Virus Bacteriofaj Pembunuh Bakteria Jahat Yang Mampu Menggantikan Antibiotik Moden


Kebarangkalian untuk anda terdedah kepada virus berbahaya seperti Ebola adalah lebih rendah daripada risiko anda untuk menerima jangkitan daripada bakteria 'biasa' yang berada di persekitaran dan mempunyai kerintangan terhadap antibiotik.


Bakteria 'biasa' yang dimaksudkan ialah spesies bakteria seperti Staphylococcus aureus yang boleh didapati hidup sebagai flora normal pada kulit anda.

Sebuah artikel dari agensi akhbar BBC melaporkan bahawa, menjelang tahun 2050 akan datang, akan lebih ramai jumlah pesakit yang akan mati akibat jangkitan bakteria yang mempunyai kerintangan terhadap antibiotik, daripada kematian pesakit akibat penyakit kanser.

Ini kerana, lebih banyak bakteria telah beradaptasi sehingga memberi kebolehan kepada bakteria-bakteria ini untuk mempunyai ketahanan atau kerintangan terhadap antibiotik.

"Superbugs to kill 'more than cancer' by 2050." -BBC

Evolusi atau adaptasi bakteria ini, telah didorong oleh penyalahgunaan antibiotik.

Sebagai contoh penyalahgunaan ialah seperti dibawah:
Memberi antibiotik kepada haiwan ternakan seperti khinzir supaya ia membesar dengan sihat dan tanpa penyakit.Pemberian antibiotik kepada pesakit demam yang disebabkan oleh virus (cold dan flu). Anda perlu tahu bahawa antibiotik, tidak berkebolehan untuk membunuh virus!
Walau bagaimanapun, disebalik permasalahan yang timbul dan semakin menekan para saintis ini untuk menghasilkan antibiotik baharu yang lebih berkesan, alam semulajadi ciptaan Tuhan mempunyai jalan penyelesaian yang boleh dikatakan lebih 'alami'.

Dan ia adalah Bakteriofaj!

Virus sebenarnya bukanlah organisma tetapi lebih mirip kepada zarah dan tidak menunjukkan ciri hidup selain kebolehan untuk membiak dalam sistem yang hidup.

Akan tetapi, oleh kerana saiznya sangat halus (0.01 mikrometer hingga 0.5 mikrometer ) dan tidak dapat dilihat di bawah mikroskop optik, kecuali dengan mikroskop elektron, maka berasaskan saiznya, virus digolongkan sebagai mikroorganisma.

Di luar sel perumah, virus wujud sebagai hablur dan apabila terdedah kepada kelembapan, virus akan 'dihidupkan' semula

Sejenis virus

Bakteriofaj adalah sejenis virus dan apabila sebut sahaja tentang virus, umum mengetahui bahawa ia memerlukan sel hidup untuk terus membiak dan bertambah jumlah.

Virus secara umumnya tidak menjalani aktiviti metabolisme (tidak makan, tidak minum, tidak berespirasi) untuk hidup. Ia juga tidak membina sebarang protein atau subunit tubuhnya sendiri.

Virus tidak menjangkiti hos untuk sumber makanan, ia menjangkiti untuk bertambah jumlah atau menghasilkan keturunan.

Struktur Virus

Virus mempunyai bahagian 'anatomi' yang terdiri dari bahagian seperti berikut:
Bahan genetik DNA atau RNA, sama ada bebenang tunggal atau berganda (single strand or double strand).Capsid, sejenis kot (lapisan) protein yang melindungi bahan genetik tersebut.Envelop yang meliputi capsid.
Virus biasanya akan menjangkiti sel hos dengan cara memindahkan bahan genetik ke dalam sel tersebut.

Sesetengah virus seperti bakteriofaj akan menyuntik bahan genetiknya kedalam hos, manakala virus denggi membiarkan dirinya ditelan (phagocytosis) oleh sel perumah, dicerna dan melepaskan bahan genetiknya ke dalam sistem sel perumah.

Setelah berjaya memindahkan bahan genetik tersebut, kebanyakan virus akan menggunakan sistem dalam sel perumah untuk membina protein-protein yang diperlukan untuk membentuk virus baru.

Ia juga menggunakan enzim dan mekanisma sel perumah untuk mereplikasi bahan genetiknya untuk dipindahkan kepada virus-virus baru.

Kemudian, partikel-partikel ini akan disusun suai untuk membentuk virus-virus baru dalam sel perumah.

Selalunya dengan bantuan sistem sel perumah juga dan akhirnya, apabila virus-virus baharu telah lengkap dihasilkan, ia akan dilepaskan kembali keluar dari sel untuk menjangkiti sel perumah lain.

Virus bakteriofaj ini sudah lama dikenali potensinya sebagai pembunuh bakteria dan boleh dikatakan sangat efektif dan efisien kerana satu kumpulan bakteriofaj itu, akan menyerang atau menjangkiti satu spesies bakteria sahaja.

Apa maksudnya? Ia bermaksud, tidak seperti antibiotik yang turut membunuh bakteria baik di dalam badan, bakteriofaj ini sangat spesifik dan tidak mengganggu bakteria baik, kerana hanya akan menyerang bakteria penyebab jangkitan sahaja.

Seterusnya, bakteriofaj ini juga tidak diketahui menyerang sel manusia. Tidak seperti virus-virus lain penyebab penyakit berbahaya.

Bagaimana Bakteriofaj Membunuh Bakteria?

Mekanisme bakteriofaj bertindak apabila berdepan bakteria adalah dengan menyuntik DNA atau RNA nya ke dalam sel bakteria tersebut.

Genetik dari bakteriofaj tersebut akan bertindak cepat dengan memprogram semula sistem 'kawalan utama' sel bakteria.

Kemudian, dengan 'kawalan utama' sudahpun 'di-hijack', ia akan menghantar arahan kepada sel bakteria yang disuntik DNA itu tadi untuk menghasilkan struktur 'tubuh' bacteriofaj yang baru.

Ibarat bakteria ini seperti sebuah kilang penghasilan bakteriofaj.

Selepas itu, bakteriofaj yang baru dihasilkan ini akan mengeluarkan sejenis enzim bagi menembusi dinding sel bakteria untuk ia melepaskan diri keluar.

Justeru, memusnahkan struktur bakteria dari dalam, seperti bom jangka, sel bakteria tersebut akan musnah dan mati dengan sendiri.

Antara kelebihan bakteriofaj (virus) ini;
Ia terdapat secara semulajadi pada alam sekitar dalam kuantiti yang sangat banyak.Ia mempunyai respon spesisifik, bermakna spesies bakteriofaj tertentu hanya akan menyerang dan memusnahkan spesies bakteria tertentu sahaja.Ia tidak dapat memberi sebarang kesan, jangkitan atau masalah kesihatan kepada manusia. Tidak seperti antibiotik di mana bakteria baik juga turut dimusnahkan.
Dan seperti yang kita tahu, bakteria mempunyai kebolehan untuk beradaptasi/berevolusi dengan situasi.

Bagi situasi bakteria kemudian menghasilkan atau menunjukkan ketahanan terhadap bakteriofaj, bakteria terpaksa mengabaikan kebolehan ketahanan terhadap antibiotik biasa. Bermakna, antibiotik biasa boleh digunakan semula.

Kesimpulannya

Kini, bidang perubatan tidak lagi hanya perlu bergantung sepenuhnya kepada antibiotik moden sebagai pembunuh bakteria.

Selain itu, dengan alternatif ini, kerintangan bakteria terhadap antibiotik (antibiotic resistant bacteria) juga dapat dielakkan.

Justeru, ia dapat meningkatkan keberkesanan rawatan antibakteria di dalam bidang perubatan.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:
Apa Sebenarnya Perbezaan Bakteria Dan Virus?Bagaimana Novel Coronavirus (2019-nCoV) Mendapat Nama?
sumber: thepatriots



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.sentiasapanas.com/2020/02/virus-bacteriofaj-pengganti-antibiotik.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Air Wudhuk Mampu Hancurkan Virus Corona

Air Wudhuk Mampu Hancurkan Virus Corona

papar berkaitan - pada 4/2/2020 - jumlah : 346 hits
Doktor spesialis penyakit dalam di Kota Makassar Dr dr Luthfi Parewangi SpPD mengatakan bahwa masyarakat Indonesia tidak perlu terlalu khawatir dengan wabah virus corona Ia menjelaskan wilayah Indonesia salah satu negara yang kaya akan air ...
China Yakin Mampu Tangani Virus Xi Jinping Beritahu Trump

China Yakin Mampu Tangani Virus Xi Jinping Beritahu Trump

papar berkaitan - pada 7/2/2020 - jumlah : 166 hits
China yakin mampu tangani virus Xi Jinping beritahu Trump Dikemas kini 2 minit yang lalu Diterbitkan pada 7 Feb 2020 3 00PM
Menangis Mampu Mengurangkan Tekanan Merawat Dan Membunuh Bakteria Di Mata

Menangis Mampu Mengurangkan Tekanan Merawat Dan Membunuh Bakteria Di Mata

papar berkaitan - pada 2/2/2020 - jumlah : 221 hits
Mungkin ada segelintir wanita di luar sana yang kerap menangis disebabkan hal hal yang boleh membuat hati terguris Mana ada wanita yang suka suka hendak menangis tanpa sebab Kadang kala bila kita gembira pun boleh membuat kita mengeluarkan ...
Virus Corona Jadi Penyelamat

Virus Corona Jadi Penyelamat

papar berkaitan - pada 6/2/2020 - jumlah : 191 hits
Virus Corona Si Pembunuh Jadi PenyelamatVirus Corona yang telah meragut beratus nyawa di China sebaliknya telah menyelamatkan seorang wanita di Jingshan China daripada menjadi mangsa rogol apabila dia berpura pura batuk dan mengatakan dia d...
Who Chief Says Widespread Travel Bans Not Needed To Beat China Virus

Who Chief Says Widespread Travel Bans Not Needed To Beat China Virus

papar berkaitan - pada 4/2/2020 - jumlah : 193 hits
CORONAVIRUS World Health Organisation chief Tedros Adhanom Ghebreyesus said on Monday there was no need for measures that unnecessarily interfere with international travel and trade in trying to halt the spread of a coronavirus that has kil...
Disabled Chinese Boy Dies While Father In Virus Quarantine

Disabled Chinese Boy Dies While Father In Virus Quarantine

papar berkaitan - pada 4/2/2020 - jumlah : 184 hits
On Weibo the hashtag 8220 The father of Hubei 8217 s cerebral palsy victim speaks out 8221 had been read 270 million times by Tuesday morning after a disabled boy died when left to fend for himself after his father was quarantined 8211 AFP ...
Hiba Mungkin Kali Terakhir Bersua Pasangan Warga Emas Positif Virus Wuhan Berpegangan Tangan Ucap Selamat Tinggal

Hiba Mungkin Kali Terakhir Bersua Pasangan Warga Emas Positif Virus Wuhan Berpegangan Tangan Ucap Selamat Tinggal

papar berkaitan - pada 4/2/2020 - jumlah : 346 hits
Sepasang warga emas dipercayai pesakit koronavirus menyentuh hati warga maya apabila saling berpegangan tangan ketika sama sama terlantar di katil hospital Kedua dua pesakit dipercayai berusia 80 an itu dilihat memandang satu sama lain deng...
Reviving Abandoned Housing Projects Is Turning Nightmare To Hope

8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Penyalahgunaan Kuasa Penyakauan Harta Rakyat Oleh Mahathir Wajib Didedahkan

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Isu Buang Beras Sardin Semuanya Sudah Rosak Busuk Bekas Ahli Parlimen Kuala Krau

Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade

Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Lunch Di Don Kari Kepala Ikan Seksyen 16 Shah Alam Shah Alam Selangor

Lotter Sumandak Cantik Chord

Selangor Ph To Continue Working With Bn Despite Likely Mca Mic Polls Snub

Mahb S Sacking Of Staff With High Medical Bill Unlawful Court Rules

Decision On Sabah Pkr Chief To Be Made Soon Says Anwar

Moira World Tour 2024 Malaysia Dipilih Sebagai Lokasi Pertama