Upt Positif Tapi Bila Scan Kantung Kosong Mungkin Ini Puncanya


Kenapa bila tengok gambar pregnant test positif tetapi tidak mengandung pun, ya? Jom fahami punca mengapa keadaan itu terjadi dalam perkongsian artikel ini. Semoga bermanfaat!

Gambar pregnant test positif tapi tidak hamil, kenapa ya?
Apabila melakukan ujian kehamilan (UPT) dan mendapat keputusan positif palsu, ia boleh menjadi pengalaman yang menjengkelkan – khususnya buat mereka yang mengalami kesukaran untuk hamil atau sedang merancang kehamilan.
Harapan yang menggunung apabila melihat tanda positif boleh hancur berderai jika mengetahui ia adalah keputusan positif palsu. Pastinya ia boleh menyebabkan wujudnya kekecewaan yang mendalam.
Berita baiknya, pakar menjelaskan situasi untuk mengalami UPT positif palsu adalah jarang untuk terjadi.

 
Punca gambar pregnant test positif tetapi tidak hamil
Berikut antara perkara yang boleh menyebabkan anda mendapat UPT positif palsu:
1. Membiarkan kit ujian terlalu lama
Sekiranya anda mengambil ujian kehamilan standard dengan penunjuk garis, adalah penting untuk menyemak keputusan mengikut arahan khusus ujian.
Jika dibiarkan terlalu lama sebelum membaca keputusan, air kencing pada kit ujian boleh menyejat dan menjadikannya kelihatan seperti anda mempunyai 2 garis dan bukannya hanya 1 – menjadikan keputusan positif sedangkan hakikatnya negatif.
2. Tamat tempoh punca gambar pregnant test positif tapi tidak hamil
Sebab kedua paling biasa anda akan mendapat keputusan positif palsu adalah kerana kit ujian kehamilan telah tamat tempoh.
Apabila kit ujian melepasi tarikh tamat tempohnya, bahan kimia yang mengesan hCG – human chorionic gonadotropin – tidak dapat berfungsi dengan berkesan dan menyebabkan keputusan yang salah.
3. Sedang mengambil ubat kesuburan
Sekiranya UPT diambil terlalu awal selepas pengambilan ubat kesuburan yang mengandungi hCG – seperti sesetengah suntikan dalam prosedur persenyawaan in vitro (IVF) – anda boleh mendapat keputusan positif palsu.
4. Masih ada hormon hCG selepas bersalin atau keguguran
Keguguran kehamilan biasanya berlaku dalam 13 minggu pertama kandungan. Bahkan kebanyakannya berlaku sebelum seorang wanita mengetahui dirinya hamil.
Biasanya selepas melahirkan anak atau keguguran, hCG boleh kekal dalam tubuh – dianggarkan untuk tempoh masa 4-6 minggu untuk tahap hCG kembali normal.
5. Mengalami kehamilan ektopik
Kehamilan ektopik atau luar rahim berlaku apabila telur yang disenyawakan berkembang di luar rahim – biasanya dalam tiub fallopio – ia juga boleh terjadi dalam ovari atau serviks.
Kehamilan jenis ini biasanya tidak akan berkembang kerana embrio tidak berada di dalam rahim – tempat ia boleh membesar. Tetapi hormon hCG masih terhasil yang menyebabkan anda mendapat keputusan positif.
Kehamilan ektopik boleh mengancam nyawa. Berjumpa doktor dengan segera jika anda mengalami mana-mana gejala berikut:
Sakit yang teruk di perut atau pelvis semasa hamil Pendarahan faraj Pening yang teruk, sakit kepala atau pengsan Sakit bahu Dorongan untuk buang air besar Sebarang gejala lain yang membuat anda berasa bimbang 6. Kehamilan kimia, penyebab gambar pregnant test positif tapi tidak hamil
Kehamilan jenis ini adalah keguguran yang berlaku sebelum minggu ke-5 kehamilan apabila embrio dapat ditanam di dalam rahim tetapi tidak bertahan lama. Anda mungkin tidak menyedari bahawa diri sedang mengandung.
Dalam kehamilan kimia, embrio masih menghasilkan hCG sekali gus menyebabkan UPT positif palsu.
Kehamilan jenis ini bukan berpunca daripada tindakan atau ketidakupayaan oleh wanita tetapi boleh berlaku kerana:
Fibroid Parut tisu Jumlah hormon tertentu yang rendah seperti progesteron Kelainan pada bentuk rahim 7. Keadaan perubatan, antara contoh pregnant test positif tetapi tidak mengandung
Kadangkala keadaan perubatan boleh mencetuskan positif palsu dalam ujian air kencing, seperti:
Sista ovari Penyakit buah pinggang Jangkitan saluran kencing Masalah pituitari Dalam beberapa kes, kanser ovari dan penyakit serius lain Jika anda mendapat keputusan ujian positif palsu dan telah menolak sebab-sebab lain, berunding dengan profesional perubatan untuk menguji keadaan kesihatan di atas.
Doktor mungkin mengesyorkan ujian darah untuk mendapatkan keputusan ujian yang lebih tepat.
Cara mendapatkan keputusan ujian kehamilan tepat
Untuk elakkan gambar pregnant test positif tetapi tidak hamil, ada beberapa cara boleh anda lakukan bagi mendapatkan keputusan yang lebih tepat.
Masa yang betul
Jangan ambil ujian terlalu awal. Disarankan untuk UPT dilakukan selepas tidak mengalami pendarahan haid pada bulan tersebut atau kemungkinan besar anda akan mendapat negatif palsu – mahupun ujian itu akan mengesan kehamilan kimia yang tidak dapat berkembang.

Mengikut arahan label, contoh pregnant test positif
Pastikan kit ujian anda belum tamat tempoh. Baca arahan dengan teliti dan ikuti langkah-langkah dengan tepat untuk mengelakkan keputusan palsu yang akan mengecewakan anda.
Ulangi ujian kehamilan
Mendapat hasil ujian kehamilan di rumah yang positif, mungkin menyebabkan anda tidak sabar untuk melakukan ujian darah untuk mengesahkan keputusannya. Ujian darah lebih tepat, jadi itu sudah tentu satu pilihan.
Tetapi anda juga boleh mengulangi UPT selepas 3-5 hari untuk mengesahkan kehamilan dan jika hasilnya masih positif, tahniah!
Sekiranya terdapat sebarang ketidakpastian, berundinglah dengan doktor untuk mendapatkan penyelesaian yang terbaik.
Kredit: Hello Doktor

Ramadan kali ini lebih istimewa bersama Pa&Ma Superb Huffaz. Nantikan bacaan doa dan surah pilihan dari anak-anak Genius Aulad bermula 3 April ini! Saksikan setiap hari jam 7.00 malam di Facebook Majalah Pa&Ma.
Jangan ketinggalan okay! Teruskan menyokong kami di @majalahpama #majalahpama #pamasuperbhuffaz
(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti yang dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama) sekarang!
The post UPT Positif Tapi Bila Scan Kantung Kosong, Mungkin Ini Puncanya! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/upt-positif-tapi-bila-scan-kantung-kosong-mungkin-ini-puncanya/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ambil Kad Nikah Tapi Suami Tak Ikut Wanita Ded4h Puncanya Yang Buat Netizen Turut Seb4k

Ambil Kad Nikah Tapi Suami Tak Ikut Wanita Ded4h Puncanya Yang Buat Netizen Turut Seb4k

papar berkaitan - pada 21/4/2022 - jumlah : 188 hits
Setiap pasangan pastikan hubungan rumah tangga yang dibina kekal hingga ke akhir hayat Namun tiada siapa tahu pengakhiran kita macam mana Jodoh ajal dan maut semuanya di tangan Tuhan Apa yang kita nikm4ti di dunia ini hanyalah sementara Sep...
Mungkin Sebab Dapat Suami Rajin Rancang 4 Anak Jer Tapi Wanita Ini Syukur Dikurniakan

Mungkin Sebab Dapat Suami Rajin Rancang 4 Anak Jer Tapi Wanita Ini Syukur Dikurniakan

papar berkaitan - pada 10/4/2022 - jumlah : 187 hits
Tular sebuah video di TikTok apabila seorang wanita berkongsi kegembiraan berkahwin muda seawal umur 16 tahun bersama suaminya Apa yang lebih menarik wanita itu turut bersyukur dikurniakan tujuh orang anak berserta seorang suami yang rajin ...
No Need To Scan Mysejahtera To Enter Premises Public Places From May 1

No Need To Scan Mysejahtera To Enter Premises Public Places From May 1

papar berkaitan - pada 27/4/2022 - jumlah : 143 hits
No need to scan MySejahtera in public premises from May 1 PETALING JAYA The public will no longer need to scan their MySejahtera to enter premises and public areas from May 1 says health minister Khairy Jamaluddin At a press conference Khai...
Bedanya Mata Panda Dan Kantong Mata Serupa Tapi Tak Sama

Bedanya Mata Panda Dan Kantong Mata Serupa Tapi Tak Sama

papar berkaitan - pada 8/4/2022 - jumlah : 238 hits
Banyak yang masih sering salah sebut antara mata panda dan kantong mata Padahal sebenarnya mereka berbeda loh Terus gimana caranya kita membedakan mereka
Rupa Kuih Kole Kacang Kurang Seri Tapi Rasa Tu Ada

Rupa Kuih Kole Kacang Kurang Seri Tapi Rasa Tu Ada

papar berkaitan - pada 9/4/2022 - jumlah : 144 hits
Payah ye nak cari kuih kole kacang sedap yang mencapai KPI tekak sendiri Nak jumpa kuih kole kacang pun payah inikan nak dapat kuih kole kacang sedap Kuih kole kacang terkenal di negeri Johor Sejenis kuih yang rare tapi ada penggemarnya Say...
Klinik Untuk Check Up Mengandung Detail Scan Dan 5d Di Cyberjaya

Klinik Untuk Check Up Mengandung Detail Scan Dan 5d Di Cyberjaya

papar berkaitan - pada 20/4/2022 - jumlah : 187 hits
Hi Korang Assalammualaikum Nampak tak Tajuk tu kena pastikan nanti masuk dalam top 10 carian google perasan Salah satu sebab kenapa aku kena up entry ni sebab haritu masa aku cari tak ada satu pun orang yang buat blog pasal ni Tapi masalahn...
Terkini Jawatan Kosong Di Suruhanjaya Penjawat Awam Johor 2022

Terkini Jawatan Kosong Di Suruhanjaya Penjawat Awam Johor 2022

papar berkaitan - pada 21/4/2022 - jumlah : 132 hits
Terkini Jawatan Kosong Di Suruhanjaya Penjawat Awam Johor 2022 Untuk makluman semua Suruhanjaya Penjawat Awam Johor telah membuka portal permohonan jawatan kosong Sehubungan itu adalah dipelawa kepada rakyat Malaysia yang berminat untuk mem...
Kosong

Kosong

papar berkaitan - pada 14/4/2022 - jumlah : 359 hits
Hari ini sepatutnya adalah hari yang menyenangkan Sepatutnya Sebab dari pagi Allah temukan dengan orang yang baik Yang menyenangkan hati Mententeramkan jiwa Bangun pagi dapat lihat mak solat Nak keluar rumah dapat tengok wajah mak abah Lalu...
Spa Buka 681 Jawatan Kosong Terkini April Mei 2022 Minima Spm Layak Memohon

Spa Buka 681 Jawatan Kosong Terkini April Mei 2022 Minima Spm Layak Memohon

papar berkaitan - pada 18/4/2022 - jumlah : 199 hits
SPA Buka 681 Jawatan Kosong Terkini April Mei 2022 Minima SPM Layak Memohon Kekosongan Seluruh Negara Khas kepada anda yang sedang mencari pekerjaan dan berminat untuk menjawat jawatan kosong terkini yang tertera pada halaman Mingguan Kerja...
Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Too Soon To Tell Analyst Says On Mipp S Prospects In Pn

Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Govt Opposition Should Agree On Redelineation Formula Says Bersatu Man

Kuala Kubu Baharu Of Fortress On Estuary And Lee S Legacy

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally

Buat Apa Jika Terseliuh

Lafaz Zikir Hari Jumaat Dan Selawat Nabi Serta Fadhilatnya

Apa Itu Istighfar

21 Amazing Mother S Day Gifts For The Food Lover

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia