Usah Sorok Dalam Fb




ADAKAH jatuh talak taklik dalam situasi suami mencurigai isterinya di media sosial dengan mengatakan: “Jangan cuba hendak sorok sesuatu daripada saya, jika tidak, jatuh talak satu ke atas awak.”
Suami hanya berprasangka terhadap isterinya yang tidak memberikan peluang melihat kandungan mesej di Facebook.
Perkara itu mengundang rasa marah dan tidak puas hati sehingga terkeluarnya penyataan sedemikian.
Seandainya tiada berlaku sebarang perkara yang dianggap curang, adakah lafaz taklik itu dianggap tidak menjejaskan talak?
Ingin Tahu, Sepang
Taklik talak adalah apabila suami menggantungkan talak dengan sesuatu sifat atau syarat, sama ada berkaitan perbuatan isteri atau orang lain.
Sahnya taklik talak apabila berlaku sifat atau syarat yang disebutkan suami. Itu pandangan yang disepakati jumhur fuqaha.
Pandangan itu bersandarkan firman Allah dalam Surah al-Baqarah, ayat 229, yang bermaksud: “Talak (yang boleh dirujuk kembali itu hanya) dua kali. Sesudah itu bolehlah ia (rujuk dan) memegang terus (isterinya itu) dengan cara yang sepatutnya atau melepaskan (menceraikannya) dengan cara yang baik dan tidaklah halal bagi kamu mengambil balik sesuatu dari apa yang kamu berikan kepada mereka (isteri-isteri yang diceraikan itu) kecuali jika kedua-duanya (suami isteri takut tidak dapat menegakkan aturan hukum Allah. Oleh itu kalau kamu khuatir bahawa kedua-duanya tidak dapat menegakkan aturan hukum Allah, maka tidaklah mereka berdosa – mengenai bayaran (tebus talak) yang diberikan isteri untuk menebus dirinya (dan mengenai pengambilan suami akan bayaran itu). Itulah aturan hukum Allah maka janganlah kamu melanggarnya dan sesiapa yang melanggar aturan hukum Allah, maka mereka itulah orang-orang yang zalim.”
Taklik talak mempunyai syarat sah sebelum taklik berkenaan dianggap sah dan dikuatkuatkuasakan oleh syarak. Antara syarat sah itu adalah perkara yang menjadi sandaran (al-muʻallaq ʻalayh) belum berlaku ketika suami melafazkan taklik.
Syarat seterusnya ikatan perkahwinan di antara pasangan masih berlangsung sama ada secara hakiki atau hukmi ketika suami melafazkan taklik kepada isteri.
Syarat sah ketiga iaitu, perkara yang menjadi sandaran (al-muʻallaq ʻalayh) boleh berlaku pada masa terkehadapan dan bukan perkara yang mustahil.
Seterusnya, syarat sah keempat adalah perkara yang menjadi sandaran (al-mu’allaq ‘alayh) adalah perkara yang diketahui.
Oleh itu, mana-mana lafaz taklik talak yang memenuhi syarat sah itu akan menggugurkan talak sebagaimana yang dinyatakan suami.
Antara hikmah pensyariatan dan keharusan taklik dapat dijadikan sebagai satu cara suami mendidik isteri.
Isteri dapat dididik oleh suami dalam mengawal tingkah lakunya yang agak keterlaluan melalui peringatan dan amaran yang terkandung dalam taklik.
Peringatan dan amaran suami kepada isteri dapat difahami menerusi talak yang disandarkan kepada perbuatan isteri.
Suami contohnya melarang isteri daripada menerima sebarang tetamu lelaki yang bukan mahramnya semasa ketiadaannya di rumah.
Isteri akan lebih berhati-hati dan mengambil berat terhadap amaran dan peringatan yang diberikan suaminya kerana keengganan isteri mematuhi perintah suami dengan melanggar taklik yang dibuat akan membubarkan perkahwinan di antara mereka.
Walau bagaimanapun, dalam situasi persoalan yang diajukan pembaca, maksud pada lafaz taklik yang disebutkan suami mengenai ‘sorok sesuatu daripada suami’ hanya diketahui oleh suami.
Apakah yang dia maksudkan dengan sesuatu itu? Jika dilihat kepada syarat sah taklik talak di atas, syarat sah pertama hingga ketiga sudah dipenuhi.
Melainkan syarat sah taklik yang keempat. Pengetahuan mengenai ‘sesuatu’ perkara yang suami maksudkan disorok atau disembunyikan itu bergantung kepada niat dan maksud suami.
Jika isteri tidak melakukan perkara yang suami maksudkan itu, maka tidak gugurlah talak terhadap isteri.
Jika isteri mengetahui secara jelas apa yang dimaksudkan tegahan suami lebih mudah untuk dijelaskan atau isteri boleh berhati-hati dalam perbuatannya.
Kemusykilan Syariah Bersama Suriany Awaludin




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2019/11/14/usah-sorok-dalam-fb/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kalau Nampak Bayi Bangun Tidur Bermain Dengan Jari Membebel Sendiri Usah Ganggu

Kalau Nampak Bayi Bangun Tidur Bermain Dengan Jari Membebel Sendiri Usah Ganggu

papar berkaitan - pada 4/11/2019 - jumlah : 223 hits
Fasa keresahan pemisahan adalah perkembangan normal dan mesti di lalui semua bayi Ia berlaku seawal usia 6 bulan hingga sekitar 20 bulan dan menyaksikan bayi menjadi lebih 3C Crying Cranky Clingy Berikut adalah tip yang boleh mengurangkan s...
Tak Usah Nerakakan Orang Lain

Tak Usah Nerakakan Orang Lain

papar berkaitan - pada 3/11/2019 - jumlah : 224 hits
Assalamualaikum dan salam sejahtera kehidupan yang ada sekarang kita ada kehidupan lain dekat alam yang lain Dekat kehidupan yang baru nanti ada erti pengadilan sebenar Oleh Tuhan yang sebenar Di dunia yang kita nampak ini kau tak payah jad...
Nibongtebal Lari Sorok Belakang Kereta Sebelum Ditetak

Nibongtebal Lari Sorok Belakang Kereta Sebelum Ditetak

papar berkaitan - pada 17/11/2019 - jumlah : 293 hits
NIBONG TEBAL Seorang remaja lelaki parah selepas diserang empat lelaki ketika dalam perjalanan pulang ke rumahnya di Taman Nibong Tebal Jaya di sini Mangsa yang berusia 19 tahun itu mengalami kecederaan di beberapa bahagian badan antaranya ...
Usah Lagi Biarkan Malaysia Dibelenggu Rasuah Dan Tamak

Usah Lagi Biarkan Malaysia Dibelenggu Rasuah Dan Tamak

papar berkaitan - pada 6/11/2019 - jumlah : 124 hits
JOHORTIMES MY Please Subscribe to JohorTimes Youtube https www youtube com channel UCBGyB6bgPwLLTOahiWTGuFQ Facebook https www facebook com johortimes my Twitter https www twitter com JohorTimes Instagram https www instagram com JohorTimes ...
Usah Lakukan 9 Perkara Ini Ketika Menziarahi Kubur

Usah Lakukan 9 Perkara Ini Ketika Menziarahi Kubur

papar berkaitan - pada 9/11/2019 - jumlah : 422 hits
Kehidupan dan kematian adalah hal yang silih berganti ada dalam kehidupan seorang insan Pada saat anda sedang membaca tulisan ini pasti ada kehidupan yang sedang lahir dan ada pula yang sedang bertarung nyawa menghembuskan nafas terakhir Wa...
Bn Usah Libatkan Diri Dalam Masalah Dalaman Pakatan Kata Najib

Bn Usah Libatkan Diri Dalam Masalah Dalaman Pakatan Kata Najib

papar berkaitan - pada 19/11/2019 - jumlah : 177 hits
BN usah libatkan diri dalam masalah dalaman Pakatan kata Najib Dikemas kini 38 minit yang lalu Diterbitkan pada 19 Nov 2019
Jokowi Disebut Tak Bernyali Soal Perppu Kpk Pkb Bilang Enggak Usah Tekan Tekan

Jokowi Disebut Tak Bernyali Soal Perppu Kpk Pkb Bilang Enggak Usah Tekan Tekan

papar berkaitan - pada 16/11/2019 - jumlah : 153 hits
Menurut Jazilul baiknya biarkan dulu UU KPK Hasil revisi berlaku Sehingga bisa teruji apakah UU tersebut lebih baik dari sebelumnya
Kapolres Cilegon Ancam Anak Buah Enggak Usah Gatal Jarinya Di Medsos

Kapolres Cilegon Ancam Anak Buah Enggak Usah Gatal Jarinya Di Medsos

papar berkaitan - pada 19/11/2019 - jumlah : 175 hits
Yudhis mengatakan akan memberikan teguran bahkan sanksi pelanggaran disipilin terhadap anggotanya yang membandel tidak mengindahkan imbauan Kapolri terkait larangan bergaya hidup mewah di masyarakat
Kkb Polls Go Out To Vote With Peace Of Mind As Safety Assured Says Selangor Police

Kanak Kanak Usia 3 Tahun Sudah Boleh Diajar Berdikari Tahu Urus Diri Sudah Cukup Baik

Bnm Fines Habib Jewels Rm96 250 For Anti Money Laundering Breach

Business Community Heaves Sigh Of Relief At Stable Opr

Pharmaniaga Komited Pulih Kewangan Keluar Status Pn17

Are Malaysian Consumers Missing The Target In Anti Israel Boycotts Of Western Brands

Hukuman Masyarakat Sangat Berat Jika Anda Punya Pendapat Berbeza Dari Mereka

Sejarah Hitam Bola Sepak Berulang



Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3


Eka Heights Kediaman Baru Yang Moden Dan Selesa

Faedah Sirah Nabi Perang Bani Quraizhah Dan Pelajaran Di Dalamnya

Zim Zim Ala Kazim

Dalia Farhana Curang Chord

Cara Hilangkan Migrain

Untonglah Menantu Zahid Hamidi Dilantik Pengerusi Jiankun