Vaksin Covid 19 Awal Tahun 2021



Seluruh dunia mampu menarik nafas lega dengan pengumuman saintis China bahawa vaksin bagi wabak merbahaya Covid 19 akan disiapkan pada awal tahun 2021.
Doktor, penyelidik pacsa kedoktoran Universiti Sun Yat-sen di China, Sun Jiufeng berkata republik itu sedang membangunkan dua vaksin berbeza, dengan kedua-duanya kini di peringkat percubaan klinikal, yang dijangka siap pada bulan Mei atau Jun.
Beliau berkata sebaik sahaja keputusan fasa kedua disiapkan, mereka akan masuk ke fasa ketiga percubaan klinikal, yang mungkin akan mengambil masa yang lebih panjang untuk disiapkan dan melibatkan sukarelawan. Sekiranya berjaya vaksin tersebut boleh digunakan kepada awam seawal akhir tahun 2020 atau awal 2021
“Ketika ini seluruh dunia sedang berusaha keras untuk menghasilkan vaksin berkenaan, dan jika semuanya berjalan lancar, mungkin kita akan dapat lihat vaksin itu siap digunakan menjelang hujung tahun ini atau awal tahun depan.
“Bagaimanapun bagi penggunaan sebenar vaksin ini, memandangkan permintaannya amat tinggi, kita boleh katakan bahawa vaksin itu pastinya boleh digunakan oleh pesakit, tahun depan,” katanya menerusi penterjemah dalam satu temu ramah eksklusif bersama dengan Bernama dan media The Star di pejabat kedutaan China di Kuala Lumpur hari ini.
Sun berkata pasukannya telah mengadakan perbincangan dengan pihak Malaysia, yang menunjukkan minat yang tingi untuk turut serta dalam proses penyediaan vaksin itu di China, terutama dalam fasa ketiga percubaan klinikal.
“Sekiranya kita benar-benar bekerjasam dalam perkara ini, tidak syak lagi ia akan dapat mencepatkan penghasilan vaksin itu, dan turut membawa banyak manfaat kepada Malaysia dalam tempoh masa yang pantas,” tambahnya.
Turut hadir dalam sesi temu ramah itu ialah ketua doktor, profesor dan penyelia pascasiswazah Perubatan Kecemasan Bersepadu China dan Barat, Li Jun, serta profesor bersekutu, penyelia pascasiswazah, ketua doktor bersekutu ICU, Hospital Rakyat Wilayah Guangdong, Wen Miaoyun.
Sementara itu Li berkata ketika ini banyak perbahasan telah timbul mengenai rawatan alternatif untuk COVID-19, yang jelas tidak menunjukkan bukti klinikal mengenai keberkesanannya.
Bagaimanapun menurutnya ubat tradisional China banyak digunakan bagi merawat pesakit COVID-19 di negara republik itu, dan telah dibuktikan agak efektif.
“Kami telah berkongsi pengalaman mengenai keberkesanan rawatan ini dengan rakan sekerja dari Malaysia. Kami harap sekiranya keadaan mengizinkan, Malaysia akan memperkenalkan ubat tradisional China ini dalam merawat COVID-19 secepat mungkin untuk membawa manfaat kepada pesakit.
“Setiap rawatan tertentu ada perbezaannya, bergantung kepada pesakit dan keadaan.., jadi kami mengunakan kaedah perubatan yang berbeza bagi setiap pesakit, dan memastikan mereka sesuai dengan keadaan berkenaan,” tambahnya.
Pasukan lapan profesional perubatan daric China itu tiba di Kuala Lumpur pada 18 April dan telah menemui pakar tempatan termasuk ketua pengarah perubatan Datuk Dr Noor Hisham Abdullah baru-baru ini.
Semalam Dr Noor Hisham dilaporkan berkata pakar perubatan dari China itu memuji tindakan pantas dan efektif Malaysia terhadap pandemik COVID, termasuk dalam melaksanakan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP).


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suarapakatandaily.com/archives/27429

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Adun Terima Laporan Awal 1 Kes Covid 19 Pasar Taman Megah Ss24 Ditutup Untuk Nyahjangkit

Adun Terima Laporan Awal 1 Kes Covid 19 Pasar Taman Megah Ss24 Ditutup Untuk Nyahjangkit

papar berkaitan - pada 26/4/2020 - jumlah : 295 hits
Pasar Taman Megah SS24 ditutup sejak 7 pagi untuk kerja kerja nyahjangkit susulan laporan awal seorang peniaga sayur disyaki positif Covid 19 PETALING JAYA Adun Bandar Utama terima laporan awal daripada Majlis Bandaraya Petaling Jaya memakl...
Jepun Hadapi Gelombang Kedua Covid 19 Gara Gara Tamatkan Perintah Lockdown Terlalu Awal

Jepun Hadapi Gelombang Kedua Covid 19 Gara Gara Tamatkan Perintah Lockdown Terlalu Awal

papar berkaitan - pada 2/5/2020 - jumlah : 554 hits
Sebuah wilayah utara Jepun mengalami gelombang kedua jangkitan COVID 19 yang menurut para pakar dapat dielakkan sekiranya keadaan darurat tidak dihapuskan terlalu awal Pulau Hokkaido sebelum ini telah disebut sebagai model bagaimana mengend...
Covid 19 Negara Dijangka Terus Berperang Hingga Tahun Hadapan

Covid 19 Negara Dijangka Terus Berperang Hingga Tahun Hadapan

papar berkaitan - pada 21/4/2020 - jumlah : 274 hits
Negara dijangka terus berdepan dengan pandemik Covid 19 sehingga tahun hadapan Foto Sinar Harian SHARIFUDIN ABDUL RAHIMPUTRAJAYA Negara dijangka akan terus berperang dengan pandemik koronavirus sehingga tahun hadapan Ketua Pengarah Kesihata...
Tiada Proses Temuduga Kemasukan Upnm Tahun Ini Disebabkan Covid 19

Tiada Proses Temuduga Kemasukan Upnm Tahun Ini Disebabkan Covid 19

papar berkaitan - pada 27/4/2020 - jumlah : 450 hits
Pihak UPNM telah mengumumkan di portalnya dimana tiada proses temuduga dijalankan pada tahun ini bagi kemasukan ke UPNM untuk sesi akademik 2020 2021 Disebabkan penularan COVID 19 yang menular dan menjangkiti seluruh Malaysia Kerajaan telah...
Masih Terlalu Awal Untuk Isytihar Bahaya Covid 19 Sebagai Berisiko Rendah Dr Noor Hisham

Masih Terlalu Awal Untuk Isytihar Bahaya Covid 19 Sebagai Berisiko Rendah Dr Noor Hisham

papar berkaitan - pada 6/5/2020 - jumlah : 303 hits
Melalui sidang media hari ini Ketua Pengarah Kesihatan Malaysia Dr Noor Hisham Abdullah berkata bahawa walaupun kes didapati telah menurun masih terlalu awal untuk isytihar bahaya Covid 19 sebagai rendah Susulan tindakan agresif kerajaan de...
Wabak Covid 19 Di Malaysia Dijangka Berakhir Awal Mei Ini Kajian Sutd

Wabak Covid 19 Di Malaysia Dijangka Berakhir Awal Mei Ini Kajian Sutd

papar berkaitan - pada 26/4/2020 - jumlah : 330 hits
KUALA LUMPUR Satu kajian yang dilakukan oleh Singapore University of Technology and Design meramalkan penularan wabak COVID 19 yang menggoncang dunia akan berakhir pada 6 Mei ini di Malaysia Data yang dikeluarkan oleh SUTD Data Driven Innov...
Ketua Tim Gugus Tugas Sebut Pandemi Covid 19 Siklus 100 Tahun

Ketua Tim Gugus Tugas Sebut Pandemi Covid 19 Siklus 100 Tahun

papar berkaitan - pada 27/4/2020 - jumlah : 213 hits
Hal tersebut yang menjadikan pemerintah untuk menetapkan Covid 19 jadi bencana non alam berskala nasional Dia mengingatkan upaya untuk melindungi warga negara dari bahaya Covid 19 ini haruslah menjadi tanggung jawab semua pihak
Perghh Digelar Hero Cilik Covid 19 Kanak Kanak 10 Tahun Maut Dalam Kemalangan Ngeri

Perghh Digelar Hero Cilik Covid 19 Kanak Kanak 10 Tahun Maut Dalam Kemalangan Ngeri

papar berkaitan - pada 24/4/2020 - jumlah : 377 hits
Digelar hero cilik Covid 19 kanak kanak 10 tahun maut dalam kemalangan ngeri Lexi menjahit hampir 100 topeng muka untuk petugas hospital SEORANG kanak kanak perempuan yang digelar hero kerana menjahit topeng muka bagi petugas hospital menin...
Pakar Perubatan Jangka Covid 19 Akan Berada Di Sekitar Kita Selama Dua Tahun Ismail Sabri

Pakar Perubatan Jangka Covid 19 Akan Berada Di Sekitar Kita Selama Dua Tahun Ismail Sabri

papar berkaitan - pada 3/5/2020 - jumlah : 312 hits
Pakar perubatan menjangkakan pandemik Covid 19 tidak akan berakhir dalam tempoh yang singkat dan akan berada di sekitar kita sekurangnya kurangnya dalam tempoh dua tahun Menteri Kanan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata berikutan itu tid...
Azmin Pledges To Tell All On May 11

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Berebut Kasih

Reaching Out

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Sayur Tauge Masak Lemak Putih Untuk Lunch

Sungai Muda Sempadan Pulau Pinang Kedah

Makanan Perlis Paling Popular

Tafsir Mimpi Gajah

Panduan Produk Kesihatan

Grab Nanyang Siang Pau 27 04 2024