Wahai 10 4 Juta Pelabur Melayu Rm2 7 Bilion Duit Labur Tuan Tuan Sudah Lebur


 Yang berikut adalah berita 28 Disember 2021 berkenaan dividen ASB:





PNB / ASNB  payout 5 sen per unit for ASB for 2021 4.25 sen + bonus 0.75 sen total RM8.9b for 10.4m ASB holderstotal income distribution RM168.5b since 1990
Dividen ASB hanya 4.25 sen campur bonus 0.75 sen maka jumlahnya 5 sen sahaja.
Ada pula orang yang mengatakan bahawa dividen ASB 5 sen ini lebih baik daripada Fixed Deposit rate atau pulangan daripada simpanan Fixed Deposit. 

Ini bukan perbandingan yang betul. Ini bukan perbandingan buah apple dengan buah apple. 
PNB bukan bank yang simpan duit Fixed Deposit tuan-tuan. PNB adalah institusi yang menjalankan perniagaan amanah saham atau unit trust. Sebenarnya juga fund manager atau pengurus dana awam.
Maka PNB harus membuat perbandingan prestasi mereka dengan unit trust yang lain. Yang berikut adalah Top 5 Unit trust dalam negara kita pada tahun 2021:
Top Performing Unit Trust Funds in Malaysia 2021! (loanstreet.com.my)




Pada tahun 2021 kesemua Top 5 unit trust di Malaysia menjana returns melebihi 30% !!
Tetapi PNB juga telah mengalami "kemerosotan besar" dalam nilai pelaburan RM2.7 Billion dalam sebuah syarikat tempatan. Yang berikut adalah berita daripada akhbar The Edge:






https://www.theedgemarkets.com/article/cover-story-pnbs-investment-ailing-sapura-energy

Sept 2018, debt-ridden Sapura announced PNB shareholding 40% PNB largest shareholder of the companyPNB forked out RM2.67b lifeline to Sapura EnergySapura Energy’s stock now trading below 10 sen (4.5 sen sahaja!!)PNB sitting on huge paper lossits 40% stake in Sapura market value of only RM400m 
On its paper loss, PNB president and group chief executive Ahmad Zulqarnain Onn says, “I do wish to highlight that it is actually a very small investment. At current market price, it is actually less than 1% [of PNB’s total assets under management, which stood at RM337 billion at end-October].
Al kisahnya begini Tuan-Tuan. Sapura Energy telah mula mengalami kemerosotan bisnes dan kekangan kewangan sejak beberapa tahun. 
Pada 2018 PNB telah mengambil duit Tuan-Tuan sebanyak RM2.7 Billion dan melabur duit itu dalam syarikat Sapura. Itu yang bermaksud 
PNB forked out RM2.67b lifeline to Sapura EnergyLifeline juga maksudnya tali hayat. Atau oksigen untuk bernafas. Atau bailout. Lebih kurang sama lah. 
CEO PNB pula cakap secara cool saja. Walaupun "rugi" paper-loss lebih RM2 billion itu CEO PNB kata : 
"I do wish to highlight that it is actually a very small investment. At current market price, it is actually less than 1% [of PNB’s total assets under management, which stood at RM337 billion at end-October"

Jadi PNB mempunyai banyak duit lah - lebih RM337 Billion. Jadi kalau lah rugi RM2.0 billion pun, PNB masih ada banyak lagi duit. 
Duit Tuan-Tuan. Bukan duit bapak depa. PNB ini adalah pemegang amanah. Mereka pegang duit kita (saya pun pelabur ASB dulu).  Yang rugi "paper loss" lebih RM2.0 billion itu adalah duit kita. 
Soalannya kenapa PNB melabur begitu banyak duit dalam sebuah syarikat yang memang sudah jelas mengalami masalah? Sila lihat graph harga saham 5 tahun bagi Sapura seperti berikut:




Sapura Energy’s short-term debt RM10.88 billionSapura finance costs for six months ended July RM274.76m annualised interest payments close to RM550 million Most oil and gas industry executives, analyst fraternity sceptical about Sapura 
https://www.theedgemarkets.com/article/will-pnb-invest-more-sapura-energy
Sila lihat apabila PNB masuk melabur dalam Sapura pada Sept 2018, harga saham syarikat itu sudah pun merosot daripada hampir RM2.00 se-saham pada awal 2017. Ikut laporan The Edge, PNB telah bayar lebih RM0.40 sen bagi se-saham Sapura. 
Sekarang pula harga saham Sapura sekitar 4.5 sen sahaja. Pelaburan PNB sebanyak RM2.7 billion sudah merosot nilai (paper loss) tinggal kurang daripada RM400 million sahaja.  
Dan dengan pelaburan sebanyak RM2.7 billion itu PNB juga telah menjadi pemegang saham terbesar dalam Sapura - dengan control 40% saham syarikat yang sakit itu !! Jadi tuan-tuan 10.4 Juta pelabur ASB sekarang menjadi pemegang saham terbesar dalam Sapura. Tahniah di ucapkan. Tahniah-lah. 
Soalan yang timbul sekarang ialah sebagai pemegang saham yang terbesar dalam Sapura apakah PNB akan melabur / melebur lebih banyak dana pelaburan ASB Tuan-Tuan dalam Sapura lagi? Itu yang menjadi tanda tanya akhbar The Edge :

Edge Weekly December 20, 2021 Will PNB invest more in Sapura Energy?This article first appeared in The Edge Dec 13, 2021 cash flow problems at Sapura Energy out in the openwill 40% shareholder PNB inject more funds into Sapura Sapura Energy’s stock hit a historical low of 4.5 sen 
market cap of RM799 million for company

UOB KayHian changed call on Sapura Energy to “sell” slashed target price by 70%, ffrom 10 sen to three sen !!!UOB KayHian wrote: “We foresee selling pressure, rumours of distress low likelihood of selling assets at decent price, continued losseswe assume a worst-case bankruptcy scenario,” the research house said.
PNB’s predicament

whether PNB would participate in any future cash calls at Sapura EnergyPNB forked out RM2.68b for 40% stake in Sapura Energybanks involved in Sapura’s RM10.3b debt are Maybank, CIMB, AmBank, RHBMaybank (34%??) owned by PNB
Jadi Tuan-Tuan faham baik-baik ok sebab duit Tuan-Tuan yang terlibat.  
Latest news daripada akhbar The Edge kata Sapura makin tenat :
https://www.msn.com/en-my/money/topstories/turkeys-of-the-year-sapura-energy-bleeds-incessantly-despite-hefty-cash-calls/ar-AASDStz?ocid=msedgntp

Dan Sapura akan perlukan 'suntikan' dana wang tunai lagi untuk survive. Apakah PNB sebagai pemegang saham terbesar (40%) akan menjadi pembekal oksigen untuk lifeline Sapura lagi? 

Ingat ya, harga saham Sapura sudah jatuh daripada Gunung Beringin dan sekarang sedang bergolek di Lembah Berangan. Daripada sekitar 40 sen (harga beli oleh PNB) sekarang sekitar 4 sen sahaja. 
Dan Sapura juga berhutang lebih RM10 BILLION dengan bank, termasuk bank tempatan Maybank, CIMB, RHB di mana pemegang saham utama adalah EPF dan PNB juga. Sila baca berita berikut:
https://www.theedgemarkets.com/article/alternative-views-sapura-pnbs-expensive-folly

Sapura’s RM10.3b debt one of biggest in banking sectorMaybank led list of lenders, also CIMB, RHB, AmBankIf default, will hit banking sector badly, PNB impacted as wellbecause PNB’s cornerstone (34%??) stake in MaybankOne banker The Edge spoke to says banks’ pessimism is understandableend-July 2021 Sapura cash RM695.74m, short-term debt RM10.88b  potential impact on Sapura's 700 vendors, many bumiputera companies
Untuk makluman :
CIMB :  Pemegang saham utama Khazanah 26%, EPF 15%, PNB 12%, KWAP 6.8%
RHB : Penegang saham utama EPF 42%, PNB 6%, KWAP 6%, 
Maybank : Pemegang saham utama PNB 34%, EPF 14%, KWAP 5%, 
Jadi pelaburan PNB saja RM2.7 Billion.
Tetapi bank-bank tempatan seperti Maybank, CIMB, RHB di mana EPF, Khazanah, PNB, KWAP etc adalah pemegang saham utama, telah memberi pinjam lebih RM10.3 billion kepada Sapura.
Soalan saya : apakah semua duit ini RM10.3b + RM2.7b = RM13 Billion masih selamat? Is this money safe?
Dan berita latest (hari ini 12 Jan 2022) daripada The Edge berkata :
https://www.msn.com/en-my/money/topstories/aturkeys-of-the-year-sapura-energy-bleeds-incessantly-despite-hefty-cash-calls/ar-AASDStz?ocid=msedgntp

company suffered losses last four consecutive quarters 9 months ended Oct 2021, bled whopping RM2.28b from RM3.67b in revenueits cash end-Oct 2021 RM589.63 million, short-term debt RM10.73 billionAnnualised finance costs RM531.79mAccumulated losses swelled to RM6.91 billionhigh CEO remuneration — RM71.92m 2018, RM84.24m 2017 royalty payments RM10m a year for use of name “Sapura”

Conclusion :

Fuiyyo !!  CEO dulu dapat gaji RM72 juta (2017) dan RM84 juta (2018) !! Bayar 'royalti' untuk guna nama Sapura saja RM10 juta setahun !! 

Jadi tuan-tuan siapa yang rugi sekarang? PNB cuma syarikat amanah saham, ia itu pemegang duit tuan-tuan. Pemegang amanah. Duit RM2.7 billion itu tuan-tuan yang punya.  10.4 juta pelabur Melayu yang punya. 
Di sini ada sedikit trivia : Siapa boss PNB bila PNB melabur RM2.7 billion dalam Sapura pada tahun 2018? Jawapannya Wahid Omar. 
Wahid juga ahli 'Investment Panel' KWAP pada masa KWAP memberi pinjam RM4 billion kepada SRC (syarikat 1MDB).
Sekarang Wahid pula jadi Chairman Bursa Kuala Lumpur. 
Trivia sahaja.
Artikel ini adalah pandangan penulis dan tidak semestinya mewakili MMKtT.
By Syed Akbar Ali 

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2022/01/wahai-104-juta-pelabur-melayu-rm27.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Belanjawan Rm2 Bilion Peluang Pekerjaan Hampir Tiada Di Terengganu Azan

Belanjawan Rm2 Bilion Peluang Pekerjaan Hampir Tiada Di Terengganu Azan

papar berkaitan - pada 6/1/2022 - jumlah : 160 hits
Hampir empat tahun Terengganu di bawah pemerintahan Pas sejak Pilihan Raya Umum 2018 lalu namun tidak banyak kemajuan yang dapat dilihat Malah penglibatan pemimpin Pas dalam Kerajaan Persekutuan juga tidak membawa apa apa pertambahan peluan...
Apa Kerajaan Pas Buat Dengan Belanjawan Rm2 Bilion Terengganu

Apa Kerajaan Pas Buat Dengan Belanjawan Rm2 Bilion Terengganu

papar berkaitan - pada 5/1/2022 - jumlah : 183 hits
Hampir empat tahun Terengganu di bawah pemerintahan Pas sejak Pilihan Raya Umum 2018 lalu namun tidak banyak kemajuan yang dapat dilihat Malah penglibatan pemimpin Pas dalam Kerajaan Persekutuan juga tidak membawa apa apa pertambahan peluan...
Duit Gaza Tak Sampai Tabung Memali Bocor Tabung Rohingya Hanyut Tabung Tahfiz Rm10 Juta Jadi Asap

Duit Gaza Tak Sampai Tabung Memali Bocor Tabung Rohingya Hanyut Tabung Tahfiz Rm10 Juta Jadi Asap

papar berkaitan - pada 8/1/2022 - jumlah : 179 hits
Satu sen sumbangan berjuta ringgit pun kami tak dapat dakwa waris mangsa kebakaran pusat Tahfiz setelah 4 tahun 31 korban cedera ibu bapa terpaksa saman Kes itu sedang berjalan di mahkamah mendakwa pihak berkenaan gagal pamerkan sebarang si...
Curi Duit Rm25 Juta Pegawai Kanan Sprm Ditahan Di Penjara Simpang Renggam

Curi Duit Rm25 Juta Pegawai Kanan Sprm Ditahan Di Penjara Simpang Renggam

papar berkaitan - pada 30/12/2021 - jumlah : 294 hits
Polis menahan seorang daripada tiga pegawai kanan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia yang dikaitkan dengan kehilangan barang kes iaitu wang tunai berjumlah RM25 juta yang disita badan itu Timbalan Ketua Polis Negara Razarudin Husain ber...
Tiap Hari Simpan Rm2 Dapat Total Rm4436 Memang Terbaik Simpan Duit Cara Ni

Tiap Hari Simpan Rm2 Dapat Total Rm4436 Memang Terbaik Simpan Duit Cara Ni

papar berkaitan - pada 14/1/2022 - jumlah : 151 hits
Ragam kita menyimpan duit bukan sekadar simpan semata mata tetapi berkreatif untuk buat simpanan jadi lebih teruja Nak guna cara apa Idea kreatif ini memang puas hati Mana tidaknya dengan konsep tabungan yang diguna pakai olehnya buat simpa...
Kwsp Catat Pendapatan Pelaburan Kasar Rm48 02 Bilion

Kwsp Catat Pendapatan Pelaburan Kasar Rm48 02 Bilion

papar berkaitan - pada 11/1/2022 - jumlah : 122 hits
KUALA LUMPUR Kumpulan Wang Simpanan Pekerja mencatatkan pendapatan pelaburan kasar sebanyak RM48 02 bilion bagi sembilan bulan pertama berakhir 30 September 2021 meningkat 7 7 peratus daripada RM44 60 bilion yang direkodkan pada tempoh yang...
Pelik Ph Tak Gesa Dedah Individu Disogok Dalam Penyelesaian Rm16 Bilion Goldman Najib

Pelik Ph Tak Gesa Dedah Individu Disogok Dalam Penyelesaian Rm16 Bilion Goldman Najib

papar berkaitan - pada 10/1/2022 - jumlah : 122 hits
Pelik PH tak gesa dedah individu disogok dalam penyelesaian RM16 bilion Goldman Najib Najib Razak membangkitkan persoalan berhubung penyelesaian RM16 6 bilion Goldman Sachs Group Inc dengan Putrajaya mengenai skandal 1MDB Beliau dalam catat...
Firma Abu Dhabi Dakwa As 1 4 Bilion Wang 1mdb Hilang

Firma Abu Dhabi Dakwa As 1 4 Bilion Wang 1mdb Hilang

papar berkaitan - pada 12/1/2022 - jumlah : 178 hits
Satu lagi pendedahan terbaru dari Wall Street Journal Malaysia s 1MDB Fund Scandal Spreads to U A E Artikel ada diterjemah oleh TMI Abu Dhabi dakwa AS 1 4 bilion daripada 1MDB hilang lapor WSJ Sebuah dana pelaburan kerajaan Abu Dhabi mendak...
Thailand Beli Empat Jet Pejuang Bernilai Rm1 7 Bilion

Thailand Beli Empat Jet Pejuang Bernilai Rm1 7 Bilion

papar berkaitan - pada 15/1/2022 - jumlah : 146 hits
SEBUAH jet pejuang jenis F 35 dirakam sedang terbang di udara Lockheed Martin BANGKOK Tentera Udara Diraja Thailand mengesahkan bahawa Kabinet negara itu pada Selasa telah bersetuju menyokong cadangan bagi membeli empat buah jet pertama dal...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Asan Lembu The Movie

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Menu Sahur

Terkejut Jumpa Segenggam Paku Dalam Lemang

Pemain Newcastle Tonali Dituduh Melanggar Peraturan Pertaruhan Bahasa Inggeris

Akmal Sokong Mb Johor Tularkan Isu Kesesakan Tambak Johor

Tanding Solo Pilihan Akhir Jika Umno Mahu Kembali Tadbir Sabah Kata Penganalisis

Netizen Sebak Tengok Anak Lap Air Mata Bella Astillah Ayden Macam Dah Biasa Mesti Mak Dia Selalu Nangis