Usul Yang Boleh Meranapkan Impian Anwar Jadi Pm Ke 8


PAS akan membawa ‘usul undi percaya’ dalam Dewan Rakyat bagi menyokong agar Dr Mahathir Mohamad kekal sebagai perdana menteri sehingga habis penggal.

Hal itu diumumkan Timbalan Presiden PAS Tuan Ibrahim Tuan Man dan Setiausaha Agung PAS Takiyuddin Hassan dalam sidang media bersama selepas diputuskan dalam mesyuarat bulanan parti itu di ibu pejabat PAS, Kuala Lumpur, hari ini.

Kata mereka, keputusan itu diambil setelah terdapat beberapa pihak yang “menggembar-gemburkan rasa tidak puas hati” terhadap kepimpinan perdana menteri, namun sehingga kini, tiada usul undi tidak percaya yang dibuat oleh mana-mana pihak.

Tambah mereka, usul itu adalah bagi mengakhiri kemelut berhubung peralihan kuasa perdana menteri yang dakwa mereka “telah mengganggu kestabilan politik dan ekonomi” selain mengganggu perdana menteri untuk terus mentadbir negara.

Usul ini sangat perlu dibincang supaya kita boleh tengok sejauh mana perdana menteri mendapat sokongan daripada ahli-ahli parlimen,” kata Tuan Ibrahim.Sepatutnya yang tak puas hati kepada perdana menteri, bawa usul tak percaya. Bila usul tak percaya tidak ada, kita bawa usul percaya. Kalau selepas ini ada usul tak percaya, mungkin kita akan tarik balik usul percaya, akan mengundi usul tak percaya itu untuk menolak (usul),kata Takiyuddin kemudiannya.
Untuk rekod, sesi Dewan Rakyat seterusnya akan bersidang bermula 9 Mac ini.

Peralihan kuasa perdana menteri dipersetujui sebelum pilihan raya umum ke-14, Mei 2018 lalu, yang menyatakan Mahathir akan menjadi perdana menteri terlebih dahulu sebelum menyerahkannya kepada Presiden PKR Anwar Ibrahim, namun tempoh untuk peralihan itu berlaku tidak dijelaskan secara spesifik.

Dalam kalangan penyokong Anwar, mereka mendesak Mahathir untuk menyegerakan peralihan kuasa dan memberikan tarikh jelas beliau akan melepaskan jawatan.

Desakan itu semakin lantang setelah PH mengalami kekalahan berturut-turut dalam pilihan raya kecil (PRK) sebelum ini, menyebabkan ada yang mendakwa peralihan kuasa perlu disegerakan.

Bagi penyokong Mahathir dalam Bersatu, dan beberapa pihak dalam PKR seperti timbalan presidennya, Azmin Ali, mereka menyuarakan sokongan agar Mahathir terus menjadi perdana menteri sehingga habis penggal.

Sokongan tersebut turut dinyatakan secara terbuka oleh Presiden PAS Abdul Hadi Awang dan Tuan Ibrahim sendiri.

Biarpun konsisten menyatakan akan mengotakan janji menyerahkan jawatan kepada Anwar, Mahathir juga ada memberi bayangan bahawa beliau tidak akan berundur sebelum selesai Sidang Kemuncak Pemimpin Kerjasama Ekonomi Asia Pasifik (Apec) yang akan dianjurkan Malaysia, November 2020.

Mengulas lanjut mengenai hal itu, kata Takiyuddin, mengikut proses yang sepatutnya, sekiranya ada pihak yang tidak berpuas hati dengan perdana menteri, mereka boleh mengemukakan usul tidak percaya yang sekiranya berjaya, akan memaksa perdana menteri melepaskan jawatan, atau menasihati Yang di-Pertuan Agong untuk membubarkan parlimen.

Sekarang ni tak ada usul tak percaya, hanya cakap-cakap kosong sahaja bahawa perdana menteri ini tak mendapat sokongan, dan individu lain ada sokongan untuk menjadi perdana menteri.(Disebabkan) tak ada usul itu, kita yang akan bawa usul undi percaya kepada perdana menteri,” katanya.
Ditanya apakah cadangan tersebut akan turut dibincangkan dengan BN, Tuan Ibrahim hanya menjawab ia “akan dimaklum dan dibincangkan kemudian”.

Malaysiakini

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://bankami.blogspot.com/2020/02/usul-yang-boleh-meranapkan-impian-anwar.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ph Boleh Segerakan Pecat Tun Jika Enggan Serah Kuasa Pada Anwar Atau Buat Usul Undi Tidak Percaya Di Parlimen

Ph Boleh Segerakan Pecat Tun Jika Enggan Serah Kuasa Pada Anwar Atau Buat Usul Undi Tidak Percaya Di Parlimen

papar berkaitan - pada 2/2/2020 - jumlah : 388 hits
Isu peralihan kuasa isu PPSMI isu Azmin dan banyak lagi isu yang berkaitan Tun boleh dijadikan alasan kepada PH untuk tendang keluar BERSATU sekaligus pecat Tun Anwar boleh jadi PM Lim Kit Siang Timbalan Perdana Menteri Kalau setakat desak ...
Agaknya Anwar Boleh Ker Dapat 112 Kerusi Mp Menyokong

Agaknya Anwar Boleh Ker Dapat 112 Kerusi Mp Menyokong

papar berkaitan - pada 8/2/2020 - jumlah : 200 hits
Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad dan Presiden PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim perlu mengisytihar jumlah sokongan yang diterima untuk menentukan sama ada peralihan kuasa perlu dilakukan atau sebaliknya Naib Pengerusi DAP Perak Dr Abdul A...
Geng Anwar Cuak Ker Usul Sokong Mahathir Ditolak

Geng Anwar Cuak Ker Usul Sokong Mahathir Ditolak

papar berkaitan - pada 12/2/2020 - jumlah : 287 hits
Tindakan Timbalan Yang Di Pertua Dewan Rakyat Datuk Mohd Rashid Hasnon menolak usul Pas untuk melakukan undi percaya terhadap Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad adalah tidak demokratik Pensyarah Kanan Hal Ehwal Politik dan Antarabangsa...
Pas Syaitan Yang Nyata Usul Percaya Boleh Juga Akibatkan Mahathir Hilang Jawatan Pm

Pas Syaitan Yang Nyata Usul Percaya Boleh Juga Akibatkan Mahathir Hilang Jawatan Pm

papar berkaitan - pada 8/2/2020 - jumlah : 383 hits
Selepas gagal mahu menumbangkan PH melalui hasrat menubuhkan kerajaan baru Pakatan Nasional bersama UMNO dan Bersatu Pas nampaknya terus berusaha untuk menggugat keharmonian PH Kali ini parti itu bercadang pula mahu mengemukakan usul percay...
Usul Percaya Dalam Perang Politik Anwar Perlu Tangkas Bertindak

Usul Percaya Dalam Perang Politik Anwar Perlu Tangkas Bertindak

papar berkaitan - pada 12/2/2020 - jumlah : 270 hits
Usul Undi Percaya yang akan dibentangkan Pas di Parlimen biar pun pelik namun tidak boleh diambil mudah Timbalan Pengerusi DAP Pahang M Manogaran berkata sekali pun usul itu mungkin ditolak Speaker dan tidak akan dibahaskan tetapi calon PM ...
Anwar Dakwa Usul Undi Percaya Pas Mahu Pecah Belah Ph

Anwar Dakwa Usul Undi Percaya Pas Mahu Pecah Belah Ph

papar berkaitan - pada 12/2/2020 - jumlah : 305 hits
February 11 2020 7 16 PMPresiden PKR Anwar Ibrahim KUALA LUMPUR Usul undi percaya PAS bagi menyokong kepimpinan Dr Mahathir Mohamad sebagai perdana menteri adalah usaha untuk memecah belahkan Pakatan Harapan kata Anwar Ibrahim Presiden PKR ...
Usul Sokong Pm Akan Gagal Anwar Ibrahim

Usul Sokong Pm Akan Gagal Anwar Ibrahim

papar berkaitan - pada 12/2/2020 - jumlah : 233 hits
Presiden PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim menyampaikan ucapan pada Majlis Sepetang Alumni Yayasan Anda Akademik di Restoran D saji Kuala Lumpur foto FAREEZ FADZIL KUALA LUMPUR Usul sokongan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad merupakan usah...
6 Sebab Anda Kena Pertimbangkan Sebelum Beli Rumah Impian Di Awal Perkahwinan

6 Sebab Anda Kena Pertimbangkan Sebelum Beli Rumah Impian Di Awal Perkahwinan

papar berkaitan - pada 12/2/2020 - jumlah : 896 hits
Setiap pasangan yang sudah berkahwin pasti mengimpikan sebuah rumah tangga yang serba lengkap seperti tempat tinggal kenderaan dan peralatan moden yang memudahkan kehidupan mereka Dalam keadaan kos sara hidup yang semakin tinggi ini mungkin...
Drama Framed Lakonan Mimi Lana Meerqeen

Absolute Power Corrupts Absolutely

Mesyuarat Negara Negara Asean Dalam Bidang Sains Dan Teknologi Kuantum

Potensi Pemulihan Ringgit Terancam Jika Data Pekerjaan As Mengejutkan Negatif

Igp Chief Editor Of English Portal To Be Questioned Over Forest City Casino Claim

10 Toner Untuk Kulit Berminyak 2024

Overcoming Funding Challenges

Samsung Knox Empowering Consumer Security In The Galaxy A55 5g



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Help Shape Ai With Malaysian Values Says Anwar

Friendly Fire Between Umno Youth Head And Bersatu Counterpart Opens A Can Of Worms

Negeri Sembilan Akan Menaikan Gaji Penjawat Awam

Gaji Mei 2024 Tarikh Pembayaran Gaji Penjawat Awam

Bella Astillah Feat Didi Astillah Bermanja Manja Chord

Perjalanan Mendapat Haji Yang Mabrur