Walau Apa Sekali Pun Anwar Masih Diperlukan Dalam Pkr Sendiri Sehiggalah Ada Yang Sesuai Menggantikan Beliau


 
Nasib Anwar ‘menghitung hari’, kata penganalisis



'Ainin Wan Salleh -March 14, 2022     
Pengerusi Pakatan Harapan Anwar Ibrahim, yang juga Presiden PKR, berkempen di Bukit Batu untuk calon PKR, Arthur Chiong. (Gambar Facebook)PETALING JAYA: Penampilan buruk Pakatan Harapan (PH) dalam pilihan raya negeri (PRN) Johor berkemungkinan menandakan pengakhiran kerjaya politik Pengerusi PH dan Ketua Pembangkang Anwar Ibrahim, menurut penganalisis.
Felo kanan Akademi Nusantara Azmi Hassan berkata, hari-hari Anwar “sudah terhitung” selepas PH hanya berjaya memenangi 12 daripada 56 kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) sekali gus melemahkan pengaruh gabungan itu di Johor.
“Kekalahan di Johor lebih teruk kerana PRN Melaka dan Sarawak sepatutnya menjadi titik tolak untuk PH mengkaji apakah yang silap sekali gus mengambil langkah memperkemaskan strategi mereka, tetapi itu tidak pernah berlaku,” katanya kepada FMT.
PH hanya memenangi dua daripada 82 kerusi pada PRN Sarawak pada Dis, sebulan selepas gabungan itu hanya memenangi lima daripada 28 kerusi pada PRN Melaka.
Sambil menyifatkan prestasi PH pada PRN Melaka sebagai “bencana” dan pencapaian mereka pada PRN Sarawak sebagai “malapetaka” Azmi berkata, PRN Johor adalah kedua-duanya sekali, iaitu “bencana dan malapetaka” bagi gabungan yang pernah memerintah negara itu.
Daripada 12 kerusi yang dimenangi PH di Johor, hanya satu dimenangi PKR atas tiket sendiri apabila calon parti itu, Arthur Chiong, menang di kerusi Bukit Batu dengan majoriti tipis 137 undi mengatasi S Suppayah daripada Barisan Nasional (BN).
“Berdasarkan keputusan PRN Johor, PH kini perlu memutuskan siapakah yang akan memimpin mereka pada pilihan raya umum (PRU15) akan datang,” katanya.
Tambahnya lagi, beliau pasti Pejuang dan Warisan tidak akan menerima Anwar sebagai ketua pembangkang dan dilantik perdana menteri jika parti-parti itu menyertai PH untuk membentuk barisan pembangkang.
James Chin dari Institut Asia Universiti Tasmania berkata, PH perlu menggantikan Anwar sebagai ketua jika ia mahukan peluang untuk memenangi pilihan raya umum ke-15 (PRU15).
“Anwar telah melakukan terlalu banyak kesilapan politik dan Johor adalah yang terbaharu dalam beberapa siri kesilapan yang dia lakukan,” kata Chin kepada FMT.
Chin juga menekankan keengganan dalam kalangan kepimpinan PKR untuk mendesak seseorang menggantikan Anwar, selain menambah bahawa ini menunjukkan struktur parti itu “sangat sukar untuk menyingkirkan Anwar.”
“Pemimpin itu sendiri perlu membuat keputusan untuk berundur,” kata Chin. “Jika tidak, tiada siapa boleh menolaknya keluar daripada parti.”
Oh Ei Sun dari Institut Hal Ehwal Antarabangsa Singapura berkata, beliau tidak nampak calon yang berdaya saing untuk mengetuai gerakan pembangkang menuju PRU15.
Dengan Warisan yang menunjukkan prestasi lebih buruk daripada PH dalam PRN Johor, Oh juga berkata, Presiden MUDA Syed Saddiq Syed Abdul Rahman “terlalu baharu” untuk memegang tampuk pimpinan.
“Nampaknya tidak ada sesiapa dalam PKR, dalam PH, malah lebih luas lagi dalam pembangkang yang boleh mengambil alih daripada Anwar dengan berjaya,” kata Oh.
“Seperti yang dibuktikan dengan keputusan PRN Johor, seluruh blok pembangkang sememangnya berada dalam dilema sekarang.”


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2022/03/walau-apa-sekali-pun-anwar-masih.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Keep It Clean Says Pkr Man After Anwar Image Defaced

Keep It Clean Says Pkr Man After Anwar Image Defaced

papar berkaitan - pada 7/3/2022 - jumlah : 131 hits
The election billboard featuring PKR president Anwar Ibrahim and Bukit Batu candidate Arthur Chiong PETALING JAYA The PKR candidate in Bukit Batu Johor has called for civility in election rivalry in Johor after an image of party president A...
Johor Polls Tense Moment At Pkr Ceramah In Larkin Jaya After Jb Health Dept Officer Interrupts Anwar Over Sop Breach

Johor Polls Tense Moment At Pkr Ceramah In Larkin Jaya After Jb Health Dept Officer Interrupts Anwar Over Sop Breach

papar berkaitan - pada 6/3/2022 - jumlah : 164 hits
PKR president Datuk Seri Anwar Ibrahim cautioning the Johor Baru Heath Department s inspectorate officer to keep his distance during his speech at the Larkin Jaya operations centre in Johor Baru March 5 2022 Picture by Ben TaJOHOR BARU Marc...
Rumah Tenggelam Dalam Lumpur Sukarelawan Diperlukan Sisa Bencana Banjir Terengganu Masih Menghantui Mangsa

Rumah Tenggelam Dalam Lumpur Sukarelawan Diperlukan Sisa Bencana Banjir Terengganu Masih Menghantui Mangsa

papar berkaitan - pada 7/3/2022 - jumlah : 598 hits
Rumah milik seorang penduduk yang ditenggelami tanah lumpur sehingga hampir ke paras bumbung BERAT mata memandang berat lagi bahu yang memikul beban Itulah perumpamaan yang sesuai bagi menggambarkan situasi pasca banjir yang melanda Terengg...
Inside Pkr Who Ll Ask Anwar To Go

Inside Pkr Who Ll Ask Anwar To Go

papar berkaitan - pada 17/3/2022 - jumlah : 92 hits
Anwar has an incomparable belief in his destiny which borders on the fantastical He won t go unless asked to The interest of 32 million Malaysians seems secondary in his decision matrix Praba Ganesan MMO In 2018 when Anwar Ibrahim walked ou...
Anwar Ibrahim Bersama Calon Pkr N27 Layang Layang Maszlee Malik

Anwar Ibrahim Bersama Calon Pkr N27 Layang Layang Maszlee Malik

papar berkaitan - pada 4/3/2022 - jumlah : 135 hits
JELAJAH DUN LAYANG LAYANG Bersama calon KEADILAN bagi Dewan Undangan Negeri Layang Layang Dr Maszlee Malik malam ini
Rafizi Needs To Break The Anwar Cult In Pkr

Rafizi Needs To Break The Anwar Cult In Pkr

papar berkaitan - pada 21/3/2022 - jumlah : 143 hits
UMAR MUKHTAR For a smart guy you are making a move that makes no sense Coming back to fight for the no two job in the party that had been so silly as to choose an obvious traitor over you and patronising the man whose attitude by your own a...
Bn Owes Voters Explanation Why Hasni Sidelined Pkr Leader

Bn Owes Voters Explanation Why Hasni Sidelined Pkr Leader

papar berkaitan - pada 16/3/2022 - jumlah : 100 hits
BN and Umno must explain to voters why its incumbent menteri besar Hasni Mohammad was sidelined for a second term following the state election on Saturday said Johor PKR deputy chief Jimmy Puah He said choosing Machap state assemblyperson O...
Bertanding Jawatan Timbalan Presiden Pkr Selepas Sedar Parti Ph Jadi Gabungan Ketiga

Bertanding Jawatan Timbalan Presiden Pkr Selepas Sedar Parti Ph Jadi Gabungan Ketiga

papar berkaitan - pada 16/3/2022 - jumlah : 175 hits
RAFIZI RAMLIKeputusan Pilihan Raya Negeri Johor baru baru ini mengesahkan bahawa KEADILAN dan Pakatan Harapan telah menjadi parti ketiga selepas Barisan Nasional dan Perikatan Nasional Keputusan itu perlu diterima dengan terbuka dan tawaduk...
Should Pkr Be Blamed For Harapan S Defeat In Johor

Should Pkr Be Blamed For Harapan S Defeat In Johor

papar berkaitan - pada 15/3/2022 - jumlah : 160 hits
In DAP secretary general Lim Guan Eng s yesterday he subtly blamed PKR for Pakatan Harapan s defeat in the Johor election for using its own PKR logo as the major cause and not the poor voter turnout He cannot be more wrong The opposition al...
What S Behind The Security Warnings For Pride Events

Amerika Syarikat Fakta Menarik Unik Dan Aneh

Bimbang Tentang Keselamatan Anak Anda Ketika Naik Motorsikal Dapatkan Helmet Ltd J

Wanita Masih Hidup Ada Kubur Sendiri

Kad Bank Malaysia Support Apple Pay Google Pay

Penjawat Awam Cuba Bersama Remaja Bawah Umur Ditahan

Rumah Maw Art Studio Seni Dan Kafe Moden Menarik Di Langkawi Kedah

Flanders House By Saota In Belgium



5 Sisi Gelap Perangai Guru di Malaysia Yang Kita Takut Nak Perkatakan

Info Sinopsis Kutipan The Experts Filem Malaysia 2024

10 Fakta Biodata MK K Clique Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Gandingan Erysha Emyra Yang Beristerikan Siti Hajaar Syeikh Nordin

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bunga Salju Slot Tiara Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia


Freelance Isi Tax E Filing Cukai Pendapatan

Introducing Munchy S Lexus Gold A Joyful Golden Delight In Every Bite

Discover Your Awesome Cup Of Personality With The Galaxy A35 5g And Galaxy A55 5g

Touch N Go Launches Its First Sports Edition Charm In Collaboration With The Badminton Association Of Malaysia

Life Science

Vox Pop Non Bumiputera Not Pinning Hopes On Uitm