Vince Focarelli Gengster Terkenal Australia Dedahkan Kisah Hitamnya Sebelum Peluk Islam Yang Buat Ramai Terkedu


Vince Focarelli dilahirkan di Itali namun pada usianya yang kecil, beliau telah berpindah ke Australia bersama keluarganya dan membesar di sana. Vince Focarelli adalah bekas ketua gangster (kumpulan motosikal) di bahagian selatan Australia.
Difahamkan juga bahawa kumpulan tersebut adalah antara kumpulan gangster terbesar yang terdapat di Australia. Beliau sangat dihormati di kalangan ahli kumpulan dan ahli kumpulan juga amat senang dengan beliau.
Kumpulan yang diketuainya itu adalah serpihan dari kumpulan sebelumnya yang mana beliau bertindak keluar dari kumpulan asal dan bertekad menubuhkan kumpulannya sendiri.

Kumpulan baru ini mendapat sambutan dari mereka yang amat mengagumi dirinya di samping pengaruhnya yang sedia ada. Kewujudan kumpulan baru ini tidak disenangi oleh kumpulan-kumpulan yang lain dan dari rasa tidak senang inilah berlakunya huru-hara, pergaduhan serta peperangan di antara kumpulan-kumpulan ini.
Bagaimana mendapat hidayah Di dalam kehidupan Vince, beliau tidak pernah mengetahui akan Islam. Bahkan perkataan Islam itu sahaja tidak pernah singgah ke telinganya apatah lagi ingin mengetahui Islam itu sebagai sebuah agama, amatlah jauh sekali. Vince dibesarkan di dalam sebuah keluarga yang beragama Kristian (katolik).
Hidayah itu mula timbul tatkala Vince selalu meluangkan masa bersama ahli-ahlinya, duduk bersembang dengan mereka. Dalam banyak-banyak ahli yang menganggotai kumpulannya itu, terdapat sebahagiannya yang berbangsa Arab dan beragama Islam.
Perbincangan mengenai Nabi Isa A.S (Jesus) menarik minat Vince sehingga apabila diceritakan perihal Nabi Isa A.S mengikut kaca mata Islam, Vince kemudiannya mengaitkannya dengan kefahaman agama sedia adanya pada ketika itu.
Perbincangan semakin rancak pada hari-hari yang berikutnya dan sehinggalah Vince merasakan ada sesuatu yang tidak kena mengenai agama sedia ada yang sedang dianutinya. Vince merasakan ada sesuatu yang bertentangan dengan apa yang selama ini diiktikadkan.
Bagaimana tuhan itu boleh disalib sedangkan dia tuhan? Bagaimana tuhan itu boleh diusung dan diarak dalam keadaan yang amat menyedihkan? Dimanakah kekuasaan tuhan sehingga boleh diperlakukan sedemikian rupa?
Persoalan-persoalan di atas sering menghantui dirinya sehinggalah hidayah itu muncul dan Vince sendiri mengucapkan syahadah, penyaksian bahawa tiada tuhan selain Allah SWT dan Nabi Muhammad SAW itu adalah pesuruh Allah SWT. Maka di sini, bermulalah bahagian kehidupannya sebagai seorang muslim.
Pada awalnya, muslim pada nama sahaja Tidak dinafikan bahawa perjalanan seorang muslim itu pasti akan diuji. Begitulah juga keadannya Vince. Meskipun Vince telah memeluk Islam, namun dia tetap meneruskan aktiviti bersama kumpulannya. Boleh dikatakan pada waktu itu, Vince hanyalah seorang muslim pada nama dan bukan pada penghayatannya.
Menjadi ketua di dalam sebuah kumpulan gangster memerlukan dirinya sentiasa berwaspada. Kumpulan-kumpulan gangster yang lain sentiasa mencari ruang untuk menjatuhkan antara satu sama lain.
Vince tidak terlepas dalam beberapa siri pergaduhan ini dan dalam enam percubaan untuk membun0hnya, kesemuanya dia terselamat termasuklah juga satu percubaan bun0h menggunakan bom. Namun, dalam siri-siri percubaan untuk membun0h itu, salah satu daripadanya telah meragut nyawa Giovanni, anaknya.
Vince mengalami kecederaan setelah diserang hendap oleh kumpulan gangster yang lain dan ekoran dari pergaduhan tersebut yang menyaksikan aksi tembak-menembak, Vince telah dipenjarakan.

Kisah ‘bertinju’ dalam penjara Di dalam penjara, takdir Allah SWT telah menempatkannya bersama seorang senior gangster dari kumpulan yang pernah dianggotainya dahulu. Entah bagaimana, pergaduhan antara mereka berlaku dan Vince menceritakan kepada kami bagaimana dirinya melutut, berdoa kepada Allah agar diberikan kemenangan pada pertarungan kali ini.
Menyedari bahawa lawannya itu adalah seorang ahli tinju professional, ini menjadikan perlawanan tersebut amat sukar. Di atas kertas, pastilah kemenangan lebih berpihak kepada lawannya namun kuasa Allah SWT, Vince berjaya mengalahkan lawannya dalam masa yang amat singkat dan ekoran dari pergaduhan tersebut, Vince telah diasingkan ke dalam sebuah bilik tahanan yang lain yang mana Vince ditempatkan bersendiri.
Sebaik sahaja mendengar kisah beliau tersebut, kami mencelah dengan mengemukakan kisah Nabi Muhammad SAW yang bergusti dengan Rukkanah yang akhirnya ditewaskan oleh Nabi dan Rukkanah memeluk Islam. Hakikat ini menunjukkan kekuatan kita adalah daripada Allah dan milik-Nya. Benarlah bacaan zikir kita:
لَا حَوْلَ وَلَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ
Maksudnya: Tiada daya dan tiada upaya melainkan dengan izin Allah yang Maha Tinggi lagi Maha Agung.
Setelah itu, beliau dipindahkan ke sel tahanan yang lain, Vince meminta al-Quran sebagai penemannya. Di dalam penjara inilah Vince membaca al-Quran dari mula hinggalah berjaya mengkhatamkannya meskipun Vince sendiri tidak mengetahui isi kandungan al-Quran tersebut.
Sejurus sahaja mengkhatamkan bacaan al-Quran, datang warden penjara mengatakan bahawa dirinya telah bebas. Vince menghabiskan masanya selama 14 bulan di dalam penjara atas kesalahan dadah dan senjata api.
Perkara pertama yang dilakukan olehnya apabila dibebaskan dari penjara adalah dengan pergi ke masjid dan solat di dalamnya. Ekoran peristiwa-peristiwa yang telah menghambat kehidupannya, Vince mula memikirkan arah tujuan kehidupannya. Anaknya telah ma ti dibun0h dengan cara kehidupannya yang lampau.
Kehidupan yang amat tidak berbaloi untuk diikutinya semula. Bermula di sinilah Vince mula mengubah kehidupannya. Meninggalkan kumpulannya bersama segala aktiviti lampau. Vince memulakan hidup yang baru dengan membuka sebuah restoran di Australia.
Restoran yang menyediakan makanan halal dan turut menyumbang kepada masyarakat dengan memberi makan kepada gelandangan di samping amal jariah yang lain. Vince kini mendapat kehidupan yang tenang setelah kembali mengamalkan Islam dalam setiap aspek kehidupan.

Gambar Vince sewaktu berjumpa Datuk Mufti Wilayah Persekutuan, Dr. Zulkifli Mohamad al-Bakri
Vince Abdul Salam Focarelli Vince memilih Abdul Salam sebagai nama Islamnya. Apabila ditanyakan mengapa anda memilih nama Abdul Salam? Jawab Vince: “Dahulu aku banyak membuat huru-hara, kini aku seorang muslim, hamba Allah SWT. Aku tidak akan membuat huru-hara lagi.”, sesuai dengan nama yang dipilih (Salam) yang membawa maksud selamat sejahtera.
Terkini, Vince telah diarahkan untuk menjalani hukuman deportasi yang mana menjadikan dirinya tidak lagi boleh tinggal di Australia. Oleh itu, Vince telah kembali ke negara asalnya iaitu Italy dan itu tidak mematahkan semangatnya dalam berdakwah, mengajak manusia lain untuk mengenal Islam.
Kisah perubahan dirinya yang menjadi tular pada satu masa dahulu banyak dijadikan sebagai motivasi untuk melakukan perubahan dalam kehidupan bahkan membuka mata ramai pihak bagaimana Islam mampu merubah kehidupan seseorang itu.
Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih.
Sumber : harakahdaily / Ariana Rose
The post Vince Focarelli, Gengster Terkenal Australia Dedahkan Kisah Hitamnya Sebelum Peluk Islam Yang Buat Ramai Terkedu appeared first on Suara Viral Malaysia.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suaraviral.org/vince-focarelli-gengster-terkenal-australia-dedahkan-kisah-hitamnya-sebelum-peluk-islam-yang-buat-ramai-terkedu/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Banyak Warga Selandia Baru Australia Tertarik Mempelajari Islam Usai Aksi Teror

Banyak Warga Selandia Baru Australia Tertarik Mempelajari Islam Usai Aksi Teror

papar berkaitan - pada 24/3/2019 - jumlah : 243 hits
Mereka berkesempatan juga mencicipi masakan Indonesia beberapa pengunjung perempuan mencoba menggunakan kerudung dan beberapa di antaranya meminta Alquran Mereka juga melihat langsung bagaimana Umat Islam beribadah
Kisah Pilu Para Korban Brenton Tarrant Sebelum Ditembak Malah Ucapkan Halo Saudaraku

Kisah Pilu Para Korban Brenton Tarrant Sebelum Ditembak Malah Ucapkan Halo Saudaraku

papar berkaitan - pada 16/3/2019 - jumlah : 343 hits
Tragedi penembakan brutal di dua masjid di Selandia Baru Jumat masih menyisakan duka bagi publik dunia Brenton Tarrant seorang pria kulit putih asal Australia secara biadab menembaki jamaah Salat Jumat di masjid Sebanyak 49 orang meninggal ...
Alih Alih Ikut Berduka Senator Australia Justru Salahkan Umat Islam Kok Korban Yang Disalahkan

Alih Alih Ikut Berduka Senator Australia Justru Salahkan Umat Islam Kok Korban Yang Disalahkan

papar berkaitan - pada 17/3/2019 - jumlah : 253 hits
Dia justru menyalahkan umat Islam yang bermigrasi ke Australia dan New Zealand Ia beranggapan Islam identik dengan ideologi kekerasan dan biasanya umat Islam pelaku terornya
Adik Lelaki Ayana Jihye Moon Sah Peluk Islam

Adik Lelaki Ayana Jihye Moon Sah Peluk Islam

papar berkaitan - pada 12/3/2019 - jumlah : 1496 hits
Adik lelaki dari selegram berasal dari Korea Selatan Ayana Jihye Moon kini sah telahpun memeluk agama Islam Ini bermaksud Ayana akan memiliki dua orang dari ahli keluarganya yang masuk Islam selepas adik perempuannya yang baru saja menjadi ...
Masa Tu Saya Masih Jahiil Rasa Malu Pernah Hina Nabi Penerbit Filem Fitna Bersyukur Diberi Hidayah Akhirnya Peluk Islam

Masa Tu Saya Masih Jahiil Rasa Malu Pernah Hina Nabi Penerbit Filem Fitna Bersyukur Diberi Hidayah Akhirnya Peluk Islam

papar berkaitan - pada 8/3/2019 - jumlah : 306 hits
Nabi Muhammad SAW pernah berpesan sesiapa yang memeluk agama Islam dosanya yang lalu akan diampunkan ibarat bayi yang baru lahir Masa Tu Saya Masih Jahiil Rasa Malu Pernah Hina Nabi Penerbit Filem Fitna Bersyukur Diberi Hidayah Akhirnya Pel...
Tanda Indahnya Islam Lelaki Sapa Hello Brother Kepada Pengganas Sebelum Ditembak

Tanda Indahnya Islam Lelaki Sapa Hello Brother Kepada Pengganas Sebelum Ditembak

papar berkaitan - pada 16/3/2019 - jumlah : 322 hits
Tragedi hitam yang menimpa umat Islam ketika solat Jumaat di Masjid Christchurch semalam telah memberi tamparan hebat buat New Zealand yang selama ini dikenali sebagai antara negara paling selamat di dunia Namun di sebalik tragedi berdarah ...
Senator Australia Salahkan Orang Islam Atas Aksi Teroris Di Masjid New Zealand

Senator Australia Salahkan Orang Islam Atas Aksi Teroris Di Masjid New Zealand

papar berkaitan - pada 16/3/2019 - jumlah : 301 hits
Senator kontroversial Australia Fraser Anning menuai kecaman atas komentarnya mengenai aksi teror di dua masjid di New Zealand yang menewaskan 49 orang Dia menyebut penembakan massal itu menyoroti ketakutan yang bertambah atas meningkatnya ...
Gengster New Zealand Bantu Jaga Keselamatan Umat Islam Solat Jumaat

Gengster New Zealand Bantu Jaga Keselamatan Umat Islam Solat Jumaat

papar berkaitan - pada 23/3/2019 - jumlah : 309 hits
24312 SHARES Hikmah insiden minggu lepas di Christchurh bukan sahaja pihak polis menjaga keselamatan jemaah ketika solat Jumaat malahan kumpulan gengster bermotorsikal juga turut serta sama menjaga keselamatan jemaah Mungkin ini pengalaman ...
Kalau Dihentikan Bantuan Mereka Ugut Nak Viral Terkedu Baca 10 Kisah Asnaf Tak Hargai Bantuan

Kalau Dihentikan Bantuan Mereka Ugut Nak Viral Terkedu Baca 10 Kisah Asnaf Tak Hargai Bantuan

papar berkaitan - pada 23/3/2019 - jumlah : 392 hits
The ReporterGeleng kepala membaca perkongsian Tuan Faisal Ibrahim mengenai kisah kisah asnah yang dibantu tetapi langsung tidak memanfaatkan bantuan tersebut Bantuan yang diberi bukan sahaja dalam bentuk tunai malah ada yang diberi dalam be...
Aku Ceraikan Isteri Ikut Kehendak Dia Sebab Dia Tak Pandai Buat Air Ikut Tekak Keturunan Kami

Nak Rasa Cromboloni Sedap Boleh Ke Flour Crown Jitra

Stop The Drip Stay Warm A Guide To Oil Tank Replacement Services

Harga Kesihatan Memastikan Suplemen Makanan Dilindungi Di Malaysia

Don T Wait For A Leak Proactive Planning For Oil Tank Replacement

Kempen Pn Dijangka Menggila Selepas Usaha Serang Kerajaan Tak Berhasil

Kelantan Kereta Rumah Ditembak Suspek Diburu Polis

Pm Perlu Terus Tekan Untuk Menaikkan Gaji Minima Ke Rm2000



Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia


Calon Bersatu Prk Kkb Tunggang Isu Kematian Teoh Beng Hock

Buasir Otak Tv Macam Mana Nak Masuk Rumah Kalau Kunci Hilang

Pk House By 8x8 Design Studio Co In Calatagan Philippines

Melinda Dadew Humansan Chord

Tamil News Editor Served Legal Letter From Deputy Minister S Aide

Kkb Polls Boycotting The Ballot Box Unproductive Says Yeoh