Wajarkah Sekolah Vernakular Dan Dong Zong Ujud Dinegara Ini Mereka Kian Rasis


Penyata Razak kian malap, kita dibakar api perkauman
Setahun sebelum kemerdekaan Tun Razak melalui Penyata Razak 1956 menyatakan:

“...tujuan dasar pelajaran hendak menyatukan budak-budak daripada semua bangsa di dalam negeri ini dengan memakai satu peraturan pelajaran yang meliputi semua bangsa dengan menggunakan bahasa kebangsaan sebagai bahasa pengantar yang besar,walaupun perkara ini tidak dapat dilaksanakan dengan serta merta melainkan hendaklah diperbuat dengan beransur-ansur.” (Federation of Malaya 1956: Perenggan 12)

Laporan Penyata Razak 1956 ialah kesinambungan dari Laporan Penyata Fen-Yu (1951) yang menolak cadangan pendidikan satu aliran yang dicadangkan dari Laporan Barnes 1950.

Justifikasi cadangan pihak kolonial dengan Laporan Barnes ialah untuk mengekang pengaruh Komunis di sekolah-sekolah vernakular terutama sekolah-sekolah Cina dan usaha mewujudkan pendidikan monolingualisme.

Penyata Razak menjadi paksi kepada dasar pendidikan hari ini sehingga ia menjadi Akta Pelajaran 1957
Namun harus diingat ketika Laporan Barnes dibentangkan pada tahun 1950 dan ia ditolak oleh pejuang tegar pendidikan Cina sehingga tertubuhnya Gabungan Persatuan Guru Sekolah Cina Se-Malaya (Jiao Zong).

Pelaksanaan cadangan Ordinan Pelajaran 1952 dan Kertas Putih 1954 pula melahirkan Persekutuan Persatuan Lembaga Pengurus Sekolah Cina Se-Malaya (Dong Zong).

Di sinilah cabaran besar untuk merealisasikan apa yang diungkapkan oleh Tun Razak melalui Penyata Razak 1956.

Laporan Razak 1956 menggariskan beberapa perkara penting kepada dasar pendidikan kita iaitu penyatuan semua kaum menggunakan satu kurikulum kebangsaan dan meletakkan bahasa Melayu sebagai pengantar.

Inilah inti pati utama dan dasar yang harus difahami dan dimengerti oleh semua pihak tidak kira apa bangsa, warna kulit, agama dan ras.

Kita mesti disatukan dalam satu sistem dan menjunjung bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar teras di semua sistem persekolahan.

Namun persoalan yang masih terngiang-ngiang di benak fikiran kita, setelah kita melewati tempoh 62 tahun kemerdekaan sudahkan kita mencapai hasrat seperti yang diimpikan dari Penyata Razak 1956.

Kita masih mengekalkan sistem pendidikan vernakular yang mengakibatkan perpaduan dan keharmonian kita rapuh.

Polarisasi kaum
Kita dibesarkan dalam sistem pendidikan yang membentuk semangat prejudis dan rasis sejak di usia kecil lagi ketika dibangku sekolah rendah bahkan di peringkat prasekolah (tadika) lagi.

Keadaan ini mewujudkan polarisasi kaum dan mengheret kepada ketegangan kaum sepertimana yang terjadi dalam peristiwa 13 Mei 1969.

Matlamat kesatuan bangsa dan perpaduan kaum yang diimpikan dari Penyata Razak 1956 kian malap dan kita dibakar dengan sentimen api perkauman yang menebal dek kerana semua pihak memikirkan kepentingan sendiri dan menjaga tembolok politik masing-masing.

Isu bahasa Melayu yang menjadi teras utama bahasa pengantar sering menjadi polemik di kalangan aktivis pendidikan cina sejak tahun 1950.

Tindakan mereka yang mempertikaikan usaha memupuk perpaduan melalui satu bahasa yang tunggal telah merencatkan hasrat penyata Tun Razak.

Isu pengktiran UEC dan kes pelaksanaan tulisan Jawi dalam buku teks tahun 4 di SJK(C) dan SJK(T) adalah bukti penentangan konsisten kelompok ini terhadap Perkara 152 Perlembagaan Persekutuan yang jelas menyatakan bahawa “bahasa kebangsaan ialah bahasa Melayu”.

Penentangan ini adalah lanjutan siri-siri penentangan sebelum ini seperti pelaksanaan Skim 3M, penggunaan Bahasa Kebangsaan Dalam Perhimpunan Sekolah dan isu Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI).

Sedangkan pihak kerajaan telah memperkukuhkan kedudukan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan melalui Akta Bahasa Kebangsaan 1963/67 dan Penyata Rahman Talib pada tahun 1960.

Amat menyedihkan setelah kita mencapai kemerdekaan ke-62 tahun, masih terdapat generasi muda daripada kaum Cina tidak tahu dan fasih berbahasa Melayu.

Akibatnya generasi ini akan sentiasa berkonfrantasi dan menidakkan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan.

Sudah tiba masanya kita kembali kepada asas yang digariskan oleh Penyata Razak 1956 untuk mewujudkan sekolah satu aliran yang menggunakan satu kurikulum dan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar tanpa menolak kepentingan mempelajari bahasa-bahasa lain.

Ramai cerdik pandai kita termasuk pemikir dari kalangan bukan Melayu menyuarakan hasrat ini seperti Profesor Teo Kok Seong, Felo Utama Institut Kajian Etnik Universiti Kebangsaan Malaysia, tokoh sejarah mendiang Prof Emeritus Tan Sri Khoo Kay Kim, Tan Sri Ghafar Mahmud bekas KPPM dan Mufti Perak Harussani Zakaria.

Bekas menteri di Jabatan Perdana Menteri, Abdul Wahid Omar pernah menyatakan bahawa keharmonian kaum di negara ini perlu bermula seawal sekolah lagi dan sekolah satu aliran ini mampu menjamin pertumbuhan ekonomi melalui perpaduan kaum yang lebih kukuh dan menyakinkan.

SMK Victoria, MTB Sungai Besi model terbaik
Antara model terbaik sekolah satu aliran ialah SMK Victoria dan Maktab Tentera Diraja (MTD) Sungai Besi.

Sekolah seperti ini mempunyai pelajar pelbagai kaum dan mereka diajar cara memahami dan menghormati budaya dan adat masing-masing menggunakan bahasa Melayu sebagai medium pengajaran dan pembelajaran tanpa mengenepikan bahasa-bahasa lain.

Antara kritikan keras Prof Dr Teo Kok Seong berhubung kegagalan kita memupuk perpaduan melalui wadah pendidikan ialah tiada keberanian politik di kalangan pemimpin kita.

Pemimpin politik kita perlu berjiwa besar untuk mengatasi persoalan ini jika kita mahu memerdekakan pendidikan kita.

Ambillah kejayaan negara Indonesia dan Singapura yang berjaya membina perpaduan bangsa melalui sekolah satu aliran.

Semuanya ini perlukan iltizam politik dari semua pihak untuk melihat kemajuan negara dan generasi akan datang.

Di Malaysia, kita tidak melihat semangat kebangsaan dan patriotisme yang tinggi di kalangan rakyat.

Walaupun kita sudah 62 tahun merdeka, bahasa Melayu masih terpinggir di kalangan rakyat Malaysia dan perpaduan kita renggang.

Apa makna kemerdekaan jika kedaulatan bahasa kebangsaan dipinggirkan?

Apa makna kemerdekaan jika perpaduan dikesampingkan dan apa makna kemerdekaan jika keluhuran perlembagaan diketepikan?

Inilah masalah pokok kita bersama yang belum diselesaikan.

Ketika merasmikan Istiadat Konvokesyen Ke-48 Politeknik Ungku Omar, Sultan Perak Sultan Nazrin Muizzuddin Shah pernah bertitah:

“Anak muda hendaklah memahami dan menghayati pentingnya faktor perpaduan dan pentingnya setiap kaum menghargai serta menghormati kehadiran masing-masing.

“Adalah penting mengelak daripada melakukan perkara-perkara yang boleh mengguris perasaan,menidakkan hak sesuatu kaum atau melanggar perkara-perkara asas yang telah dipersetujui semasa penggubalan perlembagaan merdeka.”

Semua pihak perlu akur dengan saranan dan nasihat titah diraja Sultan Nazrin Muizzuddin Shah.

Kita perlu kembali menghayati semangat dan roh Penyata Razak jika kita mahu mewujudkan perpaduan melalui wadah pendidikan.

Sampai detik ini dan menjelang 31 Ogos nanti, merdekakah pendidikan kita. Tepuk dada tanyalah hati nurani kita dan berfikirlah dengan akal dan jiwa yang merdeka.

Oleh: Mohd Azizee Hasan

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://tungkaranhati.blogspot.com/2019/08/wajarkah-sekolah-vernakular-dan-dong.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Dong Zong Rasis Kata Tun Mahathir Terhadap Gabungan Sekolah Cina Berkenaan

Dong Zong Rasis Kata Tun Mahathir Terhadap Gabungan Sekolah Cina Berkenaan

papar berkaitan - pada 13/8/2019 - jumlah : 402 hits
Sumber dari Google dan MalaysiaKiniBerhubung isu pengenalan tulisan jawi dan seni khat di sekolah vernakular pengenalan tersebut mendapat tentangan dari Gabungan jawatankuasa Sekolah Cina kerana menganggap pengenalan berkenaan adalah satu b...
Kit Siang Kata Tanggapan Dong Zong Rasis Salah

Kit Siang Kata Tanggapan Dong Zong Rasis Salah

papar berkaitan - pada 14/8/2019 - jumlah : 202 hits
Lim Kit Siang berkata kenyataan Kementerian Pendidikan sebelum ini yang masih menyambut baik pandangan berhubung pengenalan kaligrafi Jawi di sekolah sekolah vernakular masih dibuka untuk perundingan lanjut mengenai perkara itu Dalam kenyat...
Sayang Betul Dap Dengan Dong Zong Rasis Ni Apakah Dap Turut Rasis

Sayang Betul Dap Dengan Dong Zong Rasis Ni Apakah Dap Turut Rasis

papar berkaitan - pada 14/8/2019 - jumlah : 638 hits
DAP malam tadi mempertahankan kumpulan pendidikan Cina Dong Zong yang dibidas Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad sebagai rasis susulan kontroversi pengajaran seni khat di sekolah sekolah aliran Setiausaha Agung Lim Guan Eng dalam kenyataan...
Dong Zong Pm Sifatkan Gabungan Berkenaan Sebagai Rasis

Dong Zong Pm Sifatkan Gabungan Berkenaan Sebagai Rasis

papar berkaitan - pada 14/8/2019 - jumlah : 262 hits
JOHORTIMES MY Please Subscribe to JohorTimes Youtube https www youtube com channel UCBGyB6bgPwLLTOahiWTGuFQ Facebook https www facebook com johortimes my Twitter https www twitter com JohorTimes Instagram https www instagram com JohorTimes ...
Tun M Label Dong Zong Rasis

Tun M Label Dong Zong Rasis

papar berkaitan - pada 14/8/2019 - jumlah : 299 hits
Kumpulan pendesak Cina tak pernah setuju dasar pendidikan negara Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad LANGKAWI Tun Dr Mahathir Mohamad menyifatkan Gabungan Jawatankuasa Sekolah Sekolah Cina sebagai rasis kerana tidak pernah bersetuju den...
Salah Dr M Gelar Dong Zong Rasis Kata Kit Siang

Salah Dr M Gelar Dong Zong Rasis Kata Kit Siang

papar berkaitan - pada 14/8/2019 - jumlah : 326 hits
MALAYAIAKINI Penasihat DAP Lim Kit Siang berkata perdana menteri adalah salah apabila menggelarkan pertubuhan pendidikan Cina Dong Zong sebagai rasis Bagaimanapun katanya Dong Zong juga salah apabila mendakwa pembelajaran tulisan Jawi dalam...
Kita Bukan Rasis Tetapi Ia Tak Perlu Dipaksa Masuk Dalam Sukatan Pelajaran Presiden Mca Pertahankan Dong Zong

Kita Bukan Rasis Tetapi Ia Tak Perlu Dipaksa Masuk Dalam Sukatan Pelajaran Presiden Mca Pertahankan Dong Zong

papar berkaitan - pada 13/8/2019 - jumlah : 440 hits
Susulan kenyataan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad menyifatkan Dong Zong sebagai pertubuhan rasis Presiden MCA Wee Ka Siong tampil mempertahankan pertubuhan itu Wee berkata bantahan terhadap pengenalan tulisan jawi dan seni khat itu ...
Dong Zong Rasis Tak Pernah Bersetuju Dengan Dasar Pendidikan Negara Pm

Dong Zong Rasis Tak Pernah Bersetuju Dengan Dasar Pendidikan Negara Pm

papar berkaitan - pada 13/8/2019 - jumlah : 312 hits
The ReporterJulai lalu Persatuan Gabungan Jawatankuasa Sekolah Cina dan Gabungan Persatuan Guru Guru Sekolah Cina Malaysia membantah keputusan kerajaan melaksanakan penggunaan tulisan jawi dan seni khat ke dalam buku teks di semua sekolah D...
Dong Zong Rasis Tak Pernah Suka Melayu Tun M

Dong Zong Rasis Tak Pernah Suka Melayu Tun M

papar berkaitan - pada 13/8/2019 - jumlah : 526 hits
Tun Dr Mahathir Mohamad menyifatkan Persatuan Gabungan Jawatankuasa Sekolah Cina sebagai rasis kerana tidak pernah bersetuju dengan apa jua keputusan kerajaan Perdana Menteri berkata Dong Zong sejak dahulu lagi sering membantah termasuk ket...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Drama Anggun Mikayla

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Hukum Berbuka Puasa Di Bulan Ramadhan Dan Cara Bayar Fidyah

Arul Rasheed Feat Shana Abella Gemersik Aidilfitri Chord

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Di Ambang Inflasi Bagaimana Dow Jones Dan S P Bertindak Untuk Sesi Ketiga Berturut Turut



Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo

Biodata Abdul Qawiy Aro Qawiyaro Personaliti TikTok Islamik

10 Fakta Biodata Siti Khadijah Halim Pelakon Drama Berepisod Wanita Syurga TV3 Gandingan Redza Rosli


Bersahur Dengan Sup Ayam Simple Tapi Sedap

The Ultimate Home Cycling Adventure Beaches Mountains And Music

Potong Ikan Keluar Api

Kp Umno Tidak Perlu Layan Teguran Dari Sikitol Kluster Pengkhianat

Rights Group Calls For Police Probe Into Inciting Statements On Allah Socks

In Src International Civil Suit Former Director Says Najib Was Chess Grandmaster In Company S Scheme Of Things