin dan melakukan pemeriksaan serta mengugutnya untuk dibuang negeri ke Lubnan bagi mengganggu kebangkitan umat Islam. Namun ugutan itu tidak diendahkan Sheikh Ahmad Yasin dan penyokongnya yang mendambakan mati syahid sebagai citra perjuangan.
e. HAMAS telah meningkatkan operasi membunuh tentera pengganas Israel dengan laungan takbir yang semakin meriah sahut-menyahut di bumi Palestin.  Mata-mata Israel dari kalangan bangsa Arab Palestin turut dibunuh oleh pejuang HAMAS yang menganggap mereka sebagai musuh paling merbahaya bagi rakyat Palestin. HAMAS terus gagah berdada dengan kezaliman regim Zionis serta mendapat dukungan kuat ummah. Pimpinan mereka ramai yang telah menjadi syuhada seperti Sheikh Ahmad Yasin, Solah Syahadah, Dr Abdul Aziz Rantisi, Dr Nizar Abdul Kader Rayyan dan yang lain-lain. Harakah Islam yang berkubu di Gaza ini kini mencapai usia 31 tahun dan mempunyai hubungan akrab dengan seluruh gerakan Islam termasuk PAS.
Sekian. Al-hamdulillah! Mampuslah Israel/AS.
...



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.ibnuhasyim.com/2024/10/itulah-islam-1-yahya-sinwar-syahid-1000.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Israel Terkecoh Ini Dampak Video Detik Detik Syahidnya Yahya Sinwar

Israel Terkecoh Ini Dampak Video Detik Detik Syahidnya Yahya Sinwar

papar berkaitan - pada 20/10/2024 - jumlah : 153 hits
Selain melakukan serangan besar besaran yang menewaskan banyak warga sipil Israel juga mentargetkan pemimpin perlawanan untuk menjatuhkan semangat juang mereka Tahun ini Israel membunuh Pemimpin Hamas Ismail Haniyah Pemimpin Hizbullah Hassa...
Tular Video Detik Bertarung Nyawa Syahidnya Yahya Sinwar Nafi Naratif Jahat Zionis Israel

Tular Video Detik Bertarung Nyawa Syahidnya Yahya Sinwar Nafi Naratif Jahat Zionis Israel

papar berkaitan - pada 18/10/2024 - jumlah : 71 hits
HarapandailyKhabar syahidnya pemimpin Hamas Yahya Sinwar pada 16 Oktober bersamaan 13 Rabiulakhir sekaligus menafikan naratif jahat Zionis Israel kononnya pejuang itu bersembunyi dalam terowong Propaganda pengganas Israel selama ini juga me...
Israel Dedah Rakaman Dron Operasi Pembunuhan Yahya Sinwar

Israel Dedah Rakaman Dron Operasi Pembunuhan Yahya Sinwar

papar berkaitan - pada 20/10/2024 - jumlah : 152 hits
nbsp BAITULMAQDIS Pemimpin Hamas Yahya Sinwar dikesan oleh dron mini Israel ketika berlindung dalam sebuah bangunan di Gaza selatan Dron itu merakamkan pemimpin Hamas itu memakai kiffiyeh sambil duduk di atas sebuah sofa dalam keadaan tidak...
Yahya Sinwar Syahid

Yahya Sinwar Syahid

papar berkaitan - pada 19/10/2024 - jumlah : 67 hits
19 Oktober 2024 Hamas sudah mengesahkan salah seorang pimpinan ulung mereka Yahya Sinwar disahkan gugur oleh Pihak Hamas Ia disampaikan oleh Timbalan Ketua Biro Politik Hamas Dr Khalil Al Hayya sebentar tadiMoga bangkit seribu lagi tokoh se...
Yahya Sinwar Gugurnya Sang Mujahid Sejati Pembela Bangsa Palestin

Yahya Sinwar Gugurnya Sang Mujahid Sejati Pembela Bangsa Palestin

papar berkaitan - pada 18/10/2024 - jumlah : 109 hits
BloggerBorneo com Yahya Sinwar adalah salah satu pemimpin senior kelompok Hamas organisasi politik dan militer Palestina yang berbasis di Jalur Gaza Dia memiliki peran penting dalam struktur kepemimpinan Hamas terutama setelah ditunjuk seba...
Breaking News Yahya Sinwar Killed In Gaza

Breaking News Yahya Sinwar Killed In Gaza

papar berkaitan - pada 18/10/2024 - jumlah : 73 hits
Latest news out of Gaza says that Yahya Sinwar the Hamas chief in Gaza has been killed today 17th October 2024 Reports say that Sinwar was killed along with two other Hamas fighters during a firefight on the ground He was not taken out in a...
Yahya Sinwar Biodata Arkitek Di Sebalik Operasi Taufan Al Aqsa

Yahya Sinwar Biodata Arkitek Di Sebalik Operasi Taufan Al Aqsa

papar berkaitan - pada 22/10/2024 - jumlah : 53 hits
Sosok Yahya Sinwar sangat digeruni oleh rejim zionis dan media antarabangsa Sehinggakan media menggambarkan Yahya sebagai antara pemimpin tertinggi Hamas yang dianggap paling tegas dan enggan berkompromi apatah lagi ketika berhadapan dengan...
Hamas Mengesahkan Kematian Yahya Sinwar

Hamas Mengesahkan Kematian Yahya Sinwar

papar berkaitan - pada 19/10/2024 - jumlah : 128 hits
Secara rasmi Hamas mengumumkan sebentar tadi kesyahidan Ketua Biro Politik Hamas Yahya Al Sinwar Naib Presiden Hamas Khalil Al Hayya menjelaskan kesyahidan Panglima Sinwar dan para pemimpin serta simbol pergerakan hanya akan meningkatkan ge...
Niat Puasa Ganti Puasa Qada Dalam Rumi

Niat Puasa Ganti Puasa Qada Dalam Rumi

papar berkaitan - pada 20/10/2024 - jumlah : 100 hits
Niat puasa ganti puasa qada dalam rumi Nawaitu sauma ghodin an qada e fardhu ramadhona lillahi taala sebut qada e macam sebut an adae dalam niat puasa di bulan ramadhan ramadona dho adalah huruf dod sebut d Maksud Sahaja aku puasa esok hari...
Cabinet Discusses Reactions To Minimum Wage Epf Proposals

Hiburan Saya Tak Ganggu Siasatan Datuk Seri Najib Tun Razak Nafi Dakwaan Ganggu Siasatan 1mdb Dan Src

Monkeys Canopy Resort

Aeon Digital Bank Pertama Patuh Shariah

Sains Di Hujung Jari Polimer Pembentuk Filem Mencantikkan Kuku

Permohonan Maaf Bukti Bossku Diperdaya Kata Umno

Asean Sejarah Penubuhan Matlamat Negara Anggota

Cantik Bukan Jaminan Bahagia


echo '';
Biodata Tengku Natasha Natasya Puteri Tengku Adnan Isteri Tengku Muhammad Iskandar Ri ayatuddin Shah Perkahwinan Diraja

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Luruhnya Bunga Cinta Musim 2 Versi Malaysia Autumn In My Heart Slot Akasia TV3

5 Kelemahan Utama Pakai Kereta EV Yang Rakyat Malaysia Perlu Tahu

Biodata Tengku Muhammad Iskandar Ri ayatuddin Shah Bakal Suami Tengku Natasha Natasya Puteri Tengku Adnan Perkahwinan Diraja

5 Pekerjaan Yang Akan Membuatkan Kita Kenal Sifat Sebenar Manusia


Chocojar Homemade

Rakyat Iran Persenda Serangan Israel

Permohonan Maaf Najib Pemimpin Umno Sifatkan Rayer Hipokrit

Harga Dan Ketersediaan Ford Ranger Raptor 3 0l V6 Di Filipina

Pelancaran Armani Beauty Pop Up Furla Debut Lovet Banyak Lagi Acara Best Yang Kita Sertai Minggu Ni

Tony Pua Trolls Najib Over 1mdb Apology