Waspada Gejala Pasca Sembuh Covid 19


Gejala susulan selepas seseorang individu sembuh daripada penyakit Covid-19 turut perlu diberi perhatian kerana ia boleh memberi kesan terhadap kesihatan emosi, fizikal dan mental bekas pesakit.
Pakar Perubatan Kesihatan Awam Universiti Sains Islam Malaysia, Prof. Madya. Dr. Mohd. Dzulkhairi Mohd. Rani berkata, simptom tersebut dikenali sebagai Long Covid-19 yang boleh berlanjutan antara beberapa minggu hingga beberapa bulan pasca jangkitan koronavirus.
“Dalam hal ini pesakit berkemungkinan mengalami simptom seperti sakit badan serta lesu, lemah ingatan, kurang daya tumpuan selain ada yang tidak dapat melakukan aktiviti yang biasa dilakukan sebelum mendapat jangkitan Covid-19.
“Kajian mendapati bahawa gejala yang dialami adalah singkat bagi pesakit yang mengalami jangkitan kategori 1 dan 2 berbanding mereka yang berada dalam kategori yang lebih teruk,” katanya ketika dihubungi Kosmo! semalam.
Menurutnya, simptom seperti kesukaran untuk bernafas dan batuk berpanjangan perlu dirujuk kepada doktor dan sesetengah pesakit akan diberikan ubat untuk melegakan gejala yang dialami dan ada yang memerlukan pemeriksaan lanjut dan rawatan.
Tambahnya, ada dalam kalangan bekas pesakit Covid-19 yang mengalami kesan psikologi seperti kemurungan, serangan panik serta Post Traumatic Stress Disorder (PTSD) atau gangguan tekanan selepas trauma.
Katanya, kecelaruan emosi berpanjangan boleh berlaku selepas seseorang berhadapan dengan sesuatu tragedi termasuk mendapat jangkitan selain pandangan serong masyarakat, penyisihan serta pemulauan pesakit dan keluarga turut menambahkan beban emosi yang ditanggung.
“Nasihat saya dapatkan rawatan dan bantuan doktor untuk gejala-gejala seperti ini kerana sesetengah bekas pesakit memerlukan rawatan susulan supaya tidak menjejaskan lagi kesihatan mereka,” ujarnya.
Timbalan Pengarah (Penyelidikan dan Pembangunan) Pusat Sukan dan Sains Eksesais Universiti Malaya, Dr. Sareena Hanim Hamzah berkata, simptom kehilangan deria bau dan hilang selera makan boleh mengundang amalan pemakanan tidak seimbang dalam kalangan bekas pesakit Covid-19.
Beliau menasihati bekas pesakit supaya mengamalkan pemakanan pemulihan untuk mendapatkan nutrisi yang mencukupi bagi memenuhi keperluan dan mengembalikan tenaga serta meningkatkan sistem imun badan.
“Pengambilan air yang secukupnya melalui minuman dan makanan seperti sup dan bubur serta kuantiti makanan yang diambil perlu mengikut piramid makanan dan sukatan pinggan sihat iaitu suku suku separuh meliputi pelbagai jenis makanan.
“Elakkan makanan tinggi kandungan gula, garam, lemak selain makanan proses dan amalkan memasak makanan di rumah menggunakan bahan-bahan segar,” ujarnya.
Menurutnya, pada peringkat permulaan bekas pesakit dinasihati melakukan senaman kekuatan serta regangan yang ringan secara berperingkat di samping sentiasa memantau perubahan yang menyebabkan rasa tidak selesa seperti pening kepala, sakit dada dan sebagainya.
Beliau turut mengingatkan bekas pesakit supaya tidak memaksa diri untuk kembali pulih seperti sedia kala terutamanya bagi mereka yang aktif sebelum dijangkiti dan mengelakkan daripada melakukan aktiviti intensiti tinggi dan latihan bebanan.
“Hadkan aktiviti senaman jenis aerobik seperti berjalan, berjoging dan berbasikal untuk meningkatkan sistem kardiovaskular dan respiratori.
“Sebaiknya dapatkan nasihat doktor perubatan dan ahli fisioterapi atau rehabilitasi untuk senaman yang sesuai kerana jenis senaman, intensiti dan jangka masa yang disyorkan adalah berbeza bagi pesakit Covid-19 kategori 1 hingga 5,” jelasnya.
sumber: kosmo
The post Waspada gejala pasca sembuh Covid-19 appeared first on Suara Viral Malaysia.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://suaraviral.org/waspada-gejala-pasca-sembuh-covid-19/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Covid 19 Kumulatif Kes Sembuh Di Malaysia Kini Melebihi 580 000

Covid 19 Kumulatif Kes Sembuh Di Malaysia Kini Melebihi 580 000

papar berkaitan - pada 14/6/2021 - jumlah : 231 hits
8 163 kes sembuh direkodkan dalam tempoh 24 jam yang lalu KUALA LUMPUR Jumlah kumulatif kes sembuh daripada COVID 19 kini mencecah 580 276 kes selepas 8 163 kes sembuh direkodkan dalam tempoh 24 jam di negara ini Pada 11 Jun dan semalam Mal...
Covid 19 Kes Sembuh Tertinggi Hari Ini

Covid 19 Kes Sembuh Tertinggi Hari Ini

papar berkaitan - pada 12/6/2021 - jumlah : 162 hits
Oleh PUTRAJAYA Kes sembuh daripada jangkitan COVID 19 yang direkodkan sebanyak 7 749 hari ini adalah yang tertinggi setakat ini menjadikan jumlah kumulatif sembuh sebanyak 563 779 atau 87 2 peratus daripada jumlah kes keseluruhan Bagaimanap...
Hiburan Bukan Kena Tunggu Tiga Bulan Ke Netizen Keliru Nabila Huda Sudah Terima Vaksin Lepas Sembuh Covid 19

Hiburan Bukan Kena Tunggu Tiga Bulan Ke Netizen Keliru Nabila Huda Sudah Terima Vaksin Lepas Sembuh Covid 19

papar berkaitan - pada 8/6/2021 - jumlah : 246 hits
Semalam pengguna media sosial dilihat telah menzahirkan kekeliruan apabila aktres Nabila Huda ada memuat naik foto memaparkan dirinya dan suami sudah mendapatkan vaksin di Instagram Apa yang menjadi pertanyaan adalah apabila Nabila yang bar...
90 Dari 96 Warga Dari Klaster Perumahan Kota Bogor Sembuh Covid 19

90 Dari 96 Warga Dari Klaster Perumahan Kota Bogor Sembuh Covid 19

papar berkaitan - pada 6/6/2021 - jumlah : 158 hits
Pemerintah Kota Bogor mengonfirmasi sebanyak 90 dari 96 warga Perumahan Griya Melati Kelurahan Bubulak Kecamatan Bogor Barat sembuh dari Covid 19 Minggu Mereka pun diizinkan kembali ke rumah masing masing Sementara enam pasien lainnya masih...
Kenali Gejala Long Covid Dan Manfaat Vaksin Jika Sampai Terkena Covid 19

Kenali Gejala Long Covid Dan Manfaat Vaksin Jika Sampai Terkena Covid 19

papar berkaitan - pada 3/6/2021 - jumlah : 197 hits
Salah satu alasannya karena gaya hidup merokok Biasanya juga pasien Covid 19 yang bergejala berat atau mungkin yang berhasil sembuh setelah dibantu ventilator memiliki kemungkinan yang lebih besar untuk menderita Long Covid ini terangnya
Update Jumlah Pasien Sembuh Dari Covid 19 Per 8 Juni 2021

Update Jumlah Pasien Sembuh Dari Covid 19 Per 8 Juni 2021

papar berkaitan - pada 8/6/2021 - jumlah : 171 hits
Di samping itu hasil uji per hari jejaring laboratorium berbagai wilayah jumlah kumulatif spesimen selesai diperiksa mencapai 17 401 548 spesimen
Covid Shorts Cheers Globally Cases Are Declining

Covid Shorts Cheers Globally Cases Are Declining

papar berkaitan - pada 5/6/2021 - jumlah : 256 hits
Globally there appears to be some good news as the number of new Covid 19 cases and deaths continues to decrease A total of 3 550 456 new cases and 78 665 new deaths were reported globally in the week ending May 31 This amounts to a 15 drop...
The Mutating Rules Of Covid 19 Lockdown

The Mutating Rules Of Covid 19 Lockdown

papar berkaitan - pada 5/6/2021 - jumlah : 274 hits
The Covid 19 virus is mutating like crazy Every day we are hearing of new variants and with all those alphanumerics thrown in it s mind boggling Amazingly the same thing could be said about the people who are running the show in the country...
Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli

Nak Rasa Cromboloni Sedap Boleh Ke Flour Crown Jitra

Nostalgia Bedak Sejuk

Buah Ciku 10 Khasiat Pelbagai Jenis Penyakit

Adik Ipar Nak Tumpang Rumah Kemudian Datang Lagi Sorang Akhirnya Kami Laki Bini Dah Kurus Kering

Kempen Pn Dijangka Menggila Selepas Usaha Serang Kerajaan Tak Berhasil

Stop The Drip Stay Warm A Guide To Oil Tank Replacement Services

Kelantan Kereta Rumah Ditembak Suspek Diburu Polis



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


Sayur Kucai Dan Taugeh Untuk Makan Tengah Hari

Adira Suhaimi Kasih Chord

Bila Duit Nak Masuk

Dumbing Down Our Education System Via Politicians And Theocrats

Opening Young People S Eyes To Workers Rights

Prm Denies Being Sponsored To Split Malay Vote In Kkb