Wanagyl Mimpi Ngeri Anthonyloke Dilihat Akan Berterusan Sekiranya Konsep Motorsikal Teksi Diteruskan Oleh Kerajaan



1. Hampir 2 bulan berlalu, YB Anthony Loke, Menteri Pengangkutan Cuma tinggal satu bulan sahaja lagi sebelum melaksanakan penguatkuasaan penuh polisi perlesenan kenderaan e-hailing. Ini bermaksud, tidak ada lagi kompromi dari pihak Kementerian Pengangkutan ke atas mana-mana pemandu e-hailing yang gagal memenuhi syarat-syarat kelayakan yang telah ditetapkan.
2. Namun yang demikian, saya agak gusar akan prestasi Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) di dalam memenuhi keperluan pelesen terutamanya di dalam mengeluarkan kad PSV setelah pemandu-pemandu lulus ujian PSV yang ditetapkan. Sekiranya JPJ masih ditakuk lama, mungkin sudah sampai masanya JPJ pula dibubarkan senasib dengan Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) dan tubuh sahaja jabatan atau agensi baru bagi memenuhi keperluan perlesenan.


3. Masih banyak isu-isu yang saya lihat tidak dapat diselesaikan oleh Menteri Pengangkutan. Kini ditambah pula dengan bebanan baru hasil usaha daripada Menteri Belia dan Sukan yang ingin menyediakan peluang pekerjaan kepada anak muda terutamanya mat motor. Anthony Loke dalam satu kenyataan memohon supaya rakyat tidak keliru akan kelulusan yang diberikan oleh kabinet berkenaan hal ini. Ia merupakan kelulusan konsep model motorsikal-teksi dan bukan kepada mana-mana syarikat. 
4. Persoalannya, adakah mod pengangkutan baru iaitu motorsikal-teksi ini akan tetap diperkenalkan? Saya jangka, akan ada satu kajian dan seterusnya dibentangkan kepada kabinet sama ada ia akan diluluskan atau ditolak. Selagi mana kajian belum selesai, sepatutnya Perdana Menteri dan kabinet mangambil sikap yang matang, menunggu hasil kajian sebelum membuat keputusan. Apa yang rakyat dapat lihat hari ini adalah keputusan kabinet yang tergesa-gesa dan terus membuat tindakan tanpa memikirkan kesan dan akibat daripada keputusan dasar yang dibuat. Lebih menakutkan, Dego dibenarkan beroperasi bagi percubaan walaupun ia masih lagi tidah sah di sisi undang-undang.
5. Ini adalah satu keadaan yang tidak dapat diterima sama sekali. Hanya kerana syarikat Gojek mendapat sokongan penuh Menteri Belia dan Sukan serta melalui  Menterinya, Syed Saddiq, Gojek terus dapat bertemu dengan Perdana Menteri Malaysia sehingga agenda ini dibincangkan di dalam mesyuarat kabinet. Kini, Anthony Loke pula  perlu menyediakan kajian kebolehlaksanaan mod pengangkutan motorsikal teksi. Lebih memeranjatkan, Anthony Loke dan agensi-agensi di bawah Kementerian Pengangkutan dilihat senyap dan sunyi daripada membuat sebarang kenyataan balas terhadap cadangan ini terutamanya yang menyentuh soal keselamatan.
6. Ada yang membanding-bandingkan negara kita dengan Singapura. Mengatakan bahawa Gojek sudahpun memasuki pasaran Singapura, tetapi, tahukah kita tiada perkhidmatan motorsikal teksi Gojek di Singapura. Mereka fokus e-hailing sahaja bagi memastikan keselamatan penumpang terjaga. Kajian yang akan atau sedang dibuat oleh Kementerian Pengangkutan harus mengambilkira kedudukan negara sebagai sebuah negara membangun juga pandangan daripada semua pihak berkepentingan di dalam industri. Bukan sekadar memenuhi agenda populis Menteri Belia dan Sukan semata-mata. 
7. Pembangunan polisi juga bukanlah satu perkara yang mudah kerana ia turut melibatkan proses-proses tertentu di dalam memastikan polisi yang dibuat bersifat dinamik dan memenuhi keperluan semua pihak terutamanya di dalam memastikan keselamatan kedua-dua penunggang dan pembonceng motorsikal terpelihara. Seharusnya Gojek di jemput untuk bersaing di dalam industri e-hailing memandangkan Grab sudah memonopoli pasaran untuk jangkamasa yang agak lama setelah Uber menyerah kalah di Asia Tenggara. Walaupun terdapat pemain-pemain industri yang lain di dalam industri e-hailing, pencapaian dan jenama mereka masih lagi belum setara dengan Grab dan mungkin Gojek mampu memberikan saingan seperti yang berlaku di Indonesia.
8. Sepatutnya Syed Saddiq tidak perlu membebankan lagi Anthony Loke malah fokus kepada menyediakan perkerjaan berkemahiran tinggi kepada anak muda. Berkaitan Gojek, sepatutnya mereka dijemput untuk membuka pusat penyelidikan dan pembangunan (R&D) di Malaysia. Kerajaan boleh menawarkan insentif-insentif yang menarik kepada Gojek sebagai salah satu usaha membawa masuk syarikat-syarikat teknologi di dalam menyediakan peluang-peluang pekerjaan berkemahiran tinggi kepada anak muda tempatan. 
9. Syed Saddiq juga harus berhenti membuat kenyataan-kenyataan polisi yang bersifat populis kerana akhirnya ia akan memakan diri. Kenyataan beliau berkaitan Gojek sehinga mendapat persetujuan kabinet adalah satu contoh beliau bekerja sendiri tanpa menghiraukan rakan-rakan Menteri yang lain termasuklah pemain-pemain industri pengangkutan awam. Akhirnya ada yang melenting sehingga terlepas kata, mengutuk rakyat Indonesia seterusnya menimbulkan rasa tidak puas hati rakan-rakan kita di Indonesia. Rakan-rakan Indonesia merasa terhina sehingga mereka membuat demostrasi di hadapan kedutaan Malaysia dikala pemain-pemain bola sepak negara kita sedang sibuk mempersiapkan diri berhadapan pasukan Indonesia bagi kelayakan Piala Dunia 2022 di negara mereka sendiri. 
10. Suatu permasalahan yang boleh dielakkan sekiranya Syed Saddiq benar-benar berfikir secara kritikal sebelum membuat sebarang keputusan dasar terutamanya yang melibatkan kementerian-kementerian lain. Jangan dek kerana mengejar popularity, akhirnya kita tidak sedar bahawa masih ada cara yang lebih baik di dalam menyediakan peluang pekerjaan kepada anak muda terutamanya pekerjaan berkemahiran dan berpendapatan tinggi. Bukannya memaksa anak muda membawa penumpang menggunakan motorsikal yang pastinya mempunya isu-isu keselamatan terutamanya kemalangan. Jangan sehingga ada darah di tangan Menteri Belia dan Sukan barulah hendak sedar kesilapan meraih populariti cara mudah dengan memperkenalkan motorsikal teksi. 
Wan Agyl Wan Hassan Mantan Ketua Bahagian Polisi dan Perancangan, Kumpulan Operasi, SPAD


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://thekl-chronicle.blogspot.com/2019/09/wanagyl-mimpi-ngeri-anthonyloke-dilihat.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Adakah Pendakwaan Terpilih Akan Diteruskan Oleh Kerajaan Baru Oleh Lokman Adam

Adakah Pendakwaan Terpilih Akan Diteruskan Oleh Kerajaan Baru Oleh Lokman Adam

papar berkaitan - pada 5/3/2020 - jumlah : 202 hits
Pagi semalam Mahkamah Majistreet Shah Alam menunda kes saya ke 3hb April 2020 jan 9 00 pagi Kes ini berhubung laporan polis yang saya buat terhadap IGP dan Pegawai Penyiasat Kes Pembunuhan Syed Daniel Ini berikutan penularan gambar terpilih...
Senarai 14 Aset Milik Rakyat Yang Telah Dijual Oleh Kerajaan Pakatan

Senarai 14 Aset Milik Rakyat Yang Telah Dijual Oleh Kerajaan Pakatan

papar berkaitan - pada 1/3/2020 - jumlah : 284 hits
PM ke 7 akhirnya mengaku banyak aset negara telah dijual Untuk makluman umum ini adalah antara aset aset negara yang PH telah konfirm jual dalam tempoh 16 bulan mereka memerintah 1 Khazanah jual IHH berhad kepada Jepun RM8 41 bilion 2 Khaza...
Konsep Kerajaan Perpaduan Pas Masih Boleh Mendekati Dan Menyokong Tun Mp Umno Yang Setuju Segera Istihar Join Bersatu

Konsep Kerajaan Perpaduan Pas Masih Boleh Mendekati Dan Menyokong Tun Mp Umno Yang Setuju Segera Istihar Join Bersatu

papar berkaitan - pada 29/2/2020 - jumlah : 300 hits
Hanya tidak pada UMNO tetapi yes kepada MP UMNO tertentu yang mahu menyokong Elok join BERSATU sekarang Termasuk MP dari PKR dan AMANAH your boss takkan berani sumpah anda Ini bukan Tun minta nyawa k Ini kalau kau orang nak sambung nyawa
Kerajaan Negeri Prihatin Persatuan Pemandu Dan Pemilik Teksi Kereta Sewa Melayu Daerah Kemaman

Kerajaan Negeri Prihatin Persatuan Pemandu Dan Pemilik Teksi Kereta Sewa Melayu Daerah Kemaman

papar berkaitan - pada 2/3/2020 - jumlah : 257 hits
Oleh Ahmad Ezani RazaliKEMAMAN 2 Mac Persatuan Pemandu dan Pemilik Teksi Kereta Sewa Melayu Daerah Kemaman menerima sumbangan sebanyak RM5 000 daripada kerajaan negeri kelmarin Pengerusi Jawatankuasa Kebajikan Pembangunan Wanita Keluarga da...
Pemuda Pas Cadang Konsep Kerajaan Teknokrat

Pemuda Pas Cadang Konsep Kerajaan Teknokrat

papar berkaitan - pada 8/3/2020 - jumlah : 209 hits
Dewan Pemuda PAS mencadangkan konsep kerajaan teknokrat diangkat dalam pembentukan jemaah menteri baharu di mana lebih ramai tenaga pakar dan profesional diletakkan dalam barisan Kabinet selain ahli politik Ketuanya Khairil Nizam Khirudin b...
Niat Mahu Surprisekan Teman Wanita Bertukar Menjadi Mimpi Ngeri

Niat Mahu Surprisekan Teman Wanita Bertukar Menjadi Mimpi Ngeri

papar berkaitan - pada 20/2/2020 - jumlah : 525 hits
Nak Surprisekan GF Pada Hari Special Sekali Dia Pula Yang Kena Surprise Tak semua lelaki romantik dan pandai buat surprise untuk kekasih dorang Tapi malangnya bagi lelaki ni bila dia nak buat surprise dekat girlfriend tapi last last dia yan...
100 000 Pekerja Bakal Hilang Pekerja Sekiranya Wabak Koronavirus Berterusan Hingga Penghujung Tahun

100 000 Pekerja Bakal Hilang Pekerja Sekiranya Wabak Koronavirus Berterusan Hingga Penghujung Tahun

papar berkaitan - pada 19/2/2020 - jumlah : 197 hits
Hampir 100 000 rakyat Malaysia bakal kehilangan pekerjaan jika wabak koronavirus berterusan sehingga penghujung tahun ini Menurut laporan akhbar theSundaily Persekutuan Majikan Malaysia meramalkan bahawa jumlah yang diberhentikan impak ekon...
Gunung Jerai Akan Keluar Api Sekiranya Manusia Melakukan Perkara Yang Di Larang Oleh Allah Swt

Gunung Jerai Akan Keluar Api Sekiranya Manusia Melakukan Perkara Yang Di Larang Oleh Allah Swt

papar berkaitan - pada 26/2/2020 - jumlah : 276 hits
Tragedi letusan Gunung berapi mengingatkan kepada kita semua tentang bala kemusnahan yang telah di berikan kepada manusia yang tidak sedarkan diri dan ditimpakan ke atas kaum kaum yang melampaui batas Saksikan video dokumentari kemusnahan K...
Covid 19 Kerajaan Beri Elaun Khas Bulanan Rm 400 Untuk Kakitangan Perubatan Hingga Wabak Berakhir

Covid 19 Kerajaan Beri Elaun Khas Bulanan Rm 400 Untuk Kakitangan Perubatan Hingga Wabak Berakhir

papar berkaitan - pada 27/2/2020 - jumlah : 453 hits
Kuala Lumpur 27 Feb Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad mengumumkan elaun kepada petugas kesihatan yang terlibat dalam usaha pengawalan COVID 19 Kerajaan akan memberi elaun khas sebanyak RM400 sebulan kepada doktor serta kakitangan peru...
Can Forest City Be Country S Economic Lifeboat

How Did Afif Know Of Alleged Rm100m Payment For Pjd Link Asks Pj Mp

Memikirkan The Unknown

Najib Razak Mangsa Atau Pemangsa

Hotel Royal Signature Permata Baru Kuala Lumpur Setiap Bilik Menggemakan Intipati Kediaman

Dah Viral Baru Nak Terhegeh Hegeh Tak Tahu Buat Kerja Ke

Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Ee Ji Ban Chicken Rice Ball Haniz Zalikha Pernah Makan Kat Ee Ji Ban Ya

Pengalaman Menginap Di Grand Court Hotel Teluk Intan Dekat Dengan Menara Condong Teluk Intan

Kerana Rasuah Rm100 Pekebun Kena Denda Rm10 000

Effective Market Research On A Budget

Lirik Lagu Sulit Betrand Putra Onsu

Buah Tin 10 Khasiat Kepada Kesihatan Lelaki Wanita