Wajib Rayu Keputusan Kalimah Allah Noktah



DEMI Melayu, demi Islam atau yang satu genre seumpamanya sering sangat didendangkan ahli politik Malaysia.
Sebab itu makin hari, makin ramai golongan di luar kepompong parti skeptikal dengan dendangan tersebut yang bagi mereka terlalu klise.
Namun, ini kalilah peluang kepada parti politik membuktikan ‘demi Melayu, demi Islam’ bukan sekadar retorik menambat sokongan pengundi kaum majoriti.
Ini selepas dalam tahun ini sahaja terdapat tiga, empat keputusan mahkamah sivil yang menyentuh langsung kepentingan umat Islam.
Sebahagian daripadanya menuntut ahli-ahli Parlimen Islam untuk lakukan sesuatu agar perundangan syarie negara mempunyai makna – bukan sekadar mentadbir nikah dah cerai.
Jika itu, apalah guna Perlembagaan Persekutuan yang dirangka lebih enam dekad lalu mempateri kemas kedudukan Islam menerusi Perkara 3 (1) sebagai agama Persekutuan.
Mengeluar kenyataan menyentuh keputusan hakim juga tidak membantu, kerana di hadadapan mereka ada isu perundangan yang dilihat dari kaca mata undang-undang.
Ini bukan masanya ‘melabel’ mereka yang tidak bersetuju dengan pandangan kita seperti mana politik 80-an.
Era ini mementingkan tindakan, lihat sahaja Ebit Lew disanjung kerana cepat bertindak apabila berbangkit permasalahan rakyat yang meresahkan.
Namun, soal perundangan syarie, Ebit Lew tiada kuasa sebaliknya yang mampu mengubah adalah wakil-wakil rakyat Melayu dan Islam yang mempunyai kedudukan di Parlimen dan Dewan Undangan Negeri (DUN).
Jika peruntukan Perlembagaan Persekutuan sendiri perlu dipinda agar mempunyai peruntukan lebih jelas soal kedudukan Islam yang tinggi, lakukanlah.
Memang memerlukan sokongan dua pertiga untuk diluluskan, tetapi ini lah masanya. Bukan sekarang, bila lagi.
Tak guna sekadar menakut-nakutkan penngundi Islam dengan parti tertentu andai pemimpin Islam dan Melayu sendiri gagal bawa perubahan yang sepatutnya menerusi kuasa di badan perundangan.
Sahutlah inisiatif dibawa seorang peguam kanan, Lukman Sheriff yang menganjurkan petisyen supaya pindaan Perlembagaan dipinda.
Ini rentetan daripada keputusan Mahkamah Persekutuan baru-baru ini berhubung peruntukan jenayah seks luar tabii dalam Enakmen Jenayah Syariah Selangor yang diputuskan tidak sah.
Sebabnya tafsiran Perlembagaan berhubung kuasa jenayah adalah urusan Persekutuan dan peringkat DUN tiada kuasa gubal perihal jenayah yang sama.
Dan dalam kehangatan kes Iki Putra itu, umat Islam dikejutkan pula keputusan Mahkamah Tinggi semalam berhubung kebenaran penggunaan empat kalimah termasuk Allah oleh bukan Islam.
Sangat tersentak hinggakan seorang peguam kanan terkemuka, Datuk Zainul Rijal Abu Bakar dalam hantaran di Facebooknya menggunakan istilah ‘salah satu titik hitam yang tertumpah dalam usaha memartabatkan perundangan Islam’.
“Wajib rayu” kata Zainul Rijal – beberapa jam lebih awal sebelum Muafakat Nasional keluar kenyataan gesa kerajaan rayu keputusan berkenaan. Kenyataan parti lain pula masih ditunggu, mungkin nak bincang dulu macam badan eksekutif.
Justeru, walaupun bukan seperti pemimpin politik Melayu yang meratib ‘demi Islam dan demi Melayu’, pandangan peguam itu sangat jelas dalam isu berkenaan dan ramai lagi sepandangan dengan beliau.-UTV

The post Wajib Rayu Keputusan Kalimah Allah, Noktah appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2021/03/11/wajib-rayu-keputusan-kalimah-allah-noktah/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kalimah Allah Pas Beri Sokongan Kepada Kdn Failkan Rayuan Keputusan Mahkamah Tinggi

Kalimah Allah Pas Beri Sokongan Kepada Kdn Failkan Rayuan Keputusan Mahkamah Tinggi

papar berkaitan - pada 17/3/2021 - jumlah : 190 hits
KUALA LUMPUR Keputusan Mahkamah Tinggi berhubung isu penggunaan kalimah Allah bersama tiga perkataan Arab dalam bahan penerbitan Kristian wajar diperhalusi semula Menurut Ketua Penerangan PAS Kamaruzaman Mohamad tindakan Kementerian Dalam N...
Kalimah Allah Keputusan Mahkamah Titik Hitam Perjuangan Martabat Perundangan Islam

Kalimah Allah Keputusan Mahkamah Titik Hitam Perjuangan Martabat Perundangan Islam

papar berkaitan - pada 11/3/2021 - jumlah : 210 hits
BANGI 26 Rejab 1442H Rabu Kebenaran kepada penganut agama Kristian menggunakan kalimah Allah dan tiga perkataan lain dalam penerbitan agama untuk mendidik ahli dalam komuniti mereka merupakan salah satu daripada titik titik hitam yang telah...
Kerajaan Fail Rayuan Keputusan Mahkamah Isu Kalimah Allah

Kerajaan Fail Rayuan Keputusan Mahkamah Isu Kalimah Allah

papar berkaitan - pada 15/3/2021 - jumlah : 278 hits
Oleh SEPERTI mana desakan ramai umat Islam kerajaan hari ini memfailkan rayuan terhadap keputusan Mahkamah Tinggi minggu lalu yang membenarkan penggunaan kalimah Allah dan tiga perkataan lain dalam kalangan bukan Islam Notis rayuan itu difa...
Sultan Johor Mahu Putrajaya Rayu Kes Kalimah Allah

Sultan Johor Mahu Putrajaya Rayu Kes Kalimah Allah

papar berkaitan - pada 18/3/2021 - jumlah : 449 hits
Sultan Johor Mahu Putrajaya Rayu Kes Kalimah Allah Sultan Johor menyeru kerajaan persekutuan meneruskan rayuan kes kalimah Allah susulan keputusan mahkamah bahawa larangan kepada orang bukan Islam oleh Kementerian Dalam Negeri adalah tidak ...
Sejak Awal Isu Kalimah Allah Yang Dimainkan Pas Umno Bukan Soal Aqidah Tetapi Politik

Sejak Awal Isu Kalimah Allah Yang Dimainkan Pas Umno Bukan Soal Aqidah Tetapi Politik

papar berkaitan - pada 12/3/2021 - jumlah : 321 hits
March 12 2021 KALIMAH ALLAH DAN KONSEP KALIMATUN SAWAA Sejak awal isu Kalimah Allah yang dimainakan UMNO dan PAS bukanlah menyentuh soal Aqidah Tetapi Politik Sudah lama Sabah dan Sarawak dibenarkan menggunakan Kalimah Allah di dalam Bible ...
Penganut Kristian Boleh Guna Kalimah Allah Dalam Penerbitan Agama Mahkamah Tinggi M 039 Sia

Penganut Kristian Boleh Guna Kalimah Allah Dalam Penerbitan Agama Mahkamah Tinggi M 039 Sia

papar berkaitan - pada 10/3/2021 - jumlah : 171 hits
Images KONGSI ARTIKEL KUALA LUMPUR Mahkamah Tinggi di sini hari ini memutuskan bahawa penganut agama Kristian di seluruh negara boleh menggunakan kalimah Allah dan tiga perkataan Arab yang lain dalam penerbitan
Hadi Islam Tak Halang Orang Lain Guna Kalimah Allah

Hadi Islam Tak Halang Orang Lain Guna Kalimah Allah

papar berkaitan - pada 10/3/2021 - jumlah : 286 hits
Presiden PAS Abdul Hadi Awang berkata Islam tidak menghalang penganut agama lain menggunakan kalimah Allah dalam amalan mereka walaupun tidak mencapai maksud asal bahasa al Quran Sambil menyatakan rasa kesalnya bahawa kerajaan Umno BN menja...
Isu Kalimah Allah Perpecahan Umat Islam Negara Jadi Punca

Isu Kalimah Allah Perpecahan Umat Islam Negara Jadi Punca

papar berkaitan - pada 11/3/2021 - jumlah : 180 hits
PERPECAHAN dan tidak sehaluan yang berlaku dalam kalangan umat Islam di negara ini dikatakan menjadi punca kepada isu kalimah Allah Sebaliknya penganut agama Kristian pula dilihat bersatu dalam memperjuangkan penggunaan kalimah Allah dalam ...
Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Is Now A Good Time To Buy Property In 2024

Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Tiga Lelaki Bakar Anak Kucing Diburu Polis

Dap Leader Unsurprised By Mca S Decision To Not Campaign For Its Candidate

Banjir Besar Dubai 2024 Ustaz Azhar Idrus



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Sempena Mother S Day Enfagrow A Mindpro Menjemput Semua Ibu Ibu Untuk Hasilkan Lagu

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Power Of Storytelling In Marketing

Lirik Lagu Berharap Kau Kembali Fabio Asher

Bisikan Setan

Buah Berangan Snek Sihat Keluarga Manfaat Pada Kesihatan