Wahai Anak Sulung Perempuan Bahu Hatimu Harus Sentiasa Kuat


Wahai Anak Sulung Perempuan, Bahu & Hatimu Harus Sentiasa Kuat. Menjadi anak perempuan pertama dari sebuah keluarga sangat berat, di samping sebagai tulang belakang keluarga, anak pertama juga biasanya sangat kuat dan tegar motivasi dirinya. Walau bermacam cabaran sebagai anak sulung dengan masalah jantinanya sebagai perempuan, namun kamu tetap mempunyai banyak kelebihan.
Tiada yang tahu bagaimana proses perjuangannya dan walaupun kadang-kadang menangis sendirian, dia tertatih berusaha, bekerja keras demi nasib untung dirinya dan keluarga. Tiada tempat meminta tolong bagi anak pertama, kecuali dirinya sendiri dan Tuhan.
Tiada tempat meminta yang akan menjadikannya payah, tiada tempat merengek yang akan membuatnya nampak lemah. Ketika terpaksa meminjam pada kawannya, hati kecilnya selalu berteriak, “Saya harus cepat berjaya agar kelak mampu untuk bantu orang lain juga.”
Ya, dibentuk berdikari atau terbentuk berdikari!
Menurut kajian, anak pertama perempuan berpotensi lebih hebat dari anak pertama lelaki. Ini mungkin kerana ketika anak pertama perempuan merasakan pahit kehidupannya sewaktu masih kecil, naluri keibuan memanggilnya untuk tidak membiarkan anak-anaknya kelak menderita sepertinya.
Karakteristik anak pertama biasanya lebih dewasa, bijaksana dan memiliki banyak pengetahuan yang jarang diutarakan. Dalam hal ini anak pertama memiliki pola pemikiran yang kritikal sehingga daya analisanya sangat kuat. Anak pertama biasanya selalu melanjutkan pendidikan sehingga institusi tinggi dan berharap dapat membahagiakan kedua orang tuanya dan saudaranya kelak.
Berkat Anak Sulung Perempuan “Keberkatan yang paling banyak bila anak itu ialah seorang perempuan, anak perempuan itu mendapat banyak Keberkatan daripada Allah سبحانه وتعالى Khususnya kalau anak pertamanya ialah perempuan. Rasulullah صلى الله عليه وسلم Bersabda, Diberkati oleh Allah سبحانه وتعالى yang anak pertamanya ,anak sulungnya itu ialah perempuan. Dapat Doa Khusus dari Rasulullah صلى الله عليه وسلم
Kerana itu Para Salafus Solehin رضي الله عنهم وأرضاهم, kalau mereka sudah Kahwin, mereka memohon kepada Allah سبحانه وتعالى, Yaa Allah berikanlah anak aku yang pertama perempuan. Kenapa Para Salafus Solehin doa macam tu? kerana nak Doa Khusus dari Rasulullah صلى الله عليه وسلم .
1. Seorang yang jujur Kamu selalu berlaku jujur terhadap kedua ibubapa kamu, jadi jujur adalah sifat semulajadi yang kamu miliki. Inilah sebabnya kamu sesuai menjadi isteri idaman setiap jejaka di luar sana. Siapakah yang tak mahu seorang isteri yang.
 
2. Optimis dan berdikari
Dilahirkan sebagai anak perempuan sulung, kamu seorang yang berdikari. Bukan sahaja dapat membela nasib kamu sendiri malah dapat membela nasib adik-adik kamu serta keluarga kamu sendiri. Sebab itulah kamu menjadi idaman lelaki.
Perempuan itu diperlukan bukan sahaja untuk kecantikkan secara fizikal sahaja. Oleh kerana kamu anak sulung, kamu memiliki tanggungjawab untuk menjaga adik-beradik selain mampu menjaga diri sendiri sekaligus dalam mengurus hal ehwal adik-beradik.
4. Biasanya Pandai Memasak Sifat keibuan untuk menjaga keluarga biasanya ada pada diri kamu. Bukan sahaja kelebihan memasak, selari dengan sifat lembutnya juga membuatkannya menjadi isteri idaman lelaki.
5. Pendengar Yang Baik
Oleh sebab kamu sudah terbiasa mendengar celoteh-celoteh dari adik-adikmu, jelas sekali bahawa kamu seorang pendengar yang baik. Mendengar keluh-kesah adikmu malah kamu juga dianggap isteri idaman kerana kemampuan kamu untuk mengendalikan segala situasi masalah.
6. Calon Ibu Terbaik
Sebagai anak sulung perempuan, yang sudah terbiasa menjaga adik. Apabila terbiasa dengan menjaga adik-beradik, jelas kamu mempunyai sikap bertanggungjawab.
7. Terkenal Atas Kerajinannya Selalu membantu ibubapa membersihkan rumah dikala ibu bapa kamu keluar atau pergi berkebun di belakang rumah. Kamu melakukannya dengan ikhlas dan bersemangat kerana anak sulung perempuan juga adalah tumpuan keluarga. Ini membuktikan kamu seorang anak yang rajin yang tidak harus diperselekehkan.
Jangan peduli apa-apa orang nak kata kepada dirimu kerana kamu adalah seorang kakak yang baik untuk adik-adikmu.
Sumber: Bukan aku
Anak Kedua Ni Lebih Comel. Betul Ke? Biasanya Anak Kedua Ni Lebih Comel. Betul Ke? Begitulah, hampir sebagian besar anak kedua atau anak tengah tidak pernah di sebut-sebut dan bahkan kerap dilupakan begitu saja. Bukan hanya saat anak kedua masih anak-anak atau bahkan saat masih balita. Tetapi ketika anak kedua menjadi tumbuh menjadi dewasa, hal ini kerap terjadi. Ketika ada acara keluarga, anak kedua akan sangat jarang ditanyakan.
1. Anak Kedua Paling Berbeza
Fakta anak kedua yang pertama adalah paling berbeda. Pada kenyataannya, diakui atau tidak setiap anak pasti akan selalu berjuang untuk mendapatkan atensi serta afeksi dari kedua orangtuanya.
Dengan adanya perhatian yang diberikan orangtua ini, sering menjadikan anak kedua berfikir untuk melakukan suatu hal yang lain dari saudara-saudaranya, bahkan secara penampilan. Inilah yang menjadikan anak kedua paling berbeda dari anak kesatu maupun lainnya.
2. Anak Kedua Merasa Terasingkan
Fakta anak kedua yang selanjutnya adalah mereka akan merasa tersaing di dalam keluarganya sendiri. Hal tersebut disebabkan biasanya anak pertama akan memperoleh rasa antusias dan perhatian jauh lebih besar yang diberikan dari kedua orangtua.
Oleh kerana ini pertama kalinya mereka mempunyai seorang anak. Dari rasa cinta juga antusias yang dalam, maka timbul tuntutan dari kedua orangtua bahwa anak pertama harus lebih sukses, harus bisa menjadi panutan untuk adik-adiknya, harus ini dan harus itu.
Oleh sebab itu, segala sesuatu yang berhubungan dengan anak pertama selalu menjadi perhatian orangtua. Bahkan anak terakhir atau si bungsu juga sering menjadi bahan perhatian yang lebih, karena dianggap paling kecil dan harus mendapatkan bantuan dari kakak-kakaknya.
3. Anak Kedua Sangat Peramah
Anak kedua sangat tahu rasanya bersaing dan tidak berkawan. Oleh sebab itu, anak kedua suka bekerja dengan orang lain dan sangat cinta akan persahabatan. Anak kedua akan terus selalu berusaha untuk menyenangkan orang lain, bahkan akan terus berusaha untuk terus menjadi perekat atau penjaga persahabatan.
Namun, hal ini juga yang menjadikan anak kedua tidak pandai bahkan tidak berani dalam mengambil satu keputusan dalam segala hal, terutama dalam hal yang berhubungan dengan dirinya sendiri.
The post Wahai Anak Sulung Perempuan, Bahu & Hatimu Harus Sentiasa Kuat! appeared first on .


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.apakes.com/wahai-anak-sulung-perempuan-bahu-hatimu-harus-sentiasa/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Anak Sulung Perempuan Biasanya Seorang Yang Jujur

Anak Sulung Perempuan Biasanya Seorang Yang Jujur

papar berkaitan - pada 25/11/2018 - jumlah : 458 hits
Anak Sulung Perempuan Biasanya Seorang Yang Jujur Menjadi anak perempuan pertama dari sebuah keluarga sangat berat di samping sebagai tulang belakang keluarga anak pertama juga biasanya sangat kuat dan tegar motivasi dirinya Walau bermacam ...
Rahim Perlu Dijaga Sejak Kecil Dr Hamid Arshat Mohon Berikan Anak Perempuan 3 Makanan Ni

Rahim Perlu Dijaga Sejak Kecil Dr Hamid Arshat Mohon Berikan Anak Perempuan 3 Makanan Ni

papar berkaitan - pada 9/12/2018 - jumlah : 429 hits
Sebagai wanita kita sebenarnya perlu mengamalkan penjagaan kesihatan dalaman daripada awal lagi dan wajib mengamalkan penjagaan awal ini kepada anak anak perempuan walaupun mereka masih kecil Begitu juga yang disarankan oleh Dr Hamid Arshat...
Biarlah Orang Nak Kata Saya Bagi Anak Perempuan Free Saya Tak Kisah Ayah

Biarlah Orang Nak Kata Saya Bagi Anak Perempuan Free Saya Tak Kisah Ayah

papar berkaitan - pada 4/12/2018 - jumlah : 614 hits
Bila sebut mengenai majlis perkahwinan ramai yang akan terfikir mengenai kenduri dan jamuan secara besar besaran di dewan ataupun di hotel hotel mewah Biarlah Orang Kata Saya Bagi Anak Perempuan Free Saya Tak Kisah AYAH nangtime comItulah s...
Tamat Sudah Alam Tadika Anak Sulung

Tamat Sudah Alam Tadika Anak Sulung

papar berkaitan - pada 30/11/2018 - jumlah : 572 hits
Assalamualaikum Pejam celik besar dah anak dara nan sorang tu Rasa macam baru semalam daftar tadika tiba dah habis halahh halahh So tahun ni kami attend lagi majlis ihtifal tadika kaklong Tahun sebelum ni datang sebab kaklong dapat anugerah...
Tempat Tempat Menarik Harus Dikunjungi Musim Cuti Sekolah Ini Bersama Anak Anda

Tempat Tempat Menarik Harus Dikunjungi Musim Cuti Sekolah Ini Bersama Anak Anda

papar berkaitan - pada 23/11/2018 - jumlah : 432 hits
Tempat tempat Menarik Harus Dikunjungi Musim Cuti Sekolah Ini Bersama Anak AndaAssalamualaikum dan salam sehati sejiwa semua Seperti yang kita tahu ibu negara Malaysia merupakan sebuah kota raya yang hidup tidak kira siang atau malam Di sek...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Tukar Kanta Mata Untuk Melihat Seni Politik Anwar

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

Menu Tengahari Ikan Talang Goreng Bawang Bendi Tumis Air

Terkahwin Adik Beradik Sendiri Tanpa Sengaja Apa Status Anak Sumbang Mahram

6 Ciri Harimau Jadian

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji