Usim Bangunkan Aplikasi Kesan Ijazah Palsu


Oleh Mohd Amin Jalil Graduan USIM menunjukkan aplikasi TAS bagi mengesan ketulenan ijazah dikeluarkan universiti berkenaan. - NSTP/USIM. NILAI: Universiti Sains Islam Malaysia (USIM) di sini membangunkan aplikasi dinamakan Tasdiq Al-Syahadah (TAS) bagi mengesahkan ketulenan ijazah dikeluarkan universiti berkenaan.
Inisiatif itu bagi menyahut cadangan Tunku Ampuan Besar Negeri Sembilan, Tuanku Aishah Rohani Tengku Besar Mahmud yang juga Cancelor USIM yang mahu universiti itu menerokai teknologi rantaian blok atau 'blockchain'.
Naib Canselor USIM, Prof Datuk Dr Mohamed Ridza Wahiddin, berkata ia adalah aplikasi mudah alih berasaskan teknologi 'blockchain' dengan kos pembangunan yang jauh lebih rendah serta dibangunkan melalui kepakaran dalaman.
Pembangunan aplikasi itu diterajui Pejabat Ketua Pegawai Maklumat (CIO), Pusat Pembangunan Sistem dan Kejuruteraan (SDEC) USIM dengan kerjasama iExploTech dan Sekretariat Institusi Pendidikan Tinggi Malaysia (IPTM) DLT Network.
"Tindakan proaktif ini diambil dalam usaha mencegah ijazah palsu bagi menjaga reputasi dan integriti sijil akademik universiti.
"Selaras tema konvokesyen USIM kali ini, 'Pandemik COVID-19 Pemangkin Prosumer Muslim Yang Berdisiplin' yang menggunakan konsep 'prosumerisme', USIM bekerjasama dengan Cyber Security Academia Malaysia (CSAM) untuk proses penilaian aplikasi ini.
"Panel penilaian dianggotai pakar-pakar keselamatan siber universiti awam dan swasta. Aplikasi ini turut dinilai oleh wakil pakar keselamatan Cyber Security Bristol, United Kingdom.
"Semakan maklumat skrol digital ini hanya boleh dibuat ke atas graduan yang telah memberi kebenaran kepada aplikasi TAS USIM bagi tujuan perkongsian maklumat sesuai dengan Akta Perlindungan Data Peribadi (PDPA)" katanya dalam satu kenyataan di sini, hari ini.
Dr Mohamed Ridza berkata, bagi menjamin ketulenan dan keselamatan aplikasi TAS, pihaknya menggunakan perkhidmatan Galeri Aplikasi Mudah Alih Kerajaan Malaysia (GAMMA) yang disediakan Unit Pemodenan Tadbiran dan Perancangan Pengurusan Malaysia (MAMPU).
"Ia mampu menempatkan aplikasi mudah alih yang dibangunkan oleh mana-mana agensi kerajaan secara berpusat sebelum dimuatnaik di Google Playstore, " katanya.
Sementara itu, Pengarah Pusat Komunikasi Strategik USIM, Dr Hammad Farhi Mohd Saudi, berkata bakal majikan atau pihak berkepentingan boleh memuat turun aplikasi TAS USIM di Google Playstore mulai hari ini.
Bagi pengguna selain android, katanya, versi web TAS USIM berasaskan 'blockchain' sedang dibangunkan dan dijangka dapat dicapai sebelum penghujung tahun ini.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://dialograkyat.blogspot.com/2021/11/usim-bangunkan-aplikasi-kesan-ijazah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Lelaki Ditahan Guna Lengan Palsu Cuba Elak Divaksin

Lelaki Ditahan Guna Lengan Palsu Cuba Elak Divaksin

papar berkaitan - pada 5/12/2021 - jumlah : 155 hits
AFPCubaan lelaki itu mendapatkan sijil vaksinasi menggunakan lengan palsu menyusul peraturan lebih ketat yang akan dilaksanakan ke atas individu tidak divaksin Isnin ini ROM Seorang lelaki Itali yang mahu mendapatkan sijil vaksinasi Covid 1...
Kemana Menghilangnya Anita Sarawak Terjawab Superstar Yg Sering Terkait Dgn Berita Palsu Beliau Menlnggal Dunia

Kemana Menghilangnya Anita Sarawak Terjawab Superstar Yg Sering Terkait Dgn Berita Palsu Beliau Menlnggal Dunia

papar berkaitan - pada 5/12/2021 - jumlah : 184 hits
Misteri kehilangan penyanyi bertaraf superstar Anita Sarawak 69 sejak enam tahun lalu sering meletakkan adiknya pelakon dan penyanyi popular era 1980 an Noorkumalasari atau Noor 65 dalam situasi sukar Sering kali menjadi buruan terutama war...
Penembusan Sell Off Palsu Eur Usd

Penembusan Sell Off Palsu Eur Usd

papar berkaitan - pada 1/12/2021 - jumlah : 148 hits
EUR USD didagangkan dalam tahap merah 1 1271 ketika penulisan Ia telah mencatatkan kejatuhan 1 30 daripada 1 1382 tinggi hari ini kepada 1 1235 rendah hari ini Pasangan itu menjunam kerana Indeks Dolar telah meningkat selepas Pengerusi Fed ...
6 Tahun Menganggur Gelar Sarjana Komputer Menjadi Produsen Dan Mengedarkan Uang Palsu Di Samarinda

6 Tahun Menganggur Gelar Sarjana Komputer Menjadi Produsen Dan Mengedarkan Uang Palsu Di Samarinda

papar berkaitan - pada 1/12/2021 - jumlah : 167 hits
Polisi membongkar praktik pencetakan dan distribusi uang yang dipalsukan MT pengabaian pascasarjana sepeda motor di salah satu kampus di Samarinda ini adalah Kalimantan dinamai mencurigakan Saya diputuskan untuk mengedarkan uang palsu karen...
Boleh Ke Pakai Maskara Eyeliner Dan Bulu Mata Palsu

Boleh Ke Pakai Maskara Eyeliner Dan Bulu Mata Palsu

papar berkaitan - pada 26/11/2021 - jumlah : 175 hits
Boleh Ke Pakai Maskara Eyeliner dan Bulu Mata Palsu Wanita suka dengan kecantikan Disebabkan nak kelihatan mukanya cantik sanggup buat apa sahaja Ramai dalam kalangan wanita Islam sudah tahu tentang hukum berkaitan kening Haram cukur dan lu...
Ada Ketikanya Saya Let1h Tapi 5 Tahun Belajar Aina Abdul Akhirnya Genggam Ijazah Sarjana Muda Muzik

Ada Ketikanya Saya Let1h Tapi 5 Tahun Belajar Aina Abdul Akhirnya Genggam Ijazah Sarjana Muda Muzik

papar berkaitan - pada 28/11/2021 - jumlah : 186 hits
Penyanyi Aina Abdul meluahkan rasa syukur akhirnya berjaya menamatkan pengajian dalam Sarjana Muda Muzik Kontemporari di Universiti UCSI Aina atau nama sebenarnya Nurul Aina Abdul Ghani 28 mengakui suk4r untuk belajar dan bekerja dalam masa...
Tambak Laut Bawa Kesan Negatif Kepada Alam Sekitar

Tambak Laut Bawa Kesan Negatif Kepada Alam Sekitar

papar berkaitan - pada 18/11/2021 - jumlah : 259 hits
Antara kesan yang paling ketara adalah berlakunya air pasang besar yang lebih kerap dan juga banjir terutamanya di kawasan hulu sungai SUBSCRIBE now Astro Awani https www youtube com c astroawani sub confirmation 1 Astro AWANI LIVE https ww
Bolehkah Coenzyme Q10 Merendahkan Risiko Kesan Sampingan Ubat Sintetik Statin

Bolehkah Coenzyme Q10 Merendahkan Risiko Kesan Sampingan Ubat Sintetik Statin

papar berkaitan - pada 17/11/2021 - jumlah : 326 hits
BOLEHKAH COENZYME Q10 MERENDAHKAN RISIKO KESAN SAMPINGAN UBAT SINTETIK STATIN 1 Ramai yang tidak mengetahui bahawa selain merendahkan tahap kolestrol ubat sintetik anti kolestrol statin memberikan kesan sampingan 2 Antara kesan sampingan ya...
Towards More Comprehensive Pension Reform

3 Sebab Kenapa Kashmir Menjadi Pilihan Traveler Malaysia

Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Should Stakeholders Sue Bloomberg To Prove 2nd Casino Licence Claim For Johor S Forest City Is Sheer Slander

Sungai Muda Sempadan Pulau Pinang Kedah

Jetama Taja Sabah Fc Rm5 Juta Musim Ini

Tak Sekolah



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Leha Leya Lawa Tonton

Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3


Bunga Paling Seram Di Dunia

Logo Autentik Untuk Produk Asli Madu

Ucapan Hari Jadi Ucapan Lawak Untuk Kawan Islamik

Hadiah Hari Guru 40 Idea Hadiah Yang Menarik

Gara Gara Al Bani Menuduh Iamam Bukhari Kafir Karena Takwil

Kerajaan Umum Kenaikan Gaji Penjawat Awam Pada 1 Mei 2024