Undi18 Punca Parlimen Tergantung


SEKUMPULAN pengundi muda kawasan Parlimen Port Dickson menunjukkan dakwat khas yang telah dicelup di jari mereka selepas mengundi. NSTP / Azrul Edham
klik 👉 Follow Telegram BeritaUp2date (large-bt)


Pengundi muda melihat PN sebagai gabungan parti paling ‘selamat’ biarpun usianya baru menginjak dua tahun KUALA LUMPUR: Rata-rata pemerhati politik sebelum ini sudah menjangka tidak akan ada parti yang dapat meraih majoriti mudah bagi membentuk kerajaan pada Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15), namun tidak ramai menduga akan tercipta situasi Parlimen tergantung.

Memasuki hari kelima kebuntuan dengan rakyat masih tertunggu-tunggu siapa yang bakal dilantik sebagai perdana menteri ke-10, ada pihak menuding jari kepada pengundi muda sebagai punca senario yang pertama kali berlaku dalam sejarah negara ini.


Daripada kira-kira 21.1 juta rakyat yang layak mengundi pada pilihan raya Sabtu lepas, 1.3 juta orang adalah kelompok berusia bawah 21 tahun yang mengundi buat pertama kali, dan menurut seorang penganalisis, kecetekan ilmu tentang penubuhan kerajaan serta perjalanan pilihan raya golongan itu jelas dilihat pada keputusan pilihan raya tersebut.

"Saya melihat situasi berlakunya Parlimen tergantung ini yang tidak pernah berlaku dalam sejarah negara, turut bertitik tolak daripada pelaksanaan Undi 18, yang mana golongan ini dilihat masih belum matang dalam membuat pilihan," kata Dr G. Manimaran kepada Bernama.


Ini kerana kata beliau, walaupun golongan itu dilihat tidak terikat dengan mana-mana ideologi politik, mereka dipercayai lebih mudah terpengaruh dengan isu politik semasa yang diuar-uar menerusi media sosial, dan keadaan tersebut dicerminkan oleh pola pengundian mereka. PERLU PENDEDAHAN SECARA FORMAL Sehubungan itu, beliau melihat ada keperluan untuk golongan muda ini diberi pendedahan secara formal tentang proses pilihan raya dan kepentingan undi mereka dalam pembentukan kerajaan dengan memperkenalkan subjek khusus di peringkat sekolah.

Mengulas lanjut, penulis buku 'Pilihan Raya Demokrasi Malaysia: Tanding, Pilih, Tadbir dan Menang' itu berkata pendedahan lebih awal ini amat penting sebagai persiapan buat golongan berkenaan dalam menunaikan tanggungjawab selaku pengundi, dan seterusnya membuat pilihan bijak tanpa dipengaruhi oleh mana-mana sentimen.


"Mereka harus faham dengan baik kepentingan memilih calon sebagai ADUN (Ahli Dewan Undangan Negeri ) atau ahli Parlimen, fungsi Dewan Rakyat, Dewan Negara dan sebagainya, kerana apabila sudah ada ilmu, ia dapat membantu mereka menilai dengan baik sebelum mengundi," katanya.

Lebih membimbangkan kata Manimaran ialah ada pengundi muda yang tidak mengambil serius tentang nilai undi mereka dalam menentukan hala tuju negara.

"Saya lihat ada golongan muda yang menganggap pilihan raya seolah-olah satu pesta sedangkan ia merupakan tanggungjawab sangat penting setiap individu dalam menentukan masa depan negara," ujar beliau.

Ditanya tentang kemungkinan literasi sistem pilihan raya sejak di bangku sekolah merisikokan pelajar terlibat dalam politik, beliau berkata tanggapan itu adalah salah faham yang wujud sejak sekian lama dan perlu diperbetulkan.

Pada masa sama, beliau berkata orang muda perlu ditekankan bahawa konteks pilihan raya bukan hanya terpakai dalam penubuhan kerajaan. Sebaliknya kata beliau, ia lebih luas dan berlaku dalam kehidupan seharian seperti pemilihan ahli jawatankuasa persatuan ibu bapa dan guru serta lain-lain pemilihan.

"Kita melabelkan pilihan raya sebagai 'kotor' sedangkan yang kotor ialah tindakan segelintir ahli politik yang tidak menjalankan tanggungjawab dengan penuh integriti dan sebagainya. Sebenarnya, pilihan raya merupakan sistem demokrasi yang baik dan diamalkan dalam pemilihan pelbagai perkara seperti memilih ketua darjah," katanya. FAKTOR CALON DAN PARTI Pensyarah kanan di Fakulti Ekologi Manusia, Universiti Putra Malaysia Prof Madya Dr Mohd Izani Mohd Zain mempunyai pandangan berbeza. Menurut beliau, kumpulan pengundi muda terbabit lebih kritis dan peka dengan isu semasa yang berlaku di sekeliling mereka.

Beliau menyandarkan pandangan itu pada pemerhatiannya yang mendapati kebanyakan pengundi muda lebih cenderung menolak calon-calon daripada parti yang terpalit dengan pelbagai isu termasuk rasuah.

Selain itu, beliau juga melihat strategi meletakkan calon muda yang dilaksanakan oleh Perikatan Nasional (PN) membantu gabungan berkenaan mencatat kemenangan yang tidak dijangka selain menerima sokongan pemilih muda.



Menurutnya, pengundi muda melihat PN sebagai gabungan parti paling 'selamat' biarpun usianya baru menginjak dua tahun.

Ulas beliau, ketika Pengerusi PN Tan Sri Muhyiddin Yassin mengetuai kerajaan bermula Mac 2020, sebahagian golongan muda yang mengundi pada Sabtu lepas baru berusia 16 tahun, sekali gus membuatkan mereka berasa "lebih dekat" dengan kepimpinan Muhyiddin yang turut membahasakan dirinya "Abah".

Gabungan PN yang sebelum ini dilihat oleh kebanyakan pihak sebagai 'underdog' mencipta kejutan apabila memenangi 73 kerusi Parlimen, dan Muhyiddin pada sidang media Ahad lepas, mengakui kemenangan itu turut bersandarkan sokongan pengundi muda. IMPAK MEDIA SOSIAL Keputusan luar jangka PN itu menjadikan Muhyiddin calon berpotensi untuk diangkat sebagai perdana menteri ke-10 bersama-sama Pengerusi Pakatan Harapan (PH) Datuk Seri Anwar Ibrahim yang memenangi 82 kerusi Parlimen.

Bagaimanapun, disebabkan kedua-dua gabungan tidak memperoleh majoriti mudah 112 kerusi yang diperlukan, tumpuan kini terarah kepada Barisan Nasional (BN). Sekalipun mencatat keputusan terburuk dalam sejarahnya, BN yang memenangi 30 kerusi Parlimen diperlukan oleh kedua-dua PH dan PN untuk membentuk kerajaan campuran dengan sokongan Gabungan Parti Sarawak (23 kerusi) dan Gabungan Rakyat Sabah (6).


Turut mempunyai kerusi di Dewan Rakyat ialah Parti Warisan Sabah (3), Bebas (2) serta Parti Bangsa Malaysia dan Parti Kesejahteraan Demokratik Masyarakat yang masing-masing memenangi satu kerusi.

Sementara itu, pensyarah kanan di Fakulti Kepimpinan dan Pengurusan Universiti Sains Islam Malaysia Dr Sofia Hayati Yusoff berkata tinjauannya mendapati lebih 95 peratus pengundi kali pertama mengakui mendapat segala maklumat mengenai PRU15 melalui media sosial.

Beliau percaya situasi itu memberi impak yang agak besar kepada keputusan pilihan raya tersebut.

"Pengundi muda sememangnya menggunakan media sosial setiap masa. Maka, mana-mana parti politik yang melakukan kempen melalui strategi pemasaran dengan mengetengahkan kumpulan 'influencer' (pempengaruh) sememangnya berjaya menarik pengundi muda.

"Jadi kita dapat lihat majoriti calon dan parti, mereka berkempen secara kerap di media sosial seperti Tik Tok, Twitter dan YouTube dengan pelbagai pendekatan termasuk hiburan dengan menyelitkan lagu-lagu terkini dalam kempen mereka dan ia sememangnya sangat mempengaruhi golongan muda," katanya. – BERNAMA

SOURCE: BH

Kongsikan artikel ini:

Ikuti kami di Facebook, Twitter, dan Telegram untuk berita terkini setiap hari.
klik 👉 https://t.me/BeritaUp2Date




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://beritaup2date.blogspot.com/2022/11/undi18-punca-parlimen-tergantung.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Undi18 Dikatakan Punca Suasana Politik Baharu Samudera My 23 11 2022

Undi18 Dikatakan Punca Suasana Politik Baharu Samudera My 23 11 2022

papar berkaitan - pada 24/11/2022 - jumlah : 292 hits
KUALA LUMPUR 23 November 2022 Undi18 dikatakan antara punca suasana politik negara berada dalam keadaan tidak menentu dan tiada pemerintah dapat ditentukan ujar Ketua Aktivis Persatuan Pengguna Islam Malaysia Datuk Nadzim Johan Bagaimana ke...
Parlimen Tergantung Tumpuan Kini Terarah Ke Istana Negara

Parlimen Tergantung Tumpuan Kini Terarah Ke Istana Negara

papar berkaitan - pada 20/11/2022 - jumlah : 262 hits
KUALA LUMPUR Keputusan Pilihan Raya Umum ke 15 pada 19 Nov 2022 mencatat sejarah kerana buat kali pertama Malaysia mengalami Parlimen yang tergantung Ia selepas Suruhanjaya Pilihan Raya mengumumkan keputusan rasmi yang menyaksikan tiada sat...
Parlimen Tergantung Bakal Berlaku Lagi

Parlimen Tergantung Bakal Berlaku Lagi

papar berkaitan - pada 13/11/2022 - jumlah : 234 hits
Malaysiakini PALING penting gula gula manifesto tidak hanya berjangka pendek tetapi mesti ada perancangan masa jangka panjang PALING penting gula gula manifesto tidak hanya berjangka pendek tetapi mesti ada perancangan masa jangka panjang A...
Parlimen Tergantung

Parlimen Tergantung

papar berkaitan - pada 21/11/2022 - jumlah : 65 hits
PERLUMBAAN PAKATAN HARAPAN DAN PERIKATAN NASIONAL KE PUTERA JAYA GARA GARA MEREBUT KUASA SAPA DULU SAMPAICEPAT ABAH CEPAAAAT Ala Maaak Gate tutup lagi laaa Pengerusi Perikatan Nasional Tan Sri Muhyiddin Yassin akan mengemukakan akuan bersum...
Parlimen Tergantung Bencana Kepada Ringgit Pasaran Saham Kata Pakar Ekonomi

Parlimen Tergantung Bencana Kepada Ringgit Pasaran Saham Kata Pakar Ekonomi

papar berkaitan - pada 21/11/2022 - jumlah : 213 hits
Pakar ekonomi berkata cabaran utama kerajaan baharu adalah mengawal perbelanjaan dan meningkatkan hasil PETALING JAYA Parlimen tergantung akan memburukkan lagi ketidaktentuan dalam negara dan menjejaskan ekonomi kata ketua sebuah badan pemi...
Punca Kekalahan Selangor Vs Johor

Punca Kekalahan Selangor Vs Johor

papar berkaitan - pada 27/11/2022 - jumlah : 441 hits
26 November 2022 Kali terakhir Johor Darul Takzim memenangi piala ini pada tahun 2019 manakala Selangor pula menjulang Piala Malaysia adalah pada tahun 2015 Untuk rekod Selangor mempunyai sejarah pemenang paling banyak tetapi bagi aku sejak...
Awas Pn Ini Dua Orang Banyak Malas Datang Parlimen Jangan Undi Mereka

Awas Pn Ini Dua Orang Banyak Malas Datang Parlimen Jangan Undi Mereka

papar berkaitan - pada 18/11/2022 - jumlah : 149 hits
Ini dua orang manyaaaakkk MALAS datang PARLIMEN punya oooo Selalu PONTENG saja kerjanya Kerana itu JANGAN UNDI mereka Kerana mereka tak akan bawa ISU RAKYAT ke Parlimen PRU15 GE1
Saya Janji Tidak Khianat Rakyat Sebagaimana Ahli Parlimen Sebelum Ini Amirudin

Saya Janji Tidak Khianat Rakyat Sebagaimana Ahli Parlimen Sebelum Ini Amirudin

papar berkaitan - pada 18/11/2022 - jumlah : 79 hits
Pengundi di parlimen Gombak dipastikan akan mendapat Ahli Parlimen sepenggal bersama Pakatan Harapan kali ini sekiranya memilih Datuk Seri Amirudin Shari pada 19 November nanti Calon Ahli Parlimen Gombak itu berjanji tidak akan khianat kepa...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Wee Barking Up The Wrong Tree

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000

Insider Tricks Stylists Use To Make Clothes Fit Perfectly

Mobile Friendly Free Money The Community Has You Covered

Pelajar Lelaki 14 Tahun Meninggal Dunia Ketika Merentas Desa

Umur 7 Tahun Sudah Bergelar Tunangan Orang

Zus Coffee Ice Green Tea Latte