Jika Johor Berubah Hari Ini Perak Dan Kerajaan Pusat Juga Bakal Berubah


ANALISIS Oleh BORHAN AHMADmalaysiadateline.com
December 6, 2020 7:05 am

Nasib MB Johor akan ditentukan hari ini, kekal atau jatuh bila Belanjawan 2021 Johor akan diundi di Dun hari ini.

Sebagaimana Menteri Besar Perak, nasib Menteri Besar Johor akan ditentukan dalam sidang Dewan Undangan Negeri hari ini apabila Belanjawan 2021 Johor akan diundi.

Samada beliau selamat dari undi Belanjawan 2021 Negeri Johor atau sebarang usaha undi percaya dari penyokong kerajaan atau undi tidak percaya yang mungkin dikemukakan oleh Adun pembangkang.

Undi untuk menentukan Belanjawan Johor diluluskan atau tidak akan ditentukan pagi ini.

Ada juga desas desus bahawa akan ada usaha untuk membuat undi percaya kepada Ahli Dewan Undangan (ADUN) Benut, Datuk Hasni Mohammad yang sah menjadi Menteri Besar Johor yang ke-18 selepas mengangkat sumpah di hadapan Sultan Johor, Sultan Ibrahim Iskandar pada 28 Februari lalu itu.

Jika ia berlaku, langkah ini akan menuruti langkah Umno Perak yang menjatuhkan Datuk Seri Ahmad Faizal Azumu yang mengemukakan usul undi pencaya untuk menjatuhkan beliau.

Timbalan Presiden AMANAH yang juga Adun ADUN Simpang Jeram Datuk Seri Salahuddin Ayub mencabar Umno (atau Adun Bersatu) mengemukakan usul undi percaya kepada kepimpinan Menteri Besar Johor bagi membuktikan adakah kerajaan negeri ini benar-benar dapat bertahan dan bermaruah untuk terus mentadbir negeri Johor.

Beliau berkata, usul percaya ini akan dapat membuktikan keabsahan dokongan dan sokongan wakil-wakil Bersatu masih kekal menyokong kerajaan Perikatan Nasional Johor selepas tragedi di Perak.

Pakatan Harapan Johor pula akan meneliti sebarang usul atau langkah ‘balas dendam’ Adun Bersatu ekoran tragedi kejatuhan MB mereka di Perak dengan mengambil kira kepentingan rakyat dan kestabilan negeri.

Dalam kenyataan bersama Pengerusi AMANAH Aminolhuda Hassan, Pengerusi PKR Syed Ibrahim Syed Noh dan Pengerusi DAP Liew Chin Tong berkata, hari ini adalah hari terakhir sidang DUN Johor dan sebarang langkah atau usul yang ingin dibangkitkan oleh Adun Bersatu PPBM akan disaksikan pada esok hari.

Majlis Pengerusi PH Johor yang bermesyuarat semalam di Kluang menegaskan PH Johor memiliki 27 dari 56 Adun. Dengan Jumlah ini, ia satu angka yang signifikan dalam setiap usul yang ingin dikemukakan di Dewan Negeri Johor.

PH Johor berkata demikian ekoran kenyataan Adun Bersatu Datuk Osman Sapian yang meramalkan Menteri Besar Johor boleh terima nasib sama seperti Datuk Seri Ahmad Faizal Azumu jikalau 12 ADUN Bersatu di negeri ini ‘balas dendam’ melalui usul undi percaya.

Kelmarin pula Adun Paloh dari DAP, Sheikh Omar Ali membayangkan kedudukan Kerajaan Negeri Johor akan lebih stabil jika mengikut formula negeri Perak.

Jika menggunakan formula Perak, Umno Johor yang memiliki 14 kerusi Dun boleh bergabung dengan Pakatan Harapan (PH) yang mempunyai 27 kerusi maka akan membentuk jumlah 41 kerusi di mana jumlah ini adalah jauh lebih besar berbanding sekarang.

Rata-rata ayat-ayat yang digunakan oleh pemimpin PH Johor adalah ‘demi kestabilan’ karajaan negeri. Ini bermakna, mereka bersedia berbincang dengan Umno yang memerintah sekarang untuk membentuk kerajaan yang lebih stabil.

Jika berlaku sesuatu yang merubah kerajaan negeri Johor hari ini, ia bakal menjadikan Perak juga berubah dengan pembentukan kerajaan baru dan selepas itu kerajaan Pusat juga bakal berubah dengan undi belah bahagi yang masih ada itu


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wak-labu.blogspot.com/2020/12/jika-johor-berubah-hari-ini-perak-dan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Adun Adun Pas Ppbm Dan Bebas Bakal Kembali Bergabung Perak Hari Ini

Adun Adun Pas Ppbm Dan Bebas Bakal Kembali Bergabung Perak Hari Ini

papar berkaitan - pada 7/12/2020 - jumlah : 400 hits
PN KEMBALI MENERAJUIKERAJAAN NEGERI PERAKA LATAR BELAKANG1 BN dan PAS di bawah Gabungan Muafakat Nasional beserta dengan PPBM akan mewujudkan kembali Kerajaan Perikatan Nasional 2 Kerajaan Gabungan Perikatan Nasional yang diwujudkan sebelum...
Kerajaan Perak Tergantung Tiada Pihak Majoriti

Kerajaan Perak Tergantung Tiada Pihak Majoriti

papar berkaitan - pada 9/12/2020 - jumlah : 393 hits
Sultan Perak Sultan Nazrin Muizzuddin Shah belum diyakinkan mana mana pihak bahawa mereka mempunyai majoriti mudah untuk melantik seorang menteri besar berikutnya Ahli Dewan Negara Perak Mohd Annuar Zaini menjelaskan Sultan Nazrin hari ini ...
Pkr Perak Akan Terus Menyokong Kerajaan Negeri

Pkr Perak Akan Terus Menyokong Kerajaan Negeri

papar berkaitan - pada 5/12/2020 - jumlah : 242 hits
Parti menyambut baik keputusan DUN dan akan bekerjasama dengan Kerajaan Negeri untuk memastikan kesejahteraan rakyat tidak diabaikan IPOH PKR Perak memberikan kata katanya untuk memberikan sokongan kepada kerajaan negeri setelah Menteri Bes...
Perak Hanya Permulaan Putrajaya Bakal Menyusul

Perak Hanya Permulaan Putrajaya Bakal Menyusul

papar berkaitan - pada 5/12/2020 - jumlah : 233 hits
SEJARAH politik Malaysia sebenarnya sudah tidak asing dengan isu Menteri Besar atau Ketua Menteri yang terpaksa meletak jawatan setelah kehilangan sokongan majoriti Ahli Dewan Undangan Negeri negeri masing masing Pada tahun 1966 bekas Ketua...
Istana Perak Belum Ada Pihak Yang Perolehi Majoriti Mudah Untuk Tubuh Kerajaan Negeri

Istana Perak Belum Ada Pihak Yang Perolehi Majoriti Mudah Untuk Tubuh Kerajaan Negeri

papar berkaitan - pada 8/12/2020 - jumlah : 250 hits
IPOH Sultan Perak Sultan Nazrin Shah masih belum diyakinkan oleh mana parti politik sebagai mempunyai majoriti mudah bagi membentuk kerajaan negeri yang baharu Ahli Dewan Negara Perak Datuk Seri Mohd Annuar Zaini berkata pemimpin Pakatan Ha...
Kerajaan Baru Perak Masih Belum Ditubuh

Kerajaan Baru Perak Masih Belum Ditubuh

papar berkaitan - pada 9/12/2020 - jumlah : 350 hits
POLITIK PERAK PERKEMBANGAN politik di Perak masih menjadi tanda tanya bagaimanakah rupa bentuk kerajaan baru yang akan ditubuh nanti Persoalan masih bermain dalam kepala siapakah yang akan menjadi MB baru Perak selepas Ahmad Faizal Azumu di...
Tolak Usul Percaya Terhadap Mb Perak Tiada Perbincangan Di Umno Pusat Terlebih Dahulu

Tolak Usul Percaya Terhadap Mb Perak Tiada Perbincangan Di Umno Pusat Terlebih Dahulu

papar berkaitan - pada 5/12/2020 - jumlah : 234 hits
nbsp KUALA LUMPUR Setiausaha Agung Barisan Nasional Tan Sri Annuar Musa kesal kerana UMNO tidak berpeluang lebih awal berbincang tindakan ADUNnya di Perak menolak usul percaya terhadap Datuk Seri Ahmad Faizal Azumu sebagai Menteri Besar Ann...
Pas Tegas Tak Akan Setongkol Dengan Dap Dalam Kerajaan Baharu Perak

Pas Tegas Tak Akan Setongkol Dengan Dap Dalam Kerajaan Baharu Perak

papar berkaitan - pada 5/12/2020 - jumlah : 286 hits
PAS mengambil maklum keputusan Usul Keyakinan Majoriti Ahli Dewan terhadap YAB Menteri Besar Perak yang telah berlangsung di dalam Dewan Undangan Negeri Perak hari ini di mana tiga ADUN PAS menyokongnya selaras dengan pendirian yang dibuat ...
Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia

Get To Know About And Benefits Of Bulk Sms For Business

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Uncover The Secrets Of Riversweeps The Online Casino That S Different

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


1 31 2023

Le Clos Villa By Banca Architectes In Mouans Sartoux France

What You Should Know About New Construction Plumbing

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Kesarjanaan Yang Biasa Biasa Sahaja