Work From Home Arahan Bukan Lagi Permintaan Video


 
Sidang khas Majlis Kerselamatan Negara (MKN) yang dipengerusikan oleh Perdana Menteri Muhyiddin Yassin, hari ini memutuskan bahawa semua pekerja sama ada di sektor awam mahupun swasta di bahagian pengurusan dan pengawasan di kawasan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) tidak lagi dibenarkan ke pejabat.
Menteri Kanan (Kluster Keselamatan) Ismail Sabri Yaakub berkata, mereka walau bagaimanapun boleh bekerja dari rumah berkuat kuasa Khamis, 22 Oktober ini.
“Ini merupakan arahan dan bukan lagi permintaan. Majikan diarah mengeluarkan surat pelepasan bagi pekerja-pekerja ini untuk bekerja dari rumah,” kata pada sidang akhbar di Kuala Lumpur, hari ini.
Ismail Sabri berkata usaha itu bagi membendung penularan wabak Covid-19, dengan mengurangkan jumlah orang ramai khususnya di kawasan PKPB.

 
“Sidang khas MKN yang dipengerusikan oleh perdana menteri hari ini medengar pembentangan KKM berkenaan situasi semasa Covid-19 di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Putrajaya, Labuan, Selangor dan Sabah.
“Melihat kepada trend peningkatan kes positif Covid-19 di negeri dan wilayah-wilayah ini, terdapat keperluan bagi memperketatkan kawalan aktiviti pergerakan keluar masuk melibatkan kawasan ini.
“KKM juga sebelum ini telah mengumumkan terdapat sembilan kluster dari tempat kerja di negeri Selangor sehingga hari ini.
“Justeru, atas nasihat KKM, sidang khas MKN hari ini bersetuju agar pekerja-pekerja bagi sektor awam dan pekerja swasta di peringkat pengurusan dan pengawasan tidak perlu untuk hadir ke pejabatdan hanya bekerja dari rumah,” katanya.
Ismail Sabri berkata tindakan itu akan mengurangkan 1 juta pekerja dari Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Putrajaya, Labuan, Selangor dan Sabah – 800 ribu di sektor industri, dan 200 ribu di sektor awam – daripada hadir ke pejabat atau kilang masing-masing.
“Walaubagaimanapun, terdapat pengecualian bagi proses kerja yang memerlukan keberadaan di pejabat seperti bahagian yang dalam urusan kewangan yang membuat bayaran, pengurusan, penguatkuasaan dan kebajikan.
“Pihak majikan diarah untuk mengeluarkan surat pelepasan perjalanan bagi setiap kakitangan yang terpaksa bekerja di pejabat sepanjang tempoh ini,” katanya.
Dia juga berkata, pekerja di zon merah yang perlu bekerja di pejabat, perlu menjalani ujian calitan (swab) dan jika majikan mencarum dengan Pertubuhan Keselamatan Sosial (Perkeso) kos ujian akan ditanggung Perkeso.
“Antara bahagian yang perlu bekerja di pejabat termasuk bahagian kewangan dan yang perlu membuat bayaran, begitu juga mereka yang bekerja di bahagian penguatkuasaan dan kebajikan, mereka juga perlu terus bekerja, mereka perlu buat ujian,” katanya.
Menurutnya, arahan yang akan berkuatkuasa Khamis ini sehingga pelaksanaan PKPB di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Putrajaya, Labuan, Selangor dan Sabah tamat.
Sementara itu, Ismail Sabri berkata kerajaan mewajibkan semula pekerja warga asing sektor pembinaan dan pengawal keselamatan membuat ujian sebagai kawalan pencegahan penularan kes di tempat kerja.
“Ketetapan ini diteruskan kepada pekerja warga asing di Selangor, Kuala Lumpur, Putrajaya, Sabah dan Labuan.
“Bagi pekerja warga asing yang majikan mereka mencarum dengan Perkeso, ujian swab adalah disediakan secara percuma,” katanya.
Kluster Utama melibatkan sebuah pusat beli-belah di Petaling, Selangor dan setakat semalam telah merekodkan 185 kes.
 
Melalui siasatan KKM, kluster tersebut berpunca daripada seorang pengawal keselamatan warganegara Nepal pusat beli-belah tersebut.
pekerja yang tinggal di kawasan zon merah perlu melakukan swab test dan jika pihak majikan mencarum dengan PERKESO, kos akan ditanggung.
The post Work From Home, ARAHAN bukan Lagi Permintaan [Video] appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2020/10/20/work-from-home-arahan-bukan-lagi-permintaan-video/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Arahan Work From Home Atau Bekerja Dari Rumah Di Musim Pkpb Kali Ini

Arahan Work From Home Atau Bekerja Dari Rumah Di Musim Pkpb Kali Ini

papar berkaitan - pada 23/10/2020 - jumlah : 272 hits
Hi Korang Petikan sedikit dari mstar com my Menteri Kanan Datuk Seri Ismail Sabri memaklumkan kerajaan bersetuju mengarahkan sejuta pekerja untuk bekerja dari rumah berkuatkuasa 22 Oktober ini SERAMAI 1 juta pekerja daripada sektor awam dan...
Ismail Sabri Chuckles Over Confusion On Work From Home Sops

Ismail Sabri Chuckles Over Confusion On Work From Home Sops

papar berkaitan - pada 22/10/2020 - jumlah : 225 hits
Senior Minister Ismail Sabri Yaakob chuckled today over the public s confusion over the government s work from home order remarking that perhaps many are too impatient to wait for further details from relevant authorities He said although h...
Eateries In Cmco States Fear Huge Losses With Work From Home Order

Eateries In Cmco States Fear Huge Losses With Work From Home Order

papar berkaitan - pada 21/10/2020 - jumlah : 182 hits
In addition to empty restaurants the lack of workers has also been a problem for many owners PETALING JAYA Owners of coffee shops and eateries are bracing for the impact from the new order requiring most workers in the private and public se...
Mtuc Upset Over Work From Home Double Standards And Confusion

Mtuc Upset Over Work From Home Double Standards And Confusion

papar berkaitan - pada 22/10/2020 - jumlah : 248 hits
Malaysian Trades Union Congress Selangor and Federal Territories secretary Mohd Faisal Husin has blasted the government s work from home directive He said has glaring weaknesses and that stakeholders such as employer groups and worker repre...
Govt S Cmco Work From Home Orders Explained

Govt S Cmco Work From Home Orders Explained

papar berkaitan - pada 23/10/2020 - jumlah : 306 hits
KINIGUIDE There has been a lot of confusion regarding the government s order for managers and supervisors in states under conditional movement control order to work from home There are also questions on whether a swab test is necessary This...
Work From Home

Work From Home

papar berkaitan - pada 13/10/2020 - jumlah : 255 hits
DAY 206 Work From Home Alhamdulillah Aku bukan antara yang terkesan dek Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat yang dilaksanakan oleh kerajaan tetapi Soalan Ada masalah penjagaan anak sebab sekolah ditutup untuk dua minggu ini tak Jawapan Ka...
Employers Should Act Against Workers Exploiting Work From Home Order

Employers Should Act Against Workers Exploiting Work From Home Order

papar berkaitan - pada 25/10/2020 - jumlah : 230 hits
Employers should be responsible and take action against their employees who exploited the work from home order to go out for social activities such as shopping said Health Ministry director general Dr Noor Hisham Abdullah This came after th...
Malaysians Working In Singapore Not Barred From Coming Home Says Ismail Sabri

Malaysians Working In Singapore Not Barred From Coming Home Says Ismail Sabri

papar berkaitan - pada 20/10/2020 - jumlah : 271 hits
PUTRAJAYA Malaysians working in Singapore are not prevented from returning says Senior Minister Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob He said under the recovery movement control order there are a few categories of applications for the purpose of e...
Some Early Stage Covid 19 Patients Receiving Treatment From Home Sabah Minister

Some Early Stage Covid 19 Patients Receiving Treatment From Home Sabah Minister

papar berkaitan - pada 23/10/2020 - jumlah : 282 hits
COVID 19 Sabah Local Government and Housing Minister Masidi Manjun confirmed that arrangements have been made for some Covid 19 patients in the state to receive treatment at home He told a press conference in Kota Kinabalu today that patien...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France

Tukar Kanta Mata Untuk Melihat Seni Politik Anwar

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Ukraine Approaching Total Collapse

Police Probe Chaos Incident Outside Mosque In Penang

Budaya Pot Luck Jimat Kos Makanan Lebih Banyak Pilihan

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally