Wanita Yang Dedah Mb Dan Dikecam Boleh Ambil Tindakan Undang Undang Diatas Pendedhan Keluarganya


 
Walau dikecam warganet, wanita pertahan dakwaan MB Kedah sertai pandu uji kereta

Predeep Nambiar -June 7, 2021 Tangkap layar pengguna Facebook berkongsi catatan Nini Siron, suami dan anaknya, termasuk catatan lama wanita itu cuba menjual Perodua Kelisanya tahun lalu. (Gambar Facebook)GEORGE TOWN: Seorang wanita yang merakam gambar dan video individu didakwa Menteri Besar Kedah dan dua pembantunya menaiki kereta untuk dipandu uji di Juru Auto City, Sabtu lalu, menjadi sasaran pembuli siber dengan fotonya bersama keluarga, termasuk anak berusia lapan tahun, disebarkan secara meluas di media sosial.
Tetapi, Nini Siron, 36, tetap yakin dan berpegang kepada dakwaan beliau serta suami melihat Muhammad Sanusi Md Noor bersama beberapa individu membawa kereta untuk dipandu uji.
Bagaimanapun, Nini kesal kerana selain dituduh memfitnah Sanusi, warganet sanggup menyebarkan gambarnya, suami, anak dan kakaknya secara meluas di media sosial supaya mereka sekeluarga dikecam kerana catatan Facebooknya itu.
Dakwaan Nini terhadap Sanusi kini disiasat polis untuk memastikan sama ada Menteri Besar itu melanggar SOP perintah kawalan pergerakan (PKP) 3.0.
Sanusi memberitahu FMT, beliau menyerahkan kepada polis untuk melakukan siasatan, tetapi setiausaha politiknya mendakwa Menteri Besar itu menjadi mangsa fitnah.
Afnan Hamimi Taib Azamuddin berkata, Sanusi hanya “pi jengok kereta itu. Bukan pi nak beli”, dan tidak ada sebarang pandu uji kenderaan melibatkan Menteri Besar itu.
Nini bagaimanapun tidak berganjak daripada dakwaannya bahawa Sanusi memang terlibat dalam pandu uji itu dan video diambilnya adalah bukti.
Wanita itu berkata, beliau bukan ahli politik dan kesal apa yang disaksikannya itu dinafikan pihak tertentu sehingga memfitnahnya sekeluarga dengan pelbagai tohmahan dan ugutan di media sosial.
“Saya jarang ‘post’ apa-apa di Facebook. Saya bukan ahli politik, hanya rakyat biasa yang sudah muak dengan ‘lockdown’ berulang kali.
“Saya hanya meluahkan rasa marah kerana melihat orang tertentu jelas melanggar SOP ketika pandemik (Covid-19) mengganas. Ketika semua orang menanti untuk ‘lockdown’ 14 hari berakhir, ada pihak lain bertindak ikut suka hati.
“Itulah sebabnya saya catatkan apa yang saya lihat (di Juru Auto City), (saya hanya) ikut nasihat MKN untuk menjadi mata dan telinga mereka terhadap sesiapa yang melanggar undang-undang,” katanya kepada FMT.
Nini menafikan tuduhan di media sosial beliau memadamkan catatan dan gambar mengenai “pandu uji” berkenaan daripada Facebooknya.
Sebaliknya, beliau hanya mengehadkan akses catatan dan gambar itu kepada kenalannya, bagi mengekang kecaman bertali arus warganet yang tidak dikenali.
Suami Nini yang bekerja sebagai jurujual kereta, juga terpaksa menyahaktifkan “Facebook Page” yang mempunyai lebih 400 pengikut, selepas nombor telefon bimbit dan gambar pelanggannya tersebar. Telefonnya juga dibanjiri ratusan panggilan kebencian dan “spam” sejak semalam.
Telefon Nini Siron dihujani panggilan dan mesej daripada orang tidak dikenali susulan catatan di Facebooknya.Nini sekali lagi menegaskan, beliau dan suami terserempak individu mirip Sanusi dan dua individu lain, termasuk jurujual kereta memasuki sebuah kenderaan yang dibawa untuk pandu uji.
Katanya, kenderaan itu kembali ke premis syarikat berkenaan kira-kira 14 minit kemudian.
Nini yakin orang yang dilihatnya adalah Sanusi, kerana beliau menanggalkan pelitup muka kira-kira dua minit sebelum memakainya semula.
“Apabila mereka kembali, saya keluar dari kereta dan bertanya jurujual itu sama ada beliau menyedari atau tidak menjadi kesalahan menawarkan kenderaan untuk dipandu uji ketika PKP berkuatkuasa. Dia menjawab ‘habis bagaimana saya mahu cari makan’?”
Katanya, beliau turut melihat Sanusi dan pembantunya memasuki kereta rasmi kerajaan negeri bernombor pendaftaran KEP 5000 yang tertera perkataan “Menteri Besar Kedah”.
Nini membuat laporan polis mengenai insiden itu pada hari sama dan mengemukakan video yang dirakam dengan telefon bimbitnya sebagai bukti.
“Saya mengambil keputusan tampil secara terbuka mempertahankan (dakwaan) saya ini kerana ramai menuduh saya melakukan fitnah. Saya tak boleh terima tuduhan (sebegitu). Saya bersumpah dengan nama Allah bahawa ia betul-betul berlaku.
“Saya amat kecewa kerana kami sekeluarga menjadi mangsa pembuli siber yang bertindak sewenang-wenangnya. Telefon saya berbunyi tak henti-henti dengan panggilan dan pesanan daripada orang tidak dikenali.
“Saya hanya rakyat biasa. Saya tidak meminta pingat kerana membuat pendedahan itu. Saya cuma memainkan peranan dalam mengekang Covid-19,” katanya.
Semalam, Ketua Polis Daerah Seberang Perai Tengah, Shafee Abd Samad, berkata siasatan dilakukan mengikut Seksyen 269 Kanun Keseksaan dan Peraturan 17(1) Peraturan-peraturan Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit (Langkah-langkah di dalam Kawasan Tempatan Jangkitan) 2021.
“Polis akan memanggil semua yang terlibat termasuk Menteri Besar,” katanya.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/06/wanita-yang-dedah-mb-dan-dikecam-boleh.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Golongan Antivaksin Boleh Dikenakan Tindakan Undang Undang

Golongan Antivaksin Boleh Dikenakan Tindakan Undang Undang

papar berkaitan - pada 31/5/2021 - jumlah : 181 hits
Golongan antivaksin yang cuba untuk mencetuskan ketakutan orang ramai daripada menerima suntikan vaksin COVID 19 akan didakwa di bawah Akta Hasutan 1948 Menteri Undang Undang Datuk Seri Takiyuddin Hassan menjelaskan bahawa individu individu...
Majikan Paksa Pekerja Hadir Ke Tempat Kerja Boleh Diambil Tindakan

Majikan Paksa Pekerja Hadir Ke Tempat Kerja Boleh Diambil Tindakan

papar berkaitan - pada 6/6/2021 - jumlah : 203 hits
Menteri Kanan Ismail Sabri Yaakob meninjau pematuhan prosedur operasi standard susulan pelaksanaan sekatan pergerakan penuh fasa pertama ketika membuat lawatan ke Sekatan Jalan Raya di Jalan Ampang hari ini Gambar Bernama Majikan yang memak...
Suara Ke Laut Tapi Boleh Jadi Penyanyi Selebriti Tiktok Ini Dikecam

Suara Ke Laut Tapi Boleh Jadi Penyanyi Selebriti Tiktok Ini Dikecam

papar berkaitan - pada 2/6/2021 - jumlah : 230 hits
Tidak dinafikan industri muzik zaman sekarang sudah berubah malah suara merdu dan lirik yang penuh makna tidak lagi menjadi keutamaan Baru baru ini hangat diperkatakan di laman Twitter mengenai penyanyi baru dikenali sebagai Suekhaizhar yan...
Itu Polis Apa B D H Punyaaa 2 Wanita Rakam Video Hina Polis Selepas Disaman Undang Kecaman Netizen

Itu Polis Apa B D H Punyaaa 2 Wanita Rakam Video Hina Polis Selepas Disaman Undang Kecaman Netizen

papar berkaitan - pada 4/6/2021 - jumlah : 273 hits
Lagi kes menghina Polis Diraja Malaysia yang kali ini membabitkan dua wanita muda mengundang kemarahan orang ramai di media sosial nbsp Dalam video viral berdurasi 14 saat menunjukkan dua wanita terbabit berada di dalam sebuah kereta dan di...
Isu Bayi Tertukar Kedua Dua Ibu Cadang Ambil Tindakan Undang Undang

Isu Bayi Tertukar Kedua Dua Ibu Cadang Ambil Tindakan Undang Undang

papar berkaitan - pada 14/6/2021 - jumlah : 275 hits
Selepas dikejutkan denggan insiden dua bayi yang baru dilahirkan mereka bertukar sesama sendiri dua wanita terlibat iaitu Siti Suriani dan Diana Hanani bercadang untuk mengambil tindakan undang undang Menerusi laporan Harian Metro Siti Suri...
Kerana Tidak Datang Bulan Ramai Wanita Tidak Percaya Ibu Menyusu Masih Boleh Hamil Sekali Lagi

Kerana Tidak Datang Bulan Ramai Wanita Tidak Percaya Ibu Menyusu Masih Boleh Hamil Sekali Lagi

papar berkaitan - pada 3/6/2021 - jumlah : 338 hits
Adakah ibu menyusu boleh mengandung Mesti ramai akan tertanya tanya apatah lagi kerana tidak datang haid Pernahkah anda terdengar penyataan seperti ini Kalau menyusukan anak mesti tak datang bulan lagi Mana boleh mengandung Ada sesetengah o...
Hiburan Senarai Ciri Ciri Kekasih Idaman Ben Amir Mahu Wanita Yang Boleh Ketepikan Ego

Hiburan Senarai Ciri Ciri Kekasih Idaman Ben Amir Mahu Wanita Yang Boleh Ketepikan Ego

papar berkaitan - pada 5/6/2021 - jumlah : 248 hits
Pelakon Ben Amir yang kini sudah mencecah umur 30 an ada memberitahu bahawa dia masih belum menemui wanita yang memiliki ciri ciri idaman dan sesuai untuk dijadikan kekasih Pelakon drama Sang Pewaris itu berkata ciri ciri wanita idaman diri...
Pkr Berjaya Adakan Sidang Diatas Talian Bersama Beratus Ahli Takkan Lah Parlimen Tak Boleh

Pkr Berjaya Adakan Sidang Diatas Talian Bersama Beratus Ahli Takkan Lah Parlimen Tak Boleh

papar berkaitan - pada 6/6/2021 - jumlah : 234 hits
NORA JAMILAHPerghhhh sedas orangtua ni kena oleh YB Fuziah Apec pun bersidang atas talian Negara negara maju seperti UK pun buka parlimen atas talian Malaysia saja yang tak boleh Sebabnya jelas supaya mereka bebas menjarah simpanan wang neg...
Walau Dikecam Warganet Wanita Pertahan Dakwaan Mb Kedah Sertai Pandu Uji Kereta

Walau Dikecam Warganet Wanita Pertahan Dakwaan Mb Kedah Sertai Pandu Uji Kereta

papar berkaitan - pada 7/6/2021 - jumlah : 311 hits
Tangkap layar pengguna Facebook berkongsi catatan Nini Siron suami dan anaknya termasuk catatan lama wanita itu cuba menjual Perodua Kelisanya tahun lalu GEORGE TOWN Seorang wanita yang merakam gambar dan video individu didakwa Menteri Besa...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Senarai Cerita Filem Terbaru 2024 Di Pawagam

Habiskan Duit Bayar Kepada Pakar Yang Pandai Beri Penjelasan Cara Dia Hilangkan Masalah

Restoran Rebung 2 Di Putrajaya

Effective Email Marketing Strategies

Konsert Melly Friends Kuala Lumpur 2024