Usaha Gagalkan Belanjawan 2021 Tak Bertanggungjawab


Siti Hafidahismaweb.net
Rakyat muak perbalahan politik, mahu negara stabil


BANGI, 8 Rabiulakhir 1442H, Selasa – Semua Ahli Parlimen dituntut untuk memastikan Belanjawan 2021 diluluskan demi kesejahteraan rakyat dan keamanan negara.

Perbalahan antara pemimpin dan parti politik yang dikhabarkan dalam usaha menggagalkan Belanjawan 2021, adalah tindakan tidak bertanggungjawab serta berlawanan dengan titah Yang di-Pertuan Agong.

Mengikuti setiap perkembangan politik semasa terutamanya mengenai Belanjawan 2021, Pertubuhan-Pertubuhan Pembela Islam (PEMBELA) mengingatkan Ahli-Ahli Parlimen akan keadaan rakyat marhaen yang sedang dalam kesusahan.

Khususnya ketika mengharungi tempoh-tempoh getir sepanjang krisis ekonomi yang disebabkan oleh pandemik COVID-19 yang semakin kritikal.

Pengerusi PEMBELA, Haji Aminuddin Yahaya berkata, rakyat sudah muak dengan perbalahan politik yang hanya menguntungkan pihak dan individu tertentu.

Beliau yakin apa yang rakyat mahukan adalah kestabilan negara ketika memerangi wabak COVID-19 dan berusaha untuk menangani krisis ekonomi yang melanda negara kini.

“PEMBELA sedar ketidakstabilan ini boleh menyebabkan Parlimen dibubarkan dan pilihan raya terpaksa diadakan dalam tempoh terdekat.

“Pilihan Raya Negeri (PRN) Sabah sepatutnya menjadi pengajaran kepada kita agar tidak mengulanginya dengan mengadakan Pilihan Raya Umum (PRU) pula. Jika politik negara stabil, PRU akan diadakan juga sekitar dua tahun lagi.

“Maka, ahli-ahli politik perlu bersabar kerana tempoh itu tidaklah begitu lama tetapi mungkin cukup untuk rakyat menstabilkan kehidupan mereka dalam mengharungi krisis yang melanda,” katanya dalam kenyataan hari ini.

Atas dasar itu, PEMBELA menuntut agar semua ahli politik khususnya Ahli Parlimen untuk memastikan Belanjawan 2021 ini dapat diluluskan demi kesejahteraan rakyat dan keamanan negara serta sejajar dengan saranan Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah baru-baru ini.

“Namun, ini tidak bermakna PEMBELA bersetuju dengan segala yang dicadangkan. Kami yakin ada caranya untuk mengubah intipati belanjawan tanpa menggagalkannya.

“Kami pasti ahli-ahli politik juga menyedari akan hal ini agar ada kepekaan untuk mengutamakan rakyat dan negara dari kepentingan diri atau parti masing-masing,” katanya.

Seri Paduka Baginda sebelum ini mengingatkan pemimpin supaya berhenti politiking dan mahukan semua anggota Dewan Rakyat mengutamakan kepentingan rakyat dengan meluluskan belanjawan negara.

Terdahulu, media melaporkan kemungkinan Belanjawan 2021 tidak diluluskan selepas Barisan Nasional (BN) dan pembangkang mengemukakan beberapa tuntutan sebagai sokongan bersyarat.

Antara tuntutannya ialah membenarkan pengeluaran simpanan sehingga RM10,000 daripada Akaun 1 Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) dan pelanjutan moratorium pinjaman institusi kewangan, selain mempertikaikan cadangan mengembalikan semula Jabatan Hal Ehwal Khas Jasa (JASA) dengan peruntukan besar

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wak-labu.blogspot.com/2020/11/usaha-gagalkan-belanjawan-2021-tak.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Realiti Pahit Di Sebalik Belanjawan 2021

Realiti Pahit Di Sebalik Belanjawan 2021

papar berkaitan - pada 21/11/2020 - jumlah : 132 hits
Oleh Redzuan Shamsudin Rakyat Malaysia mungkin melihat isu Belanjawan 2021 di sekitar lulus atau tidak belanjawan itu dalam sesi pengundian pada 26 November 2020 Sekiranya lulus maka bertahanlah pentadbiran Perdana Menteri Muhyiddin Yassin ...
Belanjawan 2021 Bn Akan Sokong Dengan Bersyarat Antaranya Pelanjutan Moratorium Pengeluaran Kwsp Secara One Off Najib

Belanjawan 2021 Bn Akan Sokong Dengan Bersyarat Antaranya Pelanjutan Moratorium Pengeluaran Kwsp Secara One Off Najib

papar berkaitan - pada 10/11/2020 - jumlah : 303 hits
1 222 total views 1 222 views today KUALA LUMPUR 10 Nov Barisan Nasional menyatakan sokongan bersyarat terhadap Belanjawan 2021 dengan menuntut kerajaan membenarkan pengeluaran one off hingga RM10 000 daripada Akaun 1 Kumpulan Wang Simpanan...
Belanjawan 2021 Pengurangan Peruntukan Untuk Uitm Bakal Rencatkan Rancangan Masa Depan

Belanjawan 2021 Pengurangan Peruntukan Untuk Uitm Bakal Rencatkan Rancangan Masa Depan

papar berkaitan - pada 21/11/2020 - jumlah : 227 hits
Presiden Persatuan Kakitangan Akademik Universiti Teknologi MARA Prof Madya Abd Rahim Awang berkata pengurangan dana akan memberi kesan kepada proses pelajaran dan pengajaran KUALA LUMPUR Pelan pembangunan Universiti Teknologi MARA dan usah...
Belanjawan 2021 Wajib Ditolak Muhyiddin Terang Terang Cakap Tak Serupa Bikin

Belanjawan 2021 Wajib Ditolak Muhyiddin Terang Terang Cakap Tak Serupa Bikin

papar berkaitan - pada 22/11/2020 - jumlah : 205 hits
Jika kita mengingati semula ucapan ucapan dalam perutusan khas Muhyiddin Yassin sepanjang pandemik Covid19 melanda negara semuanya nampak indah indah belaka Rata rata ucapannya mengandungi janji untuk berbuat yang terbaik memahami susah der...
Sokong Belanjawan 2021 Bukti Setia Parti Pada Titah Agong

Sokong Belanjawan 2021 Bukti Setia Parti Pada Titah Agong

papar berkaitan - pada 22/11/2020 - jumlah : 238 hits
ismaweb netDahulukan kepentingan rakyat negara pendekatan asas Al Sultan AbdullahBANGI 6 Rabiulakhir 1442H Ahad Islam menekankan pendekatan supaya mendahulukan kepentingan umum berbanding individu atau kumpulan tertentu Pendekatan itu juga ...
Jika Belanjawan 2021 Lulus Bererti

Jika Belanjawan 2021 Lulus Bererti

papar berkaitan - pada 20/11/2020 - jumlah : 145 hits
1 JASA dapat 80 juta hiduplah dengan megahnya macai2 cyber perikatan nasional 2 Program Penggerak dibawah kementerian Zuraida dapat 8 Juta Berkepaklah ayam2 semua 3 Peruntukan 1 billion untuk projek khas Ntah apa yang khas nya 4 lebih 160 j...
Belanjawan 2021 Mesti Adil Kepada Pembangkang Jika Mahu Disokong

Belanjawan 2021 Mesti Adil Kepada Pembangkang Jika Mahu Disokong

papar berkaitan - pada 20/11/2020 - jumlah : 344 hits
Belanjawan 2021 tidak akan disokong secara membuti tuli kerana dilihat Pembangkang tidak adil dan menganaktirikan peruntukan kepada kawasan yang diwakili Pakatan Harapan atau negeri yang ditadbir mereka Menurut Ahli Dewan Undangan Negeri Su...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

The Evolution Of Adult Entertainment

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Mentafsir Pilihan Raya Kecil Kkb

Sarapan Apom Manis Bubur Campur Di Padang Speedy Teluk Intan

Apakah Berhijab Harus Dari Hati

Cerita Hari Jumaat

Time Sensitive Recognizing And Reacting To Infantile Spasms

Kedah Akan Cipta Rekod Dengan Penutupan Mbi Kedah Melalui Saman