Ustaz Azhar Idrus Ikon Pendakwah Anak Muda


Ceramah Ustaz Azhar Idrus yang amat bersahaja, sambil diselit dengan unsur lucu tetapi jawapan yang padat dan tepat dalam loghat pekat Terengganu memberi tarikan tersendiri kepada anak-anak muda di Malaysia.
Untuk artikel pada kali ini, kami akan membawa anda mengenali dengan lebih rapat dengan sosok individu cukup dikenali ramai, Ustaz Azhar Idrus.
Baca juga:
Biodata Ustaz Wadi Annuar Biodata Alif Satar Biodata Yang Di-Pertuan Agong Latar Belakang NamaZamrul bin IdrusNama PanggilanUstaz Azhar Idrus, UAITarikh Lahir12 Februari 1964Tempat LahirKampung Ladang, Kuala TerengganuPekerjaanPenceramah agama, pendakwahAkaun Media SosialInstagram @uaioriginal
Facebook @Ustaz.Azhar.Idrus.Original
Youtube @UstazAzharIdrusOfficial
TikTok @ustaz.azhar.idrus Kehidupan Peribadi Kredit Instagram @ikhwannajmi Ustaz Azhar Idrus telah berkahwin dan mempunyai tiga isteri serta 12 anak.
Kerjaya & Profesional Ustaz Azhar mendapat pendidikan  awal di Sekolah Rendah Hj Mohd Sharif, Alor Star, Kedah.
Apabila tamat belajar di peringkat rendah, beliau menyambung pula pengajian di Sekolah Menengah Kebangsaan Darulaman, Alor Star, Kedah sampai ke tingkatan 2.
Beliau berpindah ke Terengganu dan memasuki sekolah Inggeris, Sekolah Menengah Kebangsaan Sultan Sulaiman dari Tingkatan 3 hingga tamat pengajian tingkatan 6.
Selepas berkahwin seminggu pada tahun 1990, Ustaz Azhar mengambil keputusan berhenti kerja dan bekerja sebagai mencanting batik dan ketika inilah beliau mempelajari bidang ilmu agama secara bersungguh-sungguh. 
Beliau sendiri mencari guru-guru agama dan tekun belajar serta mendampingi mereka.
Guru-guru:
Guru pertama : Tuan guru haji syed mokhtar – Beliau berjaya menamatkan lebih kurang 40 buah kitab jawi secara talaqqi. Guru Kedua : Tuan guru mohd tahir – Beliau sempat khatam kitab jawi sebanyak 25 buah kitab secara talaqqi. Guru Ketiga : Tuan guru Mohd hakim – Beliau mula mendalami kitab-kitab bahasa arab seperti nahu soraf, usul fiqh, mustalah hadis, usul al-quran dan balaghah. Guru Keempat : Tuan guru haji hasyim – Beliau mendalami kitab-kitab arab dalam bab nahu soraf, fiqh, tafsir dan juga faraid. Guru Kelima: Tuan guru haji ibrahim mesir – Beliau mendalami kitab sirah nabawi dan juga lughah arabiyah. Guru Keenam : Tuan guru haji muhammad zubir – Beliau mendalami ilmu fiqh dan juga ilmu nahu Guru Ketujuh : Tuan guru haji mohd zain (Pondok Lubuk Pandan) – Beliau mempelajari ilmu fiqh, nahu sorof, tafsir dan juga balaghah  Kredit Instagram @uaioriginal @ustaz.azhar.idrus Hukum Minta Maaf Secara Berlutut – Ustaz Azhar Idrus #ustazazharidrus #ustazazharidrus💯 #ustazazharidrusofficial
♬ original sound – Ustaz Azhar Idrus – Ustaz Azhar Idrus Sehingga hari ini, nama Ustaz Azhar Idrus amat disenangi oleh ramai orang khususnya golongan remaja dan anak muda yang ingin mendalami Islam dengan lebih baik.
Beliau juga amat mesra dan rapat dengan golongan blogger sehingga menjadikan beliau seorang ustaz yang terbuka mindanya kepada teknologi dan celik IT.
Pencapaian Ustaz Azhar Idrus Sepanjang melibatkan diri sebagai pendakwah bebas, Ustaz Azhar Idrus telah berjaya mendapat beberapa pencapaian. Berikut adalah antaranya:
Bibliografi:
Azhar Idrus (2011). Anda Bertanya Ustaz Azhar Idrus Menjawab Berkenaan Permasalahan Semasa. Malaysia: PTS Islamika. ISBN 978-967-366-102-2. Azhar Idrus (2012). Anda Bertanya Ustaz Azhar Idrus Menjawab Berkenaan Permasalahan Umat. Malaysia: PTS Islamika. ISBN 978-967-366-164-0. Azhar Idrus & Kartunis Athool (2013). Ustaz Azhar Idrus Live!. Malaysia: Telaga Biru Sdn. Bhd. ISBN 978-967-388-114-7. Azhar Idrus (2014). Deme Wasap, Ambe Reply. Malaysia: PTS Publishing House. ISBN 978-967-411-368-1. Azhar Idrus & Halim Hafidz (2015). Tazkirah Senafas. Malaysia: PTS Publishing House. ISBN 978-967-411-514-2. Azhar Idrus (2015). Jihazul Madihah (Persiapan yang Terpuji). Malaysia: PTS Publishing House. ISBN 978-967-411-585-2. Azhar Idrus & Imran Burhanuddin (2015). Fotografi Gaya Mukmin. Malaysia: PTS Publishing House. ISBN 978-967-411-706-1. Televisyen:
TahunTajukPerananSaluran TV2012Kemang-Keming UAIDiri sendiriAstro Oasis Filem:
TahunTajukWatak2013Ustaz, Mu Tunggu Aku DatangUstaz Azhar Idrus Fakta Menarik Mengenai Ustaz Azhar Idrus Pernah menjadi seorang pemain gitar dalam satu kumpulan muzik sekitar Kuala Terengganu. Pernah menjadi guru muzik pada tahun 1985. Gemarkan fotografi. Pernah bekerja dengan Utusan Malaysia cawangan Kuala Terengganu sebagai artis grafik. Aktif bersukan dan pernah mewakili Terengganu dalam acara berbasikal pada tahun 1980an. Pernah patah tangan kiri dan hidung selepas terjatuh basikal pada tahun 2019. Mempunyai jumlah pengikut laman media sosial peribadinya, Instagram mencecah 1.7 juta, Facebook 2.5 juta, TikTok 1.9 juta dan YouTube seramai 1.63 juta subscriber. Semoga dengan perkongsian dan ceramah ilmu dari Ustaz Azhar Idrus ini dapat memberikan kita semua kebaikan di dunia dan akhirat.
Sumber:
Instagram @uaioriginal Ustaz Azhar Idrus Lulus Tauliah Mengajar dan Ceramah. Berita Harian

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ecentral.my/ustaz-azhar-idrus/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=ustaz-azhar-idrus

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Alif Satar Biodata Ikon Anak Muda Untuk Karier Akhirat

Alif Satar Biodata Ikon Anak Muda Untuk Karier Akhirat

papar berkaitan - pada 10/5/2024 - jumlah : 120 hits
GengSubuhMacamJumaat telah memberi impak yang sangat besar kepada nama Alif Satar Beliau telah membuka peluang dan ruang yang kepada semua lapisan masyarakat khususnya anak anak muda untuk bersama sama mengimarahkan masjid Untuk artikel pad...
Ustaz Wadi Annuar Pendakwah Bebas Terkenal

Ustaz Wadi Annuar Pendakwah Bebas Terkenal

papar berkaitan - pada 21/5/2024 - jumlah : 83 hits
Ustaz Wadi Annuar merupakan penceramah bebas yang cukup berpengaruh di negara ini Cara penyampaian serta kepetahan beliau dalam menyebarkan dakwah ternyata mampu menyentuh jiwa kepada rakyat Malaysia Untuk artikel pada kali ini kami akan me...
Hukum Cukur Janggut Dalam 4 Mazhab Ust Azhar Idrus

Hukum Cukur Janggut Dalam 4 Mazhab Ust Azhar Idrus

papar berkaitan - pada 15/5/2024 - jumlah : 121 hits
Apakah hukumnya orang lelaki mencukur janggut kerana ada terdengar bahawa mencukur janggut itu adalah haram dan berdosa Apa pandangan ulamak mazhab Syafie dan ulamak mazhab lainnya berkenaan perkara ini Hukum lelaki mencukur janggutnya samp...
Anak Muda Aceh Nongkrong Bareng Amanah Influncer Ibu Kota Bahas Industri Kreatif

Anak Muda Aceh Nongkrong Bareng Amanah Influncer Ibu Kota Bahas Industri Kreatif

papar berkaitan - pada 20/5/2024 - jumlah : 60 hits
Anak muda Aceh memiliki potensi kreatif yang luar biasa dan sudah saatnya mereka ikut berkontribusi dalam industri baik di Aceh Indonesia maupun secara global
Undi Anak Muda Pn Boleh Kalih Jika Ph Agresif Di Media Sosial

Undi Anak Muda Pn Boleh Kalih Jika Ph Agresif Di Media Sosial

papar berkaitan - pada 16/5/2024 - jumlah : 90 hits
Nora MahparPETALING JAYA Gelombang besar besaran peralihan sokongan anak muda kepada Perikatan Nasional ketika ini boleh berubah kepada Pakatan Harapan jika kerajaan mendekati golongan terbabit dengan efektif menerusi media sosial kata sebu...
Adakah Batuk Membatalkan Solat Ust Azhar Idrus

Adakah Batuk Membatalkan Solat Ust Azhar Idrus

papar berkaitan - pada 17/5/2024 - jumlah : 149 hits
Adakah benar jika seorang itu sedang mengerjakan solat kemudian dia batuk maka batal solatnya Semata mata batuk ketika mengerjakan solat tidaklah membatalkan solat akan tetapi batuk itu boleh menjadi sebab solat seseorang itu batal sebagaim...
Dekorasi Bilik Anak Perempuan Dalam Warna Ungu Muda Merah Jambu Muda Kredit Anis Syuha

Dekorasi Bilik Anak Perempuan Dalam Warna Ungu Muda Merah Jambu Muda Kredit Anis Syuha

papar berkaitan - pada 21/5/2024 - jumlah : 72 hits
Idea deco bilik anak perempuan Light purple light pink Kredit Anis Syuhada The post appeared first on
Cara Bpip Kenalkan Spirit Pancasila Kepada Anak Muda

Cara Bpip Kenalkan Spirit Pancasila Kepada Anak Muda

papar berkaitan - pada 9/5/2024 - jumlah : 87 hits
Pancasila sangat relevan dari zaman ke zaman apalagi masa depan menyambut Indonesia 2045
Villa K By Kiryu Atelier T Architects Co In Toyota Japan

Miliki Sebuah Rumah Di Bayu Sutera Dan Berpeluang Menunaikan Umrah

Maklumat Bocor Akan Ganggu Siasatan Polis Saifuddin

8 Rahasia Kapal Selam Yang Tidak Boleh Diketahui Musuh

At The End Of The Day Politicians Are All The Same

Island Bbq Steamboat

Journey Of Ai Team

Beras Kesihatan Dan Masa Depan Mampan



10 Fakta Biodata Aniq Durar Pelakon Drama Berepisod Dua Darjat Slot Akasia TV3 Gandingan Sharifah Rose

Info Dan Sinopsis Hierarchy Netflix TV Series Kdrama 2024

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dua Darjat Slot Akasia TV3

Pakej Halal Murah Acheh Pulau Sabang Indonesia 4H 3M Tahun 2024

10 Filem Korea Terbaru Best 2023 2024 Boleh Tonton Secara Online


Kopi Saigon Bertam Kepala Batas

Raised Bed Tropika Jimat Tanah Baja

Berhenti Menjadi Anai Anai Dalam Kerajaan

Keyword Research For Salon Seo Finding The Right Terms To Target

Pm Kalau Naikkan Harga Walau Dapat Subsidi Kamu Jaga

Kl Rovers Jadi Lauk Sabah Fc