Wayne Rooney Gantung But Bersara Sebagai Pemain Bola Sepak


Lagenda Man united, Wayne Rooney dilantik selaku pengurus tetap Derby country dengan kontrak sehingga 2023. Sebelum ini beliau bertindak selaku pengurus interim merangkap pemain. Dengan rekod 4 perlawanan tanpa tewas selepas mengantikan philip cocu, sudah memadai untuk menyakinkan pengurusan tertinggi melantiknya selaku pengurus tetap. Derby ketika ini berada ditangga ke 3 tercorot liga.
Rooney gantung but Wayne Rooney secara rasmi bersara sebagai pemain bola sepak untuk memegang jawatan sepenuh masa selaku pengurus Derby County. L egenda The Red Devils ini telah menggantung butnya setelah dilantik sebagai pengurus tetap Derby County dengan kontrak selama 2 tahun setengah.  
Beliau memulakan kariernya di Everton ketika masih remaja dan menjadi penjaring gol termuda Liga Perdana ketika itu pada usia 16 tahun dengan jaringan lewat yang menakjubkan menentang Arsenal pada Oktober 2002.


Pada tahun 2004, dia menyertai United dengan harga £27 juta untuk menjadi pemain remaja termahal di dunia.


Selama 13 tahun, dia memenangi 5 gelaran Liga Perdana Inggeris, Piala FA, Piala Liga 4 kali, Liga Europa, Liga Juara-Juara dan Piala Kelab Dunia FIFA.


Pada tahun 2017, dia menjadi penjaring gol terbanyak sepanjang masa kelab itu dengan ke-250 semasa seri 1-1 dengan Stoke dan meninggalkan United pada akhir musim untuk bergabung semula dengan Everton. 
Setelah 18 bulan di Goodison Park, dia menyertai dengan D.C. United, di mana dia bermain selama 2 musim sebelum berpindah ke Derby pada 2019. 
Rooney bersara dari bola sepak antarabangsa mewakili England pada 2018 sebagai penjaring gol negara terbanyak dengan 53 gol dalam 120 penampilan. 
Dia bermain dalam 3 edisi Piala Dunia. Semasa zaman kemuncaknya, Rooney adalah sebahagian dari watak penting dalam taktikal serangan balas Fergie untuk Setan Merah. 
Tak lama kemudian, ketika dia sudah hilang nalurinya sebagai seorang penyerang, Rooney menyesuaikan diri ke posisi yang lebih dalam.


Semasa dia memenangi gelaran EPL ke-5 dan terakhirnya bersama kelab pada 2012/13, dia memegang role no 10, banyak membantu Robin van Persie. Seiring berjalannya waktu, dia turun lebih dalam, menghabiskan sebahagian besar musim terakhirnya di Liga Perdana bermain di central midfield untuk Everton. Walaupun bermain sebagai penyerang tengah dalam 2 musimnya di Amerika, dia hanya bermain di posisi tengah sejak kembali ke England.

Ketika Wazza menyertai Derby County, Rooney telah bermain di posisi tengah bertahan dua dan sebagai nombor 10. Walaupun dia secara semula jadi masuk ke posisi menyerang ketika bermain di belakang penyerang, peranan bermainnya di setiap posisi tetap menjadi penghubung antara midfield dan penyerang.

Rooney telah lama menjadi pemain yang bergantung pada tekniknya, jadi tidak menghairankan bahawa perkembangannya menjadi pemain tengah bertahan telah terbukti berjaya. Semoga kariernya dalam kejurulatihan berjaya! 
Pengumuman itu dibuat kelab Liga Kejuaraan itu dengan bekas pemain Manchester United dan penyerang England berusia 35 tahun itu bersetuju untuk melatih secara tetap Derby country sehingga 2023 selepas menggantikan Phillip Cocu secara sementara November lalu.  
Rooney akan dikenang sebagai penjaring gol sepanjang zaman Manchester United serta England dan antara pemain terbaik dalam generasinya.
Dia yang memulakan karier remaja bersama Everton, menjaringkan 313 gol di peringkat kelab dan meledak 53 gol dalam 120 penampilan bersama England sekali gus memecahkan rekod Sir Bobby Charlton. - Agensi 

SELAMAT BERSARA, WAZZA!




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://obsesbola.blogspot.com/2021/01/wayne-rooney-gantung-but-bersara.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pakar Psikologi Beri Penjelasan Bagaimana Mentaliti Bantu Ronaldo Jadi Pemain Bola Sepak Luar Biasa

Pakar Psikologi Beri Penjelasan Bagaimana Mentaliti Bantu Ronaldo Jadi Pemain Bola Sepak Luar Biasa

papar berkaitan - pada 4/1/2021 - jumlah : 253 hits
Berikan kredit kepada ibunya kerana menghasilkan spesimen yang hebat ujar bekas pengurus Juventus Maurizio Sarri selepas kagum dengan aksi Ronaldo Sarri berkata demikian untuk memberi pengiktirafan kepada kehebatan pemain itu membantu kelab...
Seorang Lagi Pemain Terengganu Ucap Selamat Tinggal Bola Sepak

Seorang Lagi Pemain Terengganu Ucap Selamat Tinggal Bola Sepak

papar berkaitan - pada 18/1/2021 - jumlah : 657 hits
Kuala Terengganu Selepas Abdul Shukur Jusoh mengumumkan mengantung but dari arena bola sepak kini seorang lagi pemain berasal dari Terengganu mengambil langkah yang sama Pemain pertahanan tengah Terengganu FC II musim lalu Radhi Yusof mengu...
Tak Banyak Yang Tahu Ternyata Syekh Ali Jaber Pernah Bergabung Dalam Tim Sepak Bola Ntb

Tak Banyak Yang Tahu Ternyata Syekh Ali Jaber Pernah Bergabung Dalam Tim Sepak Bola Ntb

papar berkaitan - pada 15/1/2021 - jumlah : 261 hits
Indonesia berduka setelah ulama atau pendakwah kondang Syekh Ali Jaber meninggal dunia pada Kamis 14 Januari 2021 Syekh Ali Jaber dikabarkan wafat pada pukul 8 30 WIB di Rumah Sakit Yarsi Cempaka Putih Jakarta Pusat Media sosial pun dibanji...
Keceriaan Anak Anak Berlatih Sepak Bola Di Lapangan Samping Kbb

Keceriaan Anak Anak Berlatih Sepak Bola Di Lapangan Samping Kbb

papar berkaitan - pada 8/1/2021 - jumlah : 205 hits
Keceriaan Anak Anak Berlatih Sepak Bola di Lapangan Samping KBB Revitalisasi jalur hijau di sepanjang aliran Kanal Banjir Barat menyulap kawasan kumuh menjadi tempat interaktif warga sekitar dengan dilengkapi fasilitas lapangan futsal hingg...
Jung Gun Joo Sebagai Pemain Baseball Dalam Drama True Beauty

Jung Gun Joo Sebagai Pemain Baseball Dalam Drama True Beauty

papar berkaitan - pada 5/1/2021 - jumlah : 396 hits
Drama True Beauty telah kongsikan gambar penampilan cameo Jung Gun Joo Jung Gun Joo akan membuat penampilan istimewa sebagai pemain baseball bernama Ryu Hyung Jin Di dalam gambar terbaru dia berdiri di atas gundukan dengan ekspresi fokus Th...
Ketahui Langkah Mengurangkan Risiko Dan Rawatan Awal Kecederaan Dalam Bola Sepak

Ketahui Langkah Mengurangkan Risiko Dan Rawatan Awal Kecederaan Dalam Bola Sepak

papar berkaitan - pada 8/1/2021 - jumlah : 245 hits
Kecederaan ketika bersukan termasuk dalam permainan bola sepak adalah perkara lazim sering berlaku kepada setiap individu yang menjalankan sebarang aktiviti Tidak kiralah sama ada anda atlet professional mahupun beriadah secara santai banya...
10 Provinsi Sebagai Produsen Jagung Terbesar Indonesia

10 Provinsi Sebagai Produsen Jagung Terbesar Indonesia

papar berkaitan - pada 5/1/2021 - jumlah : 153 hits
Pemerintah melalui Kementerian Pertanian memastikan ketersediaan komoditas pangan mencukupi kebutuhan nasional Salah satunya jagung untuk pakan ternak terus digenjot produksinya sehingga pasokannya aman atau bahkan mencapai surplus untuk ek...
Keh Dah Kena Tendang Dah Annuar Musa Dipecat Serta Merta Sebagai Setiausaha Agung Bn

Keh Dah Kena Tendang Dah Annuar Musa Dipecat Serta Merta Sebagai Setiausaha Agung Bn

papar berkaitan - pada 5/1/2021 - jumlah : 198 hits
Annuar Musa dipecat serta merta sebagai Setiausaha Agung BNAstro AwaniJanuari 4 2021 Sumber UMNO memaklumkan keputusan memecat Tan Sri Anuar Musa dibuat Pengerusi BN Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi pada Selasa Gambar Astro AWANI SHAHIR OMA...
Ahmad Maslan Sahkan Ganti Annuar Musa Di Lantik Sebagai Setiausaha Agung Bn Hari Ini

Ahmad Maslan Sahkan Ganti Annuar Musa Di Lantik Sebagai Setiausaha Agung Bn Hari Ini

papar berkaitan - pada 5/1/2021 - jumlah : 268 hits
KUALA LUMPUR Datuk Seri Ahmad Maslan mengesahkan beliau dilantik sebagai Setiausaha Agung Barisan Nasional bagi menggantikan Tan Sri Annuar Musa berkuat kuasa serta merta Ahmad yang juga Setiausaha Agung UMNO menjelaskan pelantikannya itu b...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

The Evolution Of Adult Entertainment

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Time Sensitive Recognizing And Reacting To Infantile Spasms

Kedah Akan Cipta Rekod Dengan Penutupan Mbi Kedah Melalui Saman

Malaysia S Ex Pm Mahathir Faces Anticorruption Probe

Datuk Beraksi Di Pentas Peragaan Pada Usia 88 Tahun

Pemilik R R Didenda Rm30 000 Jual Petrol Bersubsidi Kepada Rakyat Thailand

Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16