Usah Paksa Anak Peluk Salam Orang Tapi Cuba Tukar Kepada 5 Cara Ini


Biasanya apabila tiba musim perayaan, tidak kiralah Tahun Baru Cina, Deepavali, Hari Krimas atau sambutan Hari Raya, pastinya akan ada situasi salam hari raya dan berpelukan, betul tak? Si kecil juga tidak terkecuali apabila ada ahli keluarga yang ingin peluk anak.

Tetapi kadangkala ada anak-anak yang tidak mahu bersalaman atau berpelukan, jadi apakah tindakan anda? Memaksa atau menerima kehendak mereka tersebut?
Apakah adab hari raya itu lebih penting atau keselesaan anak? Jom ketahui jawapannya dalam perkongsian artikel ini.

Situasi selalu terjadi apabila ada yang ingin peluk anak
Senario memeluk atau bersalam ini bukanlah hanya terjadi ketika perayaan, bahkan berlaku setiap kali rumah dikunjungi saudara-mara.
Apabila ahli keluarga ingin pulang, kita biasanya akan memanggil anak untuk bersalaman, “Husna, salam Mak Long.”
Ada anak yang mudah menerima arahan. Terdapat juga anak yang teragak-agak – jelas menunjukkan mereka tidak mahu melakukannya – tetapi anda memaksa mereka untuk melakukannya, sama ada secara lisan atau literal.
Anda mungkin terfikir ia hanyalah pelukan, sekadar adab hari raya atau ketika bersama ahli keluarga. Namun penerimaan anak terhadap keadaan tersebut mungkin berbeza.
Peluk anak biarlah atas kerelaan mereka
Tidak kira sama ada anak lelaki atau perempuan, kedua-duanya mempunyai hak melakukan sesuatu atau keinginan mereka sendiri.
Walaupun perbuatan bersalaman atau berpelukan kelihatan seperti adab hari raya, namun fikirkan mesej yang anda hantar melalui tindakan memaksa anak memberikan kasih sayang walaupun jelas mereka tidak mahu melakukannya.
Anda sedang ‘memberitahu’ mereka bahawa apabila ada individu dewasa yang mahukan pelukan atau ciuman, anak harus memberikannya walaupun tidak selesa – sekali gus memberi ruang kepada perbuatan gangguan seksual.
Sebaliknya, jika ibu bapa membenarkan anak menunjukkan kasih sayang mengikut istilah dan kerelaan mereka sendiri, anda mengajar mereka untuk mempunyai hak tersendiri berkaitan perasaan dan emosi.
Tindakan tersebut juga membantu anak menyedari bahawa anda menghargai perasaan mereka. Sekali gus membolehkan anak belajar bahawa mereka mempunyai hak untuk mengatakan tidak.
Memaksa anak juga dalam masa yang sama mengajar mereka bahawa individu dikenali sentiasa boleh menyentuh mereka. Kesannya anak mungkin tidak akan berkongsikan kepada anda jika berlakunya gangguan seksual.
Pentingnya keselesaan si kecil dalam situasi peluk anak
Ibu bapa perlu membantu anak memahami jika keadaan atau sesuatu perkara membuatkan mereka tidak selesa, jangan lakukannya. Walaupun ia melibatkan pelukan atau bersalaman dengan datuk, nenek mahupun ahli keluarga lain.
Tidak dinafikan, pelukan dan ciuman daripada ahli keluarga adalah sebagai tanda kasih sayang kepada si kecil. Namun itu tidak bermakna anda boleh membiarkan anak berada dalam keadaan tidak selesa secara fizikal hanya kerana tidak mahu menyakiti hati ahli keluarga lain.
Ia adalah tanggungjawab ibu bapa untuk menentukan bahawa anak tidak perlu dipaksa melakukan sesuatu di luar kehendak mereka selagi berada dalam landasan yang betul.
Pilihan adab hari raya yang boleh diamalkan
Apabila anda meminta si kecil bersalaman atau memeluk ahli keluarga tetapi permintaan tersebut ditolak, pastinya timbul rasa kejanggalan, bukan?
Jadi untuk mengelakkan situasi tersebut, anda boleh mencuba beberapa tip berikut:
Berikan pilihan sebelum membiarkan ahli keluarga peluk anak
Tanyakan kepada si kecil sama ada mereka boleh memberikan pelukan, ciuman atau salam hari raya kepada ahli keluarga lain, contohnya “Tok mesti suka kalau Husna kiss Tok, Husna nak kiss tak?”
Pastikan anda menerima dan menghormati apa sahaja pilihan mereka. Ia akan memperkasakan anak untuk mengetahui apabila mereka selesa dan tidak selesa dengan kasih sayang secara fizikal.

Jelaskan kepada keluarga dan sahabat
Ia mungkin konsep asing bagi ahli keluarga apabila anda membenarkan anak membuat pilihan sama ada mereka mahu atau tidak memeluk mahupun mencium seseorang.
Perjelaskan secara terbuka bahawa itu pilihan yang anda mahukan untuk si kecil – untuk tidak memaksa mereka memberikan kasih sayang fizikal sekiranya tidak selesa.
Perkukuhkan rasa hormat dalam hal peluk anak
Dalam masa yang sama, terangkan kepada anak bahawa penolakan untuk bersalaman, berpelukan atau berciuman bukanlah alasan untuk mereka menjadi tidak beradab. Ajari mereka untuk menolak dengan penuh hormat.
Jangan lupa untuk memuji mereka sekiranya anak melakukannya dengan baik.
Berbincang mengenai hak mereka
Sebaiknya berbincang dari hati ke hati bersama anak. Perjelaskan kepada mereka mengenai pilihan yang ada. Didik mereka mengenai ‘sentuhan selamat’ dan ‘sentuhan tidak menyelesakan’.
Komunikasi seperti ini dapat membantu anak untuk berasa lebih selesa berkongsi segalanya dengan anda tanpa merahsiakan apa-apa.
Selain peluk anak, anda boleh galakkan kasih sayang bukan fizikal
Anak mungkin mempunyai cara tersendiri untuk menunjukkan kasih sayang mereka – seperti memberikan lukisan atau menyanyikan lagu untuk mereka. Galakkan anak untuk mempamerkan kasih sayang dengan cara mereka sendiri.
Sekiranya ibu bapa memaksa anak untuk menunjukkan kasih sayang walaupun mereka tidak selesa, ia seperti kita mengajar si kecil untuk mengabaikan gerak hati. Sekali gus ada risiko diambil kesempatan oleh individu lain.
Usah memaksa anak memberikan pelukan, salam hari raya atau ciuman, sebaiknya biarkan mereka memilih dan melakukannya dengan seikhlas hati.

Jangan abaikan keselamatan si manja ketika berada dalam kereta. Belajar tentang fungsi car seat serta ketahui kecederaan yang akan berlaku kerana impak kemalangan. Ketahui lebih lanjut tentang car seat di E-Workshop Sayangi Nyawa Anak Anak Dalam Kereta, Let’s Buckle Up!
Daftar secara PERCUMA di https://toko.ideaktiv.com/product/sayang-nyawa-anak-dalam-kereta/
(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti yang dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama) sekarang!
The post Usah Paksa Anak Peluk Salam Orang, Tapi Cuba Tukar Kepada 5 Cara Ini! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/usah-paksa-anak-peluk-salam-orang-tapi-cuba-tukar-kepada-5-cara-ini/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Anak Dah 3 Tahun Tapi Tak Pandai Bercakap Ini Cara Mengatasi Anak Lambat Bercakap

Anak Dah 3 Tahun Tapi Tak Pandai Bercakap Ini Cara Mengatasi Anak Lambat Bercakap

papar berkaitan - pada 27/4/2022 - jumlah : 165 hits
Pastinya akan hadir rasa bimbang apabila si kecil masih sukar bertutur walaupun sudah berusia 3 tahun Bertenang ada cara mengatasi anak lambat bercakap yang boleh dicuba Lewat pertuturan Secara amnya seorang kanak kanak yang berusia 2 tahun...
Anak Susah Menulis Boleh Cuba Latih Kaedah Macam Ni Di Rumah

Anak Susah Menulis Boleh Cuba Latih Kaedah Macam Ni Di Rumah

papar berkaitan - pada 26/4/2022 - jumlah : 144 hits
Biarpun anak sudah berusia empat tahun namun masih ada anak yang memegang pensil tidak tepat malah masih ada yang tidak dapat menulis dengan baik Apa kata sebagai persediaan untuk ke sekolah dan menulis dengan baik aktiviti ringkas tapi beg...
Ini 7 Perangai Anak Belajar Dari Tingkah Laku Ibu Bapa Tapi Ramai Tak Perasan

Ini 7 Perangai Anak Belajar Dari Tingkah Laku Ibu Bapa Tapi Ramai Tak Perasan

papar berkaitan - pada 7/5/2022 - jumlah : 276 hits
Biasanya perangai anak berdasarkan apa yang dilihat melalui ibu bapanya sendiri Ibu bapa adalah orang yang diperhatikan setiap hari oleh anak anak Bukan setakat perhati tapi juga meniru tingkah laku ibu bapa Lebih lebih lagi jika ada anak y...
Azmi Saat Belum Sedia Ambil Anak Angkat Isteri Mahu Cuba Hamil Lagi

Azmi Saat Belum Sedia Ambil Anak Angkat Isteri Mahu Cuba Hamil Lagi

papar berkaitan - pada 9/5/2022 - jumlah : 119 hits
Kehadiran anak memberi kebahagiaan buat semua pasangan suami isteri Bagaimanapun jika belum ada rezekinya siapa kita untuk menolak takdir Allah Bagi penyanyi Azmi Saat yang juga vokalis kumpulan Caliph Buskers selepas pemergian anak sulung ...
Cara Tukar Courier Dari Jnt Ke Poslaju

Cara Tukar Courier Dari Jnt Ke Poslaju

papar berkaitan - pada 12/5/2022 - jumlah : 144 hits
Baru baru ini sistem penghantaran JnT di tempat saya bermasalah lambat dihantar dan paling haru customer kena pickup sendiri Setakat ini penghantaran Pos Laju dan DHL terbaik JnT juga terbaik sebelum ini tapi tak tahu apa masalah mereka seh...
Tiga Anak Ni Tak Pernah Pakai Barang Kemas Bukan Kedekut Tapi Selesa Hidup Sederhana Bahagia

Tiga Anak Ni Tak Pernah Pakai Barang Kemas Bukan Kedekut Tapi Selesa Hidup Sederhana Bahagia

papar berkaitan - pada 30/4/2022 - jumlah : 144 hits
Lain orang lain cara kehidupannya Memilih gaya hidup sederhana tanpa dipengaruhi oleh orang lain adalah yang sebaiknya kita lakukan Sederhana dalam segala segi Jika ada ibu bapa yang memewahkan anak dan isteri dengan barang kemas dan barang...
Bila Anak Dah Besar Jarang Nak Peluk Ruginya Banyak Manfaat Peluk Anak

Bila Anak Dah Besar Jarang Nak Peluk Ruginya Banyak Manfaat Peluk Anak

papar berkaitan - pada 11/5/2022 - jumlah : 133 hits
Ada ibu bapa semakin jarang memeluk anak apabila mereka memulakan zaman persekolahan Tapi tahukah anda terdapat banyak manfaat pelukan buat anak dan juga ibu bapa itu sendiri Ikuti penjelasannya dalam perkongsian artikel ini Ketahui manfaat...
Simple Tapi Sedap Puding Roti Karamel Ikut Resipi Ini Yang Baru Belajar Masak Boleh Cuba

Simple Tapi Sedap Puding Roti Karamel Ikut Resipi Ini Yang Baru Belajar Masak Boleh Cuba

papar berkaitan - pada 25/4/2022 - jumlah : 178 hits
Mungkin ada yang baru sahaja berjinak jinak dalam dunia masakan Bagi anda yang masih tercari cari menu mudah untuk dicuba bolehlah masak Puding Roti Karamel seperti yang dikongsikan oleh ini Untuk permulaan masak dulu resipi yang mudah muda...
Cara Buka Akaun Sspn Online Untuk Anak 2022

Cara Buka Akaun Sspn Online Untuk Anak 2022

papar berkaitan - pada 11/5/2022 - jumlah : 161 hits
Tidak tahu bagaimana cara untuk menyimpan duit raya anak anak anda Lebih baik sekiranya anda menyimpan duit raya anak anda dalam SSPN kerana terdapat banyak manfaat yang korang akan terima Kami kongsikan kepada anda manfaat dan cara untuk m...
Kkb Polls Go Out To Vote With Peace Of Mind As Safety Assured Says Selangor Police

Kanak Kanak Usia 3 Tahun Sudah Boleh Diajar Berdikari Tahu Urus Diri Sudah Cukup Baik

Bnm Fines Habib Jewels Rm96 250 For Anti Money Laundering Breach

Business Community Heaves Sigh Of Relief At Stable Opr

Are Malaysian Consumers Missing The Target In Anti Israel Boycotts Of Western Brands

Pharmaniaga Komited Pulih Kewangan Keluar Status Pn17

Hukuman Masyarakat Sangat Berat Jika Anda Punya Pendapat Berbeza Dari Mereka

Sejarah Hitam Bola Sepak Berulang



Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3


Projek Perumahan Lumira Di Eka Heights Menawarkan Sentuhan Moden Dan Tema Reka Bentuk Avant Garde

Eka Heights Kediaman Baru Yang Moden Dan Selesa

Faedah Sirah Nabi Perang Bani Quraizhah Dan Pelajaran Di Dalamnya

Zim Zim Ala Kazim

Dalia Farhana Curang Chord

Cara Hilangkan Migrain