Wujudkan Kehidupan Lestari Di Rumah


Mengamalkan gaya hidup lestari mungkin sungguh mencabar bagi sesetengah orang, apatah lagi jika mereka tidak tahu bagaimana untuk bermula. Sebenarnya, langkah paling mudah ialah dengan membuat perubahan yang kecil namun berimpak besar bermula di rumah kita. Sesungguhnya, setiap tindakan dalam kehidupan harian kita mempunyai kesan negatif ke atas bumi ini, tidak kira makanan yang kita makan, mahupun kesan karbon daripada kenderaan serta tenaga untuk menjana rumah kita. Maka, sekecil manapun setiap tindakan, sama-sama kita mampu mencetuskan perubahan yang bermakna.
Sehubungan itu, IKEA berazam mendidik rakyat Malaysia tentang isu kelestarian dan cara untuk mewujudkan persekitaran positif iklim dengan menyuntik inspirasi untuk menerapkan tabiat yang lestari ke dalam kehidupan harian mereka. Tidak kira memilih produk yang dihasilkan secara lestari sama ada untuk rumah anda, mahupun makanan yang kurang impak terhadap alam sekitar, kita boleh mengambil langkah-langkah kecil ini ke arah menjalani kehidupan yang lebih baik di rumah.
Dalam usaha berterusan kami untuk mewujudkan persekitaran positif iklim dan kitaran, IKEA telah melancarkan beberapa inisiatif dalam kalangan rakan sekerja di gedung kami, serta mengubah suai cara kami membangunkan produk kami. Bagi kami, pemilihan bahan daripada sumber lestari yang boleh diperbaharui atau dikitar semula untuk produk kami adalah mustahak. Contohnya, kapas dalam produk kami berasal daripada sumber lebih lestari, dan kami juga telah meningkatkan penggunaan gentian semula jadi termasuk rotan, gabus dan buluh. Selari dengan komitmen kami terhadap matlamat kelestarian kami, kami turut melaksanakan Program Pemerhati Sisa Buangan IKEA, yang mengukur dan melaporkan 100% sisa makanan IKEA dengan tujuan mengurangkan 50% daripada sisa, selain menggantikan pakaian seragam kakitangan IKEA dengan versi yang diperbuat daripada tekstil lestari bagi menyemarakkan lagi komitmen IKEA terhadap pengurangan jejak iklim.
 “Bagi menghadapi cabaran pemakanan yang tidak lestari, perubahan iklim dan ketidaksamaan yang semakin ketara, kami mengambil langkah besar ke arah mencapai masa hadapan yang lebih lestari. Di IKEA, kami beriltizam untuk  lebih memudahkan dan mampu dimiliki untuk pelanggan kami, dan lebih lestari terhadap bumi kita. Semoga kami dapat menginspirasikan pengguna kami untuk menjalani kehidupan harian yang lebih baik, dan sama-sama membudayakan kehidupan lestari. Jadi, inisiatif ‘Kehidupan Lestari Bermula di Sini’ telah diilhamkan untuk mencapai tujuan ini,” kata Gerard Jansen, Pengarah Runcit Negara (Malaysia), IKEA Southeast Asia.
Bersempena musim perayaan Syawal ini, IKEA ingin menginspirasikan rakyat Malaysia untuk memulakan gaya hidup yang lestari di rumah dengan pelbagai penyelesaian yang dihasilkan daripada bahan lestari pada harga berpatutan.
 
3 Petua untuk mengamalkan gaya hidup lestari di rumah anda pada Raya ini!
Sambutlah Aidilfitri secara sifar sisa bermula dari rumah anda sendiri!
Menjimatkan tenagaAmalkan penggunaan tenaga secara berhemat di rumah anda melalui beberapa langkah mudah. Jika anda merancang untuk mengubah suai rumah anda, ambillah peluang ini untuk beralih kepada mentol LED yang menjimatkan tenaga, kerana ia bukan sahaja dapat menjimat sehingga tenaga sebanyak 85%, tetapi juga bertahan 10 kali lebih lama berbanding mentol pijar. Menjadikan latar belakang yang mesra Instagram di luar rumah anda untuk sesi bergambar keluarga yang menarik, dan cubalah gunakan lampu hiasan berkuasa suria untuk menceriakan ruang anda! Satu lagi petua berguna: apa kata menggunakan bateri yang dapat dicas semula?
 

                      Ceriakan ruang anda dengan rantaian pencahayaan LED SVARTRÅ dengan 12 lampu (RM149).
 
Fikir baik-baik sebelum membuangSungguhpun anda mengidam untuk membeli barangan hiasan Raya baharu, sebenarnya anda boleh berkreativiti untuk memberikan nafas baharu kepada hiasan lama bagi menceriakan rumah anda.
Ingin menyuntik idea baru pada rumah anda? Pilihlah produk yang diperbuat daripada bahan yang lestari dan mesra alam seperti buluh, gentian semula jadi atau berasaskan kayu yang boleh diperbaharui. Dapatkan inspirasi dan idea untuk menceriakan rumah anda dengan barangan hiasan di https://ift.tt/mdYFQK4 dan kagumkan tetamu anda!

Diperbuat daripada kayu boleh diperbaharui, Mangkuk Hidangan BLANDA MATT (RM24.90 – RM79) didatangkan dalam tiga saiz – sesuai untuk semua majlis dan acara. Perabot yang diperbuat daripada rotan dan buluh mewujudkan suasana minimalis dengan gaya kedesaan ke rumah anda, misalnya Kerusi NILSOVE dengan pelapik kerusi, (RM395).
Makan secara berhematSedarkah anda, tabiat pemakanan yang lebih sihat dan berhemat turut menyumbang terhadap kehidupan lestari? Jadi, marilah kita sama-sama memasang azam untuk menjadi lebih baik tahun ini! Biarpun sikap berlebih-lebihan memberikan anda kepuasan, namun ia boleh mengakibatkan pembaziran makanan. Jadi, semasa membuat persiapan untuk juadah Raya, anda boleh membahagikan jumlah makanan yang mencukupi untuk tetamu anda bagi mengelakkan pembaziran. Selain itu, sentiasa ingatlah untuk menggunakan bekas kaca yang boleh diguna semula untuk menyimpan baki makanan anda.

Barangan yang disimpan dalam bekas kaca (Bekas makanan IKEA 365+ berharga antara RM11.90 – RM42.90) bukan sahaja tahan lebih lama malah boleh digunakan untuk mengukus atau memanaskan semula hidangan kegemaran anda secara mudah! Kekalkan dapur yang kemas dengan beg boleh kedap semula ISTAD (RM7.90 – RM16.90) tatkala anda bersiap sedia untuk musim perayaan ini.
Pendek kata, kehidupan lestari bermula daripada naluri diri, daripada setiap tindakan kecil.
Resipi Ayam Goreng Rempah Sempoi. Sedap & Juicy, Memang Best!

Resipi Tauhu Fantasi Dengan Hanya Lima Langkah Mudah, Rasa Confirm Sedap

Sedapnya Sambal Tempoyak Ikan Bilis Petai, Tak Cari Dah Lauk Lain




The post Wujudkan Kehidupan Lestari Di Rumah appeared first on RASA.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://rasanakmasak.blogspot.com/2022/05/wujudkan-kehidupan-lestari-di-rumah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Lirik Rumah Singgah Fabio Asher

Lirik Rumah Singgah Fabio Asher

papar berkaitan - pada 6/5/2022 - jumlah : 128 hits
saat hatimu terlukaaku lah yang menemanimumembasuh air matamunamun mengapa ketikahatimu telah tersenyum lagiaku yang kau lupatak sadarkah selama iniku juga selalu menginginkanmumengapa sulit untuk ku bisa miliki hatimubahkan selama ini hadi...
25 Transformasi Sebelum Vs Selepas Makeover Ruang Kediaman Rumah Yang Serius Lawa

25 Transformasi Sebelum Vs Selepas Makeover Ruang Kediaman Rumah Yang Serius Lawa

papar berkaitan - pada 7/5/2022 - jumlah : 235 hits
Koleksi Transformasi Ruang Lawa yang sangat memberi inspirasi buat mereka yang ada plan untuk make over ruang di kediaman rumah Makeover 1Hampir 25 ruang yang lapuk dan kusam diberi nafas baru dengan idea dekorasi yang cantik hasilnya ruang...
Alamanda Putrajaya Raikan Anak Anak Yatim Rumah Bakti Al Kaunsar

Alamanda Putrajaya Raikan Anak Anak Yatim Rumah Bakti Al Kaunsar

papar berkaitan - pada 7/5/2022 - jumlah : 270 hits
ALAMANDA PUTRAJAYA RAIKAN ANAK ANAK YATIM RUMAH BAKTI AL KAUSAR Assalammualaikum semua Aidilfitri bakal menjelma lagi beberapa hari Tahun ini kita akan meraikannya dengan meriah sekali apabila 2 tahun tidak pulang ke kampung halaman Walaupu...
Kelik Klate Raya Rumah Belah Suami Elly Mazlein Dipuji Sopan Amp Humble

Kelik Klate Raya Rumah Belah Suami Elly Mazlein Dipuji Sopan Amp Humble

papar berkaitan - pada 7/5/2022 - jumlah : 215 hits
Hari raya nbsp Aidilfitri yang jatuh pada awal minggu tempoh hari disambut dengan pelbagai reaksi Walaupun ada yang masih terkejut kerana raya awal berbaning jangkaan namun pastinya ramai yang sudah bersedia untuk berhari raya di kampung ha...
Lepas Batuk Anak Selesema Pula Elak Makanan Penggalak Kahak Ini Di Rumah

Lepas Batuk Anak Selesema Pula Elak Makanan Penggalak Kahak Ini Di Rumah

papar berkaitan - pada 6/5/2022 - jumlah : 148 hits
Anak kerap tak sihat mungkin boleh jadi punca daripada pemakanan Sebab itu bila anak sakit ibu bapa kena periksa jenis makanan apa yang selalu anak makan Seperti yang dikongsikan oleh bila anak sakit terutama yang berkaitan dengan saluran p...
Rumah Pusaka Terbakar Ketika Pemilik Keluar Beraya

Rumah Pusaka Terbakar Ketika Pemilik Keluar Beraya

papar berkaitan - pada 6/5/2022 - jumlah : 146 hits
MARAN PAHANG Ketika kemeriahan Hari Raya Aidilfitri masih hangat dirasakan umat Islam di seluruh negara sebuah keluarga di Felda Kesumba Jengka 9 di sini menerima dugaan berat apabila rumah pusaka separuh batu musnah lebih 80 peratus akibat...
Warga Satu Rt Tangkap Buaya Yang Tersesat Dan Masuk Ke Dalam Rumah

Warga Satu Rt Tangkap Buaya Yang Tersesat Dan Masuk Ke Dalam Rumah

papar berkaitan - pada 6/5/2022 - jumlah : 116 hits
Awalnya ada saksi melihat buaya itu berada di teras salah satu rumah warga Namun saat hendak ditangkap buaya itu lantas masuk rumah hingga ke dalam WC karena air banjir lebih dalam di rumah itu
Panduan Permohonan Bantuan Rumah Ikram Tahun 2022 L Rumah Mampu Milik Rakyat B40

Panduan Permohonan Bantuan Rumah Ikram Tahun 2022 L Rumah Mampu Milik Rakyat B40

papar berkaitan - pada 6/5/2022 - jumlah : 196 hits
Panduan Permohonan Bantuan Rumah IKRAM Tahun 2022 l Rumah Mampu Milik Bagi Rakyat B40 Untuk makluman kepada rakyat Malaysia terdapat salah satu inisiatif khas kepada rakyat telah diperkenalkan oleh Pihak Kerajaan bagi membantu golongan yang...
Pesanan Buat Sang Suami

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Parents More Involved In Autistic Children S Learning Post Pandemic

Thousands Rally On Labour Day Demand Better Rights

Set Up Gig Workers Commission Quickly Says Anwar

Continuous Learning

Pesanan Datin Thalia Kepada Wanita Jadilah Wanita Yang Mahal



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Tinta Bernoktah

Peluang Bisnis Digital Apa Yang Bagus Tahun 2024

The Hardest Singing Show

Dato Azizul Khamis Feat Alyah Joget Celoteh Raya Chord

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta