Ya Allah Sembuhkanlah Nishka Bayi 4 Bulan Derita Kanser Otak 21 Hari Selepas Dilahirkan


BERAT mata memandang, berat lagi bahu memikul. Itu dihadapi pasangan suami isteri apabila bayi perempuan mereka yang berusia empat bulan disahkan menghidap kanser otak (Medullablastoma) tahap empat ketika 21 hari selepas dilahirkan.
Bayi berkenaan, Kyfa Nishka Al-Kautsar Mohd Farham disahkan menghidap penyakit berkenaan selepas keadaan kepalanya yang agak besar berbanding bayi seusianya dan perlu menjalani rawatan di Hospital Universiti Sains (HUSM), Kubang Kerian.

Loading… Ibunya, Khairiah Kamarudin, 35, berkata, luluh hatinya sebaik pakar perubatan memaklumkan bayinya yang masih kecil menghidap kanser otak tahap empat.
Katanya, anaknya ditempatkan di hospital dan menjalani pembedahan pertama di kepala ketika berusia 24 hari dan selepas pembedahan itu penglihatan bayinya terjejas.
“Sedih mengenangkan nasib anak bongsu daripada lima beradik ini yang perlu menanggung sakit dan derita walaupun masih bayi. Lebih memilukan apabila anak juga tidak boleh mengeluarkan suara dan hanya mampu mengerlipkan mata.
“Nishka juga turut dikesan menghidap penyakit kanser buah pinggang bulan lalu yang menyebabkan keadaannya tidak aktif dan perlu menggunakan bantuan untuk pernafasan (intubated veltilation) di Unit Rawatan Rapi (ICU).
“Sejak disahkan menghidap kanser otak, anak saya sudah menjalani pembedahan sebanyak empat kali termasuk dua di kepala serta dua di dada. Pada masa yang sama, bayi saya juga menjalani rawatan kemoterapi sebanyak dua kali,” katanya ketika dihubungi hari ini.
Guru Sekolah Kebangsaan Bandar, Pulai Chondong dekat Machang berkata, amat menyedihkan apabila dia melihat anak kecilnya itu perlu menanggung penderitaan dan menjalani pelbagai rawatan.
Menurutnya, walaupun tidak sanggup melihat segala rawatan untuk anaknya, namun sebagai ibu dia dan suami, Mohd Farham Che Ahmad, 36, mahu melihat bayi mereka kembali sihat dan pulih.
Katanya, pada masa ini dia dan suami perlu memberi fokus kepada Nishka yang memerlukan sokongan dan perhatian.
“Saya bersyukur kerana empat anak yang lain dijaga oleh nenek mereka iaitu dua di Pasir Mas di rumah ibu saya dan dua lagi di Bukit Marak rumah ibu mentua. Kami terpaksa meletakkan anak-anak di bawah jagaan nenek mereka kerana saya dan suami sepenuhnya berada di hospital untuk menjaga anak bongsu.
“Setiap hari, saya akan bergerak ke tempat kerja dari hospital dan sebaik pulang saya akan datang untuk melihat Nishka,” katanya.
Khairiah berkata, dia tidak menyangka anak bongsunya itu menghidap penyakit kronik memandangkan ketika mengandung dia tidak mempunyai sebatang masalah sehingga proses melahirkan secara normal di HUSM.
“Saya anggap ini sebagai ujian kepada kami dan reda dengan ketentuan Allah. Kami minta masyarakat mendoakan supaya Nishka segera sembuh dan dapat keluar daripada hospital,” katanya.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.malaysianupdate.my/2019/09/ya-allah-sembuhkanlah-nishka-bayi-4-bulan-derita-kanser-otak-21-hari-selepas-dilahirkan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Asap Jerebu Dipercayai Punca Kematian Bayi 4 Bulan Selepas Alami Masalah Pernafasan

Asap Jerebu Dipercayai Punca Kematian Bayi 4 Bulan Selepas Alami Masalah Pernafasan

papar berkaitan - pada 18/9/2019 - jumlah : 431 hits
Seorang bayi berusia empat bulan di Palembang Indonesia meninggal dunia akibat jerebu teruk yang berpunca daripada kebakaran hutan Mangsa Elsa Pitaloka mengalami masalah pernafasan pada Sabtu lalu di mana kampung yang didiami keluarganya di...
Doa Adalah Senjata Bayi Hidap Kanser Otak Tahap 4 Buat Tokti Tersentuh

Doa Adalah Senjata Bayi Hidap Kanser Otak Tahap 4 Buat Tokti Tersentuh

papar berkaitan - pada 17/9/2019 - jumlah : 559 hits
Siapa yang tidak sedih apabila anak yang dikandung 9 bulan terpaksa di tahan di wad dalam keadaan wayar berselirat di badan Menerusi satu posting yang dibuat oleh penyanyi nombor satu Malaysia Datuk Seri Siti Nurhaliza dia telah berkongsi s...
Bahana Jerebu Toksik Bayi 4 Bulan Meninggal Dunia Selepas Sesak Nafas

Bahana Jerebu Toksik Bayi 4 Bulan Meninggal Dunia Selepas Sesak Nafas

papar berkaitan - pada 17/9/2019 - jumlah : 409 hits
Jika di Malaysia tahap jerebu sudah pun membimbangkan inikan pula di Indonesia tempat berpuncanya jerebu selepas kebakaran hutan berlaku Terbaru seorang bayi yang berusia empat bulan telah menjadi mangsa pertama yang maut disebabkan oleh ge...
Maut Di Tangan Ibu Bayi 3 Bulan Lemah Di Sisi Ibu Selepas Bapa Pulang Hantar Makanan

Maut Di Tangan Ibu Bayi 3 Bulan Lemah Di Sisi Ibu Selepas Bapa Pulang Hantar Makanan

papar berkaitan - pada 12/9/2019 - jumlah : 447 hits
Maut di tangan ibu sendiri Siapa sangka seorang bayi perempuan berumur tiga bulan yang ditinggalkan pada ibunya dirumah maut dipercayai akibat didera dalam kejadian di rumah mereka di Bandar Cheneh Baru Kemaman semalam Berdasarkan laporan m...
Bayi 14 Bulan Diberikan 1 5 Liter Kopi Setiap Hari Sebagai Pengganti Susu

Bayi 14 Bulan Diberikan 1 5 Liter Kopi Setiap Hari Sebagai Pengganti Susu

papar berkaitan - pada 18/9/2019 - jumlah : 346 hits
Seorang bayi perempuan berusia 14 bulan diberikan 1 5 liter kopi bersamaan dengan lima gelas cawan setiap hari sebagai pengganti susu Menerusi laporan media tempatan kejadian ini berlaku di Sulawesi Barat Indonesia Pasangan suami isteri yan...
Lelaki Tikam Bekas Kekasih Bayi 4 Bulan Selepas Bertengkar Mengenai Bayaran Nafkah Anak

Lelaki Tikam Bekas Kekasih Bayi 4 Bulan Selepas Bertengkar Mengenai Bayaran Nafkah Anak

papar berkaitan - pada 18/9/2019 - jumlah : 288 hits
Ibu dan bayi berusia empat bulan mati ditikam sebelum rumah mereka di Memphis dibakar Heather Cook 32 dan bayinya Bentley ditemui mati dalam rumah mereka pada pagi Jumaat lalu Suspek Enoch Zarceno Turner 25 telah didakwa membunuh termasuk d...
4 Bulan Dalam Kandungan Ibu Koma Bayi Ajaib Selamat Dilahirkan

4 Bulan Dalam Kandungan Ibu Koma Bayi Ajaib Selamat Dilahirkan

papar berkaitan - pada 5/9/2019 - jumlah : 517 hits
Kasih ibu tiada tandingannya dan tidak boleh disangkal Kekuatan seorang ibu yang koma selama lebih kurang 4 bulan ini menjentik hati semua orang apabila anak yang dikandungnya selamat dilahirkan meskipun terpaksa menggunakan kaedah pembedah...
Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Is Now A Good Time To Buy Property In 2024

Effective Market Research On A Budget

Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Tiga Lelaki Bakar Anak Kucing Diburu Polis

Pengalaman Menginap Di Grand Court Hotel Teluk Intan Dekat Dengan Menara Condong Teluk Intan



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Berbuka Puasa Dengan Geng Jdt Blogger Di Nippon Sushi

Ketika Orang Lain Sedang Bergembira

Unveiling The Convenience Of Online Bookstore In Malaysia

Pilihan Allah Pasti Terbaik Kita Tidak Bisa Memaksa Pilihan Kita Kepada Allah

True Wallet Live22 Top 53 By Nellie Live22slot Fun 29 Jun 2024

Konfflik Irael Iran 3 Suasana Terkini