Video Mata Biru Macam Pakai Contact Lens Ada Kaitan Susur Galur Afghanistan Itali


UMI Aqilah Ahmad Zailani dan Mohamad Safwan yang tinggal di Kampung Chenerai, Baling, Kedah memiliki mata berwarna biru yang cantik.
‘Si mata biru’ jadi tumpuan

Memiliki sepasang mata berwarna biru bukanlah dianggap berpenyakit, tetapi fenomena biasa melibatkan pemindahan genetik oleh ibu bapa kepada anak dilahirkan sebagai faktor utama.

Pakar Perunding Kanan Oftalmologi & Kornea dan Pembedahan Lasik dari Hospital Mata Nasional Tun Hussein Onn, Prof. Datuk Dr. Veera Ramani berkata, individu yang mempunyai warna mata biru mempunyai kelebihan dari segi kecantikan.

Dua beradik dari Kampung Chenerai, Mukim Siong di sini menjadi perhatian ramai sejak kecil kerana memiliki mata berwarna biru yang cantik seperti memakai kanta lekap.

Umi Aqilah Ahmad Zailani, 18, dan adiknya, Mohamad Safwan, 12, dianugerahkan anak mata berwarna biru sejak dilahirkan dan ia diwarisi daripada bapa mereka, Ahmad Zailani Dolah, 51.

Menurut Mohamad Safwan, orang ramai sering memperhatikan matanya sekiranya dia keluar ke kedai dan bandar.

UMI AQILAH (kanan) dan Mohamad Safwan (kiri) di samping bapa mereka ketika ditemui di Kampung Bandar, Mukim Siong, Baling semalam. “Mata saya dan kakak jadi perhatian orang ramai sehingga ada yang meminta untuk bergambar. Kami tidak tolak dan biasanya akan bergambar dengan mereka.

“Saya sudah biasa dengan keadaan tersebut sejak kecil lagi yang mana ibu dan bapa sering nasihat supaya sentiasa merendah diri dan baik dengan semua orang,” katanya ketika ditemui di sini semalam.



Katanya, dia juga gembira ke­rana semua rakan di sekolah dan kampung ini serta guru sangat baik dan tidak pernah membezakannya dengan orang lain.

Ibu mereka, Eshah Md. Hassan, 44, berkata, hanya anak kelima dan keenam iaitu Umi Aqilah dan Mohamad Safwan dilahirkan dengan sepasang mata berwarna biru.


“Dua beradik ini mewarisi mata suami saya yang juga memiliki sepasang mata berwarna biru sejak dilahirkan, manakala empat lagi anak kami mempu­nyai warna mata normal seperti kebanyakan orang.

“Saya pernah ditegur seorang peniaga kerana memakaikan anak yang masih kecil dengan kanta lekap kerana ia boleh merosakkan mata,” katanya.

Menurutnya, dua beradik itu tidak mempunyai sebarang masalah penglihatan dan mereka dapat melihat serta membaca seperti biasa.

“Cuma, Umi Aqilah mempunyai masalah pendengaran dan pertuturan dan kini belajar di Sekolah Menengah Sungai Layar (Pendidikan Khas), manakala Mohamad Safwan tiada sebarang masalah kesihatan,” ujarnya.

Tambahnya, warna anak mata suaminya sama seperti Mohamad Safwan berbanding Umi Aqilah yang nampak lebih jernih warna birunya.

View this post on Instagram A post shared by Kosmo! Online | Akaun Rasmi (@kosmo_online)
Sementara itu, ibu mertuanya, Siti Aishah Ismail, 75, berkata, Ahmad Zailani merupakan anak kedua daripada empat beradik dan hanya dia seorang sahaja bermata biru.

“Mereka tiga beranak yang mendapat mata biru ini berkemungkinan daripada keturunan moyangnya iaitu nenek saya dan nenek saudara saya yang juga bermata biru tetapi mata mereka tidak sejernih atau biru seperti anak dan dua cucu saya ini.

“Mata saya dan ibu saya juga ada sedikit warna biru tetapi tidak ketara seperti mereka bertiga,” ujarnya yang mempunyai 14 orang cucu dengan dua orang sahaja yang bermata biru. -K! ONLINE


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://beritaup2date.blogspot.com/2021/08/video-mata-biru-macam-pakai-kanta-lekap.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Macam Pakai Kanta Lekap Warna Biru Sejak Lahir Mata 2 Beradik Jadi Perhatian Ramai

Macam Pakai Kanta Lekap Warna Biru Sejak Lahir Mata 2 Beradik Jadi Perhatian Ramai

papar berkaitan - pada 16/8/2021 - jumlah : 357 hits
Seperti pakai kanta lekap berwarna biru Itu keistimewaan dua beradik dari Kampung Chenerai Mukim Siong Baling Kedah sejak kecil apabila memiliki mata berwarna biru yang cantik se perti memakai kanta lekap Pergi mana mana semua orang perhati...
Wow Kulit Masih Lembab Dan Lembut Macam Kulit Baby Walaupun Semalaman Pakai Losyen Ni Terbaiklah

Wow Kulit Masih Lembab Dan Lembut Macam Kulit Baby Walaupun Semalaman Pakai Losyen Ni Terbaiklah

papar berkaitan - pada 10/8/2021 - jumlah : 253 hits
WOW KULIT MASIH LEMBAB DAN LEMBUT MACAM KULIT BABY WALAUPUN SEMALAMAN PAKAI LOSYEN NI TERBAIKLAH Sapa jer yang tak suka kulit dia kekal moisture and soft jer kan sepanjang hari Lagi lagi perempuan Memang inilah dambaan dorang Hihi Tu sebab ...
Tasik Biru Ini Diistihar Sebagai Tasik Air Tawar Paling Jernih Di Dunia Video

Tasik Biru Ini Diistihar Sebagai Tasik Air Tawar Paling Jernih Di Dunia Video

papar berkaitan - pada 15/8/2021 - jumlah : 299 hits
Tasik Biru Ini Diistihar Sebagai Tasik Air Tawar Paling Jernih Di Dunia VIDEO WELLINGTON Rotomairewhenua yang juga dikenali sebagai Tasik Biru di Taman Tasik Nasional Nelson New Zealand secara rasminya merupakan tasik air tawar paling jerni...
Doa Saya Dimakbulkan Sekeping Kad Buat Bapa Menitis Air Mata Esoknya Teruja Segak Macam Nak Pergi Dating

Doa Saya Dimakbulkan Sekeping Kad Buat Bapa Menitis Air Mata Esoknya Teruja Segak Macam Nak Pergi Dating

papar berkaitan - pada 1/8/2021 - jumlah : 223 hits
SIAPA yang tak sedih kerana belum mendapat berpeluang untuk menunaikan solat berjemaah di masjid berikutan prosedur operasi standard ketika Perintah Kawalan Pergerakan Begitu jugalah yang dirasakan seorang bapa sehinggalah dia menerima kad ...
Susur Galur Nenek Moyang Saya

Susur Galur Nenek Moyang Saya

papar berkaitan - pada 4/8/2021 - jumlah : 156 hits
Mari saya kenalkan anda susur galur nenek moyang saya dari lebih dari 10 generasi Sumber ini boleh dikatakan soheh sebab saya menggunakan sumber dari buku Sejarah Islam Pahang cuma catatan nama saya dan anak memang tiadalah dalam buku ini k...
Lindungi Mata Anak Anak Dari Cahaya Biru Pada Skrin Gajet Semasa Pdpr Dengan Monitor Eye Care Dari Benq Malaysia

Lindungi Mata Anak Anak Dari Cahaya Biru Pada Skrin Gajet Semasa Pdpr Dengan Monitor Eye Care Dari Benq Malaysia

papar berkaitan - pada 5/8/2021 - jumlah : 279 hits
Lindungi Mata Anak Anak Dari Cahaya Biru Pada Skrin Gajet Semasa PDPR Dengan Monitor Eye Care Dari BenQ Malaysia Sejak pendemik yang tak tahu bila nak berakhir anak anak dan gejet jadi berpisah tiada disebabkan sekolah masih lagi ditutup Un...
Video Rakyat Afghanistan Berdesakan Di Pesawat Militer As Selamatkan Diri Ke Qatar

Video Rakyat Afghanistan Berdesakan Di Pesawat Militer As Selamatkan Diri Ke Qatar

papar berkaitan - pada 17/8/2021 - jumlah : 337 hits
Sebanyak 640 warga Afghanistan berdesakan dalam pesawat kargo militer AS Militer AS menyebut jumlah penumpang tersebut merupakan yang terbanyak sepanjang sejarah Para penumpang dievakuasi dari Kabul menuju Qatar pada 15 Agustus 2021 Sebenar...
Bini Suruh Pi Cucuk Vaksin Gaya Lelaki Ini Pakai Baju Kelawar Di Ppv Curi Perhatian Netizen Video

Bini Suruh Pi Cucuk Vaksin Gaya Lelaki Ini Pakai Baju Kelawar Di Ppv Curi Perhatian Netizen Video

papar berkaitan - pada 14/8/2021 - jumlah : 196 hits
Bini Suruh Pi Cucuk Vaksin Gaya Lelaki Ini Pakai Baju Kelawar Di PPV Curi Perhatian Netizen VIDEO Boleh dikatakan kita melihat pelbagai ragam orang yang datang ke Pusat Pemberian Vaksin dimana hanya datang bersahaja dan juga berpakaian rare...
Terokai Kehidupan Moden Di Eka Heights Memperkenalkan Lumira

Lumira Eka Heights Menawarkan Kediaman Selesa Dengan Sentuhan Moden

Kkb Result Shows More Malays Backing Govt Says Selangor Mb

14 Tahun Solo Raja Azura Kembali Bersuami

Japan Crowned Champions In Sultan Azlan Shah Cup For First Time

Viral Mengajak Youtuber Cantik Korea Selatan Ke Hotel Pegawai Kanan Kementerian Digantung Tugas

Asyraf Claims Ph Victory In Kuala Kubu Baharu

Hari Ibu 2024 Contoh Ucapan Hari Ibu Hadis Berkenaan Ibu



Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka


Lepak Mengopi Di Rumah Kopi38

Union Bistrot Pamer Gabungan Seni Kulinari Tradisional Dan Moden

Sertifikasi Kompetensi Barista Membaca Tren Kebutuhan Sdm Di Kalimantan Barat Saat Ini

Doa Majlis Perkahwinan Doa Untuk Pengantin Dalam Rumi Dan Maksud

Sofea Says Abun Uwee

Family Fun Starts Here Unleash The Power Of Nerf Blasters