Undi Percaya Anwar Pilih Speaker Baharu Jadi Tumpuan


freemalaysiatoday.com
Danial Azhar
-December 19, 2022 8:05 AM
Pada sidang media pertama sebagai perdana menteri, Anwar Ibrahim mengumumkan perkara pertama adalah menguji majoritinya di Parlimen. (Gambar Bernama)
PETALING JAYA: Dewan Rakyat bersidang buat kali pertamanya hari ini, sejak PRU15 yang membawa Parlimen tergantung pertama susulan tiada satu gabungan mahupun parti berjaya memperoleh majoriti mudah bagi pembentukan kerajaan.

Sebulan kemudian, ketidaktentuan itu semakin reda menjadikan situasi bertambah baik.

Selepas hari mengundi pada 19 Nov, Anwar Ibrahim, yang mana gabungannya Pakatan Harapan (PH) memenangi paling banyak kerusi, dilantik sebagai perdana menteri.

Dalam sidang media pertamanya, Anwar mengumumkan usul yang diutamakan dalam sidang Parlimen adalah bagi menguji sokongan majoritinya, yang dibentuk menerusi dokongan beberapa gabungan, parti kecil dan bebas.

Kumpulan reformasi pilihan raya, Bersih, mengalu-alukan tindakan Anwar mahu membuktikan majoritinya di Dewan Rakyat sebagai duluan susulan Langkah Sheraton, pada 2020, di mana kerajaan PH tumbang selepas 22 bulan berkuasa di Putrajaya.

Pengerusi Bersih Thomas Fann, berkata undi percaya merupakan penentu demi menghapuskan sebarang keraguan berhubung keabsahan Anwar menerajui kerajaan baharu.

Penganalisis politik, Awang Azman Pawi dari Universiti Malaya (UM), berkata perdana menteri dijangka tidak berdepan masalah menang usul undi percaya memandangkan pelantikannya sudah diputuskan Yang di-Pertuan Agong dan Majlis Raja-Raja.

Katanya, Ahli Parlimen dalam kerajaan perpaduan juga tidak mungkin akan bertindak bertentangan dengan keputusan Agong itu.

Terdahulu, Anwar menegaskan mendapat sokongan mencapai dua pertiga di Dewan Rakyat dan beliau pada Jumaat kelihatan sudah mengesahkan sokongan terhadapnya menerusi memorandum persefahaman (MoU) antara parti dalam kerajaan.

Antara agenda penting lain dalam sidang Parlimen ini berhubung pemilihan speaker Dewan Rakyat baharu, yang menjadi agenda pertama persidangan dan mengundi bagi memilih timbalan speaker.

Ia kemudian disusuli usul berbentuk prosedur supaya ketua polis negara memastikan Ahli Parlimen tidak berdepan apa-apa halangan keluar masuk Parlimen, selain pembentangan rang undang-undang kerajaan.

Pembentangan semula belanjawan oleh kerajaan baharu diterajui Anwar yang juga menteri kewangan, pastinya ditunggu-tunggu.

Pada Oktober, menteri kewangan ketika itu, Tengku Zafrul Aziz, membentangkan belanjawan berjumlah RM372.3 bilion bagi 2032, namun Parlimen dibubarkan sebelum sempat diluluskan.

Pusat Penyelidikan Pasaran berkata terlalu banyak ‘gula-gula’ ad-hoc dalam belanjawan itu, sambil membangkitkan persoalan bagaimana Putrajaya menangani perbelanjaan mengurus yang tinggi.

Kerajaan akan membentangkan belanjawan emolumen dalam sidang Parlimen bermula hari ini, sebelum belanjawan penuh dibentangkan pada awal tahun depan.

Dewan Rakyat akan bersidang selama dua hari bermula hari ini.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2022/12/undi-percaya-anwar-pilih-speaker-baharu.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Langsung Dewan Rakyat Bersidang Pilih Speaker Undi Percaya Pm

Langsung Dewan Rakyat Bersidang Pilih Speaker Undi Percaya Pm

papar berkaitan - pada 19/12/2022 - jumlah : 193 hits
malaysiakini comDewan Rakyat bersidang buat pertama kali selepas pilihan raya umum ke 15 Ahli Parlimen hari ini akan memilih speaker Dewan Rakyat yang baru serta dihjangka mengundi usul percaya terhadap Anwar Ibrahim sebagai perdana menteri...
Undi Percaya Petanda Anwar Berjiwa Besar

Undi Percaya Petanda Anwar Berjiwa Besar

papar berkaitan - pada 12/12/2022 - jumlah : 76 hits
Tiada perkataan lain yang sesuai untuk menggambarkan Anwar Ibrahim apabila bertindak tidak berlengah lama untuk membawa usul undi percaya terhadapnya di Parlimen melainkan beliau adalah seorang pemimpin yang benar benar berjiwa besar Sebaik...
Usul Undi Percaya Anwar Mahu Pimpin Negara Dengan Mandat Jelas

Usul Undi Percaya Anwar Mahu Pimpin Negara Dengan Mandat Jelas

papar berkaitan - pada 12/12/2022 - jumlah : 131 hits
malaysiakini comDiterbitkan Dec 11 2022 8 18 PMPerdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata usul undi percaya kepadanya adalah bertujuan membolehkan beliau memimpin negara dengan mandat yang jelas dan berdasarkan sokongan majoriti ahli ...
Anwar Lepasi Usul Undi Percaya Peroleh Sokongan Majoriti Jadi Pm

Anwar Lepasi Usul Undi Percaya Peroleh Sokongan Majoriti Jadi Pm

papar berkaitan - pada 20/12/2022 - jumlah : 94 hits
Nora MahparKUALA LUMPUR Ahli Parlimen Tambun Anwar Ibrahim mendapat sokongan majoriti Ahli Parlimen sebagai perdana menteri ke 10 selepas usul undi percaya dibentangkan di Dewan Rakyat petang ini Usul undi percaya itu diluluskan dengan undi...
Rentasan 1277 Gempar Ini Motifnya Anwar Ibrahim Teruskan Usul Undi Percaya Pm10

Rentasan 1277 Gempar Ini Motifnya Anwar Ibrahim Teruskan Usul Undi Percaya Pm10

papar berkaitan - pada 24/12/2022 - jumlah : 156 hits
MENARIK DALAM RENTASAN 1277 1 APABILA PEMBOHONG MENUDUH PIHAK LAIN MENIPU 2 PEMIMPIN PN TAK TAHU BEZA KRITIKAN DENGAN FITNAH 3 BERANI KERANA BENAR Layari kami untuk mendapat berita dan isu semasa di Malaysia Berita Politik Politik Malaysia ...
Boleh Percaya Anwar Tak Campur Tangan Kes Mahkamah Soal Tun Faisal

Boleh Percaya Anwar Tak Campur Tangan Kes Mahkamah Soal Tun Faisal

papar berkaitan - pada 21/12/2022 - jumlah : 249 hits
agendaily com20 12 2022Bekas Timbalan Ketua UMNO Bahagian Putrajaya Datuk Tun Faisal Ismail Aziz mempersoalkan ikrar Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk tidak campur tangan dalam kes mahkamah Seorang bekas pemimpin UMNO meluahkan rasa kurang per...
Kerajaan Perpaduan Dijangka Lepasi Undi Percaya

Kerajaan Perpaduan Dijangka Lepasi Undi Percaya

papar berkaitan - pada 16/12/2022 - jumlah : 97 hits
Kerajaan perpaduan dijangka lepasi Undi PercayaPosted By on December 65 2022Kerajaan Perpaduan dijangka tidak menghadapi masalah untuk melepasi Undi Percaya pada 19 Disember iniMenurut penganalisis politik Dr Mazlan Ali Perdana Menteri Datu...
Ada Parti Tak Boleh Move On Jadi Agong Minta Perjelaskan Maka Undi Percaya Adalah Perlu Demi Ydpa Dan Majlis Raja Raja

Ada Parti Tak Boleh Move On Jadi Agong Minta Perjelaskan Maka Undi Percaya Adalah Perlu Demi Ydpa Dan Majlis Raja Raja

papar berkaitan - pada 12/12/2022 - jumlah : 102 hits
Agong minta perjelas sokongan majoriti elak kekeliruan kata Anwar December 11 2022 Anwar Ibrahim berkata beliau mendapat sokongan majoriti untuk menjadi perdana menteri ke 10 kerana terdapat Ahli Parlimen yang menarik balik sokongan mereka ...
Siri 48 Antara Usul Undi Percaya Memorandum Persefahaman

Siri 48 Antara Usul Undi Percaya Memorandum Persefahaman

papar berkaitan - pada 22/12/2022 - jumlah : 147 hits
BICARA SEMASA ANTARA POLITIK UNDANG UNDANG TAJUK ANTARA USUL UNDI PERCAYA MEMORANDUM PERSEFAHAMAN TARIKH 21 DISEMBER 2022 MASA 9 00 MLM PANEL TUAN HANIFF KHATRI MODERATOR ZAWAZI YUSOF KEPADA SESIAPA YAN
Nicol David Wanita Asia Pertama Digelar Ratu Skuasy Dunia

E Jamin Judiciary Bar Agree On Proposal To Reinstate Similar E Bail System

Video Suspek Serang Balai Polis Ulu Tiram Maut Ditembak

Adakah Batuk Membatalkan Solat Ust Azhar Idrus

Kelebihan Berpuasa Hari Putih

Buasir Otak Tv Hadiah Hari Guru Ikut Kerja Bapa Be Like

Ppim Sedia Bantu Cari Penyelesaian Harian Metro 17 05 2024

More Than 20 Ji Members In Johor Igp



Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia


Lebih Gempar Dua Ditahan Cuba Masuk Istana Negara Bawa Parang Dalam Kereta

Apa Aku Buat Sekarang Ni

Pas Showing It Should Lead Pn Says Analyst

Article 153 Of The Federal Constitution Does Not Bar Opening Uitm To Non Bumiputera

Infinix Gt 20 Pro Antara Golongan Pertama Telefon Pintar Di Seluruh Dunia Yang Menyokong Pubg Mobile Dalam 120fps

Govt To Continue Using E Jamin Bail System