Wanita Cabar Majlis Daerah Ranau Di Mahkamah Berhubung Sop Baharu Covid 19


Seorang pengusaha restoran Ranau, Naomi @ Neomi Francis mengajukan izin untuk pemeriksaan kehakiman untuk mencabar keputusan Majlis Daerah Ranau untuk mengeluarkan surat kepadanya mengenai pelaksanaan SOP baru untuk menjalankan perniagaan dan kemasukan pelanggan serta pemberitahuan amaran untuk menjalankan perniagaan tanpa mendapat vaksin Covid-19. klik 👉 Follow Telegram SabahUp2date (large-bt) Pengusaha restoran fail semakan kehakiman terhadap Majlis Daerah Ranau KOTA KINABALU: Seorang peniaga di Ranau, yang belum menerima suntikan vaksin Covid-19, memfailkan permohonan semakan kehakiman untuk mencabar keputusan Majlis Daerah Ranau (MDR) untuk mengeluarkan surat kepadanya berhubung pelaksanaan SOP baharu untuk membuka premis perniagaan dan kemasukan pelanggan serta notis amaran yang dikeluarkan kepadanya kerana menjalankan perniagaan tanpa mendapatkan vaksin Covid-19.


Pemohon, Naomi @ Neomi Francis, 55, (gambar) yang menjalankan perniagaan katering makanan dan restoran di pekan Ranau, menamakan MDR sebagai responden tunggal dalam permohonan ex-parte yang difailkan di Mahkamah Tinggi melalui e-filing pada Ahad (26 September).


Dalam pernyataan tuntutannya, Naomi mendakwa bahawa pada 15 September tahun ini, responden mengeluarkan surat kepadanya menyatakan bahawa bermula 21 September, kerajaan, seperti dilaporkan, akan menguatkuasa satu peraturan di mana hanya usahawan atau pembantu, yang telah melengkapkan vaksin Covid-19 dibenarkan membuka perniagaan.

Naomi berkata enam hari kemudian, pada 21 September, responden mengeluarkan sepucuk surat kepadanya, iaitu sebuah notis/amaran sebelum tindakan dilaksanakan di bawah Akta Pencegahan dan Kawalan Penyakit Berjangkit.

Menurutnya, surat itu menyatakan bahawa dia menjalankan perniagaan di gerainya di Pasar Besar tanpa atau belum mendapatkan suntikan vaksin Covid-19 yang melanggar terma di bawah Akta itu dan bahawa dia boleh dikenakan kompaun RM2,000 dan denda maksimum RM50,000 kecuali dia mendapatkan vaksin pada atau sebelum 28 September tahun ini.

Naomi juga mendakwa bahawa dia tidak bersetuju untuk menerima vaksin buat masa ini kerana dia bimbang akan risiko berkaitan vaksin kerana ia belum dikaji secukupnya dalam ujian atau diungkapkan dengan tepat kepada profesional penjagaan kesihatan atau subjek vaksin.

Antara sebab kebimbangannya ialah tanda-tanda, gejala-gejala dan kriteria diagnostik lain bagi Covid-19 secara lisan adalah sangat luas.


Dengan menerapkan kriteria, banyak penyakit yang dapat diklasifikasikan sebagai Covid-19, terutama selesema biasa atau selesema bermusim biasa, dan bahawa ujian reaksi berantai polimerase (PCR) adalah produk eksperimen; Bahawa “Vaksin Covid-19 Pfizer-BioNTech” dan “Vaksin Covid-19 Moderna” adalah Teknologi Terapi Novel Gene, bukan vaksin; kurang diuji dan perpindahan “Spike Protein” SARS-CoV-2 dalam badan.

Naomi juga mendakwa bahawa tindakan responden bercanggah dengan Artikel 5 Perlembagaan Persekutuan, yang menyatakan Kebebasan orang itu; melanggar Artikel 8 Perlembagaan Persekutuan, yang menyatakan bahawa semua orang adalah sama di hadapan undang-undang dan berhak mendapat perlindungan undang-undang yang sama.

Tindakan responden juga melanggar Artikel 9 Perlembagaan Persekutuan, yang menyatakan larangan buang negeri dan kebebasan bergerak, dan melanggar Artikel 13 Perlembagaan Persekutuan, yang menyatakan hak atas harta benda, kata Naomi.

Naomi meminta perintah certiorari untuk membatalkan keputusan-keputusan responden dalam surat bertarikh 15 September dan 21 September.

Beliau juga meminta perintah larangan kepada responden sama ada oleh mereka sendiri atau oleh pekerja atau ejen mereka daripada mencegah, melarang, menyekat, menafikan, mengganggu atau dengan cara apa pun, sama ada melalui proses yang sah atau sebaliknya, mengganggu sama ada sebahagian atau keseluruhan perniagaan yang dijalankan olehnya di premisnya di bangunan Pasar Umum di pekan Ranau.

Naomi juga memohon perisytiharan bahawa surat-surat responden bertarikh 15 September dan 21 September tidak berperlembagaan, tidak mengikut undang-undang, batal dan tidak sah.


Beliau juga memohon ganti rugi, kos dan apa-apa relif yang difikirkan sesuai oleh mahkamah.

Permohonan ex-parte itu yang difailkan oleh peguam pemohon, Marcel Jude, telah ditetapkan untuk e-semakan pada 28 Oktober. – DE

SOURCE: Daily Ekspress Via Warta Oriental

Kongsikan artikel ini:
Ikuti kami di Facebook, Twitter, and Telegram Untuk Mendapatkan Berita Dari Negeri Sabah:
klik 👉 https://t.me/SabahUp2Date




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://sabahup2date.blogspot.com/2021/09/wanita-cabar-majlis-daerah-ranau-di.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Langkawi Catat 113 Kes Baharu Covid 19 Hari Ini

Langkawi Catat 113 Kes Baharu Covid 19 Hari Ini

papar berkaitan - pada 28/9/2021 - jumlah : 213 hits
Mukim Kuah mencatatkan jumlah kes positif baharu tertinggi dengan 41 kes Foto hiasan Hanya membabitkan penduduk tempatan dan tiada pelancong terbabit Langkawi Pulau ini merekodkan sebanyak 113 kes positif baharu Covid 19 membabitkan penular...
Dah Boleh Rentas Daerah Dah Boleh Beriadah Tapi Tak Jaga Sop

Dah Boleh Rentas Daerah Dah Boleh Beriadah Tapi Tak Jaga Sop

papar berkaitan - pada 16/9/2021 - jumlah : 387 hits
hai assalammualaikumDah Boleh Rentas Daerah Dah boleh Beriadah Tapi Tak Jaga SOP Orang Selangor Kuala Lumpur Putrajaya lama dah tunggu untuk ke Fasa 2 Fasa 2 yang mana boleh boleh merentas daerah boleh buat pelbagai aktiviti Biasalah orang ...
Hiburan Anak Positif Covid 19 Isteri Nazrief Nazri Beri Pesanan Khas Buat Jururawat Minta Ikut Sop

Hiburan Anak Positif Covid 19 Isteri Nazrief Nazri Beri Pesanan Khas Buat Jururawat Minta Ikut Sop

papar berkaitan - pada 24/9/2021 - jumlah : 290 hits
Baru sahaja menimang cahaya mata sulung pelakon Nazrief Nazri dan isteri khabarnya telah menerima berita sedih apabila anak mereka yang digelar baby Noah itu telah disahkan positif COVID 19 ARTIKEL BERKAITAN AdvertisementPerkara tersebut tu...
Covid Kes Sembuh Melebihi Kes Baharu 8 Hari Berturut Turut

Covid Kes Sembuh Melebihi Kes Baharu 8 Hari Berturut Turut

papar berkaitan - pada 25/9/2021 - jumlah : 216 hits
Menteri Kesihatan Khairy Jamaluddin bercakap pada sidang media perkembangan terkini penularan wabak COVID 19 di Kementerian Kesihatan hari ini KUALA LUMPUR 24 Sept Jumlah kes sembuh daripada COVID 19 di Malaysia terus mengatasi angka kes ba...
Covid 19 11332 Kes Baharu Kelantan Lebih Seribu

Covid 19 11332 Kes Baharu Kelantan Lebih Seribu

papar berkaitan - pada 28/9/2021 - jumlah : 156 hits
Covid 19 11332 kes baharu Kelantan lebih seribu Sehingga 28 September 2021 Jumlah kes COVID 19 yang dilaporkan adalah 11 332 kes Pecahan setiap negeri Selangor 1 231 Sarawak 2 358 Sabah 965 Johor 1 319 WPKL 240 Kedah 819 Pulau Pinang 895 Ke...
Menteri Bersatu Akan Cadang Kerajaan Batal Rayuan Keputusan Mahkamah Berhubung Kewarganegaraan

Menteri Bersatu Akan Cadang Kerajaan Batal Rayuan Keputusan Mahkamah Berhubung Kewarganegaraan

papar berkaitan - pada 17/9/2021 - jumlah : 139 hits
Cadangan itu diutarakan ketika keputusan untuk merayu pembatalan keputusan 9 September lepas dilihat hanya mendapat sedikit sokongan menteri Kabinet Beberapa orang wanita menunggu giliran untuk melakukan urusan di Jabatan Pendaftaran Negara...
Staf Wanita Pejabat Pos Mengamuk Gara Gara Warga Bangladesh Tak Ikut Sop Video

Staf Wanita Pejabat Pos Mengamuk Gara Gara Warga Bangladesh Tak Ikut Sop Video

papar berkaitan - pada 15/9/2021 - jumlah : 142 hits
Staf wanita Pejabat Pos mengamuk gara gara warga Bangladesh tak ikut SOP Kehadiran warga asing tanpa penjarakan fizikal di Pejabat Pos Jalan Stesen di sini hari ini sehingga tular di laman sosial adalah disebabkan bagi mengambil pasport mer...
Awani Borneo 01 10 2021 2 413 Kes Baharu Covid 19 Di Sarawak Semarakkan Kembali Sektor Ekonomi

Awani Borneo 01 10 2021 2 413 Kes Baharu Covid 19 Di Sarawak Semarakkan Kembali Sektor Ekonomi

papar berkaitan - pada 1/10/2021 - jumlah : 258 hits
Laporan berita padat dan ringkas dari Borneo bersama Nickyson Nyambar membawakan tumpuan berikut AWANIBorneo 1 Oktober 2021 Sarawak kekal penyumbang kes tertinggi COVID 19 hari ini Sistem rentas daerah dalam zon di Sabah bermula Konsulat
76 000 Kes Penceraian Sejak Pandemik Covid 19 Kerajaan Perlu Bertindak Ketua Wanita Umno Kota Melaka

76 000 Kes Penceraian Sejak Pandemik Covid 19 Kerajaan Perlu Bertindak Ketua Wanita Umno Kota Melaka

papar berkaitan - pada 16/9/2021 - jumlah : 200 hits
Ketua Wanita UMNO Bahagian Kota Melaka Datuk Haryaty Hamdzah mencadangkan kepada Kerajaan Keluarga Malaysia untuk mengadakan satu kajian menyeluruh mengenai punca terhadap masalah kes cerai yang tinggi direkodkan sejak pandemik Covid 19 Ini...
Backstabbing Drama In The Opposition Pas Sabotaging Bersatu By Attacking Chinese Vernacular Schools

Calon Bersatu Prk Kkb Tidak Dapat Sokongan Parti Pas

Pas Anggap Terlalu Awal Bincang Pertukaran Mb Perlis

Opening Young People S Eyes To Workers Rights

Dumbing Down Our Education System Via Politicians And Theocrats

Bila Duit Nak Masuk

Penyokong Diseru Jalankan Tanggungjawab Sebagai Pemilik Sabah Fc

Sayur Kucai Dan Taugeh Untuk Makan Tengah Hari



Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia


Rahsia Katil Homestay Bonda Banda Hilir Melaka

Kembali Menulis

Lagu Popular Thailand Tahun 2024

Starting Somewhere

Ktm Kenalkan 4 Model Motosikal Duke Sempena Ulangtahun Ke 30

Sambutan Ulang Tahun Ke 30 Dan Pelancaran 4 Model Motosikal Ktm Duke