Penarafan Kewangan Malaysia Turun Kerajaan Pn Hilang Keyakinan Antarabangsa


 

Kerajaan Perikatan Nasional (PN) menghadapi satu lagi cabaran berat di tengah-tengah pandemik Covid 19 yang belum selesai.

Semalam Fitch Ratings, agensi penarafan kewangan antarabangsa telah menurunkan Penarafan Kemungkiran Penerbit (IDR) matawang asing jangka panjang Malaysia kepada ‘BBB+’ dari ‘A-‘ untuk pertama kali sejak krisis kewangan 20 tahun lalu.
Bagi Ketua Pembangkang Parlimen Malaysia, Datuk Seri Anwar Ibrahim, penurunan itu dan juga komen Fitch mengenai ketidakstabilan politik telah membawa Malaysia ke jurang ketidakyakinan antarabangsa dari pelbagai sudut.
Katanya, jawapan balas Menteri Kewangan, Tengku Zafrul Abdul Aziz berkait penarafan IDR tersebut juga amat membimbangkan.
"Beliau gagal menjawab persoalan dan kebimbangan yang dilaporkan Fitch yakni kestabilan politik dan tatakelola.
"Langkah Sheraton bulan Februari lalu tidak hanya menimbulkan kekacauan politik, tetapi juga adalah permulaan usaha menginjak batu asas reformasi institusi yang telah digerakkan kerajaan Pakatan Harapan (PH).
"Kerajaan minoriti ini tidak punya keabsahan sama sekali dari rakyat dan telah menyalahgunakan fungsi syarikat-syarikat berkaitan kerajaan (GLC) bagi mendapatkan dukungan (kuasa)," kata Anwar dalam satu kenyataan.
Menurut Pengerusi Pakatan Harapan itu lagi, wabak Covid-19 telah menunjukkan kelemahan Malaysia dalam pelbagai penjuru termasuk aspek keselamatan modal, pengemudian tatakelola yang jelas dan tegas
Juga menurut beliau, kerajaan PN tidak berupaya merangka polisi untuk menjadikan negara ini sebagai destinasi pelaburan terbaik yang boleh mencorak jalan keluar dari pandemik ekonomi.
Sebaliknya, kata bekas Menteri Kewangan terbaik Asia itu, pemimpin politik Malaysia lebih senang membandingkan negara dengan pesaing yang jauh kurang keupayaan dan mundur.
"Membandingkan Malaysia dengan negara-negara yang prestasi jauh lebih rendah dari kita adalah tidak tepat dan mengelirukan. Kita harus lihat Malaysia hari ini dan era lalu di mana negara tercinta ini adalah antara kuasa ekonomi serantau.
"Tidak ada perubahan yang nyata, sedangkan negara-negara serantau seperti Indonesia, Singapura dan Vietnam telah mula mendakap realiti digital dunia hari ini," katanya lagi.
Ahli Parlimen Port Dickson itu turut kecewa dengan peranan yang dimainkan Tengku Zafrul selaku ahli perbankan kerana tidak mahu membawa keluar negara daripada kemelut politik yang tidak sepatutnya disokong oleh seorang teknokrat seperti beliau.
"Wujud sedikit harapan pelantikan seorang teknokrat seperti Menteri Kewangan akan dapat meminimakan jurus dan langkah politik.
"Namun jelas beliau gagal menggarap tanggungjawab dalam mempersiapkan negara ini dengan jalan keluar bersama pertumbuhan ekonomi yang meyakinkan.
"Kita masih belum tahu dari mana sumber dana bagi memperoleh vaksin Covid-19, dan kita juga belum pasti bagaimana kerajaan akan bangunkan semula tunjang ekonomi negara, perusahaan kecil dan sederhana yang terjejas teruk dan rata-ratanya dari kalangan orang Melayu atau Bumiputera," katanya.
Tegas Anwar, semak turun penarafan mengukuhkan tanggapan rakyat selama ini bahawa Malaysia perlukan sebuah kerajaan yang komited kepada agenda reformasi serta telus, inklusif dan punya halatuju yang jelas.
Sebaliknya apa yang dihidangkan kepada rakyat, kata Anwar, adalah kekeliruan dan ketidakstabilan yang pastinya akan merencatkan usaha untuk keluar dari wabak Covid 19 dengan jayanya.








Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wrlr.blogspot.com/2020/12/penarafan-kewangan-malaysia-turun.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Yang Turun Di Malaysia Ni Hanya Maruah

Yang Turun Di Malaysia Ni Hanya Maruah

papar berkaitan - pada 24/11/2020 - jumlah : 239 hits
Hari ini kecoh harga bawang India yang naik mencanak dari RM3 sekarang di laporkan berharga RM8 sekilo Nampaknya semuanya memang naik yang menggila bawa kereta melawan arus pun turut mendadak naik Anak anak semakin meminggirkan ibu bapa mac...
Kelulusan Belanjawan 2021 Memberi Petunjuk Keyakinan Kepada Kerajaan Perikatan Nasional

Kelulusan Belanjawan 2021 Memberi Petunjuk Keyakinan Kepada Kerajaan Perikatan Nasional

papar berkaitan - pada 28/11/2020 - jumlah : 252 hits
KUALA LUMPUR Ketua Penerangan Parti Islam Se Malaysia Kamaruzaman Mohamad menzahirkan kesyukuran ke hadrat Ilahi atas kelulusan Rang Undang undang Perbekalan tanpa melalui undian belah bahagi Menurur beliau Belanjawan 2021 amat penting bagi...
Malaysia Hilang Integriti

Malaysia Hilang Integriti

papar berkaitan - pada 22/11/2020 - jumlah : 200 hits
Zaharin Yassin Isu saya mudah saya jadi marah kerana kamu kata siapa menentang bajet 2021 sebagai pengkhianat Mana kamu belajar Aljezera boleh cari dan jumpa Joh Low Malaysia cari tidak jumpa Hampir nak bersara orang yang janji nak tangkap ...
Mujahid Dan Kerajaan Ph Betul Betul Menyebabkan Tabung Haji Serta Orang Islam Rugi Dan Akan Hilang Aset

Mujahid Dan Kerajaan Ph Betul Betul Menyebabkan Tabung Haji Serta Orang Islam Rugi Dan Akan Hilang Aset

papar berkaitan - pada 30/11/2020 - jumlah : 366 hits
KERUGIAN BERSIH URUSHARTA JAMAAH SDN BHD SYARIKAT YANG AMBIL ALIH ASSET TABUNG HAJI Pendedahan Timbalan Menteri Kewangan II tentang kerugian bersih Urusharta Jamaah Sdn Bhd yang bernilai RM9 95 bilion bagi tempoh kewangan 14 Disember 2018 h...
Terkini Melaka Gateway Sanggupkah Kerajaan Negeri Hilang Berbilion R

Terkini Melaka Gateway Sanggupkah Kerajaan Negeri Hilang Berbilion R

papar berkaitan - pada 4/12/2020 - jumlah : 204 hits
EDY CHONGBukankah kerajaan Negeri yang dipilih lebih jiwa rakyat dan untuk rakyat Mengapa nak hanya tahu membuli usahawan wanita tempatan daripada berjaya dalam pembangunan Negara Ini lah yang berlaku di Melaka sekarang AIYO lebih menakutka...
Dun Perak Bergegar Lagi Perubahan Kerajaan Negeri Akan Berlaku Menteri Besar Perak Hilang Sokongan

Dun Perak Bergegar Lagi Perubahan Kerajaan Negeri Akan Berlaku Menteri Besar Perak Hilang Sokongan

papar berkaitan - pada 5/12/2020 - jumlah : 305 hits
loading Menteri Besar Perak Datuk Seri Ahmad Faizal Azumu hilang sokongan majoriti selepas usul undi percaya yang dibuat ke atasnya tidak mendapat sokongan Ahli Dewan Undangan Negeri Perak
Malaysia Perlukan Kerajaan Stabil Kabinet Progresif Dengan Segera

Malaysia Perlukan Kerajaan Stabil Kabinet Progresif Dengan Segera

papar berkaitan - pada 6/12/2020 - jumlah : 225 hits
Malaysia begitu jauh ditinggalkan dari segi ekonomi oleh negara jiran yang lain MALAYSIA memerlukan sebuah kerajaan yang stabil dengan segera menjelang tahun 2021 yang akan tiba tidak lama lagi Timbalan Presiden UMNO Datuk Seri Mohamad Hass...
Kerajaan Malaysia Tandatangani Perjanjian Dapatkan Vaksin Covid 19 Bakal Terima Seawal Suku Pertama 2021

Kerajaan Malaysia Tandatangani Perjanjian Dapatkan Vaksin Covid 19 Bakal Terima Seawal Suku Pertama 2021

papar berkaitan - pada 28/11/2020 - jumlah : 339 hits
Kerajaan Malaysia melalui Kementerian Kesihatan telah menandatangani perjanjian pembelian awal dengan syarikat farmaseutikal Pfizer pada 24 November lalu untuk mendapatkan bekalan vaksin Covid 19 BACA Golongan Anti Vaksin Tak Senang Dr Zulk...
Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally

Uncover The Secrets Of Riversweeps The Online Casino That S Different

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Kesarjanaan Yang Biasa Biasa Sahaja

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

Titah Addendum Kenyataan Dan Pendirian Anwar Didorong Pemegang Saham Terbesar Pakatan Harapan

Bulan Yang Sibuk