Wakaf Air Asyik Minta Derma Kerajaan Buat Apa




Wakaf air: Asyik minta derma, kerajaan buat apa?Oleh: Redzuan RF8 MediaDecember 09, 2020SharePengarah Hal Ehwal Syariah AMANAH Nasional, Zolkharnain Abidin membidas pendekatan menteri yang dilihat hanya meminta wang daripada rakyat.
Beliau berpendapat gesaan menteri berhubung sumbangan sekurang-kurangnya RM10 bagi menjayakan projek Tabung Wakaf Air Nasional (Wakaf Air) sebagai menjadikan rakyat sebagai sasaran.
“Semua benda menteri nak letak atas kepala rakyat. Ada masalah bekalan air, menteri minta rakyat wakaf air RM10 seorang.
“Siap menteri buat kira-kira, kalau sekian orang wakaf sekian banyak, akan terkumpul dana sekian banyak. Padahal tiap-tiap bulan rakyat bayar bil air, apa kerajaan buat?” soalnya dalam satu kenyataan.
Semalam, Menteri Alam Sekitar dan Air, Datuk Seri Tuan Ibrahim Tuan Man berkata, Wakaf Air antara usaha kerajaan untuk membekalkan air bersih terawat kepada rakyat terutama di luar bandar dan ketika berlaku krisis air.
Timbalan Presiden Pas itu menganggarkan sebanyak RM16 juta sebulan dana wakaf itu terkumpul jika 1.6 juta penjawat awam membuat potongan gaji secara tetap setiap bulan sebanyak RM10.
“Dalam masa setahun, RM192 juta dana wakaf dapat dikumpulkan dan dalam masa lima tahun, jumlah kumulatif dana wakaf akan mencapai RM960 juta,” katanya ketika berucap merasmikan Waqf Advancement Webinar 2020 secara maya anjuran Universiti Teknologi Malaysia (UTM), Johor.
Tuan Ibrahim juga berharap masyarakat awam dapat menerima baik konsep Tabung Wakaf Air Nasional yang dapat mengurangkan kebergantungan kepada pembiayaan kerajaan dengan pembabitan pelbagai pemegang taruh.
Mengulas lanjut, Zolkharnain mempersoal kewajaran Wakaf Air yang mengharapkan wang rakyat itu memandangkan sebelum ini kerajaan mengemukakan banyak alasan berhubung pengeluaran Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP).
“Wakaf itu bagus. Memang tak paksa, tapi kenapa rakyat sasarannya? Apabila rakyat minta keluar KWSP tanpa syarat, banyak pula alasan kerajaan.
“Lepas itu sedap-sedap saja menteri nak minta rakyat berwakaf. Sudahlah rakyat kena tanggung seribu macam bayaran. Kini nak minta rakyat berwakaf pula?” bidasnya.
Sehubungan itu, bekas Timbalan Yang Dipertua Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia (YADIM) berkenaan secara sinis menyebut mengutip derma ceramah adalah lebih baik.
“Kalau jadi menteri, setakat nak cadang rakyat bagi duit kepada kerajaan RM10 seorang, elok tak payah jadi menterilah!
“Jadi, tukang kutip derma ceramah lagi bagus,” tempelak Zolkharnain lagi.
Pada Ogos lalu, Tuan Ibrahim dilaporkan berkata, model tadbir urus Wakaf Air bertujuan membekalkan air bersih terawat kepada rakyat yang dalam proses akhir untuk dimuktamadkan.
Katanya, ciri utama Wakaf Air ialah menerima sumbangan dalam bentuk tunai daripada individu atau syarikat dengan niat untuk wakaf air, mengurus sumbangan dana berdasarkan ruang lingkup ditetapkan dan pembiayaan pelaksanaan infrastruktur bekalan air berskala kecil tidak lebih RM50,000.
Ia termasuk penggalian perigi, pembelian peralatan pam, penyediaan mini empangan dan tangki simpanan bagi memastikan penduduk mendapat bekalan air walaupun musim kemarau.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wrlr.blogspot.com/2020/12/wakaf-air-asyik-minta-derma-kerajaan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tabung Wakaf Air Idea Bernas Menteri Perikatan Nasional

Tabung Wakaf Air Idea Bernas Menteri Perikatan Nasional

papar berkaitan - pada 11/12/2020 - jumlah : 326 hits
Timbalan Presiden PAS itu menganggarkan sebanyak RM16 juta sebulan dana wakaf itu terkumpul jika 1 6 juta penjawat awam membuat potongan gaji secara tetap setiap bulan sebanyak RM10 Dalam masa setahun RM192 juta dana wakaf dapat dikumpulkan...
Mb Kedah Jawab Perbadanan Bekalan Air Pulau Pinang Dan Kerajaan Negeri Pulau Pinang Berkenaan Isu Air

Mb Kedah Jawab Perbadanan Bekalan Air Pulau Pinang Dan Kerajaan Negeri Pulau Pinang Berkenaan Isu Air

papar berkaitan - pada 13/12/2020 - jumlah : 311 hits
Jawapan Kepada Perbadanan Bekalan Air Pulau Pinang dan Kerajaan Negeri Pulau Pinang 1 Tiada sesiapapun yang dapat menafikan bahawa sumber air yang mengalir dalam Sungai Muda bermula di hulu Sungai Muda iaitu di dalam kawasan Hutan Simpan Ul...
Tak Payah Jadi Menteri Kalau Setakat Minta Rakyat Wakaf Air Rm10

Tak Payah Jadi Menteri Kalau Setakat Minta Rakyat Wakaf Air Rm10

papar berkaitan - pada 9/12/2020 - jumlah : 212 hits
FAZLI RADZIPengarah Hal Ehwal Syariah AMANAH Nasional Zolkharnain Abidin membidas pendekatan menteri yang dilihat hanya meminta wang daripada rakyat Beliau berpendapat gesaan menteri berhubung sumbangan sekurang kurangnya RM10 bagi menjayak...
Johor Pihak Kerajaan Akan Tewas Jika 2 Adun Berkecuali Atau Tidak Hadir

Johor Pihak Kerajaan Akan Tewas Jika 2 Adun Berkecuali Atau Tidak Hadir

papar berkaitan - pada 6/12/2020 - jumlah : 233 hits
Boikot boleh berlaku di sidang DUN Johor esokAMNI JAGATSidang Dewan Negeri Johor kini kembali hangat diperkatakan selepas apa yang berlaku semalam di Dun Perak yang telah melakukan pengundian percaya kepada Menteri Besar di Perak Mengulas p...
Jika Umno Tanding Sendiri Di Perak Mampukah Umno Bentuk Kerajaan

Jika Umno Tanding Sendiri Di Perak Mampukah Umno Bentuk Kerajaan

papar berkaitan - pada 6/12/2020 - jumlah : 235 hits
Meneliti keputusan PRU 14 bagi kerusi kerusi DUN Perak walaupun UMNO menang di 27 kerusi DUN tetapi UMNO sebenarnya hanya menang mutlak di 5 kerusi sahaja iaitu 1 Dato Tarmizi Idris ADUN N3 Kenering yang memperolehi 7 379 undi yang akan men...
Proses Pertukaran Kerajaan Berjalan Di Dalam Atau Di Luar Belanjawan 2021

Proses Pertukaran Kerajaan Berjalan Di Dalam Atau Di Luar Belanjawan 2021

papar berkaitan - pada 5/12/2020 - jumlah : 199 hits
Proses pertukaran kerajaan dari Perikatan Nasional kepada Pakatan Harapan masih berjalan biar pun ramai melihat hal itu seolah olah gagal dilakukan dalam pengundian Belanjawan 2021 peringkat dasar pada 26 November lalu juga beberapa siri un...
Penarafan Kewangan Malaysia Turun Kerajaan Pn Hilang Keyakinan Antarabangsa

Penarafan Kewangan Malaysia Turun Kerajaan Pn Hilang Keyakinan Antarabangsa

papar berkaitan - pada 5/12/2020 - jumlah : 225 hits
Kerajaan Perikatan Nasional menghadapi satu lagi cabaran berat di tengah tengah pandemik Covid 19 yang belum selesai Semalam Fitch Ratings agensi penarafan kewangan antarabangsa telah menurunkan Penarafan Kemungkiran Penerbit matawang asing...
Jika Johor Berubah Hari Ini Perak Dan Kerajaan Pusat Juga Bakal Berubah

Jika Johor Berubah Hari Ini Perak Dan Kerajaan Pusat Juga Bakal Berubah

papar berkaitan - pada 6/12/2020 - jumlah : 459 hits
malaysiadateline comNasib MB Johor akan ditentukan hari ini kekal atau jatuh bila Belanjawan 2021 Johor akan diundi di Dun hari ini Sebagaimana Menteri Besar Perak nasib Menteri Besar Johor akan ditentukan dalam sidang Dewan Undangan Negeri...
Nicol David Wanita Asia Pertama Digelar Ratu Skuasy Dunia

More Than Genetics How Life Experiences Shape Our Health

E Jamin Judiciary Bar Agree On Proposal To Reinstate Similar E Bail System

Video Suspek Serang Balai Polis Ulu Tiram Maut Ditembak

Is Anwar Ever Going To Release Najib

Adakah Batuk Membatalkan Solat Ust Azhar Idrus

Kelebihan Berpuasa Hari Putih

Ppim Sedia Bantu Cari Penyelesaian Harian Metro 17 05 2024



Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia


Govt To Continue Using E Jamin Bail System

Kdn Fc Berputih Mata Di Laman Sendiri

Gulai Udang Nenas

T18c24 Bayi Aina Muntah Susu Beku Macam Keju

Harris Alif Dari Idola Kecil Ke Selebriti Serba Boleh

Kerajaan Pahang Sumbang Rm8 000 Kepada Keluarga Allahyarham Konstabel Muhamad Syafiq