Uri Tak Keluar Sepenuhnya Atau Tercebis Buat Rahim Tidak Kecut Ibu Boleh Alami Pendarahan Jangkitan Kuman


Uri tidak keluar sepenuhnya atau tercebis di dalam rahim selepas bersalin boleh menyebabkan rahim ibu tidak mengecut atau tidak boleh kembali kepada saiz asal. Paling membimbangkan ia boleh boleh menjadi toksin dan penyebab pendarahan dan risiko jangkitan kuman!

APAKAH URI & FUNGSINYA Uri adalah merupakan selaput dan saluran yang berkembang seiring dengan perkembangan si manja. Ia adalah sebagai sokongan kepada bayi yang sedang  berada di dalam kandungan. Ia bertugas sebagai tempat menyimpan bahan zat mineral seperti karbohidrat, protein, kalsium  dan ferum yang di salurkan kepada bayi melalui  aliran darah.
Uri mempunyai pelbagai fungsi kepada janin dalam kandungan. Namun kegagalan mengeluarkan uri selepas kelahiran boleh menyebabkan mudarat kepada ibu, malah lebih teruk lagi boleh menyebabkan kematian.

FAHAMI CARA URI DIKELUARKAN Apabila tiba waktu untuk bersalin, bayi akan keluar terlebih dahulu dan akan disusuli oleh uri. Uri akan bercerai dari dinding rahim dan bersedia untuk keluar seketika selepas proses kelahiran bayi berlaku.
Ia akan memberikan beberapa petanda iaitu pemanjangan plasenta (lengthening of tyhe cord), aliran darah keluar darah yang lebih deras secara tiba-tiba dari faraj (sudden gushing of blood) dan rahim naik ke atas sedikit dari perut ibu.
Keadaan ini adalah tanda-tanda yang akan diperhatikan dan  diambil kira oleh doktor sebelum melakukan controlled cord traction (CCT) yang merupakan prosedur menarik uri dengan cara terkawal menerusi method Brandt Andrew’s.
Setelah uri dikeluarkan, doktor akan memeriksa keadaan uri sama ada sempurna bentuknya bagi memastikan tiada cebisan uri (membrane of placenta) yang tertinggal.
Uri tidak boleh dikeluarkan tanpa tanda-tanda tersebut kerana ia akan menyebabkan masalah uterine inversion yang akan menyebabkan maut.

 
BAGAIMANA JIKA URI TIDAK KELUAR? Masalah hanya akan timbul apabila tiada tanda-tanda uri akan keluar selepas  minit kelahiran. Sekiranya tiada tanda-tanda uri akan keluar selepas 30 minit hingga sejam selepas bayi lahir, doktor akan mengambil langkah untuk mengeluarkannya secara manual menggunakan tangan iaitu menerusi prosedur manual removal placenta (MRP).
Dalam prosedur ini, ibu akan dibius sebelum proses MRP dijalankan untuk mengelakkan trauma atau kesakitan yang teramat sangat. Namun perlu diketahui, MRP yang dijalankan secara manual boleh meningkatkan risiko uri tidak dapat dikeluarkan sepenuhnya.

RAHIM TIDAK AKAN KECUT KALAU ADA SISA URI Sekiranya terdapat sisa uri yang masih tertinggal di dalam, ibu mempunyai risiko rahim tidak kecut sempurna dan ia menjadi toksin dalam badan!

Ibu yang mempunyai uri yang masih bersisa di dalam rahim juga boleh mengalami demam (bentan), infeksi, pendarahan, tidak boleh kencing dan mudah mendapat komplikasi lain.
Seandainya pemeriksaan ke atas uri yang dikeluarkan menunjukkan ia tercebis atau tidak keluar sempurna, maka evacuate retain product of conception (ERPOC) akan dijalankan di mana uri akan disedut keluar menerusi vagina menggunakan alat khas.
Bagi ibu yang melahirkan bayi pra matang, uri yang bersaiz kecil boleh keluar menerusi aliran keluar darah nifas. Doktor akan memantau ibu dan memeriksa sama ada pendarahan yang berlaku serius atau tidak.
URI TERTINGGAL BANYAK TERJADI DALAM KES URI HANCUR Kes uri tertinggal adalah tinggi pada keadaan seperti uri hancur selepas prosedur MRP, uri yang tidak sihat seperti uri lekang, bayi yang sudah meninggal dunia di dalam kandungan dan kelahiran pra matang yang menyebabkan plasenta terputus (cord snap).
The post Uri Tak Keluar Sepenuhnya Atau Tercebis Buat Rahim Tidak Kecut! Ibu Boleh Alami Pendarahan & Jangkitan Kuman appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/uri-tak-keluar-sepenuhnya-atau-tercebis-buat-rahim-tidak-kecut-ibu-boleh-alami-pendarahan-jangkitan-kuman/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Boleh Atau Tidak Seorang Ibu Hamil Mengonsumsi Makanan Pedas

Boleh Atau Tidak Seorang Ibu Hamil Mengonsumsi Makanan Pedas

papar berkaitan - pada 9/3/2019 - jumlah : 352 hits
Secara medis tidak ada hubungan antara makanan pedas dan perkembangan janin Para ahli telah sepakat bahwa ibu hamil diperbolehkan mengonsumsi makanan pedas
Izreen Azminda 3 Bulan Alami Pendarahan Alahan Teruk

Izreen Azminda 3 Bulan Alami Pendarahan Alahan Teruk

papar berkaitan - pada 21/3/2019 - jumlah : 257 hits
Usia kandungan sudah memasuki 6 bulan baru baru ini Izreen Amzinda berkongsikan momen kehamilan anak pertama hasil perkahwinannya dengan Ude Wahid Izreen memberitahu The post appeared first on
3 Bulan Pertama Penglihatan Bayi Belum Jelas Tapi Boleh Baca Emosi Ibu Bapanya

3 Bulan Pertama Penglihatan Bayi Belum Jelas Tapi Boleh Baca Emosi Ibu Bapanya

papar berkaitan - pada 4/3/2019 - jumlah : 352 hits
Bayi seperti melihat kita tetapi hakikatnya bayi kecil itu masih kabur penglihatannya Bayi yang baru dilahirkan hanya mampu melihat sesuatu objek pada jarak yang terhad iaitu 20 25 sm dan memerhati dengan penuh minat pada wajah ibu yang mem...
Ini Salah Satu Penyebab Air Susu Ibu Kadang Sulit Keluar

Ini Salah Satu Penyebab Air Susu Ibu Kadang Sulit Keluar

papar berkaitan - pada 10/3/2019 - jumlah : 361 hits
Kurangnya jumlah asi yang dimiliki seorang ibu baru ini ternyata bisa disebabkan oleh kadar zinc atau seng dalam tubuh Dilansir dari Medical Daily sebuah penelitian yang dilakukan di Penn State University menemukan hubungan antara kedua hal...
Bila Positif Hamil Anda Akan Kerap Kencing Alami Kekejangan Serta Pendarahan

Bila Positif Hamil Anda Akan Kerap Kencing Alami Kekejangan Serta Pendarahan

papar berkaitan - pada 18/3/2019 - jumlah : 133 hits
Setiap wanita adalah berbeza Disebabkan itu mereka akan mengalami proses kehamilan yang mungkin sedikit berbeza dengan wanita lain Namun begitu terdapat beberapa perubahan yang akan berlaku pada tubuh badan setiap wanita apabila mereka hami...
Bayi Tertelan Kerongsang Selamat Ibu Syukur Doa Orang Ramai Pin Keluar Melalui Najis

Bayi Tertelan Kerongsang Selamat Ibu Syukur Doa Orang Ramai Pin Keluar Melalui Najis

papar berkaitan - pada 14/3/2019 - jumlah : 321 hits
Semalam di media sosial viral mengenai seorang ibu memohon orang ramai mendoakan keselamatan anaknya yang tertelan kerongsang Bayi berusia 9 bulan itu dilaporkan tertelan kerongsang yang berada di celah pintu bahagian penumpang kereta Mener...
Pergi Keluar Budak2 Ni Kotor Ibu Dan Anak Dihalau Dari Masjid Tapi Masih Teruskan Solat

Pergi Keluar Budak2 Ni Kotor Ibu Dan Anak Dihalau Dari Masjid Tapi Masih Teruskan Solat

papar berkaitan - pada 13/3/2019 - jumlah : 483 hits
Pergi keluar Budak2 ni kotor Ibu dan anak dihalau dari masjid tapi masih teruskan solat Connect with us Oh My Media Pergi keluar Budak2 ni kotor Ibu dan anak dihalau dari masjid tapi masih teruskan solat
Mendaki Gunung Terapi Terbaik Untuk Diri Kandungan Ibu Sarat Hamil Buktikan Boleh Mendaki 4 Gunung Sejak Awal Kehamilan

Mendaki Gunung Terapi Terbaik Untuk Diri Kandungan Ibu Sarat Hamil Buktikan Boleh Mendaki 4 Gunung Sejak Awal Kehamilan

papar berkaitan - pada 5/3/2019 - jumlah : 535 hits
Aktiviti mendaki gunung kini menjadi antara aktiviti riadah yang menjadi kegemaran pelbagai golongan lapisan masyarakat tanpa mengira jantina dan usia Pendakian gunung dan bukit merupakan satu pengalaman yang menyeronokkan tambahan lagi jik...
Pesanan Buat Sang Suami

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Parents More Involved In Autistic Children S Learning Post Pandemic

Masih Beraya

Continuous Learning

Set Up Gig Workers Commission Quickly Says Anwar

Thousands Rally On Labour Day Demand Better Rights



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


The Hardest Singing Show

Dato Azizul Khamis Feat Alyah Joget Celoteh Raya Chord

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta

Jpsm Mengesahkan Kegiatan Pembalakan Di Bukit Beserah Berlaku Dalam Kawasan Tanah Persendirian

2 Minute Microwave Onsen Tamago