Wawancara Bersama Ketua Unit Keselamatan Siber Mcca Encik Mohamad Zulfahmy



Pada asalnya beberapa soalan disediakan untuk tujuan wawancara ini. Namun hanya dengan satu soalan sahaja, ia berjalan terlalu panjang penghuraiannya hingga menyebabkan saya sendiri terpaksa memberhentikannya.
Wawancara atau temuramah ini dibuat atas dasar rasa kesedaran terhadap isu-isu ‘panas’ melibatkan privasi dan penggunaan data peribadi, terutamanya dari kalangan orang awam yang kebanyakannya hanya memandang ‘wang percuma’ berbanding apa yang perlu ditukar ganti.
Untuk itu, saya menemui seseorang yang boleh dikatakan telah pun lama berkecimpun dalam hal ehwal penggodaman serta penjagaan sekuriti laman web di Malaysia ini. Beliau yang saya maksudkan ialah encik Mohamad Zulfahmy Roslan.
Merupakan Ketua Unit Keselamatan Siber Persatuan Pengguna Siber Malaysia (MCCA). Beliau juga banyak mengemaskini mengenai hal-hal sekuriti siber di blognya, iaitu zulfahmy.net.
Maka pertemuan pun diatur, soalan diaju, dan saya mula mencatit sebelum menulis ia semula di laman ini.
Zulfahmy memulakan diskusi dengan bersemangat. Soalan:
Apakah pandangan encik Zulfahmy, mengenai isu-isu melibatkan privasi baru-baru ini. Contohnya yang ‘panas’, ialah seperti penukaran data peribadi dengan wang dalam e-wallet sebanyak RM30.
Adakah kita perlu berasa bimbang dengan barangkali ‘niat tersembunyi’ di sebalik pemberian tersebut?
Apa yang perlu kita lakukan sebagai pengguna bagi menjaga data dari dijual pihak tertentu?
Zulfahmy:
Pada pandangan saya, kita tidak perlu berasa bimbang. Inisiatif ini, adalah satu inisiatif yang baik dari kerajaan kerana ia dapat menggalakkan penggunaan e-wallet di kalangan rakyat.
Kita sebenarnya agak terlambat dalam hal ini. Ambil contoh negara China, mereka sudah lama mewajibkan rakyat mereka menggunakan e-wallet melalui medium WeChat Pay.
Ia satu bentuk timbal balik kerana yang pertama, ia memudahkan rakyat China berbelanja di mana sahaja tanpa perlu membawa wang tunai di dalam poket. Kedua, ia membantu kerajaan mereka mengurus data rakyatnya, dari segi bentuk wang yang digitalkan dan ke mana rakyatnya membelanjakan wang tersebut.
Jadi dari segi pihak kerajaan, kita tak perlu berasa risau. Mereka ada tujuan dalam pelancaran ‘wang percuma’ ini. Tak mungkin ia dilaksanakan kerana political mileage semata-mata.
Apa yang perlu kita tekankan di sini ialah, kita perlu ambil tahu siapakah penyedia perkhidmatan yang mengendalikan soal keluar masuk wang ini.
Rakyat juga mesti mengambil tahu dan bersikap mengambil berat terhadap terma dan syarat yang mereka persetujui, kerana berkemungkinan terdapat klausa yang mengatakan penyedia tersebut boleh berkongsi data mereka dengan pihak ketiga.
Ini boleh terjadi dengan cara penjualan, yang mana kebanyakan data ini amat dikehendaki oleh para pengiklan dalam mendapat dan membentuk data demografik penggguna untuk tujuan iklan sasaran (targeted advertising).
Nak dapatkan data pengguna pada zaman ini, kita sudah tidak lagi perlu menggodam. Ia dapat dibocorkan sendiri oleh pengguna melalui peranti yang sedang mereka gunakan dengan hanya mengklik butang ‘Saya Setuju’ tanpa membaca terlebih dahulu terma dan syarat-syarat pihak penyedia perkhidmatan.
Tidak pernahkah kita terfikir, dari mana individu-individu penipu (scammers) ini dapat nombor kita?
Ada pelbagai sumber mereka boleh dapat, dan salah satunya ialah melalui penyedia perkhidmatan ini. Ada juga yang (boleh jadi) datang dari data-data peribadi yang anda serahkan melalui bentuk kajian soal selidik, sama ada atas talian mahupun luar talian.
Soalan yang pada awalnya hanyalah sekadar nama, umur, dan status perkahwinan, apabila diklik butang ‘Next’, bertambah menjadi soalan yang semakin peribadi seperti jumlah gaji bulanan/tahunan, di mana selalu berbelanja, apa yang selalu dibeli, dan sebagainya lagi.
Data demografik yang dibeli oleh syarikat-syarikat pengiklanan itu, pada saya ada pro dan kontranya. Dari segi pro, kita akan mendapat iklan juga, contoh di Facebook, Instagram. Tetapi iklan yang keluar sekurang-kurangnya tidaklah mengarut kerana ia terhasil dari apa yang telah kita kongsikan dengan syarikat tersebut sebelum ini.
Dari segi kontra, pada zaman ini kita sudah tidak dapat lari lagi dari perkongsian data. Google, Facebook, Apple, dan lain-lain syarikat gergasi sudah menyimpan pelbagai data kita yang bukan sahaja betul, malah terlalu tepat pula. Di mana kita berada, pada jalan apa, lorong berapa, semua sudah diketahui oleh mereka.
Cuma, ada bagusnya sebelum kita klik butang ‘I Agree’ itu, kita bacalah terlebih dahulu apa yang kita kongsikan, dan dengan siapa pula kita berkongsi. Kita nak kongsi data dengan siapa yang kita percaya. Itulah perkara pokok di sini. Kita harus menekankan soal integriti syarikat penyedia perkhidmatan, agar tidak timbul isu tentang data kita dimanilupasi di kemudian hari.
Jangan kerana kita terlalu sukakan barang percuma, kita bergolok gadaikan data peribadi hanya kerana kita tak nampak kesannya pada ketika itu. Kesannya yang kita akan terima adalah lebih berat dan membebankan.
OMGH: Terima kasih banyak encik Zulfahmy. Kami amat hargai masa dan penerangan yang diberikan. Informasi ini serba sedikit akan dikongsikan kepada semua pembaca omghackers.com agar mereka dapat cakna dan wujud kesedaran dalam soal menjaga data peribadi mereka dari jatuh ke tangan yang salah.
*Jawapan beliau terpaksa saya pendekkan sedikit kerana jika terlalu panjang sekalipun, saya pula yang bimbang orang tak akan baca.
Zulfahmy boleh ditemui di Facebook: Mohamad Zulfahmy.
Beliau juga boleh dihubungi melalui LinkedIn: Mohamad Zulfahmy | Linkedln
Zulfahmy sedang tekun menerangkan situasi e-wallet.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://omghackers.com/wawancara-bersama-ketua-unit-keselamatan-siber-mcca-encik-mohamad-zulfahmy/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Taspen Bentuk Unit Investasi Syariah Di Semester I 2020

Taspen Bentuk Unit Investasi Syariah Di Semester I 2020

papar berkaitan - pada 28/1/2020 - jumlah : 135 hits
Saat ini sudah ada beberapa kota nasabah Taspen yang telah menerapkan sistem keuangan berbasis syariah Adapun dua kota tersebut antara lain Aceh dan Nusa Tenggara Barat
Prestasi Dana Unit Amanah Patuh Syariah

Prestasi Dana Unit Amanah Patuh Syariah

papar berkaitan - pada 30/1/2020 - jumlah : 360 hits
Assalamualaikum Salam SejahteraSebelum ini saya telah berkongsi tentang Saya juga telah berkongsi artikel dari laman sesawang FIMM mengenai dan Saya juga telah berkongsi tentang Kali ini saya sekadar hendak berkongsi tentang prestasi dana u...
Ketua Kpu Kpk Hanya Geledah Ruang Kerja Wahyu Setiawan

Ketua Kpu Kpk Hanya Geledah Ruang Kerja Wahyu Setiawan

papar berkaitan - pada 14/1/2020 - jumlah : 162 hits
Pemberitahuan penggeledahan diketahuinya saat sidang uji materi di Mahkamah Konstitusi Kedatangan penyidik KPK langsung diterima Sekjen KPU Arief Rahman Hakim
Ketua Sprm Tetapi Cetus Persepsi Kuasa Fingertips Jerla

Ketua Sprm Tetapi Cetus Persepsi Kuasa Fingertips Jerla

papar berkaitan - pada 14/1/2020 - jumlah : 172 hits
Lima hari selepas Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia mendedahkan rakaman audio membabitkan perbualan individu didakwa Najib Razak bersama beberapa tokoh berprofil tinggi pemimpin agensi itu berdepan dengan komplot pihak tertentu untuk m...
Felcra Applied To Use Rm150 Mil From Retirement Fund To Buy Unit Trusts Court Told

Felcra Applied To Use Rm150 Mil From Retirement Fund To Buy Unit Trusts Court Told

papar berkaitan - pada 25/1/2020 - jumlah : 331 hits
Bung Moktar and his wife actress Zizie Ezette A Samad face charges of receiving bribes from two Public Mutual unit trust investment agents KUALA LUMPUR A witness told the Sessions Court here today that the Federal Land Consolidation and Reh...
Bro Ok Tak Performance Unit Trust

Bro Ok Tak Performance Unit Trust

papar berkaitan - pada 23/1/2020 - jumlah : 185 hits
Macam mana performance unit trust kau sekarang ni bro Aku
Smartphone Layar Lipat Huawei Diklaim Terjual 100 Ribu Unit Tiap Bulan

Smartphone Layar Lipat Huawei Diklaim Terjual 100 Ribu Unit Tiap Bulan

papar berkaitan - pada 14/1/2020 - jumlah : 212 hits
Perusahaan teknologi Tiongkok Huawei mengklaim smartphone layar lipatnya terjual 100 ribu unit per bulan sejak dirilis di Tiongkok November lalu
Lebih Sporty Dari Genio All New Honda Beat Incar Penjualan 1 8 Juta Unit Per Tahun

Lebih Sporty Dari Genio All New Honda Beat Incar Penjualan 1 8 Juta Unit Per Tahun

papar berkaitan - pada 17/1/2020 - jumlah : 281 hits
PT Astra Honda Motor menargetkan penjualan All New Honda Beat yang diluncurkan hari ini mencapai 150 ribu unit per bulan atau sekitar 1 8 juta unit per tahun
Jawatan Kosong Unit Pemodenan Tadbiran Perancangan Pengurusan Malaysia

Jawatan Kosong Unit Pemodenan Tadbiran Perancangan Pengurusan Malaysia

papar berkaitan - pada 22/1/2020 - jumlah : 265 hits
Jawatan Kosong Unit Pemodenan Tadbiran Perancangan Pengurusan Malaysia Portal kerja kosong kerajaan membuka peluang pekerjaan di Unit Pemodenan Tadbiran Perancangan Pengurusan Malaysia yang kini dibuka untuk ambilan awal tahun 2020 dan kepa...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Hospital Kuala Pilah

From Gear To Gear Exploring The Mechanics Of Ram And Dodge Transmissions

Satisfy Your Pup S Cravings Exploring The World Of Natural Dog Treats

Semua Pm Setuju Isu Subsidi Bersasar

Rancangan Televisyen Itali Menjemput Bayi Kembar Sembilan

Quick To Act Against Citizens Slow To Act Against Politicians