Walau Banyak Kali Diingatkan Ngo Ini Dedah Masih Ramai Tak Prihatin Dan Bela Hidupan Liar Dilindungi


Baru-baru ini telah tular mengenai kes seorang penyanyi wanita tempatan yang telah ditahan pihak polis atas kesalahan memelihara hidupan liar dilindungi di kediamannya di ibu negara.
Penyanyi berkenaan telah pun dihadapkan ke mahkamah dan dikenakan tuduhan menyimpan dan mengurung seekor anak beruang Matahari jantan di rumahnya tanpa permit dari pihak berkuasa.
Kejadian ini secara tidak langsung membuka mata ramai pihak mengenai kesalahan untuk memelihara atau memiliki apatah lagi menjual hidupan-hidupan liar di negara ini.

Ini kerana kebanyakan daripada mereka adalah haiwan yang dilindungi dan jumlah mereka semakin kecil dari hari demi hari. Sebagai contoh, jumlah beruang Matahari di Semenanjung Malaysia dianggarkan hanya berbaki sekitar 300 hingga 500 ekor sahaja, menurut Pusat Pemuliharaan Beruang Matahari Borneo(BSBCC).
Bercakap mengenainya, pihak BSBCC turut memberikan pandangan mereka mengenai permasalahan pemeliharaan hidupan liar dilindungi oleh orang ramai di negara ini.
Menurut mereka, selain daripada kes yang tular tempoh hari, ramai lagi individu yang secara terang-terangan memelihara hidupan liar ini di luar sana. Malah, ada di antara mereka yang tanpa rasa takut berkongsikan imej haiwan tersebut di media-media sosial.
BSBCC berkata, walaupun pemilik haiwan ini sering mendakwa mereka membela haiwan-haiwan tersebut seperti anak mereka sendiri, mereka tiada sebarang hak atau kebenaran untuk menyimpan dan memiliki haiwan berkenaan.
“Semua anak-anak haiwan itu diambil oleh pemburu secara haram selepas membunuh ibu-ibu mereka untuk mendapatkan daging, bahagian badan dan lain-lain semata-mata untuk meraih keuntungan,” menurut mereka melalui satu kiriman di laman Facebook rasmi BSBCC.
“Kedua-dua pihak(pemilik dan penjual) perlu didakwa dan dikenakan hukuman berat. Tanpa penguatkuasaan, ‘harta’ bernilai kita akan pupus dari hutan kita secara perlahan-lahan,” tambah mereka.

Menurut mereka lagi, hidupan liar di negara ini telah mengalami banyak ancaman seperti kehilangan tempat tinggal atau habitat mereka yang dimusnahkan manusia melalui pembalakan dan penebangan hutan atas alasan pembangunan.
“Pembunuhan dan pemeliharaan hidupan liar secara haram ini adalah kemuncak bagi masalah yang dihadapi mereka. Apabila mereka mula terganggu akibat pencerobohan sebegini, mereka mungkin akan mengalami kepupusan setempat, kepupusan serantau sebelum akhirnya, seluruh spesis mereka akan pupus.

Oleh itu, diharapkan pihat berkuasa akan memperketatkan lagi penguatkuasaan berkaitan hidupan liar ini agar generasi akan datang akan dapat melihat hidupan-hidupan ini dengan mata mereka sendiri kelak.
Sumber: FB Bornean Sun Bear Conservation Centre(BSBCC)


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://siakapkeli.my/2019/06/14/walau-banyak-kali-diingatkan-ngo-ini-dedah-masih-ramai-tak-prihatin-dan-bela-hidupan-liar-dilindungi/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Oneplus 7 Pro Telah Terjual 10 Kali Ganda Lebih Banyak Berbanding Galaxy S10 Di China Amanz

Oneplus 7 Pro Telah Terjual 10 Kali Ganda Lebih Banyak Berbanding Galaxy S10 Di China Amanz

papar berkaitan - pada 18/6/2019 - jumlah : 337 hits
Penjualan peranti Samsung nampaknya kian merudum di China akibat penawaran peranti yang lebih mampu berpatutan di sana Perkara ini telah menyebabkan OnePlus berjaya meraih jualan yang lebih tinggi walaupun peranti ini lebih lewat dilancarka...
11 Ceroboh Taman Negara Miliki Bahagian Hidupan Liar Ditahan

11 Ceroboh Taman Negara Miliki Bahagian Hidupan Liar Ditahan

papar berkaitan - pada 3/6/2019 - jumlah : 310 hits
Dr Xavier Jayakumar berkata pada masa ini hanya terdapat kurang daripada 200 ekor Harimau Malaya di hutan seluruh Semenanjung Malaysia KUALA LUMPUR Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara menahan 9 warga asing dan 2 warga tempata...
Mengapa Kanak Kanak Masih Jadi Mangsa Banyak Undang2

Mengapa Kanak Kanak Masih Jadi Mangsa Banyak Undang2

papar berkaitan - pada 13/6/2019 - jumlah : 286 hits
BERITA PENUH TERLALU sayu mendengar kisah seorang bayi perempuan berusia 11 bulan maut akibat didera secara fizikal dan seksual oleh suami kepada pengasuhnya baru baru ini Mangsa yang kritikal meninggal dunia selepas dua hari bertarung nyaw...
Eksplorasi Hidupan Liar Kepelbagaian Tumbuhan Di Sumatera Barat

Eksplorasi Hidupan Liar Kepelbagaian Tumbuhan Di Sumatera Barat

papar berkaitan - pada 11/6/2019 - jumlah : 264 hits
Oleh Muhammad Fakhrul Imran Bin Mohd Fizal Atiyya Hazwani Binti Ramli Pelajar Sains Sumber Asli Universiti Malaysia Kelantan Negara Asia Tenggara tidak asing lagi sering diberi jolokan sebagai negara yang kaya serta unik dengan kepelbagaian...
Saya Sangka Anjing Rupanya Beruang Zarith Sofia Dedah Punca Bela Beruang

Saya Sangka Anjing Rupanya Beruang Zarith Sofia Dedah Punca Bela Beruang

papar berkaitan - pada 10/6/2019 - jumlah : 1126 hits
Susulan daripada penahanan oleh PERHILITAN ke atas seorang penyanyi yang merupakan bekas peserta program realiti Rockanova Zarith Sofia Yasin mendedahkan punca sebenar membela anak beruang matahari yang viral beberapa hari lepas BACA Bukan ...
10 Lagu Raya Tak Luput Ditelan Zaman Masih Didengar Setiap Kali Nak Raya

10 Lagu Raya Tak Luput Ditelan Zaman Masih Didengar Setiap Kali Nak Raya

papar berkaitan - pada 4/6/2019 - jumlah : 381 hits
Menjelang hari raya tidak lengkap rasanya tidak mendengarkan lagu lagu raya Terasa semangat untuk menyambut hari raya itu hadir secara tiba tiba bila mendengarkan lagu hari raya Lagi meriah bila mengemas sambil menghias rumah dengan mendeng...
Masih Banyak Orang Melayu Rajin Kata Dr Mahathir

Masih Banyak Orang Melayu Rajin Kata Dr Mahathir

papar berkaitan - pada 17/6/2019 - jumlah : 282 hits
Masih banyak orang Melayu rajin kata Dr Mahathir Dikemas kini 48 minit yang lalu Diterbitkan pada 17 Jun 2019 11 15AM
Masih Banyak Diskon Hingga 80 Persen Warga Jakarta Banjiri Mal Saat Libur Lebaran

Masih Banyak Diskon Hingga 80 Persen Warga Jakarta Banjiri Mal Saat Libur Lebaran

papar berkaitan - pada 7/6/2019 - jumlah : 224 hits
Salah satu pengunjung Grand Indonesia Annisa Sulistyo Rini mengatakan kesempatan berbelanja barang barang bermerek dengan diskon yang relatif besar hanya terjadi di momentum tertentu seperti Lebaran ini
The Evolution Of Adult Entertainment

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Fahmi Fadzil Perlu Beri Penjelasan Bukan Beri Alasan

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Prof As Dakwa Tak Selamat Kunjungi Malaysia Selepas Sebar Propaganda Sokong Zionis



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Brauninhas House By Pablo Lanza Arquitetura In Itu Brazil

Banteras Isu 3r Manivanan Cadang 10 Langkah Percepat Siasatan Polis

Analysis Harapan S Uphill Battle To Defend Kuala Kubu Baharu

Kkb By Election Will Be A Confidence Vote For The Anwar Administration

Azmin Pledges To Tell All On May 11