Usah Cakap Besar 9723



Sederhana. Bersederhana. Senjata Mukmin ialah DOA. 

Sedang².

Allah ﷻ dan Rasulullah ﷺ
Allah ﷻ dan Rasulullah ﷺ
Allah ﷻ dan Rasulullah ﷺ

Antara akhlak Rasulullah ﷺ didalam hadis ialah "Suka memudahkan dan tidak suka menyulitkan." 


بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ  , الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ , الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ,  مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ , إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ , اهْدِنَا الصِّرَاطَ المُسْتَقِيمَ  , صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ , غَيْرِ المَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ.
Sebelum Negara China diserang Coronavirus Presidennya dengan bangga dan angkuh berucap dlm satu mjlis "Tiada kuasa yg mampu menyekat kemajuan negara besar kami,tiada kuasa yg mampu mnyekat kemajuan negara dan kehebatan negara kami."

Dalam masa yang sama China membunuh orang Islam, membunuh alim ulamak ethnik beragama Islam, memenjara, menyiksa, memisahkan ahli keluarga rakyatnya yang beragama Islam, etnik Uighur dan mereka bermati matian menafikannya walaupun berita berkaitan tular seluruh dunia.

Demi mengenang dan belas kasih umat Islam kepada saudara seagama di China banyak masjid² di seluruh dunia bersatu membuat solat hajat dan berdoa memohon pada Allah selamatkanlah saudara seagama kami di China yang sedang dizalimi.

Sungguh Allah ﷻ itu Maha Pengasih lagi Maha Mendengar keluhan hamba Nya. Bukan bumi China diterbalikkan, bukan ribut taufan yang Allah ﷻ hantar membadai, bukan juga kebakaran besar yang membakar tetap Allah ﷻ mengantar azab yang lebih dahsyat dari semua itu. Itulah CORONAVIRUS.

Dasyatnya Coronavirus sehingga dianggap bencana yang mampu meruntuhkan tembok besar China yang dibanggakan mereka. Kenapa Coronavirus dianggap bencana besar kepada  China?

- Hampir lima juta rakyat Wuhan keluar meninggalkan bandar itu.Wuhan kini digelar bandar berhantu, sunyi sepi hampir semua perniagaan ditutup. Stesyen keretapi dihentikan. Rakyat berkurung dalam rumah sepanjang masa.

- Bukan saja Wuhan hari ini Coronavirus merebak ke seluruh bandar² besar China.

-Antara yang paling terkesan dan menanggung tekanan yg hebat adalah doktor² dan jururawat² di hospital yang 24 jam terpaksa berjaga merawat mangsa² Coronavirus, dalam masa yang sama mereka juga sangat takut dijangkiti hingga ada pesakit² yang terpaksa dibiarkan mati begitu saja di depan mata tanpa sempat dirawat.

-Banyak negara² kuasa besar seperti Australia, Canada, Perancis, Jerman dll membatalkan penerbangan ke China buat sementara. Malah ada negara yang tidak membenarkan rakyat China masuk ke negara dan negeri mereka termasuk Sabah dan Sarawak.

Dalam keadaan rakyat China berpusu² lari dari negara mereka negara lain pula tidak menerima kedatangan mereka.

-Banyak syarikat penerbangan terpaksa menanggung kerugian gara² banyak penerbangan ke China terpaksa dibatalkan. Tiada lagi warga dunia yang mahu ke China takut dijangkiti.

-Seluruh dunia seolah² memboikot negara China,mengelak dr bertemu rakyat China terutama yang baru tiba dari negara China.

-Bertambah malang Coronavirus ni bukanlah makhluk berbentuk objek dan ia x mampu dilihat dengan mata, dijangkiti melalui udara dan hingga hari ini China masih belum mampu menahan Coronavirus dari terus menular menyerang rakyatnya tanpa belas kasih dan mereka masih belum menemui penawarnya walau mereka punya teknologi yang hebat yang mereka banggakan.

Kesimpulannya.

Siapa yang menghantar wabak Coronavirus ke China? Jawapannya adalah Allah ﷻ. Allah ﷻ lah yang mengantar Coronavirus ke China bagi mengajar dan memberi pengajaran kepada bangsa yang tiba-tiba mendabik dada, angkuh dan sombong, kononnya tiada kuasa yang mampu melawan dan menahan kemajuan dan kehebatan mereka.

Mereka lupa mereka cuma makhluk dan hamba yang sangat lemah dan Allah ﷻ lah Pemilik alam ini dan Dia lah Allah ﷻ Yang Maha Berkuasa, yg mampu menghapus penduduk bumi dalam sekelip mata.

Ini juga adalah satu Bencana bg menghukum mereka yg menyiksa umat Islam Uighur tanpa belas kasih hanya kerana mereka itu umat Islam. Bukan saja umat islam etnik Uighur dizalimi malah ajaran Islam dihalang dr terus diamal oleh etnik Uighur ini, Al Quran dibakar, solat dihalang, suami isteri dpisahkan dan dipaksa pula wanita Islam berkahwin dengan rakyat China yg bukan Islam.

Mereka tidak tahu satu²nya agama yg diterima disisi Tuhan adalah Islam.Hari ini doktor² dan rakyat China disaran membasuh tangan, hidung dan mulut sehari paling kurang 4 kali untuk elak dr dijangkiti virus corona sedangkan ajaran Islam mengajar umatnya berwuduk iaitu membasuh mulut, hidung, tangan, kepala, telinga dan kaki sehari 5 kali. Boleh nampak tak betapa Islam sangat menjaga kebersihan dan mementingkan kesihatan umatnya?

Umat Islam yg jaga solat sehari wuduk 5 Kali insyaAllah Tuhan jaga dan elak dijangkiti Coronavirus. Untung kan jd umat Islam? itu yg China x mahu lihat berlaku dan tersebar di bumi China dan akibatnya hari ini mereka seolah² dihantui mimpi ngeri yg belum ada penghujungnya.

Kalau mereka rasa mereka sudah cukup berkuasa dan bangsa yg hebat mereka lupa dan tidak tahu Qarun yang jauh lebih kaya mati ditelan bumi, bangsa Firaun yang jauh berkali ganda lebih hebat dari China mati ditelan laut.Namrud raja yang luas kuasanya dimusnahkan Allah ﷻ melalui makhluk Nya yang kecil iaitu nyamuk,Tentera Abrahah yang gagah satu ketika dulu dihancurkan Allah ﷻ melalui Burung Ababil yang membawa batu neraka dengan paruhnya.

Hari ini China yang rasa diri paling berkuasa, Allah hantar tenteranya yg bernama Coronavirus.

Setakat negara China yg pada mata kita sangat luas dan besar hebat tetapi di sisi Allah ﷻ ia hanya tidak sampai sebesar kuman, sekelip mata boleh dihapuskan dari muka bumi.

Kalau China rasa mereka mampu memenjara ribuan umat Islam Uighur sewenang wenangnya, hari ini dengan kuasa Allah ﷻ seluruh dunia seolah² sedang memenjara seluruh rakyat China, memboikot, menjauhkan diri dari rakyat China, tidak membenarkan rakyat China masuk ke negara² lain malah rakyat China sendiri tidak dibenarkan keluar dari negara mereka.

Dasyat kan penangan Coronavirus?

Sekarang siapa lagi hebat dan berkuasa? Negara China atau Allah ﷻ?Pokoknya jangan sesekali angkuh dan sombong dengan kuasa yang ada. Jangan cabar kuasa Allah ﷻ. Bukan setakat bencana Coronavirus malah jauh daari itu Allah ﷻ mampu menghukum hamba² Nya yang ingkar. Itu baru hukuman dunia tunggulah hukuman di akhirat puluhan kali ganda jauh lebih dahsyat menyiksakan.

Pengajaran dari wabak Coronavirus ini adalah:

Kehebatan yang kita ada hanyalah sementara, duit yg kita ada adalah sementara, kekayaan yang kita ada adalah sementara, kecantikan, harta yang kita miliki adalah sementara, keluarga, anak, isteri adalah sementara, kesihatan yang kita kecapi adalah sementara, kuasa yang kita banggakan adalah sementara.

Dan semua itu bukanlah milik kita, semuanya milik Allah ﷻ. Bila² masa sahaja semua yang kita miliki akan diambil semula dan hilang sekelip mata. Jadi untuk apa kita bangga dengan nikmat yang tidak kekal. Selagi diberi kuasa rendahkan diri, jangan zalimi mereka yang lemah dan x punya kuasa...

Sungguh andai doa mereka yg dizalimi dimakbulkan Allah ﷻ tunggulah azab dan balasan Allah ﷻ Tuhan itu x tertanggung.

Lihatlah betapa indahnya bumi Kundasang. Ini juga antara ciptaan Allah ﷻ yang mengasyikkan mata "berjalanlah kamu dimuka bumi lihatlah keindahan dan kehebatan ciptaanKu, ambillah pengajaran darinya."

Jauh perjalanan, indah pemandangan, tambah pengetahuan dan pengalaman,mengajar erti kehidupan.

Moga dengan kita mengambil pengajaran daro setiap kejadian Allah ﷻ, lalu kita dijauhkan dari sifat bangga diri dan sedar diri kita cuma hamba x punya apa² dan tidak lupa pada Sang Pencipta alam semesta Allah ﷻ Tuhan Rabbul Alaminn walau siapa kita walau dimana kita berada.

Dari Grop Wsp

Daftar Isi Al-Quran dan Terjemahan - Silakan Klik untuk membacanya:Surat Al Fatihah (Pembukaan)Surat Al Baqarah (Sapi Betina)Surat Ali 'Imran (Keluarga 'Imran)Surat An Nisa' (Wanita)Surat Al Ma'idah (Hidangan)Surat Al An'am (Binatang Ternak)Surat Al A'raf  (Tempat Tertinggi)Surat Al Anfal (Rampasan Perang)Surat At Taubah (Pengampunan)Surat Yunus (Nabi Yunus A.S.)Surat Hud (Nabi Huud A.S.)Surat Yusuf (Nabi Yusuf A.S.)Surat Ar Ra'd (Guruh)Surat Ibrahim (Nabi Ibrahim A.S.)Surat Al Hijr (Daerah Pegunungan)Surat An Nahl (Lebah)Surat Al Israa' (Memperjalankan Di Malam Hari)Surat Al Kahfi (Gua)Surat Maryam (Maryam)Surat Thaha (Thaahaa)Surat Al Anbiya' (Kisah Para Nabi)Surat Al Hajj (Ibadah Haji)Surat Al Mu'minun (Orang Mukmin)Surat An Nur (Cahaya)Surat Al Furqaan (Pembeda)Surat Asy Syu'ara' (Penyair)Surat An Naml (Semut)Surat Al Qashash (Cerita)Surat Al 'Ankabuut (Laba-Laba)Surat Ar Ruum (Bangsa Rumawi)Surat Luqman (Luqman)Surat As Sajdah ((Sujud)Surat Al Ahzab (Golongan Yang Bersekutu)Surat Saba' (Kaum Saba')Surat Fathir (Pencipta)Surat YaasiinSurat Ash Shaffat (Yang Bershaf-Shaf)Surat ShaadSurat Az Zumar (Rombongan-Rombongan)Surat Al Mu'min (Orang Yang Beriman)Surat Fushshilat (Yang Dijelaskan)Surat Asy Syuura (Musyawarah)Surat Az Zukhruf (Perhiasan)Surat Ad Dukhaan (Kabut)Surat Al Jaatsiyah (Yang Berlutut)Surat Al Ahqaaf (Bukit Pasir)Surat Muhammad (Nabi Muhammad SAW)Surat Al Fath (Kemenangan)Surat Al Hujuraat (Kamar-Kamar)Surat QaafSurat Adz Dzaariyaat (Angin Yang Menerbangkan)Surat Ath Thuur (Bukit)Surat An Najm (Bintang)Surat Al Qamar (Bulan)Surat Ar Rahmaan (Yang Maha Pemurah)Surat Al Waaqi'ah (Hari Kiamat)Surat Al Hadid (Besi)Surat Al Mujadilah (Wanita Yang Mengajukan Gugatan)Surat Al Hasyr (Pengusiran)Surat Al Mumtahanah (Wanita Yang Diuji)Surat Ash Shaff (Barisan)Surat Al Jumu'ah (Hari Jum'at)Surat Al-Munafiqun (Orang-Orang Munafik)Surat At Taghabun (Hari Ditampakkan Kesalahan-Kesalahan)Surat Ath Thalaaq (Talak)Surat At Tahrim (Mengharamkan)Surat Al Mulk (Kerajaan)Surat Al Qalam (Pena)Surat Al Haqqah (Kiamat)Surat Al Ma'arij (Tempat-Tempat Naik)Surat Nuh (Nabi Nuh A.S)Surat Al Jin (Jin)Surat Al Muzzammil (Orang Yang Berselimut)Surat Al Muddatstsir (Orang Yang Berselimut)Surat Al Qiyamah (Hari Kiamat)Surat Al Insaan (Manusia)Surat Al Mursalat (Malaikat-Malaikat Yang Diutus)Surat An Naba´ (Berita Besar)Surat An Naazi´ (Malaikat-Malaikat Yang Mencabut)Surat 'Abasa (Bermuka Masam)Surat At Takwir (Menggulung)Surat Al Infithar (Terbelah)Surat Al Muthaffifiin (Orang-Orang Yang Curang)Surat Al Insyiqaaq (Terbelah)Surat Al Buruuj (Gugusan Bintang)Surat Ath Thaariq (Yang Datang Di Malam Hari)Surat Al A´Laa (Yang Paling Tinggi)Surat Al Ghaasyiyah (Hari Kiamat)Surat Al Fajr (Fajar)Surat Al Balad (Negeri)Surat Asy Syams (Matahari)Surat Al Lail (Malam)Surat Adh Dhuhaa (Waktu Dhuha)Surat Alam Nasyrah /Al Insyirah (Bukankah Kami Telah Melapangkan)Surat At Tiin (Buah Tin)Surat Al 'Alaq (Segumpal Darah)Surat Al Qadr (Kemuliaan)Surat Al Bayyinah (Bukti Yang Nyata)Surat Al Zalzalah (Goncangan)Surat Al 'Adiyat (Kuda Perang Yang Berlari Kencang)Surat Al Qari'ah (Hari Kiamat)Surat At Takatsur (Bermegah-Megahan)Surat Al 'Ashr (Masa)Surat Al Humazah (Pengumpat)Surat Al Fiil (Gajah)Surat Quraisy (Suku Quraisy)Surat Al Ma'un (Barang-Barang Yang Berguna)Surat Al Kautsar (Nikmat Yang Banyak)Surat Al Kafirun (Orang-Orang Kafir)Surat An Nashr (Pertolongan)Surat Al Lahab (Gejolak Api)Surat Al Ikhlas (Memurnikan Keesaan Allah)Surat Al Falaq (Waktu Subuh)Surat An Naas (Manusia)


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://peceq.blogspot.com/2020/02/usah-cakap-besar-9723.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Besar Nanti Jadi Anak Yang Soleh Ya Sentiasa Ucapkan Perkataan Positif Pada Anak

Besar Nanti Jadi Anak Yang Soleh Ya Sentiasa Ucapkan Perkataan Positif Pada Anak

papar berkaitan - pada 3/2/2020 - jumlah : 436 hits
Besar nanti jadi anak soleh ya sayang ungkapan sering diucapkan kebanyakan ibu bapa kepada anak Namun bagaimana caranya untuk menjadikan anak itu sebagai anak yang soleh dan solehah Anak soleh bermula daripada didikan Setiap ibu bapa pastin...
2019 Pertumbuhan Industri Manufaktur Besar Dan Sedang Naik 4 01 Persen

2019 Pertumbuhan Industri Manufaktur Besar Dan Sedang Naik 4 01 Persen

papar berkaitan - pada 3/2/2020 - jumlah : 146 hits
Badan Pusat Statistik mencatat pertumbuhan industri manufaktur besar dan sedang 2019 naik sebesar 4 01 persen terhadap tahun sebelumnya Kenaikan tersebut terutama disebabkan naiknya produksi industri pencetakan dan reproduksi media rekaman ...
Jambi Punya Potensi Besar Buat Maju Tapi Belum Dieksplorasi Maksimal

Jambi Punya Potensi Besar Buat Maju Tapi Belum Dieksplorasi Maksimal

papar berkaitan - pada 3/2/2020 - jumlah : 142 hits
Hal itu salah satu penyebabnya dikarenakan kurangnya inovasi dari pemimpin Jambi
Sista Besar Dipenuhi Rambut Dikeluarkan Dari Ovari Wanita Fenomena Aneh Dan Jarang Berlaku

Sista Besar Dipenuhi Rambut Dikeluarkan Dari Ovari Wanita Fenomena Aneh Dan Jarang Berlaku

papar berkaitan - pada 2/2/2020 - jumlah : 1330 hits
Seorang ibu dua anak dari Rusia mempunyai dua ketumbuhan besar yang penuh dengan rambut di dalam ovarinya Wanita yang tidak dikenali berusia 30 tahun pergi ke hospital selepas mengalami sakit di perutnya Ketumbuhan itu adalah yang terbentuk...
Cara Menteri Teten Dorong Umkm Beri Sumbangsih Besar Bagi Ekonomi

Cara Menteri Teten Dorong Umkm Beri Sumbangsih Besar Bagi Ekonomi

papar berkaitan - pada 2/2/2020 - jumlah : 258 hits
Menteri Koperasi dan UKM Teten Masduki mengatakan saat ini pengusaha UMKM mendominasi perekonomian nasional Hanya saja tidak banyak menyumbang PDB Pengusaha yang dominan kan UMKM yang besar itu cuma 0 01 persen kata Teten di Museum Bank Ind...
Macam Macam Usaha Sampingan Di Rumah Modal Kecil Untung Besar

Macam Macam Usaha Sampingan Di Rumah Modal Kecil Untung Besar

papar berkaitan - pada 1/2/2020 - jumlah : 209 hits
Usaha sampingan tak melulu membutuhkan banyak modal bahkan ada beberapa usaha sampingan yang hanya butuh modal kecil tapi menghasilkan banyak keuntungan
Bayi Berkepala Besar Lebih Bijak

Bayi Berkepala Besar Lebih Bijak

papar berkaitan - pada 1/2/2020 - jumlah : 395 hits
Terdapat pendapat orang tua atau saudara mara yang menyatakan bahawa bayi yang berkepala biasanya pintar ada yang percaya dan ada yang tidak Apakah terdapat faktanya Disebutkan dari laman website Bright Side ternyata terdapat hubungan antar...
Serban Lagi Besar Dari Kepala

Serban Lagi Besar Dari Kepala

papar berkaitan - pada 2/2/2020 - jumlah : 925 hits
Pelik juga serban lagi besar dari kepala Beberapa minggu lepas saya sempat singgah di maqam Sultan Muhammad Al Fatih Benda yang paling menarik perhatian saya adalah serban besar yang terletak di bahagian atas maqam Sultan Al Fatih ni Dan ka...
Lagi Tanah Amblas Di Maros Membentuk 4 Lubang Besar Bikin Geger

Lagi Tanah Amblas Di Maros Membentuk 4 Lubang Besar Bikin Geger

papar berkaitan - pada 4/2/2020 - jumlah : 165 hits
Tanah amblas yang terjadi ini kata Kepala Desa Pattiro Deceng Kadir berada di lahan kebun kakao milik Intan Diameternya dua hingga lima meter dengan kedalaman dua hingga empat meter Lahan itu selain dijadikan kebun juga jadi lahan pemakaman...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

15 Easter Garland Designs To String Along The Spring Festivities

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Do You Know About Kuda Kepang Dance

Cukai Perkhidmatan 8 Hanya Ke Atas Golongan Berkemampuan

300 Extra Padu Registration Counters Opened