William Akui Pelaburan Di Akaum Pesisir Hanya As 50k Bukan Berbilion



Kontroversi menyelimuti Ahli Parlimen Selayang, William Leong Jee Keen yang disenaraikan antara ahli politik yang mempunyai akaun luar pesisir di dalam Pandora Papers terjawab malam tadi.
Menurut William, beliau tidak mempunyai berbilion ringgit di akaun luar pesisir yang dibukanya sewaktu berkerja di Filipina 27 tahun lalu.
Malah telah membayar cukai-cukai berkaitan, sama ada di Malaysia atau Filipina dan tidak boleh disamakan dengan sesiapa yang membuka akaun luar pesisir untuk tujuan mengelak cukai.
“Tak ada bilion. Syarikat pesisir ini ditubuhkan (dibuka) pada masa saya berkerja di Filipina. Saya pada masa itu cif operating officer Philippines National Steel Corporation pada 1994 hingga 1997
“Modal saham, malu nak cerita, AS$50,000. Tetapi itu adalah dalam fail (sudah ditutup). Bila ICIJ (International Consortium of Investigative Journalists) ambil 11 juta dokumen, fail lama yang ditutup dikeluarkan. Pada masa itu saya bukan ahli politik.
“Waktu itu saya di luar Malaysia. Cukai Malaysia, cukai Filipina sudah bayar. Mengapa saya melabur? Ini ikut nasihat pakar kewangan. Mereka kata semasa saya di luar Malaysia, ini adalah cara terbaik, menggunakan akaun pesisir untuk pelaburan.
“1997 saya balik (Malaysia), wang itu untuk pendidikan anak-anak saya. Susah untuk anak saya masuk universiti kerajaan. Saya simpan wang untuk pendidikan anak-anak (di luar negara),” jelas beliau dalam forum maya Borak Dahsyat bertajuk: “Apa Disebalik Pandora Papers?”, malam tadi.
Tambah William, bukan semua yang mempunyai akaun pesisir bertujuan untuk mengelak daripada membayar cukai.
Malah, katanya terdapat tujuan lain Pandora Papers didedahkan. Penyiasatan Pandora itu sendiri dilakukan di bawah pengaruh Amerika Syarikat (AS) dan negara Eropah yang mahu mencukai syarikat-syarikat multinasional mereka yang melabur di luar negara.
“Sebenarnya ada tujuan ICIJ ini. Ibu pejabatnya di AS. Siapa yang membantah mewujudkan International Financial Centre ialah AS dan OECD.
“Mengapa? Kerana melalui globalisasi syarikat multinasional telah keluar dari AS dan Eropah, buka kilang di Asia dan ini dikatakan illicit outflow. Dengan kilang katakan di Malaysia, jual produk kepada syarikat yang dibuka di persisir. Maknanya multinasional tidak membayar cukai di AS, juga tidak bayar di Malaysia, dan keuntungan itu dipindah ke akaun pesisir.
“Tetapi ini adalah tugas peguam, tugas ahli kewangan. Pakar kewangan membuat pendekatan membayar dengan kadar terendah. Ini bukan lari dari cukai, yang itu satu jenayah. Di mana (syarikat) lapor dengan cara palsu, menggunakan tujuan yang salah.
“Multinasional dengan peguam dan akauntan (mengikut peraturan) bukan lari dari cukai tetapi dinamakan tax planning. Tetapi AS dan Eropah melihat bagaimana cara mereka mahu tarik balik (cukai) multinasional ini kepada mereka.
“Kalau kita lihat Pandora Papers atau sebelumnya Panama Papers dia tidak dikatakan nama-nama (pemilik) akaun telah melakukan kesalahan. Hanya kata mereka ada akaun. Ini untuk berikan tekanan kepada kerajaan negara ini menerima Global Corporated Tax sebanyak 15%,” katanya.
Tegas William, tiada masalah untuk membahas di Parlimen mengenai Pandora Papers. Malah siasatan kepada syarikat yang mematuhi undang-undang akan melepaskan mereka.
Bamun beliau berasa aneh terhadap tindakan Speaker Dewan Rakyat, Datuk Azhar Azizan Harun yang tidak membenarkan usul Ketua Pembangkang membahaskannya.
Tambah William, sekiranya Speaker terus tidak mahu membahaskannya maka sebaik-baiknya kerajaan dan Pakatan Harapan mengusul menukar Speaker dalam sidang yang akan datang.
“Cadangan saya, minggu depan masukkan satu usul bukan untuk lantik Timbalan Speaker tetapi tukar Speaker,” kata William lagi.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://suarapakatandaily.com/archives/33335

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Yb William Beri Pencerahan Sumber Dan Tujuan Pelaburan Offshore Sprm Pe

Yb William Beri Pencerahan Sumber Dan Tujuan Pelaburan Offshore Sprm Pe

papar berkaitan - pada 22/10/2021 - jumlah : 74 hits
YB Willam secara terang memberi pencerahan apa yang sebenarnya berlaku pads pelaburan beliau di Offshore account Manakala Datuk Kamal dan YB Abdullah sama sama membahan SPRM kerana memanggil Anwar dahulu tanpa memanggil penama yang ada di d...
Ram Maya Dalam Telefon Pintar Membantu Atau Hanya Sekadar Gimik

Ram Maya Dalam Telefon Pintar Membantu Atau Hanya Sekadar Gimik

papar berkaitan - pada 17/10/2021 - jumlah : 393 hits
Gambar dari KopiTekno Pada ketika ini apabila anda pergi membeli sebuah telefon pintar anda akan mendengar pelbagai suara yang memperkatakan mengenai ciri RAM Maya Virtual Ciri ini menjadi sesuatu yang diingini oleh ramai pengguna walaupun ...
Lirik Hanya Kamu Decky Ryan Feat Thomas Arya

Lirik Hanya Kamu Decky Ryan Feat Thomas Arya

papar berkaitan - pada 17/10/2021 - jumlah : 263 hits
sayang harus bagaimanaaku meyakinkan cintaku inisayang ku tak tahu lagiuntuk membuktikan agar kau percayadalam hati ini hanya ada satunamamu untuk selamanyadalam mimpiku bayangmu merayuku ingin selalu bersamamusayang harus bagaimanaaku meya...
Gadis Hilang Hampir 11 Tahun Rupanya Hanya Tinggal 500 Meter Dari Rumah Ibubapa

Gadis Hilang Hampir 11 Tahun Rupanya Hanya Tinggal 500 Meter Dari Rumah Ibubapa

papar berkaitan - pada 18/10/2021 - jumlah : 147 hits
October 18 2021 Gadis hilang hampir 11 tahun rupanya hanya tinggal 500 meter dari rumah ibubapa Seorang wanita yang dilaporkan hilang dari kampungnya di Palakkad Kerala sejak 11 tahun lalu ditemui tinggal bersama kekasihnya di sebuah rumah ...
Prn Melaka Hanya Pengundi Lengkap Vaksin Boleh Undi

Prn Melaka Hanya Pengundi Lengkap Vaksin Boleh Undi

papar berkaitan - pada 18/10/2021 - jumlah : 191 hits
October 18 2021 5 57 PMDUN Melaka dibubarkan 4 Okt lalu selepas empat ADUN menarik sokongan terhadap kepimpinan Ketua Menteri Sulaiman Md Ali PETALING JAYA Hanya pengundi yang lengkap divaksin akan dibenarkan mengundi pada pilihan raya nege...
Prn Melaka Hanya Zahid Mahu Tanding Solo Mt Umno Belum Buat Keputusan

Prn Melaka Hanya Zahid Mahu Tanding Solo Mt Umno Belum Buat Keputusan

papar berkaitan - pada 17/10/2021 - jumlah : 376 hits
Seorang Naib Presiden UMNO Datuk Seri Mahdzir Khalid mendedahkan hanya Presiden Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi yang mahu UMNO bertanding secara solo pada pilihan raya negeri Melaka tetapi setakat ini parti masih belum ada keputusan muktamad ...
Resepi Keropok Lekor Homemade Mudah Hanya Empat Bahan Sahaja

Resepi Keropok Lekor Homemade Mudah Hanya Empat Bahan Sahaja

papar berkaitan - pada 19/10/2021 - jumlah : 287 hits
Resepi keropok lekor homemade BAHAN bahan 5 ekor ikan kembung 4 5 sudu besar tepung ubi 1 1 2 sudu kecil garam 1 sudu kecil ajinomoto Cara caranya 1 Bersihkan ikan dan potong Ambil isinya sahaja bahagian kulitnya pon dibuang 2 Kisar isi ika...
Hanya 27 13 Pelajar Sekolah Agama Tahfiz Pondok Divaksinasi Di Pulau Pinang

Hanya 27 13 Pelajar Sekolah Agama Tahfiz Pondok Divaksinasi Di Pulau Pinang

papar berkaitan - pada 16/10/2021 - jumlah : 213 hits
BERNAMA 5 654 pelajar dari tiga jenis sekolah tersebut telah menerima vaksin dan jumlah tersebut disifatkan sangat rendah 85 9 atau 121 489 daripada 141 500 golongan remaja di Pulau Pinang telah menerima vaksin dos pertama dan mereka juga m...
Nicol David Wanita Asia Pertama Digelar Ratu Skuasy Dunia

E Jamin Judiciary Bar Agree On Proposal To Reinstate Similar E Bail System

Video Suspek Serang Balai Polis Ulu Tiram Maut Ditembak

Adakah Batuk Membatalkan Solat Ust Azhar Idrus

Kelebihan Berpuasa Hari Putih

Ppim Sedia Bantu Cari Penyelesaian Harian Metro 17 05 2024

More Than 20 Ji Members In Johor Igp

Buasir Otak Tv Hadiah Hari Guru Ikut Kerja Bapa Be Like



Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan


Asean Night Bazaar Hatyai Thailand

10 Tips Untuk Meningkatkan Rekaan Kad Perniagaan Anda

Xiaomi Pad 6s Pro 12 4 Idea Besar Pada Skrin Yang Lebih Besar

Honor Menawarkan Program Beta Android 15 Kepada Pembangun Untuk Honor Magic6 Pro Dan Honor Magic V2

Lebih Gempar Dua Ditahan Cuba Masuk Istana Negara Bawa Parang Dalam Kereta

Apa Aku Buat Sekarang Ni