Usia 2 Tahun Dah Sukses Toilet Training 3 Hari Saja Anak Dah Pandai Masuk Tandas Sendiri


Melatih toilet training anak memang mendebarkan. Perlu persiapkan mental dan fizikal, lebih-lebih lagi bila anak tidak dapat mengawal untuk buang air kecil.
Idea Penulis Keibubapaan, Wan Nur Syakira yang berjaya melatih hanya dua minggu anaknya yang baru berusia dua tahun 11 bulan wajar kita contohi. Hanya tiga hari pertama sahaja, anak dah pandai masuk tandas sendiri. Memang terbaik.
Jom ikuti perkongsian beliau.

Sudah 2 minggu, anak kedua melalui proses toilet training. Alhamdulillah, 3 hari pertama saja, ada waktu terbabas, selebihnya alhamdulillah semuanya di tandas. Ianya satu pengalaman baru untuk ummi dan abi. Secepat itu, Yusuf boleh menyesuaikan diri dengan transisi baru.
Betullah, lain anak, lain pengalaman. Lain prosesnya. Abangnya ambil masa 2 minggu untuk sesuaikan diri kerana ketika itu, umurnya 2 tahun 6 bulan. Manakala Yusuf ambil masa 3 hari pada usia umur 2 tahun 11 bulan.

Tidaklah ingin membandingkan, tapi nak berkongsi perbezaan dan pengalaman. Ambil masa pun okay. Sekejap pun okay. Okay saja mana-mana, asalkan anak laluinya dengan tenang dan happy.
Tidaklah toilet training ini satu perlumbaan, tapi ianya satu proses dan perjalanan. Perjalanan untuk tahu mengurus diri.
Proses toilet training anak juga adalah proses latihan juga untuk ummi abi sabar menyantuni dan membimbing mereka melalui perubahan besar dalam hidup mereka.
Ya, bukan senang untuk anak berubah rutin dan kebiasaan kalau tak disediakan dan diselia dengan ilmu dan teknik. Alhamdulillah, dua anak sudah melalui proses toilet training. Memang jimatlah peruntukan pampers itu.

Tak terbabas langsung ke ?
Tipulah kalau tak terbabas, tapi taklah sekerap , setiap hari. Sekali dua dalam seminggu itu adelah.
Ada yang tanya pada saya tentang anaknya ada kesukaran nak buang air besar di tandas, saya juga pernah lalui perkara yang sama ketika anak pertama dulu.
Ini tips dari OT Aisyah Rozalli dan tambahan pengalaman saya. Untuk buang air besar, kalau anak belum selesa untuk buang di tandas, ada beberapa cara kita boleh buat:
1. Kuatkan core muscles dia. Sebab nak meneran di atas mangkuk tandas ambil masa yang lama. Ada anak akan mudah letih. Jadi, dia akan refuse untuk buang air besar di tandas.
2. Kalau nampak anak dah macam nak terbuang air besar, cepat-cepat bawa ke tandas dan dudukkan atas toilet seat tu. Jangan buka seluar di luar tandas. Tapi, bila anak dah duduk atas toilet seat. Kalau ada najis yang dah terkeluar dalam seluar, kita boleh terus buang dalam toilet seat. So, anak pun tak geli.

3. Kenal tanda-tanda anak perlu ke tandas. Kena alert dengan perubahan riak wajah atas bahasa badan anak.
4. Teman anak masa buang air besar. Ada anak, dia akan anxious masa buang air besar. So, kita kena duduk dengan dia dan peluk2 sementara tunggu dia nak buang air besar tu.
5. Jangan marah anak kalau terberak dalam seluar. Tenang saja. Kawal intonasi suara. Anak menangis sebab terberak, kita senyum je. Bagitahu saja, ” Takpe2, ummi abi ada. Bagus dah pandai berak, cuma lepas ni, berak dalam tandas ye “.
Kami ulang dialog ni tak terkira banyaknya ketika anak pertama dahulu. Anak kedua ini tak macam tu, mungkin sebab dah dibiasakan dengan potty ladder seat dari usia setahun. Kalau kita jerkah, jerit, nescaya makin sukar dan panjanglah proses TT sebab anak takut dan trauma.

6. Walaupun dia nak berak dalam pampers pada mulanya, takpelah. Bawa ke tandas, biar dia berak dalam pampers tapi di dalam tandas. Nak biasakan dia buang air di tandas.
7. Bila anak nak buang air besar, penting untuk kita sebagai ibu bapa cool. Jangan gelabah dan pressure anak , cepat-cepat. Cool aje, terus angkat anak dan bawa ke tandas, letak atas potty ladder seat.
Cakap, ” takpe, ibu ada. Ibu tunggu je. Ibu ada kat sini. Nanti kita flush sama-sama ya bila abang dah siap.
Nanti air jadi bersih semula, dah takde najis ” .
Tunggu dengan sabar, ianya proses. Sebab buang air besar ini kena guna tenaga banyak. Tambah lagi kalau anak sembelit, kesian dia kan.
Kalau anak sembelit, fokus juga untuk hilangkan sembelit dia sebab bila susah buang air, dia pun jadi takut nak buang air di tandas.

Kadangkala anak takut buang air di tandas, sebab traumatic experience atau dia pernah dengar cerita menakutkan tentang toilet.
OT Aisyah ada cerita, seorang kanak-kanak takut nak buang air besar di tandas sebab dia pernah dimomokkan ada monster.
Bila dia lihat sendiri najis yang jatuh dan flush, dia pun jadi takjub takde monster. Rupanya dia takut sebab dikatakan ada monster dalam toilet bowl.
Sebab tu, kalau anak takut sangat-sangat, mungkin ada benda atau experience yang tak menyeronokkan berkaitan dengan tandas atau urusan buang air.
Yang tu, ibu ayah kena selalu borak-borak santai untuk korek. Hilang sebenarnya berdebar nak toilet training anak kalau ada rujukan dan bimbingan.
Ilmu yang saya dapat ketika join kelas online Toilet Training ketika nak mulakan pada anak pertama, saya gunakan pula untuk anak kedua.
Ternyata, dengan ilmu dan persediaan, anak dan ibu ayah jadi kurang stress bila nak lalui fasa toilet training ini.
Selamat menyantuni anak untuk mereka berdikari!
Menarik: 6 Bulan Ni, Sayalah Paling Bahagia, Rutin Urus Bilal Mencabar Tapi Membahagiakan PU Riz!

Ayuh, kembalikan kesegaran dan tenaga anda bersama pasangan tersayang melalui Bengkel Refresh & Recharge: Jom Kembali Semangat!
Daftar di https://toko.ideaktiv.com/product/jom-kembali-semangat/

Untuk lebih banyak info terkini jom sertai Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama) sekarang!
The post Usia 2 Tahun Dah Sukses Toilet Training, 3 Hari Saja Anak Dah Pandai Masuk Tandas Sendiri! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/usia-2-tahun-dah-sukses-toilet-training-3-hari-saja-anak-dah-pandai-masuk-tandas-sendiri/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Usia Ini Sepatutnya Anak Dah Pandai Kayuh Basikal Buat Beberapa Perkara Sendiri Semak Perkembangan Anak

Usia Ini Sepatutnya Anak Dah Pandai Kayuh Basikal Buat Beberapa Perkara Sendiri Semak Perkembangan Anak

papar berkaitan - pada 18/7/2022 - jumlah : 311 hits
Tanggungjawab ibu bapa semakin besar seiringan dengan peningkatan usia anak Ini apa yang perlu anda fahami berkaitan perkembangan dan pendidikan awal kanak kanak Perkembangan fizikal kanak kanak Istilah kanak kanak kecil atau toddler biasan...
Nak Bantu Anak Speech Delay Kena Mulakan Seawal Anak Usia Bawah 3 Tahun

Nak Bantu Anak Speech Delay Kena Mulakan Seawal Anak Usia Bawah 3 Tahun

papar berkaitan - pada 2/7/2022 - jumlah : 220 hits
Bila anak masuk usia dua tahun ibu ayah mulalah cemas bila mana anak masih tidak mengeluarkan perkataan bermakna Bimbang anak lambat bercakap dan seterusnya delay dalam segala hal Inilah yang membimbangkan ibu bapa Namun tip paling penting ...
Anak Bakal Masuk Darjah 1 Tahun Depan Selain Boleh Baca 5 Kemahiran Ni Penting

Anak Bakal Masuk Darjah 1 Tahun Depan Selain Boleh Baca 5 Kemahiran Ni Penting

papar berkaitan - pada 11/7/2022 - jumlah : 142 hits
Ada anak nak masuk darjah satu tahun depan Hah dah boleh fikir tentang persediaan anak anak untuk ke sekolah dah Bukan sekadar persediaan uniform buku beg kasut sahaja tau Tapi bersedia juga mental fizikal dia 5 kemahiran penting mental fiz...
Hamili Anak Usia 15 Tahun Seorang Remaja Diciduk

Hamili Anak Usia 15 Tahun Seorang Remaja Diciduk

papar berkaitan - pada 2/7/2022 - jumlah : 151 hits
Dia menjelaskan korban saat itu menolak dan sempat menangis karena dipaksa oleh pelaku berhubungan badan
7 Tahun Berkahwin Namun Tiada Anak Lagi Amir Raja Lawak Okay Saja

7 Tahun Berkahwin Namun Tiada Anak Lagi Amir Raja Lawak Okay Saja

papar berkaitan - pada 8/7/2022 - jumlah : 151 hits
Pelakon dan pelawak Amir Raja Lawak menerima dengan hati terbuka apabila dia dan pasangan Nur Intan Syafinaz masih belum dikurniakan cahaya mata biarpun sudah melayari bahtera perkahwinan selama tujuh tahun Amir 34 atau nama sebenarnya
Hiburan Bagi Drive Sendiri Sebab Nak Pergi Tandas Guru Memandu Terkejut Student Buat Kereta Masuk Longkang

Hiburan Bagi Drive Sendiri Sebab Nak Pergi Tandas Guru Memandu Terkejut Student Buat Kereta Masuk Longkang

papar berkaitan - pada 19/7/2022 - jumlah : 178 hits
Buat mereka yang pertama kali belajar memandu semestinya akan mempunyai perasaan yang bercampur baur sebelum memulakan pembelajaran Setiap pelajar juga akan mempunyai seorang guru memandu yang memantau sepanjang sesi pembelajaran dijalankan...
Kenalkan Pratulis Seawal 2 Tahun Ibu Kongsi Tip Ajar Anak Pandai Menulis

Kenalkan Pratulis Seawal 2 Tahun Ibu Kongsi Tip Ajar Anak Pandai Menulis

papar berkaitan - pada 12/7/2022 - jumlah : 227 hits
Ibu bapa mana yang tidak teruja apabila anak sudah memperlihatkan minat membaca dan menulis bukan Pasti ramai parents terutamanya ibu bapa baharu mencari cara ajar anak menulis Mari kita lihat perkongsian Puan Mastura Abd Halim ini berkenaa...
Asn Di Depok Diizinkan Telat Ke Kantor Karena Antar Anak Hari Pertama Masuk Sekolah

Asn Di Depok Diizinkan Telat Ke Kantor Karena Antar Anak Hari Pertama Masuk Sekolah

papar berkaitan - pada 18/7/2022 - jumlah : 162 hits
Para ASN Pemkot Depok bahkan diizinkan telat datang ke kantor karena mengantar anak di hari pertama sekolah Dispensasi itu diberikan kepada ASN Pemkot Depok untuk mengantar anak di hari pertama sekolah hingga pukul 10 00 WIB
Laaaa Awat Tak Mau Guna Logo Parti Sendiri 5 Hari Saja Pas Perintah Semua Selesai Keh Keh Kencin

Laaaa Awat Tak Mau Guna Logo Parti Sendiri 5 Hari Saja Pas Perintah Semua Selesai Keh Keh Kencin

papar berkaitan - pada 9/7/2022 - jumlah : 144 hits
Pas pertimbang guna logo baharu untuk berdepan PRU15Astro AwaniJulai 8 2022 Abdul Hadi menjelaskan isu pengunaan logo dalam pilihan raya umum akan datang masih lagi dalam perbincangan Gambar failKUALA LUMPUR Pas sedang mempertimbangkan untu...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Penyalahgunaan Kuasa Penyakauan Harta Rakyat Oleh Mahathir Wajib Didedahkan

Wee Barking Up The Wrong Tree

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls

Zus Coffee Ice Green Tea Latte



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


K Speed Strikes Again With A Menacing Honda Dax Caf Racer

Onsen Tamago

Panas Tikam Belakang Cubaan Bekas Pemimpin Ph Hati Hitam

Rebus Ubi Kayu Kena Air Bersih

Cadangan Tambah Baik Gaji Penjawat Awam Diumum 1 Mei Pm

Bupati Sidoarjo Muhdlor Mangkir Dari Pemeriksaan Kpk Ini Alasannya